ΕΕ: Συμφωνία για κατάργηση των πετρελαιοκίνητων φορτηγών και λεωφορείων έως το 2040
Διαβάζεται σε 4'Σε μια απόφαση που σηματοδοτεί την ολοκληρωτική απομάκρυνση στις μεταφορές όλων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2040 προχώρησε η ΕΕ.
- 19 Ιανουαρίου 2024 10:21
Σε μια σημαντική κίνηση για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας στις οδικές μεταφορές, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σε συμφωνία σχετικά με τα πρότυπα CO2 για τα φορτηγά και τα λεωφορεία, σηματοδοτώντας την ολοκληρωτική απομάκρυνση στις μεταφορές όλων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων έως το 2040.
Η συμφωνία προβλέπει ότι η μέση εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα φορτηγά και λεωφορεία που θα πωλούνται στην ΕΕ πρέπει να μειωθεί κατά 90% μέχρι το 2040 σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Τα αστικά λεωφορεία υποχρεούνται να είναι εντελώς απαλλαγμένα από εκπομπές ρύπων πέντε χρόνια πριν από την συγκεκριμένη προθεσμία. Η απόφαση είναι ευθυγραμμισμένη με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει απαγορεύσει την κυκλοφορία αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Για τα βαρέα οχήματα, θα υπάρξει σταδιακή αυστηροποίηση των προτύπων CO2, με στόχο οι εκπομπές να είναι κατά 45% πιο κάτω από τον σημερινό μέσο όρο μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας και να κλιμακωθούν στο 65% το 2035. Τα αστικά λεωφορεία αντιμετωπίζουν έναν ενδιάμεσο στόχο μείωσης κατά 90% έως το 2030, με τα λεωφορεία που εκτελούν υπεραστικές διαδρομές να υπόκεινται σε μικρότερα όρια εκπομπών ρύπων.
Αυτό σηματοδοτεί μια νέα πρόκληση για τους κατασκευαστές, οι οποίοι θα πρέπει να υλοποιήσουν δύσκολα πλάνα που έχουν να κάνουν με την αύξηση της παραγωγής ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ενώ παράλληλα κοιτούν την μεγάλη πρόκληση φθηνότερων οχημάτων από την Κίνα, τόσο σε επίπεδο αυτοκινήτων όσο και φορτηγών.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος εκτιμά ότι οι στόχοι της ΕΕ θα έχουν ως αποτέλεσμα, το 30% των φορτηγών που πωλούνται το 2030 και πάνω από το 75% το 2040 να είναι είτε ηλεκτρικά είτε να έχουν ως βασικό καύσιμο το υδρογόνο.
Εκπροσωπώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγνώρισε τον αυστηρό χαρακτήρα των νέων προτύπων της ΕΕ, χαρακτηρίζοντας το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής ως εξαιρετικά δύσκολο, ενώ παράλληλα τόνισε τη σημασία των βασικών ευνοϊκών συνθηκών, όπως οι υποδομές ηλεκτρικής φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, τα συστήματα τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τα μέτρα στήριξης των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των μεταφορών.
Χαιρετίζει τη συμφωνία η Κομισιόν
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρετίζει την συμφωνία μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με προσωρινή πολιτική συμφωνία για την ενίσχυση των προτύπων για τις εκπομπές CO2 των νέων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων που εισέρχονται στην αγορά της ΕΕ από το 2030. Ο κανονισμός θα θέσει νέους φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 για το 2030, το 2035 και το 2040.
Με τα νέα πρότυπα θα διασφαλιστεί ότι αυτό το τμήμα του τομέα οδικών μεταφορών συμβάλλει στη μετάβαση στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, στις κλιματικές φιλοδοξίες της ΕΕ για το 2030 και στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πρέπει τώρα να εγκρίνουν επίσημα τη συμφωνία.
Ο κ. Βόπκε Χούκστρα, Eπίτροπος αρμόδιος για τη Δράση για το Κλίμα, δήλωσε: «Οι εκπομπές από τις οδικές μεταφορές αυξάνονται και πρέπει να αναστρέψουμε την κατάσταση. Η συμφωνία που επιτεύχθηκε σήμερα [σ.σ. χθες] θα καταστήσει τα φορτηγά και τα λεωφορεία λιγότερο ρυπογόνα, θα μειώσει τις εκπομπές και θα βελτιώσει την ποιότητα του αέρα σε ολόκληρη την ΕΕ. Η κυκλοφορία περισσότερων οχημάτων μηδενικών εκπομπών στους δρόμους μας είναι επωφελής για όλους. Με την παραγωγή περισσότερων οχημάτων μηδενικών εκπομπών, η ευρωπαϊκή βιομηχανία θα είναι σε ισχυρότερη ανταγωνιστική θέση, ενώ πλέον διαθέτει μακροπρόθεσμη βεβαιότητα σχετικά με τους εφαρμοστέους κανόνες. Οι πολίτες θα αναπνέουν καθαρότερο αέρα, ιδίως στις πόλεις μας.»