#Blockout2024: Οι διάσημοι σιωπούν για τη Γάζα και το πληρώνουν ακριβά
Διαβάζεται σε 4'Το κίνημα #Blockout2024 που έχει γιγαντωθεί στα social media, είναι μια ψηφιακή “γκιλοτίνα” κατά της σιωπής των διασήμων για την κατάσταση Γάζα.
- 14 Μαΐου 2024 19:13
Στις 6 Μαΐου, την ώρα που οι διάσημοι προσκεκλημένοι -η λεγόμενη A-list – του Met Gala περπατούσαν το κόκκινο χαλί του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης, οι ισραηλινές στρατιωτικές εξαπέλυαν επίθεση στη Ράφα, στο νότιο σημείο της Γάζας, όπου βρίσκουν καταφύγιο περίπου 1,3 εκατομμύρια εκτοπισμένοι Παλαιστίνιοι.
Αυτό πυροδότησε έντονες αντιδράσεις στα social media, μια και οι χρήστες άρχισαν να εκφράζουν τον θυμό τους για τους διάσημους που επιδεικνύουν τον πλούτο και τα προνόμια τους σε βραδιές μόδας και παράλληλα τηρούν σιγή ιχθύος για τη συνεχιζόμενη κρίση στη Γάζα. Άλλωστε στο φετινό Met Gala, ουδείς από τους προσκεκλημένους δεν αναφέρθηκε σε όσα εξελισσόνταν εκείνη την ώρα στην Ράφα.
Το κίνημα #Blockout2024, που έχει δημιουργηθεί στον κυβερνοχώρο, στοχοποιεί διάσημους που δεν παίρνουν θέση ή είναι ακόμη και υποστηρικτές των όσων συμβαίνουν στον παλαιστινιακό θύλακα.
Η αντιπαράθεση των φρικαλεοτήτων που συμβαίνουν στη Γάζα και του αμφιλεγόμενου Met Gala πυροδότησε την έναρξη αυτού που έγινε γνωστό ως “Επιχείρηση Αποκλεισμός (Blockout)”.
Έτσι, ως ένδειξη διαμαρτυρίας, οι χρήστες του Instagram και του TikTok καταδικάζουν διασημότητες όπως η Kim Kardashian, η Zendaya, η Cardi B και η Nicki Minaj στην ψηφιακή γκιλοτίνα, όπως την αναφέρουν, (για συντομία “digitine”), μπλοκάροντάς τους σε όλες τις πλατφόρμες και δημοσιεύοντας σχετικά με αυτό hashtags όπως #blockout2024, #digitine, #letthemeatcake και #celebrityblock.
Διάφοροι χρήστες του TikTok, του Instagram και του X έχουν αρχίσει να δημοσιεύουν λίστες διασήμων και των επιχειρήσεών τους, ούτως ώστε οι χρήστες να τους μπλοκάρουν. Ο σκοπός της κίνησης είναι να μειωθούν τα κέρδη των διασήμων μέσω των διαφημίσεων στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
“Όταν τους μισούμε, κερδίζουν χρήματα. Όταν τους επαινούμε, βγάζουν χρήματα. Αλλά όταν μπλοκάρουμε τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ξεχνάμε εντελώς τα ονόματά τους, τα χάνουν όλα”, δήλωσε ο Tiktoker του λογαριασμού Blockout2024.
Πώς επηρεάζει το μπλοκ έναν διάσημο;
Αν και στο παρελθόν υπήρξαν διαδικτυακές κινήσεις για το unfollow ορισμένων διασημοτήτων που τώρα μπλοκάρονται, οι ειδικοί δηλώνουν ότι το μπλοκ είναι πιο αποτελεσματικό ως στρατηγική διαμαρτυρίας από το unfollow.
Η επίδραση του unfollow στο συνολικό κοινό και στα στατιστικά του λογαριασμού ενός διασήμου είναι ελάχιστη, δήλωσε στο Al Jazeera ο Eddy Borges-Rey, αναπληρωτής καθηγητής στο Northwestern University του Κατάρ, το ερευνητικό έργο του οποίου εξετάζει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τους αλγόριθμους.
“Οι διασημότητες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην υψηλή ορατότητα και του engagement που θα έχουν για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν διαφημιστικές συμφωνίες”, δήλωσε, προσθέτοντας ότι όταν κάποιος δεν ακολουθεί μια διασημότητα, απλά σταματά να βλέπει τις αναρτήσεις της διασημότητας στο feed του. Το περιεχόμενο μπορεί να εξακολουθεί να εμφανίζεται έμμεσα μέσω των σελίδων αναζήτησής τους ή των τροφοδοσιών που καθοδηγούνται από τον αλγόριθμο, όπως η σελίδα “Εξερεύνηση” του Instagram ή οι σελίδες “Για εσάς” στο TikTok και το X.
Δεδομένου, λοιπόν, ότι ακόμη και όσοι δεν ακολουθούν έναν διάσημο, συνεχίζουν να βλέπουν το περιεχόμενο που αναρτά, αν δεν τον έχουν μπλοκάρει, αυτό δεν βλάπτει σημαντικά την εμβέλεια της δημοτικότητάς του προφίλ του διασήμου.
Από την άλλη πλευρά, “αν κάποιος μπλοκάρει τη διασημότητα, διακόπτει εντελώς κάθε αλληλεπίδραση με το περιεχόμενό της“, δήλωσε η Borges-Rey.
Αυτό μειώνει το μέγεθος του ακροατηρίου της διασήμου, οδηγώντας τους αλγόριθμους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να αποπροσανατολίζουν το περιεχόμενό της. Όσο περισσότεροι άνθρωποι μπλοκάρουν μια διασημότητα, οι αναρτήσεις τους γίνονται λιγότερο ορατές σε όλη την πλατφόρμα, ακόμη και σε εκείνους τους χρήστες που δεν τους έχουν μπλοκάρει.
“Η μείωση της ορατότητας μπορεί να οδηγήσει τους διαφημιστές να θεωρήσουν τη διασημότητα λιγότερο πολύτιμη, μειώνοντας ενδεχομένως το ποσό που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για διαφημίσεις στο προφίλ της διασημότητας, επηρεάζοντας έτσι άμεσα τα διαφημιστικά τους έσοδα“, πρόσθεσε.
Έχει κάνει τη διαφορά το Blockout μέχρι στιγμής;
Αν και το Blockout ξεκίνησε μόλις πριν από λίγες ημέρες και ο αριθμός των ατόμων που έχουν μπλοκάρει έναν συγκεκριμένο λογαριασμό δεν φαίνεται, τα προφίλ διασήμων έχουν αρχίσει να χάνουν σημαντικό αριθμό ακόλουθων.
Το Σάββατο, το NPR ανέφερε ότι η Taylor Swift έχασε περίπου 300.000 followers στο TikTok και περίπου 50.000 followers στο Instagram την τελευταία εβδομάδα.
“Οι διάσημοι υπάρχουν λόγω της προσοχής μας”, ανέφερε ένας χρήστης του X. “Αν δεν την έχουν, παύουν να ασκούν την επιρροή τους“.