Γάζα: Γιατί η πλωτή προβλήτα των ΗΠΑ αποδεικνύεται το “απόλυτο φιάσκο”
Διαβάζεται σε 5'Δυσοίωνο κρίνεται το μέλλον της πλωτής προβλήτας αξίας 230 εκατ. δολαρίων στις ακτές της Λωρίδας της Γάζας, καθώς ενδέχεται να καταργηθεί πολύ πριν τον προβλεπόμενο χρόνο.
- 23 Ιουνίου 2024 13:25
Η πλωτή προβλήτα που κατασκευάστηκε από τον αμερικανικό στρατό για να αποτρέψει την ανθρωπιστική κρίση στη Λωρίδα της Γάζας, μέσω της μεταφοράς ανθρωπιστικής βοήθειας δια θαλάσσης στον παλαιστινιακό θύλακα, οδεύει να χαρακτηριστεί ως το απόλυτο φιάσκο, καθώς, όχι μόνο δεν έχει καταφέρει να επιτελέσει τον αρχικό σκοπό της, αλλά κινδυνεύει να καταργηθεί λόγω των κατασκευαστικών προβλημάτων που διαρκώς παρουσιάζει.
Για το μεγαλόπνοο έργο των ΗΠΑ, αξίας 230 εκατομμυρίων δολαρίων, εργάστηκαν περίπου 1.000 στρατιώτες και ναύτες καθώς και ένας μικρός στολίσκος πλοίων, συμπεριλαμβανομένου ενός αποβατικού πλοίου του Βασιλικού Ναυτικού, του Cardigan Bay, ενώ για τη συναρμολόγησή του χρειάστηκαν δύο μήνες.
Ωστόσο, η προβλήτα χρησιμοποιήθηκε μόνο για 12 ημέρες από την έναρξη λειτουργίας της, στις 17 Μαΐου, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σχετικό ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας TheGuardian, μεταφέροντας μόλις 250 φορτηγά με τρόφιμα και άλλα πακέτα ανθρωπιστικής βοήθειας, μεγέθους 4.100 τόνων. Δηλαδή, λιγότερη από τη μισή ποσότητα βοήθειας που έφτανε στη Γάζα, πριν τον πόλεμο, σε μόλις μία ημέρα.
Μάλιστα, τις περισσότερες από αυτές τις 12 ημέρες, τα πακέτα ανθρωπιστικής βοήθειας που έφτασαν στις ακτές της Γάζας, παρέμειναν σε μία μάντρα στα παράλια και δεν παραδόθηκαν στους πολύπαθους κατοίκους της, καθώς δεν υπήρχαν φορτηγά να τα διανείμουν στο εσωτερικού του θύλακα, λόγω έλλειψης ασφαλών διαδρόμων.
Συγκεκριμένα, από τότε που 274 Παλαιστίνιοι έπεσαν νεκροί από δυνάμεις του ισραηλινού στρατού κατά τη διάρκεια μιας αποστολής διάσωσης ομήρων στις 8 Ιουνίου, το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα (WFP) ανέστειλε τις αυτοκινητοπομπές που θα μετέφεραν παλέτες με ανθρωπιστική βοήθεια στους 2,3 εκατομμύρια κατοίκους της Γάζας, με το WFP να αναφέρει ότι ο έλεγχος για την ασφάλεια των διαδρομών βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Κατασκευαστικά λάθη
Λιγότερο από ένας μήνας έχει περάσει από τότε που η πλωτή γέφυρα διαλύθηκε από τη θαλασσοταραχή και τους ισχυρούς ανέμους που έπληξαν την περιοχή. Οι κατασκευαστές φαίνεται πως δεν είχαν υπολογίσει σωστά τις συνθήκες που επικρατούν ανά διαστήματα στις θάλασσες της Μεσογείου.
Όπως αναφέρει και η βρετανική εφημερίδα, η πλωτή γέφυρα σχεδιάστηκε για να λειτουργεί ακόμα και σε “sea state 3”, δηλαδή όταν τα κύματα φτάνουν από 0,5 έως 1,25 μέτρα. Υπολόγιζαν, μάλιστα, ότι η κατασκευή θα άντεχε τουλάχιστον μέχρι τον Σεπτέμβριο, την περίοδο δηλαδή της άνοιξης και του καλοκαιριού, ωστόσο στις 25 Μαΐου, η πλωτή γέφυρα κυριολεκτικά ναυάγησε.
“Απλώς υπολόγισαν λάθος”, δήλωσε ο Stephen Morrison, αντιπρόεδρος του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών. “Δεν κατάλαβαν τι επρόκειτο να συμβεί με τον καιρό [..] Έτσι, το Υπουργείο Άμυνας (DoD) αποχωρεί κατά κάποιο τρόπο ταπεινωμένο”, πρόσθεσε.
Μετά από την επισκευή της στο ισραηλινό λιμάνι Ashdod, η προβλήτα τέθηκε και πάλι σε λειτουργία στις 8 Ιουνίου, αλλά διήρκεσε μόλις μία ημέρα πριν ανασταλούν οι παραδόσεις για άλλες δύο ημέρες. Στις 14 Ιουνίου η προβλήτα αποσυναρμολογήθηκε και ρυμουλκήθηκε ξανά στο Ashdod προληπτικά, λόγω θαλασσοταραχής.
Τέθηκε και πάλι σε λειτουργία την Τετάρτη (19/6) και έκτοτε έχει χρησιμοποιηθεί για την εκφόρτωση περίπου 4.160 τόνων βοήθειας, αλλά υπήρξαν αναφορές ότι, λόγω της ευπάθειάς της στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, είναι πολύ πιθανό να αποσυναρμολογηθεί μια για πάντα νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, ήδη από τον επόμενο μήνα.
Το Πεντάγωνο αρνείται ότι έχει ήδη ληφθεί απόφαση για την πρόωρη κατάργησή του. “Δεν έχουμε καθορίσει ημερομηνία λήξης αυτής της αποστολής από τώρα, σε αντίθεση με ορισμένες αναφορές στον Τύπο για το θέμα”, δήλωσε την Πέμπτη ο επικεφαλής εκπρόσωπος Τύπου υποστράτηγος Πάτρικ Ράιντερ.
Οι περισσότεροι εργαζόμενοι σε ανθρωπιστικές οργανώσεις που βρίσκονται στη Γάζα εκφράζουν ανησυχίες ότι η δαπανηρή αυτή προσπάθεια των ΗΠΑ έχει αποσπάσει την προσοχή από την πολιτική πίεση που θα έπρεπε να ασκηθεί στο Ισραήλ για να ανοίξει πλήρως τα χερσαία περάσματα για τα φορτηγά, που είναι μακράν το πιο αποτελεσματικό μέσο για την παράδοση τροφίμων.
Ο επικεφαλής της βρετανικής φιλανθρωπικής οργάνωσης Action Aid, Ziad Issa, δήλωσε ότι η ποσότητα της ανθρωπιστικής βοήθειας που έφτασε στη Γάζα, το πρώτο εξάμηνο του Ιουνίου, έχει μειωθεί σε λιγότερα από 100 φορτηγά την ημέρα κατά μέσο όρο.
Σημειώνεται πως σχεδόν κανένα πακέτο ανθρωπιστικής βοήθειας δεν διανέμεται σε όλη τη Λωρίδα της Γάζας λόγω των δυσμενών συνθηκών ασφαλείας. Το κύριο σημείο πρόσβασης από την Αίγυπτο, το πέρασμα της Ράφα, έχει κλείσει από τότε που καταλήφθηκε από τον ισραηλινό στρατό στις 7 Μαΐου. Ορισμένα φορτηγά έχουν εκτραπεί προς την πύλη Keren Shalom στο νότιο Ισραήλ, αλλά οι δρόμοι που οδηγούν στη Γάζα από το Keren Shalom έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά επικίνδυνοι.
“Δεν είναι ασφαλές για τους εργαζόμενους σε ανθρωπιστικές οργανώσεις και τα φορτηγά να μετακινηθούν, λόγω των συνεχιζόμενων βομβαρδισμών στη Γάζα”, δήλωσε ο Issa. Οι IDF κήρυξαν μια “τακτική παύση” την περασμένη Κυριακή για να επιτρέψουν ένα διάδρομο βοήθειας μέσω της νότιας Γάζας, αλλά ο Issa είπε: “Δεν έχουμε δει καμία διαφορά από τότε που τέθηκαν σε εφαρμογή αυτές οι τακτικές παύσεις”.