Μαγιορκίνης: Αμφισβητεί το κέρδος από τη μείωση των μαθητών στις τάξεις
Ο Γκίκας Μαγιορκίνης εξήγησε διαγραμματικά μέσω Facebook γιατί "δεν έχω πειστεί ότι έχει σημασία το μέγεθος των τάξεων". Σοβαρές ενστάσεις από τον Μανώλη Δερμιτζάκη και δημόσια διαφωνία των δύο επιστημόνων.
- 29 Αυγούστου 2020 13:03
Την “καυτή” πατάτα του ιδανικού μέσου όρου αριθμών στις τάξεις ώστε να ξεκινήσει με ασφάλεια η θετική χρονιά θέλησε να σχολιάσει ο Γκίκας Μαγιορκίνης με ανάρτησή του στο Facebook.
Ο επίκουρος καθηγητής Υγιεινής και Επιδημολογίας παρουσίασε ένα διάγραμμα θέλοντας να παρουσιάσει τις διαφορές που θα υπάρξουν σε μία αίθουσα και δη στις αποστάσεις (ανά δύο) των 15 μαθητών από μία των 25, καταλήγοντας στο ότι “δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων”.
Συγκεκριμένα, ο Γκίκας Μαγιορκίνης έγραψε:
“Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο Υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του 1.5 μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας. Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούνε να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές “φουσκάλες” ή “φούσκες” (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατα κόρον “ορφανά” κρούσματα.
Αναφορικά με τοερώτημα “πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών”, ο Γκίκας Μαγιορκίνης παραπέμποντας σε έναν πίνακα εξήγησε:
“Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120. Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι “παραβάσεις” είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης”.
Συνεπώς, εξηγεί ο καθηγητής “από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς. Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών». Καταλήγοντας την ανάρτησή του ο Γκίκας Μαγιορκίνης λέει: «Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων”.
Παρέμβαση και ένσταση Δερμιτζάκη – Διαφωνία επιστημόνων
‘Όπως ήταν αναμενόμενο, την ανάρτηση του καθηγητή διαδέχτηκε σωρεία σχολίων, αρκετά εξ αυτών αντίθετα με την άποψη του κ. Μαγιορκίνη. Μάλιστα, μεταξύ των -αρκετών- ενστάσεων ήταν και… συναδελφική, με τον Μανώλη Δερμιτζάκη να διαφωνεί ανοιχτά.
Ο καθηγητής Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Γενεύης έγραψε πως δεν συμφωνεί με το μοντέλο που παρουσίασε, τονίζοντας πως ο αυξημένος αριθμός των μαθητών αυξάνει και τον κίνδυνο μετάδοσης, ειδικά στην περίπτωση όπου υπάρχει κρούσμα ασυμπτωματικών μαθητών, ενώ υποστήριξε πως καλό θα ήταν οι τάξεις να ξεκινήσουν με μισά παιδιά σε ένα αρχικό-μεταβατικό στάδιο. Ο Γκίκας Μαγιορκίνης από την πλευρά του υποστήριξε πως η μετάδοση δεν εξαρτάται με το εμβαδόν, με τον. Δερμιτζάκη να διαφωνεί εκ νέου εμμένοντας στην άποψή του για τη σημασία που έχει το εμβαδόν μίας αίθουσας και η πυκνότητα σε αυτή.