Μπολόνια: Η πρώτη ιταλική πόλη που επιβάλλει όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα
Διαβάζεται σε 4'Έντονες διαμαρτυρίες οδηγών στους δρόμους της Μπολόνια, μετά την απόφαση να επιβάλει όριο ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα. Το πρώτο πρόστιμο.
- 19 Ιανουαρίου 2024 12:03
Σε μια πρωτοφανή κίνηση για τα ιταλικά – και όχι μόνο – δεδομένα προχώρησε ο δήμος της Μπολόνια, εισάγοντας το “Città 30”, δηλαδή την επιβολή ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ/ώρα, σε μια προσπάθεια να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα, η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ηχορύπανση στην πόλη.
Μάλιστα ο Sergio Baldazzi, ένας κοσμηματοπώλης που πήγαινε στη δουλειά του στο κέντρο της Μπολόνια το πρωί της Τετάρτης, αποτελεί το πρώτο άτομο στο οποίο επιβλήθηκε πρόστιμο από την τροχαία για υπέρβαση ορίου ταχύτητας. Σύμφωνα με τη ρύθμιση, τα πρόστιμα επιβάλλονται από τα 36 χλμ/ώρα.
Η Μπολόνια είναι η πρώτη μεγάλη πόλη της Ιταλίας που θεσπίζει ένα τέτοιο μέτρο, το οποίο εφαρμόζεται στο δίκτυο των βασικών αστικών αρτηριών της.
“Ήξερα ότι ήταν η πρώτη μέρα του κανόνα, αλλά παρ’ όλα αυτά, πήγαινα μόνο με 39 χιλιόμετρα την ώρα και τώρα κέρδισα το μετάλλιο επειδή είμαι ο πρώτος που του επιβλήθηκε πρόστιμο”, δήλωσε ο Baldazzi στον Guardian. “Είναι λίγο γελοίο πραγματικά”.
Όπως είπε, πλήρωσε γρήγορα το πρόστιμο των 29 ευρώ, διότι αν δεν εξοφληθεί εντός πέντε ημερών, αυξάνεται στα 42 ευρώ.
Οργισμένες αντιδράσεις οδηγών
Το όριο των 30 χιλιομέτρων την ώρα έχει προκαλέσει την οργή ορισμένων οδηγών στην πόλη, όπου ο δήμαρχος, Matteo Lepore, έχει ήδη απαγορεύσει την κυκλοφορία στην περιοχή γύρω από τον “κεκλιμένο πύργο” της πόλης, που ονομάζεται Garisenda, ενώ διεξάγονται δοκιμές εν μέσω φόβων ότι το μεσαιωνικό κτίσμα γέρνει υπερβολικά.
Την ημέρα που οι τοπικές εφημερίδες αποκάλεσαν “D day”, μια πομπή αυτοκινήτων δημιούργησε μπλοκάρισμα της κυκλοφορίας σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ενώ οι οδηγοί ταξί απείλησαν να αυξήσουν τις τιμές τους ως απάντηση στο γεγονός ότι θα αναγκαστούν να οδηγούν πιο αργά. Διαμαρτυρία οδηγών έξω από το δημαρχείο έχει προγραμματιστεί για το απόγευμα της Παρασκευής ενώ οι δεξιοί αντίπαλοι του Lepore σχεδιάζουν δημοψήφισμα για το θέμα.
“Υπάρχει πολύς θυμός στην Μπολόνια αυτή τη στιγμή”, υποστήριξε ο Andrea Spettoli, ένας από τους διοργανωτές της διαμαρτυρίας. “Το θέμα δεν είναι μόνο να βάλουν πρόστιμο – αυτός ο νόμος αλλάζει εντελώς τις ζωές”.
Ο Spettoli δήλωσε ότι έχει δεχτεί πληθώρα τηλεφωνημάτων από ανθρώπους που έλεγαν ότι το νέο όριο ταχύτητας τους έκανε να αργήσουν να φτάσουν στη δουλειά τους ή να πάνε τα παιδιά τους στο σχολείο. “Ένας εργαζόμενος μου είπε ότι δεν έχει πλέον χρόνο να οδηγήσει στο σπίτι για μεσημεριανό γεύμα, οπότε πρέπει να αρκεστεί σε ένα σάντουιτς”, πρόσθεσε ο Spettoli.
Το προηγούμενο όριο ταχύτητας ήταν 50χλμ/ώρα.
Οι οδηγοί λεωφορείων εξέφρασαν επίσης την ανησυχία τους ότι η χαμηλότερη ταχύτητα θα μπορούσε να διαταράξει τα δρομολόγια, ενώ άλλοι υποστήριξαν ότι το να πρέπει να προσέχουν επιμελώς το ταχύμετρο αντί για το δρόμο θα μπορούσε να αυξήσει τα ατυχήματα.
Οι άλλες πόλεις που εφαρμόζουν το μέτρο
Ο δήμος της Μπολόνια εμπνεύστηκε από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως οι Βρυξέλλες, το Παρίσι και το Γκρατς στην Αυστρία, το οποίο εφαρμόζει παρόμοιο μέτρο από το 1992.
Περισσότεροι από τους μισούς δρόμους στο Λονδίνο έχουν όριο 20 μίλια/ώρα, που ισοδυναμεί με 32 χλμ/ώρα.
Ο δήμος πιστεύει στην προσαρμογή με τον χρόνο
Οι υποστηρικτές της κίνησης της Μπολόνια υποστηρίζουν ότι οι οδηγοί θα προσαρμοστούν σταδιακά στην αλλαγή, όπως έχουν κάνει σε άλλα μέρη, και ότι θα χρειαστεί χρόνος για να αποδώσει καρπούς το μέτρο.
“Ποιο είναι το τίμημα για την αυξημένη ασφάλεια, τη λιγότερη κυκλοφορία, τον λιγότερο θόρυβο και τη ρύπανση;” δήλωσε η Bologna30, μια ομάδα υπέρ του ορίου.
Η Valentina Orioli, δημοτική σύμβουλος της Μπολόνια για την κινητικότητα και τους δημόσιους χώρους, δήλωσε ότι η διοίκηση είναι πεπεισμένη ότι η οδήγηση με 30 χλμ/ώρα θα αποφέρει οφέλη στην πόλη. Η ίδια δήλωσε: “Όπως έχει αποδειχθεί σε άλλες πόλεις που εφαρμόζουν αυτό το μέτρο εδώ και χρόνια, οι έλεγχοι και οι κυρώσεις αφορούν όλους τους χρήστες του δρόμου, διότι η λειτουργία του εξαρτάται πραγματικά από την τήρηση των κανόνων από όλους”.
Ο Lepore δήλωσε ότι τα λίγα πρόστιμα που επιβλήθηκαν την πρώτη ημέρα του συστήματος – μόλις επτά, συμπεριλαμβανομένου του Baldazzi – ήταν απόδειξη ότι οι περισσότεροι οδηγοί προσαρμόστηκαν στον νέο κανόνα, έστω και με απροθυμία.
“Θα συνεχίσουμε, καθώς είμαστε πεπεισμένοι ότι σύντομα θα δούμε αποτελέσματα όσον αφορά την οδική ασφάλεια”, δήλωσε.