Πού οδηγεί ο “Μεγάλος Περίπατος”

Πού οδηγεί ο “Μεγάλος Περίπατος”
Εικόνες από drone της πρωινής κίνησης στην οδό Πανεπιστημίου,καθώς τα έργα για τον Mεγάλο Περίπατο της Αθήνας συνεχίζονται Eurokinissi

Παρά τις σφοδρές αντιδράσεις, ο Δήμος της Αθήνας προχωρά στο επόμενο βήμα του "Μεγάλου Περιπάτου" με ρυθμίσεις γύρω από το Σύνταγμα. Το NEWS 24/7, μίλησε με τον συντονιστή της παρέμβασης Γ. Γιαννή. Τι λένε οι συγκοινωνιολόγοι

Ενόψει της επόμενης παρέμβασης για τον “Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας” την Κυριακή 28 του μήνα στην περιοχή του Συντάγματος, τρεις επιστήμονες μιλούν αποκλειστικά στο Νews 24/7 για το εγχείρημα συνολικά αλλά και για την μέχρι σήμερα πορεία των παρεμβάσεων.

Οι αντιδράσεις που έχουν υπάρξει από τις 15 Ιουνίου είναι μεγάλες, τόσο για τον χρόνο ο οποίος επελέγη για να ξεκινήσουν οι παρεμβάσεις όσο και για το αποτέλεσμα στην κυκλοφορία του κέντρου. Φορείς, επαγγελματίες αντέδρασαν ενώ θέση πήρε και ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης.

Γ. Γιαννής: “Ακόμα δεν έχουμε δει την πλήρη εικόνα”

Όπως σημειώνει ο συντονιστής της παρέμβασης Γιώργος Γιαννής, καθηγητής στη Διαχείριση και Ασφάλεια της Κυκλοφορίας, διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ, ο στόχος του μεγάλου περιπάτου είναι πολλαπλός. Μάλιστα αποκαλύπτει πως “Μέχρι σήμερα έχει ξεδιπλωθεί μόνο το κυκλοφοριακό κομμάτι το οποίο είναι εναρμονισμένο και με το πολεοδομικό μέρος. Ακόμα δεν έχουμε δει την πλήρη εικόνα. Είναι λογικό να υπάρχουν ελλείψεις γιατί είμαστε εν εξελίξει”.

Ο κ. Γιαννής τονίζει ότι, ο στόχος της παρέμβασης είναι να αλλάξουν συνήθειες οι Αθηναίοι και χαρακτηρίζει φυσιολογικές τις αντιδράσεις που υπήρξαν.  Πίστη του είναι πως μέρα με τη μέρα θα ισορροπήσει το σύστημα. “Εμείς είμαστε ευχαριστημένοι που ξεκίνησε ο διάλογος και οι παρεμβάσεις, έχουμε εμπιστοσύνη στις μελέτες, είναι μία μοναδική ευκαιρία για την Αθήνα” λέει χαρακτηριστικά.

Η ομάδα του κ.Γιαννή διεξάγει καθημερινές μετρήσεις για την επίπτωση στην κυκλοφορία και βάσει των πρώτων στοιχείων η κυκλοφορία στην Πανεπιστημίου δείχνει να βελτιώνεται και από περίπου 3 λεπτά που ήταν πριν τις παρεμβάσεις τώρα είναι κάτι λιγότερο από 4:30, δηλαδή μία επιβάρυνση της τάξεως του ενάμιση λεπτού. Μάλιστα κάνει γνωστό πως ο Μεγάλος Περίπατος έχει κυκλοφοριακή επιρροή στο επίπεδο του μικρού δακτυλίου και δεν επηρεάζει τη γενική εικόνα της πόλης.

Ήδη πάντως με τα μέχρι σήμερα στοιχεία έχει παρατηρηθεί σημαντική αύξηση πεζών στην ευρύτερη περιοχή της Πανεπιστημίου, όχι όμως και των ποδηλατών που δεν έχει φανεί κάποια αξιοσημείωτη μεταβολή. Ωστόσο όπως επισημαίνει ο ίδιος, θα έχουμε πιο συγκεκριμένη εικόνα βάσει στοιχείων την ερχόμενη εβδομάδα ενώ  επιστημονικά χρειάζονται μερικές ακόμα εβδομάδες πριν εξαχθούν τα όποια συμπεράσματα. Στο διάστημα αυτό πιστεύεται πως θα παρουσιαστεί περαιτέρω βελτίωση και αλλαγή των συνηθειών στη χρήση των δρόμων των κέντρου της πόλης.

Ο κ. Γιαννής μάλιστα κάνει γνωστό πως από το βράδυ ξεκίνησε η διαδικασία τοποθέτησης επί της Πανεπιστημίου τόσο για τις ζαρντινιέρες, όσο και για τα παγκάκια που θα πάρει μερικές ημέρες για να ολοκληρωθεί.  Την Κυριακή επίσης θα ξεκινήσει και η παρέμβαση στο Σύνταγμα με την κατάληψη μέρους του οδοστρώματος και την απόδοση του σε πεζούς και ποδηλάτες.

Από την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να λειτουργήσουν και οι νέες λεωφορειολωρίδες σε Πανεπιστημίου, Ακαδημίας και Φιλελλήνων οι οποίες θα συμβάλλουν στον διαχωρισμό της κίνησης ι.χ. και λεωφορείων και σύμφωνα με τις μελέτες θα οδηγήσει σε αύξηση της ταχύτητας των λεωφορείων.

“Το μήνυμα είναι πως είναι μία ευκαιρία για αλλαγή των συνηθειών μας, η παρέμβαση αυτή είναι βασική επιταγή των Ρυθμιστικών Σχεδίων για την Αθήνα εδώ και δεκαετίες, δεν ήρθε ξαφνικά, είναι βασική πρόταση συγκοινωνιολόγων και πολεοδόμων” λέει κλείνοντας ο κ.Γιαννής.

Η τελική μορφή της παρέμβασης

Η παρέμβαση που γίνεται εδώ και 10 ημέρες είναι πιλοτικού χαρακτήρα με βασικό χαρακτηριστικό την χρωματική διαφοροποίηση του οδοστρώματος. Τα βήματα που θα μας φέρουν στην τελική μορφή της παρέμβασης είναι συγκεκριμένα. Αυτή την εποχή ανοίγει η διαβούλευση για την Στρατηγική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΣΜΠΕ) με στόχο όταν ολοκληρωθεί το Φθινόπωρο να κατατεθεί το πολεοδομικό νομοσχέδιο.

Με την ψήφιση του από τη Βουλή των Ελλήνων θα δοθεί το έναυσμα για την έναρξη των κυρίως έργων που θα είναι η πεζοδρόμηση των λωρίδων αυτών.

Ό,τι βλέπουμε δηλαδή ως χρωματισμένο δρόμο θα γίνει πεζόδρομος, στο ίδιο ύψος με τα υπόλοιπα πεζοδρόμια. Βασική παράμετρος ειναι πως με τις οριστικές παρεμβάσεις υπάρχει η πρόβλεψη πλήρους πρόσβασης για τα ΑΜΕΑ. Ειδικά για τα ΑΜΕΑ θα δημιουργηθούν κατ` εξαίρεση θέσεις στάθμευσης σε επιλεγμένα σημεία του κέντρου.

Τι λένει οι συγκοινωνιολόγοι

Από την πλευρά του ο Παναγιώτης Παπαντωνίου πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων μιλώντας στο Νews 24/7 υπογραμμίζει πως η παρέμβαση που γίνεται είναι προς τη σωστή κατεύθυνση μιας και υπηρετεί τους στόχους της βιώσιμης κινητικότητας και δίνει χώρο σε πεζούς και ποδηλάτες και ως εκ τούτου τυγχάνει της στήριξης του ΣΕΣ.

Επισημαίνει ωστόσο ότι στην εφαρμογή υπάρχουν προβλήματα, κυρίως επικοινωνιακά. Ο ΣΕΣ θεωρεί πως θα έπρεπε να υπάρξει μια μεγαλύτερη καμπάνια ενημέρωσης πριν τις παρεμβάσεις για να γίνει κατανοητό στον κόσμο τι θα γίνει.

“Τώρα βλέπουμε ότι η κυκλοφορία έχει σχετικά ομαλοποιηθεί όπως περιμέναμε, αυτό δείχνει ότι η παρέμβαση αρχίζει να ισορροπεί. Θα πρέπει να περιμένουμε και να κρίνουμε το έργο στο σύνολο του. Είναι λογικό, κάθε αλλαγή στην καθημερινότητα φέρνει κάποια αναστάτωση” επισημαίνει ο πρόεδρος του ΣΕΣ.

Ο κ.Παπαντωνίου εφιστά την προσοχή στην εφαρμογή των μέτρων γιατί παρουσιάζει κάποιες δυσλειτουργίες, όμως όπως πιστεύει το μοντέλο αυτό πρέπει να προχωρήσει γιατί θα αποτελέσει το παράδειγμα για ανάλογες παρεμβάσεις και σε άλλες πόλεις της χώρας.

Στο Νews 24/7 μίλησε και ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου αναπληρωτής καθηγητής ΕΜΠ και τέως πρόεδρος του ΣΕΣ. “Αυτό το έργο είναι πολύ μεγάλο για να αποτύχει” υποστηρίζει και συνεχίζει λέγοντας πως πλέον είναι μονόδρομος η ολοκλήρωση της παρέμβασης.

Σημειώνει και εκείνος πως η παρέμβαση ίσως έπρεπε να επικοινωνηθεί νωρίτερα και περισσότερο ενώ επισημαίνει πως θα  έπρεπε να γίνει με συνθήκες επάρκειας της δημόσιας συγκοινωνίας. “Όταν προτρέπεις τον κόσμο να μην χρησιμοποιεί τις συγκοινωνίες αυτό δεν βοηθάει, ωστόσο θα είναι λάθος το έργο να απαξιωθεί λόγω των αντιδράσεων” λέει ο ίδιος.

Αξιολογώντας την παρέμβαση, πιστεύει ότι κάποιες μετακινήσεις θα “εξατμιστούν” καθώς τέτοιου είδους παρεμβάσεις έχουν ακριβώς αυτό το σκοπό, να διώξουν δηλαδή τα αυτοκίνητο. Για τον κ.Κεπαπτσόγλου το κρίσιμο σημείο είναι να μειωθούν τα αυτοκίνητα που είναι “αχρείαστα” για την πόλη, δηλαδή εκείνα που δεν έχουν κάποιο όφελος στην οικονομία της πόλης.

Τονίζει πάντως ότι είναι νωρίς για να έχουμε μία αποτίμηση και πως θα χρειαστεί ένα διάστημα για να ισορροπήσει η κυκλοφορία. Προβλέπει όμως πως η παρέμβαση θα συνεχιστεί και θα βελτιωθεί και όπως και ο κ.Παπαντωνίου θεωρεί πως θα αποτελέσει πρόκριμα για  μελλοντικές παρεμβάσεις σε άλλες πόλεις.

Συνεχίζονται οι αντιδράσεις

Οι επικριτές της παρέμβασης μιλούν για έργο που γίνεται βιαστικά. Σε αυτό το χρονικό σημείο, έχουμε ακόμα το περιβάλλον της πανδημίας του κορονοϊού που έφερε μεγάλη μείωση στη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς και μάλιστα με την παραίνεση για αποφυγή της χρήσης των ΜΜΜ. Σημείο κριτικής έχει γίνει και το γεγονός της έλλειψης χρόνου επικοινωνίας πριν την έναρξη των έργων για την προσαρμογή των οδηγών.

Επίσης εγγράφως ο σύλλογος υποψηφίων διδακτόρων στο ΕΜΠ ζήτησε ολιστική προσέγγιση του ζητήματος και επέκταση των πεζοδρομήσεων σε επιβαρυμένες περιοχές της Αθήνας όπως τα Εξάρχεια και η Κυψέλη.

Διαμαρτυρία υπήρξε και από την Πανελλήνια Ένωση Επαγγελματικών Γεωτεχνικών και Επιχειρήσεων Πρασίνου για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν. Εξαίρεση της οδού Αθηνάς από τη σχεδιαζόμενη παρέμβαση ζητά η παράταξη που πρόσκειται στο ΚΚΕ στο Δήμο Αθηναίων, υποστηρίζοντας πως θα υπάρξει καταστροφή στην αγορά της περιοχής.

Εχθές, με παρέμβαση του θέση για τον “Μεγάλο Περίπατο” πήρε και ο πρώην υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης, σημειώνοντας ότι υπάρχει ήδη ο Μεγάλος Περίπατος από τις μεγάλες αναπλάσεις από τις παρεμβάσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ  (Διονυσίου Αεροπαγίτου, της Βασιλέως Παύλου, της Ερμού, της Αιόλου, της “Κορεάτικης Αγοράς”, της Συνοικίας Ψυρρή, της Πειραιώς, του Κεραμεικού κ.α.).

Προτρέπει δε για “λιγότερες φανφάρες και περισσότερα έργα” τη διοίκηση του Δήμου. Ο κ.Λαλιώτης ωστόσο δίνει ψήφο εμπιστοσύνης παρά την κριτική,  καθώς της εύχεται να επιτύχει  “ανεξάρτητα από τις ατέλειες και τα προβλήματά τους”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα