Τι δεν μας είπε ο Α. Τσίπρας στις προγραμματικές δηλώσεις

Τι δεν μας είπε ο Α. Τσίπρας στις προγραμματικές δηλώσεις

Ή μάλλον, ένα από όσα δεν μας είπε. Έχουμε όμως να κάνουμε με ένα ζήτημα φλέγον που αποτελεί ευθύνη την Πολιτείας και μέριμνα όλων μας

Η σχολική χρονιά δεν ξεκινά για όλους τους μαθητές την ίδια μέρα. Υπάρχουν και κάποιοι που δεν έχουν πρόσβαση στην δημόσια αγωγή και μάλιστα, μιλάμε για εκείνους που a priori θα έπρεπε να έχουν, ανεξαρτήτως κυβέρνησης της χώρας.

Τα Ειδικά Σχολεία δυσκολεύονται και φέτος να λειτουργήσουν λόγω έλλειψης προσωπικού καθώς συνεχίζεται η, επί σειρά ετών, μη μόνιμη στελέχωση των δομών της ειδικής αγωγής.

Σας κάνει εντύπωση το γεγονός πως στην Ελλάδα, εν έτει 2015, αποκλείονται, ή έστω δεν διευκολύνονται, κοινωνικές ομάδες τις οποίες η Πολιτεία θα έπρεπε να αγκαλιάζει με κάθε τρόπο; Και όμως, τίποτα δεν πρέπει να μας εκπλήσσει πια.

Εδώ και μήνες η Ένωση Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής και οι φορείς της Ειδικής και Γενικής Εκπαίδευσης, γονείς και κηδεμόνες, φωνάζουν για το θέμα. Από τον περασμένο Μάιο για την ακρίβεια. Φωνή βοώντος εν μέσω προγραμματικών δηλώσεων, Eurogroup και δεσμεύσεων. Το επιχείρημα ήταν ότι το κονδύλι από το ΕΣΠΑ δεν κάλυπτε όλες τις περιφέρειες. Και ήταν αλήθεια.

Παιδιά και δικαιούχοι ειδικής αγωγής βρίσκονται εκτός σχολικής χρονιάς, τρεις βδομάδες μετά το πρώτο κουδούνι. Η απαίτηση για δημόσια δωρεάν Ειδική Εκπαίδευση, με ανοικτά σχολεία όλης της χώρας ώστε κανένας μαθητής με ειδικές ανάγκες να μην μένει στο σπίτι του, θα έπρεπε να είναι κοινή και συνολική και σίγουρα, θα έπρεπε να έχει διευθετηθεί εδώ και χρόνια.

Επισήμως τι γίνεται για το ζήτημα; Τη Δευτέρα το βράδυ, στα πλαίσια της ομιλίας του για τις προγραμματικές θέσεις της κυβέρνησης και αναφερόμενος στα ζητήματα της Παιδείας, ο Αλέξης Τσίπρας προανήγγειλε “ένα σύστημα ανάδειξης και αξιολόγησης των εκπαιδευτικών έπειτα από κοινωνικό διάλογο, αναβάθμιση του συστήματος δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκσυγχρονισμένη ειδική αγωγή”. Τόνισε επίσης ότι “στόχος είναι η ανάδειξη των ελληνικών Πανεπιστημίων, ώστε αυτά να αποτελέσουν πυρήνα της ανάπτυξης”.

Για να φτάσουμε όμως στον εκσυγχρονισμό της ειδικής αγωγής, θα πρέπει πρώτα να λειτουργήσει. Αυτή τη στιγμή έχουμε δει μόνο δεσμεύσεις, όπως εκφράστηκαν την ίδια μέρα από τον Νίκο Φίλη. Ο νέος υπουργός Παιδείας λοιπόν, ανέφερε ότι “θα υπάρξουν νέες προσλήψεις έως την ερχόμενη εβδομάδα για την κάλυψη των κενών στα σχολεία ειδικής αγωγής”, μιλώντας σε μαθητές με αναπηρία, τους γονείς τους και τους εκπαιδευτικούς. Λύση για τη φετινή σεζόν, μέχρι τα προβλήματα της επόμενης.

Στα πλαίσια των γενικότερων ευφυολογημάτων, ο ίδιος τόνισε τη σημασία που δίνει το υπουργείο “στο σχολικό αθλητισμό και σε όσα αυτός μπορεί να προσφέρει”. Επίσης τόνισε τη σημασία που έχει “η ισότιμη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία στο σχολικό αθλητισμό, τόσο για την ισόρροπη προσωπική τους ανάπτυξη, όσο και για την αποδοχή της διαφορετικότητας και την κατάρριψη στερεοτύπων, ακόμη και ρατσιστικών εκδηλώσεων και διαχωρισμών, συμβάλλοντας έτσι στη μετεξέλιξη των σημερινών μαθητών και μαθητριών στους αυριανούς ενεργούς δημοκρατικούς πολίτες”.

Και στη συνέχεια, έριξε το μπαλάκι στην Ε.Ε.

“Είναι αποτέλεσμα της βάρβαρης πολιτικής της Ε.Ε. και των κυβερνήσεων που μειώνει κάθε χρόνο την κρατική χρηματοδότηση στην Παιδεία, στην Ειδική Αγωγή και στην Πρόνοια, οδηγώντας εκπαιδευτικούς, ειδικό επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό στην ανεργία και όσοι δουλεύουν να μένουν απλήρωτοι για μήνες. Το κλείσιμο των Ειδικών Σχολείων και των Τμημάτων Ένταξης, αλλά και η συρρίκνωση της δημόσιας παράλληλης στήριξης σπρώχνουν ολοένα και περισσότερους γονείς να πληρώνουν από την τσέπη τους για την παράλληλη στήριξη ή να πηγαίνουν τα παιδιά τους στην ιδιωτική Ειδική Αγωγή”.

Το παραπάνω ισχύει στην ολότητα του. Ωστόσο, καμία κυβέρνηση μέχρι τώρα δεν έχει παλέψει περαιτέρω για εξασφάλιση πόρων από τον προϋπολογισμό, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ θα έπρεπε να έχει θέσει το ζήτημα στα ισοδύναμα για να υπάρχει μόνιμη στελέχωση του χώρου και για να αποφευχθούν τα κενά που βλέπουμε κάθε χρόνο. Οι προειδοποιήσεις υπήρχαν, τα αιτήματα υπήρχαν, ωστόσο υπάρχουν και τα συρτάρια για να βάζουμε μέσα όσα δεν απασχολούν τους πολλούς.

Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής ανακοίνωσε μάλιστα πως εξουσιοδοτήθηκε να διερευνήσει τρόπους άμεσης κάλυψης των  εκπαιδευτικών κενών στην Ειδική Αγωγή, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, πέραν εκείνων που ήδη καλύφθηκαν από τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ. Κατόπιν εορτής και εντελώς ληξιπρόθεσμα, για να μιλήσουμε με τραπεζικούς όρους.

Για να καταλάβει κανείς τη διάσταση του προβλήματος, αξίζει να σημειώσουμε πως στα πολυδιαφημισμένα ιδιωτικά κέντρα Ειδικής Αγωγής, ζητάνε 300, 500, αλλά και 1.000 ευρώ από τους γονείς, για να στείλουν τα παιδιά τους. Έξοδα που προστίθενται στα ήδη διευρυμένα οικονομικά βάρη που καλούνται να επωμιστούν αυτοί οι άνθρωποι.

Συνεχίζοντας, αν ανατρέξουμε στις δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ από το 2014, θα βρούμε τα παρακάτω τρία στοιχεία:

Α. Ύψιστη εκπαιδευτική προτεραιότητα αποτελεί η ισχυροποίηση της ειδικής αγωγής, ως τμήμα της γενικής εκπαίδευσης.

Β. Αδιαπραγμάτευτος στόχος της Κυβέρνησης της Αριστεράς, είναι κανένα παιδί να μην παραμένει αποκλεισμένο από την δημόσια εκπαίδευση, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την προσχολική αγωγή μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας.

Γ. Η στήριξη ενός συστήματος ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, το οποίο θα συμβαδίζει με τις επιστημονικές εξελίξεις και θα χρηματοδοτείται με επαρκείς πόρους, αποτελεί στο πλαίσιο αυτό, προγραμματική και αξιακή δέσμευση για το ΣΥΡΙΖΑ.

Τα στοιχεία αυτά τα επαναφέρουμε στον δημόσιο διάλογο και πάλι, έχουν γίνει πάγιο πρόβλημα και γράφουμε ακόμη για αυτά υπό το πρίσμα του “θα”. Όπως και για πολλά άλλα ζητήματα φυσικά.

Κλείνουμε με την αναφορά πως γονείς και εκπαιδευτικοί σχολείων Ειδικής Αγωγής θα πραγματοποιήσουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Τετάρτη 7 Οκτώβρη 2015, στις 6:00 μ.μ. στο Σύνταγμα.

Ζητούν:

Α. Να ανοίξουν και να λειτουργήσουν όλα τα σχολεία και τα ΚΕΔΔΥ της χώρας

Β. Δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση

Γ. Μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Εκπαίδευση

Κοινώς, ζητούν τα αυτονόητα.

*Ο Χρήστος Δεμέτης είναι δημοσιογράφος. Σπούδασε Επικοινωνία και ΜΜΕ στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου και ολοκλήρωσε το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών, “Πολιτισμικές Σπουδές και Ανθρώπινη Επικοινωνία”. Εργάστηκε στον Όμιλο του Πηγάσου. Από τον Μάιο του 2012 βρίσκεται στην 24 Media και αρθρογραφεί στο NEWS247.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα