Εταιρείες – κολοσσοί σταματούν τις διελεύσεις τάνκερ μέσω της Ερυθράς Θάλασσας
Διαβάζεται σε 3'Τριγμοί στις αγορές μετά τις αποφάσεις εταιρειών – κολοσσών να διακόψουν τις διαδρομές στην Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ.
- 18 Δεκεμβρίου 2023 16:14
Η ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Evergreen ανακοίνωσε σήμερα ότι αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά να δέχεται ισραηλινά φορτία με άμεση ισχύ και έδωσε οδηγίες στα πλοία της να αναστείλουν τον πλου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι νεοτέρας.
Η Evergreen προσέθεσε ότι τα σκάφη με τοπικές υπηρεσίες σε λιμάνια της Ερυθράς Θάλασσας θα πλεύσουν σε κοντινά ασφαλή ύδατα και θα περιμένουν για νέες ενημερώσεις, ενώ τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι προγραμματισμένο να περάσουν μέσω της Ερυθράς Θάλασσας θα αλλάξουν ρότα, γύρω από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας για να συνεχίσουν τα ταξίδια τους προς τους προορισμούς τους.
Αναστέλλει κάθε μεταφορά η BP
Παράλληλα, ο βρετανικός κολοσσός υδρογονανθράκων BP ανακοίνωσε σήμερα ότι αναστέλλει κάθε μεταφορά στην Ερυθρά Θάλασσα, ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών μεγάλων διεθνών εταιριών θαλάσσιων μεταφορών την Παρασκευή και το Σάββατο, ύστερα από επιθέσεις που εξαπέλυσαν οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
«Λαμβάνοντας υπόψη την επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ερυθρά Θάλασσα, η BP αποφάσισε να αναστείλει προσωρινά όλες τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», ανέφερε η εταιρία σε ανακοίνωσή της προς το Γαλλικό Πρακτορείο.
«Η ασφάλεια των εργαζομένων μας και αυτών που εργάζονται για λογαριασμό μας είναι η προτεραιότητα της BP», πρόσθεσε η εταιρία, που δήλωσε επίσης ότι η παύση αυτή θα αξιολογείται συνεχώς «ανάλογα με τις συνθήκες και το πώς αυτές εξελίσσονται στην περιοχή».
Μπαράζ ανακοινώσεων από εταιρείες
Η δανέζικη Maersk, η γερμανική Hapag-Lloyd, η γαλλική CMA CGM και η ιταλοελβετική MSC έχουν ανακοινώσει τις τελευταίες ημέρες ότι τα σκάφη τους δεν θα χρησιμοποιούν πλέον την Ερυθρά Θάλασσα «μέχρι νεοτέρας», τουλάχιστον έως σήμερα ή έως ότου το πέρασμα να «είναι ασφαλές».
Τις τελευταίες εβδομάδες, οι αντάρτες της Υεμένης, που πρόσκεινται στο Ιράν, έχουν αυξήσει τις επιθέσεις κοντά στο στρατηγικής σημασίας στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, που χωρίζει την αραβική χερσόνησο από την Αφρική και από το οποίο περνά το 40% του παγκόσμιου εμπορίου.
Οι Χούθι έχουν προειδοποιήσει ότι θα στοχοθετούν πλοία που κινούνται στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης και έχουν σχέσεις με το Ισραήλ, ως απάντηση στον πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και της παλαιστινιακής ισλαμιστικής οργάνωσης Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.
Economist: Μία νέα «κρίση του Σουέζ» απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία
Με φόντο αυτές τις εξελίξεις, ο Economist βλέπει ναυτική κρίση στο Σουέζ, ικανή να επηρεάσει ακόμα και τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή.
Όπως αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα έσοδα από τη Διώρυγα του Σουέζ αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων για την Αίγυπτο, η οποία βρίσκεται ήδη εν μέσω οικονομικής κρίσης. Για την παγκόσμια οικονομία, ένα παρατεταμένο κλείσιμο της διαδρομής του Σουέζ θα αύξανε το κόστος του εμπορίου, καθώς η ναυτιλία επαναδρομολογείται γύρω από την Αφρική, πράγμα που απαιτεί περισσότερο χρόνο και τα ασφάλιστρα εκτινάσσονται στα ύψη.
Βραχυπρόθεσμα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα θα μπορούσαν, επίσης, να προκύψουν από μία ευρεία αλλαγή δρομολόγησης του εμπορίου: το 2021 το EverGiven, ένα πλοίο που από την Ταϊβάν, προσάραξε και έκλεισε το κανάλι για έξι ημέρες, εντείνοντας μια παγκόσμια κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα. Εάν η κρίση ασφάλειας της Ερυθράς Θάλασσας γίνει αντιληπτό ότι απειλεί τη ναυτιλία στην κοντινή Αραβική Θάλασσα, μέσω της οποίας διέρχεται ίσως το ένα τρίτο της παγκόσμιας θαλάσσιας προσφοράς πετρελαίου, το οικονομικό κόστος θα ήταν δραματικά υψηλότερο.