UBER: Η πολυεθνική που λειτουργούσε στα όρια του νόμου
Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος συμβάντος, αυτού της αναστολής λειτουργίας της από τη χώρα μας και οι λόγοι που η πολυεθνική δεν εννοούσε να συμμορφωθεί με το νόμο
- 05 Απριλίου 2018 12:17
Η ανακοίνωση της UBER πως προτίθεται να αναστείλει τη λειτουργία της στη χώρα μετά το Πάσχα, έρχεται λίγο πολύ νομοτελειακά, έπειτα από την παραδοχή και της ίδιας πως λειτουργούσε στα όρια του νομικού πλαισίου στην Ελλάδα. Η εταιρία δεν αποχωρεί πλήρως από την Ελλάδα, ωστόσο θα διατηρήσει μόνο το UBERTAXI, με το οποίο ο χρήστης μπορεί να καλέσει ταξί και όχι το UBERX, το οποίο και αφορούσε σε ιδιωτικά ΙΧ.
Όπως έχουμε γράψει στο News24/7 και παλιότερα με εκτενή αρθρογραφία, η δραστηριότητα της UBERX υπόκειται σε νομοθεσία του 2012, ενώ και το πρόσφατα ψηφισθέν νομικό πλαίσιο ορίζει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πρέπει να δραστηριοποιείται μια εταιρία μεταφορών με ΙΧ αυτοκίνητα. Σύμφωνα λοιπόν με αυτό, ένα ΙΧ αυτοκίνητο μπορεί να μισθωθεί μαζί με τον οδηγό του για χρόνο που δεν θα είναι μικρότερος των 6 ωρών, ενώ ο εκάστοτε οδηγός υποχρεούται να συνάπτει ιδιωτικό συμφωνητικό που περιγράφει με ακρίβεια τους όρους της μίσθωσης.
Συλλήψεις οδηγών
Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που οι ελληνικές αρχές προχώρησαν σε σειρά συλλήψεων οδηγών της UBER, οι οποίοι δεν τηρούσαν το νομικό πλαίσιο. Την Μεγάλη Δευτέρα, δύο οδηγοί εντοπίσθηκαν να μεταφέρουν επιβάτες, έναντι χρηματικού αντιτίμου, με προκρατήσεις μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής «Uber», χωρίς όμως να προκύπτουν οι αντίστοιχες συμβάσεις που η επιχείρηση συνάπτει με το μισθωτή.
Στο νομοσχέδιο, που ρυθμίζει θέματα Μεταφορών που ψηφίστηκε στα τέλη του Μάρτη και συγκεκριμένα στο άρθρο 12, περιγράφεται το καθεστώς που διέπει την ηλεκτρονική η τηλεφωνική διαμεσολάβηση μεταφοράς επιβατών με οχήματα Επαγγελματικής Δημοσίας Χρήσεως ( τύπου TaxiBeat), αλλά και ΙΧ.
Επιπλέον, με βάση το νέο νομικό πλαίσιο κάθε εταιρία θα πρέπει να φορολογείται ως εταιρίας μεταφορικού έργου.
Το κόλπο με το συμφωνητικό
Στην περίπτωση της Ελλάδας το πρόβλημα δεν αφορά απλά και μόνο τον τρόπο φορολόγησης – η αδειοδότηση τέτοιων υπηρεσιών περιγράφεται λεπτομερώς στο νέο νομικό πλαίσιο– αλλά και στη λειτουργία της. Η εκμίσθωση οχημάτων και οδηγών από κάποιον ιδιώτη, διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες.
Το πλαίσιο της ορίζει ο νόμος 4093/2012, στον οποίο αναφέρεται ρητά πως ο ελάχιστος χρόνος μίσθωσης οδηγού και αυτοκινήτου είναι έξι ώρες. Αυτό πολύ απλά σημαίνει πως δύσκολα μπορεί να εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου, ένα δρομολόγιο με αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί την εφαρμογή UBER και το οποίο καλύπτει μια καθημερινή διαδρομή, αντίστοιχη με εκείνη που θα ακολουθούσε ένα ταξί. Επιπλέον, αν το δρομολόγιο ξεπεράσει τα 50χλμ, τότε επιβάλλεται βάση νόμου, επιπλέον χρέωση.
Ωστόσο, έπειτα από τις συλλήψεις οδηγών, αλλά και τις έντονες αντιδράσεις των επαγγελματιών οδηγών ταξί, η UBER προχώρησε σε μια κίνηση με την οποία θεωρητικά οι οδηγοί της μπορούσαν να διαφύγουν του ελέγχου της τροχαίας. “Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως απαιτείται από την ελληνική νομοθεσία, η συμπλήρωση ενός εγγράφου που σας δίνει ο οδηγός πριν την έναρξη της μετακίνησής σας. Μετά το τέλος της διαδρομής μπορείτε να κρατήσετε το έγγραφο αυτό” αναφέρει η ανακοίνωση που εμφανίστηκε σε όσους χρησιμοποιούν στα κινητά τους τηλέφωνα την εφαρμογή UBER X.
Ένα κείμενο που εμφανίστηκε μόλις πριν από μερικές ημέρες, παρά το γεγονός πως η εταιρία δραστηριοποιείται επί μήνες στην ελληνική επικράτεια και τα όσα περιγράφονται σε αυτό ίσχυαν εξ αρχής. Εκείνο ωστόσο που δεν αναφέρεται στο εν λόγω μήνυμα, είναι ο ελάχιστος χρόνος εκμίσθωσης.
Έπειτα λοιπόν από μήνες λειτουργίας χωρίς την σύναψη του απαραίτητου από το νόμο ιδιωτικού συμφωνητικού, η UBER, αναγκάστηκε από την εντατικοποίηση των ελέγχων σε έκδοση των αντίστοιχων εντύπων, πάνω στα οποία ωστόσο αναγράφονται ανακρίβειες και αναληθείς πληροφορίες ως αναφορά στους όρους της μίσθωσης. Πληροφορίες που διαψεύδονται από την ίδια την ηλεκτρονική απόδειξη της εφαρμογής, η οποία μάλιστα, σύμφωνα με τον πάροχο έχει και ισχύ νόμιμου παραστατικού για την εφορία.