Φταίει τελικά το Google Maps για τα τροχαία ατυχήματα;
Διαβάζεται σε 5'Ανησυχία και πολλά ερωτήματα για το πόσο ασφαλείς είναι οι χάρτες της Google έχουν προκύψει μετά το θανατηφόρο αυτοκινητιστικό δυστύχημα στην Ινδία.
- 29 Νοεμβρίου 2024 13:02
Μπορεί μια εφαρμογή πλοήγησης να θεωρηθεί υπεύθυνη εάν ο χρήστης της εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα;
Αυτό είναι το ερώτημα που τίθεται μετά τον θάνατο τριών ανδρών στην Ινδία όταν το αυτοκίνητό τους εξετράπη από μια ημιτελή γέφυρα και έπεσε στην κοίτη ενός ποταμού στο βόρειο κρατίδιο Uttar Pradesh.
Η αστυνομία εξακολουθεί να ερευνά το περιστατικό, το οποίο έλαβε χώρα την Κυριακή με την υπηρεσία χαρτογράφησης του αμερικανικού κολοσσού της τεχνολογίας να βρίσκεται στο στόχαστρο έρευνας.
Το Google Maps έδειχνε γέφυρα τμήμα της οποίας είχε καταρρεύσει
Ένα τμήμα της γέφυρας κατέρρευσε νωρίτερα φέτος λόγω πλημμυρών και, ενώ οι ντόπιοι ήταν ενήμεροι για την κατάσταση και απέφευγαν τη γέφυρα, οι τρεις άνδρες που επέβαιναν στο όχημα δεν γνώριζαν τη ζημιά που είχε υποστεί καθώς προέρχονταν από άλλη περιοχή. Επιπλέον, δεν υπήρχαν προστατευτικά φράγματα ή πινακίδες που να υποδεικνύουν ότι η γέφυρα ήταν ημιτελής.
Οι αρχές κατονόμασαν τέσσερις μηχανικούς από την υπηρεσία οδικών έργων της πολιτείας και έναν ανώνυμο υπεύθυνο της Google Maps σε καταγγελία της αστυνομίας, με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας εξ αμελείας.
Αναφερόμενος στο περιστατικό, εκπρόσωπος της Google δήλωσε στο BBC Hindi ότι συνεργάζεται πλήρως με την έρευνα.
Το δυστύχημα έχει αναδείξει τις ελλείψεις στις υποδομές οδικών δικτύων στην Ινδία και έχει πυροδοτήσει συζητήσεις σχετικά με το αν οι εφαρμογές πλοήγησης, όπως το Google Maps, φέρουν ευθύνη για τέτοιες καταστάσεις.
Ορισμένοι επικρίνουν την εφαρμογή για την ανακριβή πληροφόρηση που παρέχει, ενώ άλλοι υποστηρίζουν ότι η πραγματική ευθύνη ανήκει στην κυβέρνηση για την αδυναμία της να κλείσει τον δρόμο και να προειδοποιήσει τους οδηγούς.
Το Google Maps είναι η πιο δημοφιλής εφαρμογή πλοήγησης στην Ινδία και έχει γίνει συνώνυμο του GPS (Global Positioning System).
Ωστόσο, η εφαρμογή έχει συχνά τεθεί υπό έλεγχο για την παροχή λανθασμένων οδηγιών, οι οποίες μερικές φορές οδηγούν σε θανατηφόρα ατυχήματα.
Το 2021, ένας άνδρας από την πολιτεία Μαχαράστρα πνίγηκε αφού οδήγησε το αυτοκίνητό του σε ένα φράγμα, ακολουθώντας οδηγίες στην εφαρμογή.
Πέρυσι, δύο νεαροί γιατροί στην πολιτεία Κεράλα έχασαν τη ζωή τους όταν έριξαν το αυτοκίνητό τους σε ποτάμι. Η αστυνομία δήλωσε ότι είχαν ακολουθήσει μια διαδρομή που έδειχνε η εφαρμογή και προειδοποίησε τους ανθρώπους να μην βασίζονται υπερβολικά σε αυτήν όταν οι δρόμοι ήταν πλημμυρισμένοι.
Πώς μαθαίνει το Google Maps τις αλλαγές σε έναν δρόμο
Τα σήματα GPS από τις εφαρμογές των χρηστών παρακολουθούν τις αλλαγές στην κυκλοφορία κατά μήκος των διαδρομών – η αύξηση σηματοδοτεί συμφόρηση, ενώ η μείωση υποδηλώνει ότι ένας δρόμος χρησιμοποιείται λιγότερο. Η εφαρμογή λαμβάνει επίσης ενημερώσεις από κυβερνήσεις και χρήστες σχετικά με κυκλοφοριακές συμφορήσεις ή κλεισίματα δρόμων.
Τα παράπονα που σχετίζονται με έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση ή αυτά που κοινοποιούνται από τις αρχές έχουν προτεραιότητα, καθώς η Google δεν διαθέτει επαρκές ανθρώπινο δυναμικό για να διαχειριστεί τα εκατομμύρια των καταγγελιών που καταφθάνουν καθημερινά, σύμφωνα με τον Άσις Νάιρ, ιδρυτή της πλατφόρμας χαρτών Potter Maps και πρώην υπάλληλος της Google Maps.
“Ο χειριστής του χάρτη χρησιμοποιεί δορυφορικές εικόνες, το Google Street View και ειδοποιήσεις από κυβερνητικούς φορείς για να επιβεβαιώσει την αλλαγή και να ενημερώσει τον χάρτη”, αναφέρει ο Νάιρ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι εφαρμογές πλοήγησης δεν μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνες για ατυχήματα, καθώς οι όροι χρήσης τους καθιστούν σαφές ότι οι χρήστες πρέπει να ασκούν τη δική τους κρίση κατά την οδήγηση και ότι οι πληροφορίες που παρέχονται από την εφαρμογή μπορεί να διαφέρουν από τις πραγματικές συνθήκες.
“Είναι απλά πολύ δύσκολο για μια πλατφόρμα όπως η Google, η οποία διαχειρίζεται χάρτες σε όλο τον κόσμο, να παρακολουθεί κάθε αλλαγή που συμβαίνει σε έναν δρόμο”, προσθέτει.
Η περίπτωση της Ινδίας
Σε αντίθεση με άλλες χώρες, η Ινδία δεν διαθέτει ένα αξιόπιστο σύστημα για την έγκαιρη αναφορά τέτοιων προβλημάτων.
“Τα δεδομένα παραμένουν μεγάλη πρόκληση στην Ινδία. Δεν υπάρχει σύστημα για την καταγραφή των αλλαγών στην υποδομή σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα, που να μπορεί στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί από εφαρμογές όπως το Google Maps. Αντίθετα, χώρες όπως η Σιγκαπούρη διαθέτουν ένα τέτοιο σύστημα”, αναφέρει ο Άσις Νάιρ.
Όμως και οι δικηγόροι είναι διχασμένοι σχετικά με το κατά πόσον οι εφαρμογές GPS μπορούν να θεωρηθούν νομικά υπεύθυνες για τροχαία ατυχήματα.
Η δικηγόρος Σάιμα Χαν αναφέρει ότι δεδομένου ότι ο νόμος περί τεχνολογίας πληροφοριών (IT) της Ινδίας δίνει στις ψηφιακές πλατφόρμες όπως το Google Maps το καθεστώς του “μεσάζοντα” (μια πλατφόρμα που απλώς διαδίδει πληροφορίες που παρέχονται από τρίτο μέρος), αυτό τις προστατεύει από νομική ευθύνη.
Υπογραμμίζει ωστόσο ότι εάν μπορεί να αποδειχθεί ότι η πλατφόρμα δεν διόρθωσε τα δεδομένα της παρά το γεγονός ότι της δόθηκε σωστή και έγκαιρη ενημέρωση, τότε μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη για αμέλεια.