Μετρό – Γραμμή 4: Ο ατελείωτος χορός των προσφυγών στο μεγαλύτερο έργο της χώρας
Το ιστορικό ενός περίπλοκου διαγωνισμού και η "ακτινογραφία" της γραμμής 4, ενός εκ των μεγαλύτερων δημόσιων έργων στην Ευρώπη, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ.
- 11 Απριλίου 2020 07:13
Στη ζωή των Αθηναίων επιδιώκει να μπει η νέα γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα. Η “πορτοκαλί” γραμμή θα διασχίζει πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης καθώς θα ξεκινά από το Γαλάτσι, θα συνεχίζει στην Κυψέλη, στο Γκύζη, τα Εξάρχεια, θα περνά από το κέντρο της Αθήνας στην Ακαδημίας, στο Κολωνάκι και τον Ευαγγελισμό και συνεχίζει στα Ιλίσια, του Ζωγράφου και καταλήγει στο Γουδή, πολύ κοντά στην συμβολή Μεσογείων και Κατεχάκη.
Σήμερα αποτελεί το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την ΕΤεπ. Με μήκος 12,9 χλμ, θα διαθέτει 15 νέους υπόγειους σταθμούς. Με τη λειτουργία του θα μεταμορφώσει τις αστικές μετακινήσεις και θα συνδέσει πολλές νέες περιοχές με το δίκτυο Μετρό της πόλης.
Το ιστορικό ενός περίπλοκου διαγωνισμού
Ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 έχει ταλαιπωρηθεί από σωρεία προσφυγών και βρισκόμαστε σχεδόν τρία χρόνια μετά την έναρξη του διαγωνισμού. Η πρώτη εξαγγελία για την εκκίνηση του διαγωνισμού ακούστηκε το 2005. Χρειάστηκε να περάσουν άλλα 12 χρόνια και πολλές αναβολές, μέχρι να φτάσουμε τον Αύγουστο του 2017 στην έναρξη του διαγωνισμού. Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος, το παρών δίνουν τέσσερα ισχυρά σχήματα από Ελλάδα και Ευρώπη:
1.ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”
2.ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A.
3.ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA.
4.FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
Τους επόμενους μήνες ξεκινά η διαδικασία αξιολόγησης των σχημάτων και μετά από ένσταση τίθεται εκτός κούρσας η κοινοπραξία FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Ένα αξιοσημείωτο γεγονός, σε εκείνη τη χρονική στιγμή, είναι η προσθήκη ενός ακόμα σταθμού κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού στην περιοχή της Κυψέλης (ΕΛΙΚΩΝΟΣ) μετά από σχετικό αίτημα κατοίκων της περιοχής.
Σχεδόν όλο το 2018 περνά με τον διαγωνισμό να έχει παγιδευτεί στις δικαστικές διαμάχες μεταξύ των διαγωνιζομένων και τον Μάρτιο του 2019 ξεκινά η β` φάση του διαγωνισμού με την κατάθεση των τεχνικών προσφορών. Σε αυτό το στάδιο αποχωρεί η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-VINCI-SIEMENS καθώς ο διαγωνισμός συνεχίζει να είναι μπλοκαρισμένος από προσφυγές στο ΣτΕ και υπάρχουν βάσιμοι φόβοι για κατάρρευση του. Τον Ιούλιο η Αττικό Μετρό εγκρίνει τα αποτελέσματα των τεχνικών προσφορών και τον Οκτώβριο εκδίδεται απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας που απορρίπτει τις προσφυγές και ο διαγωνισμός παίρνει και πάλι μπρος με δύο σχήματα να διεκδικούν το «χρυσό συμβόλαιο».
Σε αυτό το σημείο έχουμε εκ νέου προσφυγές των δύο σχημάτων (το ένα σχήμα ενάντια στο άλλο πλέον) στην επιτροπή του διαγωνισμού οι οποίες απορρίπτονται και τα δύο σχήματα συνεχίζουν με νέες προσφυγές στο ΣτΕ. Αυτή τη φορά οι προσφυγές γίνονται δεκτές και από τα δύο σχήματα με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να παγώσει και με ορατό τον κίνδυνο οι εταιρείες να έχουν αλληλοεξοντωθεί!
Σήμερα, βρισκόμαστε σε ένα σταυροδρόμι για τον διαγωνισμό στο οποίο αναμένονται αποφάσεις για την τύχη του από την πολιτική ηγεσία, όμως οι απανωτές δικαστικές εμπλοκές των δύο φιναλίστ ακόμα και αν συνεχίσει ο διαγωνισμός είναι πολύ πιθανόν να συνεχιστούν.
Η ακτινογραφία της γραμμής 4
Το έργο κατασκευής της γραμμής 4 είναι το μεγαλύτερο αυτοτελές έργο Μετρό όλων των εποχών για την Ελλάδα ξεπερνώντας σε κόστος εκείνο της κατασκευής των πρώτων τμημάτων των γραμμών 2 και 3 και εκείνο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η διάρκεια του έργου είναι 96 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή οκτώ χρόνια.
Στη νέα αυτή γραμμή για την Αθήνα, θα δούμε συμπυκνωμένες, όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις της τελευταίας εικοσαετίας. Οι αποβάθρες και οι συρμοί θα έχουν μήκος περίπου 80 μέτρα (μικρότερες από εκείνες των γραμμών 1,2 και 3) ενώ θα διαθέτουν θύρες ασφαλείας που θα ανοίγουν μόνο με την έλευση και ακινητοποίηση του συρμού. Οι συρμοί θα είναι υπεραυτόματοι, θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό και θα ελέγχονται από το κέντρο ελέγχου λειτουργίας.
Η γραμμή 4 θα συνδέεται με τη γραμμή 2 (μέσω υπόγειας διάβασης) στο σταθμό ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ και με τη γραμμή 3 στο σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ. Εκτιμάται ότι καθημερινά θα τη χρησιμοποιούν 250.000 επιβάτες ενώ θα συμβάλλει δραστικά στη μείωση των αέριων ρύπων αλλά και στη μείωση χρήσης οχημάτων.
Όπως αναφέραμε και παραπάνω θα εκτείνεται από το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι, μέχρι το Γουδή. Πρόκειται για την πρώτη φάση ανάπτυξης της Γραμμής 4 που στην πλήρη της έκταση θα διαθέτει μήκος 30 χλμ και 35 υπόγειους σταθμούς, από την Πετρούπολη μέχρι Εθνική Οδό.
Οι σταθμοί που θα κατασκευαστούν στην πρώτη αυτή φάση είναι οι:
1.Σταθμός Άλσος Βεΐκου: Διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων,
2.Σταθμός Γαλάτσι: Διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου,
3.Σταθμός Ελικώνος, Διασταύρωση Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος
4.Σταθμός Κυψέλη: Πλατεία Κυψέλης,
5.Σταθμός Δικαστήρια: Διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη,
6.Σταθμός Αλεξάνδρας: Διασταύρωση Αλεξάνδρας και Μουστοξύδη,
7.Σταθμός Εξάρχεια: Πλατεία Εξαρχείων,
8.Σταθμός Ακαδημία: Διασταύρωση Ακαδημίας και Σίνα, 9.Σταθμός Κολωνάκι, Πλατεία Κολωνακίου,
10.Σταθμός Ευαγγελισμός: Διασταύρωση Βασ. Σοφίας, Ριζάρη και Βασ. Κωνσταντίνου,
11.Σταθμός Καισαριανή: Διασταύρωση Υμηττού και Εθν. Αντιστάσεως,
12.Σταθμός Πανεπιστημιούπολη: Εθν. Αντιστάσεως, 13.Σταθμός Ιλίσια, Πλατεία Κύπρου,
14.Σταθμός Ζωγράφου: Πλατεία Γαρδένια, 15.Σταθμός Γουδί, Πλατεία Ελευθερίας.
15.Σταθμός Γουδή: Πλατεία Ελευθερίας