Άλεκ Μπάλντουιν: Τι είναι τα “ψεύτικα” όπλα που χρησιμοποιούνται στις ταινίες
Τι όπλα είναι αυτά που χρησιμοποιούνται στις κινηματογραφικές παραγωγές; Μπορεί πραγματικά να υπάρξει ασφαλής χρήση με "άσφαιρα" όπλα;
- 22 Οκτωβρίου 2021 17:45
Σοκ έχει προκαλέσει η είδηση του θανάτου της κινηματογραφίστριας Χαλίνα Χάτσινς, την οποία πυροβόλησε κατά λάθος ο Άλεκ Μπάλντουιν στα γυρίσματα της ταινίας “Rust” με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό της αλλά και τον τραυματισμό του σκηνοθέτη Τζόελ Σόουζα.
Οι πρώτες επίσημες πληροφορίες κάνουν λόγο για εκπυρσοκρότηση, με την έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος να βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη.
Η τραγωδία έχει συγκλονίσει το Χόλιγουντ, ενώ παράλληλα έχει δημιουργήσει πλήθος ερωτημάτων γύρω από το πώς μπορεί να συνέβη το πρωτοφανές αυτό περιστατικό.
Η χρήση όπλων στα γυρίσματα υποτίθεται ότι υπόκειται σε αυστηρά πρότυπα ασφαλείας και σε κάθε κινηματογραφική παραγωγή, υπάρχει ειδικός επί των όπλων που είναι υπεύθυνος για ό,τι χρησιμοποιούν οι ηθοποιοί και για την ασφάλεια.
Τι ακριβώς είναι τα prop guns
Τα prop guns είναι όπλα που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία του κινηματογράφου για να είναι οι σκηνές όσο το δυνατόν πιο κοντά στην αναπαράσταση ενός πραγματικού πυροβολισμού.
Ο λόγος που είναι τόσο πειστικά αυτά τα όπλα, σύμφωνα με το BBC, είναι επειδή ουσιαστικά πρόκειται για τροποποιημένες πραγματικές σφαίρες.
Οι σύγχρονες αυτές σφαίρες είναι κατασκευασμένες από ένα φυσίγγιο, που αποτελείται από ένα κέλυφος που συγκρατεί μια προωθητική σκόνη. Όταν ένα όπλο πυροβολεί, προκαλεί ανάφλεξη στη σκόνη, εκτοξεύοντας τη σφαίρα που είναι προσαρτημένη στο μπροστινό μέρος του κελύφους προς τα εμπρός.
Αντί για μεταλλικό βλήμα, τα άσφαιρα είναι φτιαγμένα από υλικά όπως βαμβάκι ή χαρτί προσαρτημένο στο μπροστινό μέρος.
Τα όπλα που χρησιμοποιούνται στον κινηματογράφο έχουν μια ευρεία γκάμα, από όπλα που είναι μη λειτουργικά μέχρι όπλα που χρησιμοποιούνται από αστυνομικούς. Οι πιο διαδεδομένες περιπτώσεις είναι όμως τα πραγματικά όπλα που είναι προσαρμοσμένα να είναι “άσφαιρα”.
Είναι πιο ρεαλιστικά, προσδίδουν αυθεντικότητα στις παραγωγές, προκαλούν δυνατό κρότο, ανάκρουση και κάτι που είναι γνωστό ως “φλας στομίου”, ένα φως που γίνεται ορατό ως αποτέλεσμα της καύσης της σκόνης.
Δεν είναι ο πρώτος θάνατος σε κινηματογραφική παραγωγή
Αυτό που σίγουρα θα έπρεπε να έχει ήδη προβληματίσει, είναι ότι δεν πρόκειται για το πρώτο περιστατικό θανάτου από όπλο σε κινηματογραφική παραγωγή.
Ο ηθοποιός Τζον Έρικ Χίξουμ είχε πεθάνει στις 18/10 του 1984, όταν εκπυρσοκρότησε το όπλο του και άσφαιρα πυρά τον ‘βρήκαν’ στο κεφάλι, στα γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς “Cover Up”. Το 1993, ο Μπράντον Λι, γιος του θρύλου Μπρους Λι, πέθανε όταν ένα κομμάτι φυσιγγίου -που χρησιμοποιήθηκε για το “Crow”- σφηνώθηκε στην σπονδυλική στήλη. Το όπλο ήταν γεμάτο με άσφαιρα, με την έρευνα να δείχνει πως σφαίρα 0,44 ήταν μπλοκαρισμένη μέσα στην κάννη που βλήθηκε, όταν συμπρωταγωνιστής τράβηξε τη σκανδάλη, χτυπώντας τον στην κοιλιακή χώρα. Η έρευνα που διενεργήθηκε κατέληξε στο ότι επρόκειτο για ανθρωποκτονία από “αμέλεια”. Κάτι που ίσχυσε και για το θάνατο του Χίξουμ.
Κατόπιν αυτών των περιστατικών έγινε έρευνα που οδήγησε σε κανόνες ασφαλείας από την Industrywide Labor-Management Safety Committee, που τόνισε ότι “τα άσφαιρα μπορούν να σκοτώσουν. Οπότε είναι χρήσιμο να μεταχειρίζεστε τα όπλα σαν να είναι γεμάτα”.
Μπορεί να υπάρξει ασφαλής χρήση;
Ο θάνατος του Χίξουμ αποτελεί τρανή απόδειξη ότι τα άσφαιρα, μπορεί να μην έχουν πραγματικά πυρά, αλλά έχουν τεράστια δύναμη.
Επίσης, παραγωγές επιλέγουν να θέσουν σε ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο τους ανθρώπους που βρίσκονται στην παραγωγή, καθώς χρησιμοποιούν επιπλέον σκόνη για να κάνουν το οπτικό εφέ ακόμα πιο δυνατό.
Οι κινηματογραφικές παραγωγές έχουν συνήθως αυστηρούς κανόνες σχετικά με τη χρήση των όπλων και ειδικοί παρέχουν τα συγκεκριμένα όπλα και συμβουλεύουν για τη χρήση τους.
“Υπάρχουν βασικά μέτρα ασφαλείας σε κάθε σκηνή”, είπε ο Μάικ Τριστάνο, ένας οπλουργός που έχει συνεργαστεί με τον Άλεκ Μπάλντουιν στο παρελθόν.
“Ποτέ δεν στρέφεις ένα όπλο, ακόμα κι αν δεν είναι πυροβόλο όπλο, σε κανέναν άνθρωπο. Πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω πώς μπόρεσε να γίνει κάτι τέτοιο και να προκαλέσει τόση ζημιά.”
Μια συνηθισμένη λήψη σε ταινία όπου δείχνει έναν ηθοποιό να πυροβολεί την κάμερα, λέει ο Στίβεν Χολ, ο οποίος έχει δουλέψει σε ταινίες όπως το Fury και το The Imitation Game, συμβαίνει μόνο με συγκεκριμένα μέτρα.
“Αν βρίσκεστε στη γραμμή του πυρός… Θα είχατε μάσκα προσώπου, θα είχατε γυαλιά, θα στεκόσασταν πίσω από μια οθόνη Perspex και θα ελαχιστοποιούσατε τον αριθμό των ανθρώπων δίπλα στην κάμερα”, εξηγεί.
“Αυτό που δεν καταλαβαίνω σε αυτήν την περίπτωση είναι πώς δύο άνθρωποι τραυματίστηκαν, ο ένας σκοτώθηκε τραγικά, στο ίδιοπεριστατικό”.
Άλλοι που εργάζονται στον κινηματογράφο αναρωτήθηκαν γιατί, σε μια εποχή που τα εφέ όπλου μπορούν να προστεθούν με χαμηλό κόστος χρησιμοποιώντας υπολογιστές, τα άσφαιρα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται.
“Δεν υπάρχει λόγος πια να έχουμε όπλα γεμάτα άσφαιρες ή με οτιδήποτε άλλο στα γυρίσματα. Απλώς πρέπει να τεθεί εντελώς εκτός νόμου”, έγραψε στο Twitter ο Κρεγκ Ζόμπελ, ηθοποιός και σκηνοθέτης που έχει κάνει το Westworld και το Mare of Easttown.
“Τα όπλα αυτά είναι πραγματικά όπλα” έγραψε στο Twitter ο τηλεοπτικός συγγραφέας Ντέιβιντ Σλακ. “Τα άσφαιρα όπλα έχουν πραγματική πυρίτιδα μέσα τους. Μπορούν να τραυματίσουν ή να σκοτώσουν – και έχουν. Εάν βρίσκεστε ποτέ σε ένα σετ όπου τα όπλα στηρίζονται χωρίς την κατάλληλη προσοχή και ασφαλή χειρισμό, απομακρυνθείτε.
“Καμία σκηνή ή παραγωγή δεν αξίζει να ρισκάρουμε τις ζωές ανθρώπων”, πρόσθεσε.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις