H μάχη των φύλων ξεκινάει από τη μήτρα

O τρόπος που ενημερώνει το βρέφος για τις επιπλέον ανάγκες του, όσο μεγαλώνει γίνεται λόγος για την πρώτη μάχη των φύλων στα εντός του. AP Photo/Thoko Chikondi

Επιστήμονες από το University of Cambidge ανακάλυψαν πως η πρώτη μάχη των φύλων, ξεκινάει όταν είμαστε ακόμα στην κοιλιά της μητέρας μας.

Όταν είμαστε στην κοιλιά της μητέρας μας, τρεφόμαστε μέσω των αιμοφόρων αγγείων στον πλακούντα -εξειδικευμένο όργανο που έχει κύτταρα δικά μας και της μητέρας μας. Όπως μεγαλώνουμε -ως έμβρυα-, ειδοποιούμε την πάροχο για τις αυξανόμενες ανάγκες. Πώς; Με την παραγωγή σήματος που φτάνει στον πλακούντα, μέσω του ομφάλιου λώρου και ενθαρρύνει την ανάπτυξη των αιμοφόρων αυτών αγγείων. Το σήμα αυτό προκαλεί τροποποιήσεις σε όλα τα κύτταρα της περιοχής (βλ. σωστή διαστολή αυτών των αγγείων), ώστε να επιτραπεί η μεταφορά περισσότερων θρεπτικών συστατικών. Αν διακοπεί η επικοινωνία, δεν αναπτυσσόμαστε σωστά.

Ωραία έως εδώ;

Πάμε και στη συνέχεια όσων ανακάλυψαν επιστήμονες του University of Cambridge και αφορά μια μάχη ενώ είναι σε εξέλιξη αυτή η διαδικασία, μεταξύ των γονιδίων που κληρονομήθηκαν από τον πατέρα και εκείνων που έδωσε η μητέρα.

Το σήμα του εμβρύου είναι γνωστό ως IFG2 “και προάγει την ανάπτυξη των οργάνων όπου παράγεται, ενώ δρα σαν μια κλασική ορμόνη -παράγεται από το έμβρυο, εισέρχεται στο αίμα του, μέσω του ομφάλιου λώρου και από εκεί πάει στον πλακούντα όπου δρα. Στη μέση μπαίνει μια άλλη πρωτεΐνη που λέγεται IGF2R. Τα δυο γονίδια που παράγουν κάθε ουσία ‘αποτυπώνονται’ -διαδικασία που προσδιορίζει τη γονιδιακή προέλευση και μπορεί να ενεργοποιήσει ή να απενεργοποιήσει τα γονίδια.

Είδαμε πως τα γονίδια που προκύπτουν από τον πατέρα είναι άπληστα και εγωιστικά και θέλουν να αντλήσουν τους περισσότερους δυνατούς πόρους από τη μητέρα. Εκείνα που ανήκουν στη μητέρα, λειτουργούν ως αντίμετρα για να εξισορροπήσουν την κατάσταση -και τις απαιτήσεις”, δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας, Dr Miguel Constância.

“Στη μελέτη μας, το γονίδιο του πατέρα καθοδηγεί τις απαιτήσεις του εμβρύου για μεγαλύτερα αιμοφόρα αγγεία και περισσότερα θρεπτικά συστατικά και το γονίδιο της μητέρας στον πλακούντα προσπαθεί να ελέγξει πόση τροφή παρέχει. Γίνεται μια μάχη των φύλων, σε επίπεδο γονιδιώματος”.

Η δουλειά των μελετητών είχε ως στόχο την καλύτερη κατανόηση του τρόπου που επικοινωνεί το έμβρυο με τη μητέρα του και τον πλακούντα, ώστε να διαπιστωθεί πώς μπορούν να ‘διορθωθούν’ τυχόν ανωμαλίες. Οι δοκιμές έγιναν σε ποντίκια, των οποίων η φυσιολογία και η βιολογία έχουν πολλές ομοιότητες με αυτές των ανθρώπων.

Οι κύριοι ερευνητές βασίζονται στο Τμήμα Μαιευτικής και Γυναικολογίας, στη Μονάδα Μεταβολικών Νοσημάτων του Συμβουλίου Ιατρικής Έρευνας, στο Ινστιτούτο Μεταβολικής Επιστήμης Wellcome-MRC και στο Κέντρο Έρευνας Τροφοβλάστης -όλα μέλη του University of Cambridge.