Ανησυχία στην Ευρώπη – Η “πίσω πόρτα” για την έλευση ρωσικού πετρελαίου
Εντείνονται οι προβληματισμοί της Ευρώπης ότι ρωσικό πετρέλαιο φτάνει σε χώρες της γηραιάς ηπείρου μέσω ασιατικού κράτους. Ποιο φαίνεται να παίζει τον ρόλο της "πίσω πόρτας".
- 26 Ιουνίου 2022 21:48
Η άφιξη του δεξαμενόπλοιου αργού πετρελαίου “SCF Primorye” στο λιμάνι του Vadinar, στη δυτική Γκουτζαράτ της Ινδίας πριν από λίγες ημέρες, επιβεβαιώνει αλλά και εντείνει τους προβληματισμούς της Ευρώπης για την ολοένα και πιο στενή σχέση της χώρας με τη Ρωσία, η οποία φαίνεται να εξελίσσεται σε κορυφαίο πελάτη του ρωσικού πετρελαίου, την ώρα που η ανησυχία για τον ρόλο της στην ευρωπαϊκή αγορά μεγαλώνει.
Το πετρελαιοφόρο 84.000 τόνων, που ναυπηγήθηκε το 2009 και έπλεε με σημαία Λιβερίας, έφτασε από το λιμάνι του Ust-Luga της Ρωσίας κοντά στα σύνορα με την Εσθονία, σε μία περίοδο όπου η Ινδία ολοένα και αυξάνει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.
Την ίδια ώρα, βέβαια, η προθυμία του ασιατικού έθνους να αγοράσει ρωσικό αργό με έκπτωση έως και 30% υπονομεύει τις προσπάθειες των ΗΠΑ, της Ευρώπης και του Ηνωμένου Βασιλείου να εξαντλήσουν τα ταμεία του Βλαντιμίρ Πούτιν περιορίζοντας τις εισαγωγές.
Πλέον, οι ανησυχίες ότι η Ινδία χρησιμοποιείται ως ενδεχόμενη “πίσω πόρτα” στην Ευρώπη για τις προμήθειες ρωσικού πετρελαίου αυξάνονται, δεδομένης της αύξησης των εισαγωγών της χώρας.
Όπως αναφέρει ο Guardian, η Ρωσία εισέπραξε 20 δισεκατομμύρια δολάρια από τις εξαγωγές πετρελαίου τον Μάιο, επιστρέφοντας σε προ εισβολής επίπεδα. Αυτό οφείλεται και στη στάση της Ινδίας, όπου, πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου ήταν αμελητέες λόγω του υψηλού κόστους μεταφοράς. Πλέον, όμως, αυτές έχουν αυξηθεί.
Τον Μάιο, η Ινδία εισήγαγε περίπου 800.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα από τη Ρωσία, ενώ, αξίζει να σημειωθεί πως ο οίκος αξιολόγησης Fitch προβλέπει ότι οι εισαγωγές θα μπορούσαν σύντομα να αυξηθούν στο 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, ή στο 20% των συνολικών εισαγωγών της Ινδίας.
Οι όγκοι που αγοράζει και εξάγει η Ινδία, υποδηλώνουν ότι μέρος του διυλισμένου ρωσικού αργού μπορεί τελικά να καταλήξει σε ευρωπαϊκά πρατήρια καυσίμων, χωρίς να είναι σαφές πού θα χρησιμοποιηθεί το ρωσικό αργό πετρέλαιο που εισάγεται στο Vadinar από το “SCF Primorye”. Άλλωστε, η Nayara Energy, η οποία διαχειρίζεται το διυλιστήριο στην περιοχή αρνήθηκε να σχολιάσει όλα τα παραπάνω.
Την αύξηση των εισαγωγών ρωσικού αργού από την Ινδία πάντως, επιβεβαίωσε και ο Βλαντίμιρ Πούτιν στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής των “BRICS” μεταξύ Βραζιλίας, Ρωσίας, Ινδίας, Κίνας και Νότιας Αφρικής, λέγοντας πως “οι ρωσικές προμήθειες πετρελαίου στην Κίνα και την Ινδία αυξάνονται αισθητά”.
Πολύ δύσκολη η παρακολούθηση των φορτίων
Οι ανησυχίες πάντως για τον ρόλο της Ινδίας στην προμήθεια ρωσικού αργού εκφράζονται και δια στόματος ανθρώπων του κλάδου. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του Alan Gelder, αντιπροέδρου της Wood Mackenzie συμβουλευτικής σε βιομηχανίες ενέργειας, χημικών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο οποίος είπε: “Η Ινδία βαδίζει σε τεντωμένο σκοινί. Αν πάρετε πολλά, δεν θέλετε η Δύση να επιβάλει κυρώσεις για την υπόλοιπη οικονομία σας”.
Από την πλευρά του, το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα ανέφερε πως το διυλιστήριο Jamnagar της Reliance Industries στο Γκουτζαράτ έλαβε το 27% του πετρελαίου του από τη Ρωσία τον Μάιο, ποσοστό αισθητά μεγαλύτερο από αυτό του Απριλίου. Σημείωσε μάλιστα πως περίπου το 20% των εξαγόμενων φορτίων από το Jamnagar αναχώρησαν με κατεύθυνση την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ.
Παρά το γεγονός ότι δεν έχει αποδειχτεί ότι τα φορτία μετέφεραν ρωσικό αργό, η παρακολούθηση των φορτίων μόνο εύκολη δεν είναι. Πηγές του κλάδου ανέφεραν ότι η παρακολούθηση των αποστολών ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη μέσω Ινδίας είναι πολύ δύσκολη. “Θα διαπιστώσετε ότι πολλά φορτία αργού θα φτάσουν σε ένα λιμάνι από διαφορετικές χώρες και θα αναμειχθούν. Η παρακολούθηση ενός υδρογονάνθρακα είναι βασικά αδύνατη”.
Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις