Τα τροχαία πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους από 15 έως 29 ετών
Τρίτη στην Ευρώπη η χώρα μας σε αριθμό τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Σε πενήντα χρόνια είχαμε 120.000 νεκρούς και 350.000 ανάπηρους. Οι "μαύροι" αριθμοί ανά ηλικιακή κατηγορία. Οι αιτίες και οι ανάγκες
- 28 Φεβρουαρίου 2017 18:40
Σοκαριστικά είναι τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας. Τα τελευταία πενήντα χρόνια είχαμε 120.000 νεκρούς, 350.000 ανάπηρους και 2 εκατομμύρια τραυματίες, με την Ελλάδα να κατέχει την τρίτη θέση στα θανατηφόρα τροχαία, μετά τη Ρουμανία και τη Λιθουανία.
Τα τροχαία συμβάντα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους από 15 έως 29 ετών, τη δεύτερη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5 έως 14 και την τρίτη για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών. Μάλιστα, τα ατυχήματα που χαρακτηρίζονται «σοβαρά» και «θανατηφόρα» αυξήθηκαν κατά 3,8% και 8,3% αντίστοιχα, ενώ αντιθέτως τα «ελαφρά» μειώθηκαν κατά 10,9%.
Oι αιτίες
Η κυριότερη αιτία των τροχαίων είναι η αμέλεια των οδηγών. Η απόσπαση προσοχής του οδηγού από αιτίες όπως είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου, η υπερβολική ταχύτητα και η κατανάλωση αλκοόλ, είναι οι συνηθέστεροι παράγοντες που ενοχοποιούνται για την πρόκληση των τροχαίων. Είναι ακόμη χαρακτηριστικό, ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες 19-39 ετών και το 50% αυτών οφείλεται στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών.
Τα παραπάνω αναφέρθηκαν σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, της Ελληνικής Εταιρείας Χειρουργικής Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας και της Ελληνικής Εταιρίας Διαχείρισης Κρίσεων στην Υγεία.
Τονίστηκε η ανάγκη εκπόνησης στρατηγικού σχεδίου για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και οι συμμετέχοντες πρότειναν αλλαγή του πλαισίου που αφορά την αξιολόγηση από το ΚΤΕΟ και την δημιουργία απαραίτητων ελεγκτικών μηχανισμών που θα διασφαλίζουν τη συμμόρφωση των οδηγών για την επισκευή των βλαβών.
Στις περισσότερες περιπτώσεις καταγράφονται οι βλάβες οι οποίες παραμένουν στην συστατική επιστολή
«Είναι σημαντικό ότι η αξιολόγηση από το ΚΤΕΟ δεν θα πρέπει να έχει μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα, αλλά και ελεγκτικό χαρακτήρα από την αστυνομία, στο πλαίσιο της επιδιόρθωσης οποιασδήποτε βλάβης διαπιστωθεί στο αυτοκίνητο. Στις περισσότερες περιπτώσεις καταγράφονται οι βλάβες οι οποίες παραμένουν στην συστατική επιστολή, η οποία επιδίδεται στους οδηγούς, χωρίς να προβούν αυτοί στις κατάλληλες ενέργειες για τις επιδιορθώσεις αυτών», ανέφερε ο Πάνος Ευσταθίου, ορθοπεδικός χειρουργός, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Διαχείρισης Κρίσεων.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΙΣΑ, Γιώργος Πατούλης, δήλωσε τα εξής: «Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μάστιγα για τη χώρα μας, καθώς έχουν σαν αποτέλεσμα τον θάνατο ή τον τραυματισμό των συμπολιτών μας και μάλιστα στις πλέον παραγωγικές ηλικίες. Πρέπει να τονίσουμε ότι η πολιτεία οφείλει να συγκροτήσει ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, γιατί ούτε ένας θάνατος στην άσφαλτο δεν είναι αποδεκτός. Επιπρόσθετα, πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες θεσμικές παρεμβάσεις και η δημιουργία ελεγκτικών μηχανισμών που θα διασφαλίσουν την συμμόρφωση των οδηγών».
Η Ελληνική Εταιρεία Χειρουργικής Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας έχει ευαισθητοποιηθεί εδώ και αρκετό καιρό στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, έχει εκδώσει συγκεκριμένο δεκάλογο με οδηγίες προς τους οδηγούς για την ορθή οδήγηση και αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων, ανέφερε ο πρόεδρός της, Παντελής Νικολάου. Πρόσθεσε, ότι «η συνεχής ευαισθητοποίηση της κοινωνίας πάνω στο θέμα της πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων είναι υποχρέωση των φορέων και οργανισμών που έχουν άμεση σχέση με την υγεία των συμπολιτών μας».