Το χάος με το ποιος καθαρίζει τα δέντρα και τα κλαδιά που “έριξε” η Μήδεια
Η περισυλλογή δέντρων ή κλαδιών που έπεσαν κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας Μήδειας δεν είναι όσο απλή υπόθεση θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος, καθώς δεν είναι πάντα ξεκάθαρο πού ανήκει τι ή ποια είναι η άποψη του Δασαρχείου.
- 17 Φεβρουαρίου 2021 16:16
Στη μιάμιση μέρα της επίσκεψης της Μήδειας έτυχε να πέσει κλαδί καταμεσής του δρόμου, στη γειτονιά σου; Ή δέντρο (κάτι που συνέβη και λίγο πιο μακριά από τη Βουλή); Μήπως έπεσε δέντρο ή κλαδί πάνω στο αυτοκίνητο σου και θες να μάθεις πού μπορείς να απευθυνθείς για να γίνει η περισυλλογή και να αποζημιωθείς; Να σου ευχηθώ υπομονή, πριν προχωρήσω στα περαιτέρω.
Αρχικά, όπως ενημερώνει το News 24/7 τοπογράφος, μηχανικός με γνωστικό αντικείμενο τον αστικό σχεδιασμό και τη βιώσιμη ανάπτυξη πρέπει να βρεις ποιος έχει την ευθύνη της διαχείρισης του δρόμου όπου υπάρχει κλαδί ή δέντρο. Χαρακτηριστικά, θα αναφέρω ότι ο δρόμος μπορεί να είναι στην αρμοδιότητα της περιφέρειας ή του Δήμου, ενώ τα πεζοδρόμια μπορεί να είναι και αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών (κάτι που ισχύει για παράδειγμα, με αυτά της Ιπποκράτους).
Στην Αλεξάνδρας η περιφέρεια είναι υπεύθυνη για τα παρτέρια -τo oδόστρωμα και τα πεζοδρόμια ανήκουν αλλού.
Για να διευκολύνεις τη ζωή σου, άρχισε από ένα τηλέφωνο στο Δήμο και συνέχισε το από εκεί. Οι ειδικοί εξηγούν πως όλα αυτά θα είχαν αποφευχθεί αν γινόταν σωστή συντήρηση από τα δασαρχεία. Δηλαδή, κλάδεμα και φροντίδα των δέντρων.
Τον Ιούνιο του 2018, το Δασαρχείο Πειραιά είχε εκδώσει αστυνομική δασική διάταξη απαγόρευσης υλοτομίας, κλάδευσης, εκρίζωσης κάθε δένδρου, θάμνου και χόρτου με δεκαετή ισχύ –θέμα που είχε φτάσει έως τη Βουλή. Το έγγραφο αναφέρει τα εξής:
“Την υλοτομία, κλάδευση ή εκρίζωση κάθε δασικού δένδρου, θάμνου, φρύγανου και χόρτου για λόγους προστατευτικούς, δασοπονικούς, αισθητικούς, τουριστικούς και γενικά για λόγους κοινής ωφελείας, που φύονται μέσα σε γεωργικές ή δενδροκομικά καλλιεργούμενες εκτάσεις, σε δάση, δασικές εκτάσεις, φρυγανώδεις ή χορτολιβαδικές εκτάσεις, βραχώδεις εξάρσεις και γενικά ακάλυπτους χώρους, Δημόσιους ή μη, πάρκα, άλση και κοινόχρηστους χώρους χωρίς άλλο ιδιαίτερο χαρακτηρισμό οι οποίοι έχουν αποκτήσει εν τοις πράγμασι χαρακτήρα πάρκου ή άλσους εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλης, καθώς και τους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου που περιβάλλονται από τον οικιστικό ιστό χωρίς να έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης. Τυχόν υλοτομία των παραπάνω μπορεί να γίνει μόνον κατόπιν αδείας της Δασικής Αρχής“.
Η αστυνομική δασική διάταξη βασίζεται στο δασικό κώδικα του 1968 -της Στρατιωτικής Δικτατορίας στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τις αστυνομικές διατάξεις που εκδίδουν τα κατά τόπους δασαρχεία, για να εξασφαλίσεις άδεια να κόψεις δέντρο, κλαδιά και να εκριζώσεις χόρτα -ακόμα και σε περιοχές καλλιέργειας-, σε εκτός σχεδίου περιοχές χρειάζεσαι άδεια. Διαφορετικά, έρχεται πρόστιμο. Ξεκάθαρο; Θα ήταν χρήσιμο να μη βιάζεσαι.
Xρήστης του Facebook ανέφερε περιστατικό, σύμφωνα με το οποίο “δέντρο είχε γύρει επικίνδυνα μέσα στο οικόπεδο της πολυκατοικίας στη Σαρωνίδα και τελικά το κόψαμε με δικά μας έξοδα, αφού προσπαθούσαμε να βγάλουμε άκρη με το Δήμο και το Δασαρχείο τρία χρόνια -διάστημα στο οποίο το δασαρχείο μας έστελνε στο Δήμο και αυτός στο δασαρχείο”.
Κατά τις κατευθυντήριες οδηγίες της πολιτικής προστασίας (Μάιος 2020ο) αρμόδια υπηρεσία για κοπές δένδρων σε εκτός σχεδίου περιοχές είναι η δασική υπηρεσία, η οποία είναι υπεύθυνη και για τις κοπές δένδρων στους κοινόχρηστους χώρους, εντός των σχεδίων (πεζοδρόμια, πλατείες, δρόμοι, πάρκα και άλση). Για τις κοπές δένδρων σε εντός σχεδίου οικόπεδα, αρμόδια υπηρεσία είναι η Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου, όπου καταθέτεις φάκελο αδείας (με τοπογραφικά διαγράμματα και λεπτομέρειες για το τι θα κόψεις, πώς θα το κόψεις και γενικά όσα κάνεις). Ακολούθως η Υπηρεσία τον ελέγχει και αποφασίζει αν πρέπει να γίνει η κοπή. Κατόπιν προχωρά σε αυτή, χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο (σε περιπτώσεις έχει γίνει 2 χρόνια μετά την κατάθεση του φακέλου).
Είναι χρήσιμο να γνωρίζεις και ότι βάσει του Αστικού Κώδικα, όταν τα κλαδιά και οι καρποί βγαίνουν από τη μάντρα του οικοπέδου σου και ‘μπαίνουν’ στο οικόπεδο του διπλανού (ιδιοκτήτη ή Δήμου, αν πρόκειται για δρόμο), μπορεί να τα πάρει εκείνος. Eπειδή όμως, πρόκειται για δέντρα, πάλι πρέπει να είναι ενήμερο και να πάρει θέση το Δασαρχείο.
Αυτό που δεν έχει δημοσιευθεί ποτέ, γιατί δεν έχει γίνει η σχετική έρευνα, είναι πόσες αιτήσεις δέχεται κάθε μήνα το Δασαρχείο, πόσες εγκρίνει και πόσες απορρίπτει, όπως και τους λόγους που δέχεται ή απορρίπτει μια αίτηση. Αντιστοίχως, δεν υπάρχουν στοιχεία από τις Υπηρεσίες Δόμησης για τις αιτήσεις που δέχεται επί κοπών δένδρων, σε εντός σχεδίου οικόπεδα.
Τι μπορείς να κάνεις αν κλαδί ή δέντρο έπεσε στο αυτοκίνητο σου
Εδώ υπάρχει ένα ακόμα δαιδαλώδες θεματάκι. Θεωρητικά, καθώς μπορείς να φτάσεις έως το Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά και στον Άρειο Πάγο, για ψυχική οδύνη. Υπάρχει αστική και ποινική ευθύνη -κατά πόσο υπήρχε δόλος στην παράλειψη του να γίνει μια ενέργεια, δηλαδή η κοπή. Είναι χαρακτηριστική η ταλαιπωρία των ανθρώπων στο Μάτι για το ποιος ευθύνεται για την καταστροφή -σε ό,τι αφορά τα δέντρα και τις κοπές που δεν έγιναν. Δυόμιση χρόνια αργότερα η υπόθεση είναι ακόμα στον Εισαγγελέα -δεν έχει φτάσει καν στο δικαστήριο, για να δούμε αν θα υπάρξουν ποινές.
Πρέπει να αποδειχθεί πως είχε γνώση ο Δήμος ότι το κλαδί είναι επικίνδυνο, πως όντως ήταν επικίνδυνο, με αυτοψία του Δήμου και ότι ο Δήμος δεν είχε προβεί ή προβεί στις απαραίτητες ενέργειες. Επίσης, ήταν ενήμερο το Δασαρχείο, βασική προϋπόθεση καθώς το δέντρο είναι στο πεζοδρόμιο και αν το Δασαρχείο είπε ‘ναι’ ή ‘όχι’.
Πού καταλήγουμε; Όταν κάνεις ασφάλεια αυτοκινήτου, μην αφήνεις απ’ έξω την αστική ευθύνη -και έτσι δεν θα μπλέξεις με το σύστημα.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr