Εκλογές στη Γερμανία: Η ραγδαία άνοδος της Αριστεράς ήρθε μέσω Tik-Tok
Διαβάζεται σε 3'
H 37χρονη Χάιντι Ράιχινεκ και μία πανέξυπνη καμπάνια στο Tik-Tok χάρισαν ένα απρόσμενα θετικό αποτέλεσμα στη γερμανική αριστερά.
- 23 Φεβρουαρίου 2025 21:11
Μόλις πέρυσι η Die Linke, το κόμμα της Αριστεράς στη Γερμανία, υπέστη διάσπαση η οποία την καθήλωσε δημοσκοπικά. Eίχε προηγηθεί ένα μάλλον άδοξο αποτέλεσμα στις ευρωεκλογές (ούτε 3%).
Η Σάρα Βάγκενχεντ, που ηγήθηκε της διάσπασης και δημιούργησε δικό τους κομματικό σχηματισμό (ένα κράμα αριστερών και αντιμεταναστευτικών θέσεων) έδειχνε να έχει αέρα στα πανιά της, οι δημοσκοπήσεις της έδιναν μεγάλα ποσοστά ενώ το Linke μόλις που έφτανε το 3% (το όριο εισόδου στη Βουλή στο γερμανικό εκλογικό σύστημα είναι το 5%).
Επικράτησε προβληματισμός, παγωμάρα. Τίποτα δεν έδειχνε ικανό να ανατρέψει αυτήν την πορεία προς την εκλογική εξαφάνιση. Μέχρι που η Linke αποφάσισε να αλλάξει την εκλογική της στόχευση και να στραφεί στα νέα επικοινωνιακά εργαλεία για να κάνει γνωστό το μήνυμά της στους Γερμανούς ψηφοφόρους, ιδίως τους πιο νέους.
Παράλληλα, η Χάιντι Ράιχινεκ, εκ των ηγετών του κόμματος, έκανε ένα βήμα πιο μπροστά και με όπλο τη νεότητα και την αντισυμβατικότητά της (εκτός των άλλων έχει στο αριστερό της χέρι ένα πολύ μεγάλο τατουάζ με τη Ρόζα Λούξεμπουργκ) ανέλαβε την ευθύνη να “παρουσιάσει” το κόμμα σε πιο μεγάλα κοινά και τα κατάφερε εξαιρετικά.
Η παρουσία της στο πολύ δημοφιλές Tik-Tok της έδωσε φτερά. Γρήγορα η επιτυχημένη καμπάνια της στην οποία πάντως δεν υπήρχαν ιδεολογικές εκπτώσεις ούτε και “παραχωρήσεις” σε μία πιο δεξιά ατζέντα, άρχισε να κάνει τη διαφορά και να αποσπά βροχή από likes. Σύντομα η Ράιχινεκ έγινε ένα σχεδόν καθημερινό viral.
Δείτε την να μιλάει στη Βουλή και να ασκεί σκληρή αντιπολίτευση στον Φρίντριχ Μερτς
Το κόμμα όμως έβαλε στο παιχνίδι των social media ακόμα και την παλιά φρουρά, τον ιστορικό ηγέτη του Γκρέγκορ Γκίζι αλλά και άλλα στελέχη που προσαρμόστηκαν πολύ γρήγορα στη νέα επικοινωνιακή πραγματικότητα. Video με “σενάριο, “σφιχτό” μοντάζ και μία άλλη πιο φιλική στο κοινό προσέγγιση στην πολιτική έκαναν τη διαφορά.
H Linke άρχισε να “τσιμπάει” αργά αλλά σταθερά στις δημοσκοπήσεις σε μία μάλιστα καθόλου ευνοϊκή για την Αριστερά περίσταση. Η ακροδεξιά στη συμμαχία γιγαντωνόταν, ένα κομμάτι της Αριστεράς (Βάγκενχεντ) υιοθετούσε την ατζέντα της αλλά η Linke επέμενε να βάζει στο τραπέζι τα θέματα των δικαιωμάτων των μεταναστών και των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων. Την ίδια ώρα αμφισβητούσε τους καπιταλιστικούς μηχανισμούς στη Γερμανία και παγκοσμίως.
Θαύματα βέβαια δεν γίνονται στις εκλογές. Αλλά το (σχεδόν) 9% που απέσπασε τελικά η Linke μπορεί να θεωρηθεί ως τέτοιο, έστω και μικρής κλίμακας. Το κυριότερο; H Linke κέρδισε την ψήφο των νεότερων ψηφοφόρων 18-24 ετών με 25% των ψήφων, μπροστά από το AfD με 20% και το CDU/CSU με 13%.Eκανε, κοντολογίς, εξαιρετική δουλειά στους νέους στους οποίους είναι πια η πρώτη δύναμη.
Συμπερασματικά: Ο συνδυασμός της σύγχρονης πολιτικής καμπάνιας και της σταθερότητα του μηνύματος μαζί με την ανάδειξη νέων προσώπων αποδείχθηκε χρυσή συνταγή που έβαλε την Αριστερά και πάλι δυναμικά στο πολιτικό παιχνίδι.