“Η Γάζα θα ήταν παράδεισος χωρίς τη Χαμάς” – Οργή για το προπαγανδιστικό βίντεο του Ισραήλ

Διαβάζεται σε 4'
Γάζα
Ένα αγοράκι κάθεται στα συντρίμμια ενός κτιρίου στη Γάζα (AP Photo/Fatima Shbair)

Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει η κυκλοφορία ενός φιλο-ισραηλινού διαφημιστικού σποτ, στο οποίο φαίνεται η Γάζα ως ένα “ειδυλλιακό τοπίο χωρίς τη Χαμάς”.

“Πώς θα ήταν η Γάζα χωρίς τη Χαμάς” είναι ο τίτλος μίας φιλο-ισραηλινής διαφήμισης που κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες στα social media και δικαίως έχει προκαλέσει παγκόσμια οργή. Η διαφήμιση, διάρκειας 30 δευτερολέπτων, δημιουργήθηκε από το τηλεοπτικό κανάλι Hulu, η οποία ανήκει στην The Walt Disney Company, με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ).

Εξωτικές παραλίες με φοίνικες, ξενοδοχεία πέντε αστέρων, εστιατόρια, ξέφρενα πάρτι, άνθρωποι χαρούμενοι, που χορεύουν, τρώνε και γελάνε, φαίνονται, μεταξύ άλλων, στην αρχή του επίμαχου σποτ, ενώ ο αφηγητής ενθαρρύνει το κοινό να “επισκεφτεί την όμορφη Γάζα”. “Έτσι θα μπορούσε να ήταν η Γάζα χωρίς τη Χαμάς”, ακούγεται να λέει.

Όμως, τα ειδυλλιακά πλάνα ξαφνικά διαδέχονται σκηνές βίας. Άνδρες, γυναίκες και παιδιά εμφανίζονται να περιφέρονται στους δρόμους και να κρατούν όπλα, στέλνοντας σαφές μήνυμα ότι η παρούσα εικόνα της Γάζας είναι αποτέλεσμα της δράσης της Χαμάς στην περιοχή, αγνοώντας ότι η Λωρίδα της Γάζας, πολύ πριν την εκλογή της Χαμάς στην εξουσία, βρισκόταν υπό συνθήκες απαρτχάιντ, λόγω του ασφυκτικού ελέγχου των ισραηλινών δυνάμεων στην περιοχή.

Άλλωστε, το παράδειγμα της Δυτικής Όχθης -όπου δεν εξουσιάζει η Χαμάς, αλλά χιλιάδες άνθρωποι διαβιούν σε άθλιες συνθήκες, χωρίς επαρκή τρόφιμα, φάρμακα και πόσιμο νερό ενώ η βίαιη δράση των ισραηλινών στρατευμάτων μαίνεται- είναι ενδεικτικό.

Εκτός των άλλων, όμως, οι εικόνες που αποτυπώνονται στο μεγαλύτερο μέρος του βίντεο, είναι προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, όπως διαπίστωσε το WIRED.

“Είναι ένα είδος χειραγώγησης της κοινής γνώμης, ότι η Γάζα θα ήταν παράδεισος αν δεν υπήρχε η Χαμάς” αναφέρει στο Al Jazeera ο ειδικός για την ψηφιακή παραπληροφόρηση, Marc Owen Jones.

“Πρόκειται για μια ξεκάθαρη προσπάθεια να απαλλάξει το Ισραήλ από κάθε είδους ευθύνη για τη γενοκτονία στη Γάζα σημειώνει.

“Είναι πολύ φανερή η προέλευση της συγκεκριμένης προπαγάνδας, και αυτή δεν είναι άλλη από το Ισραήλ. Είναι μια προσπάθεια να γίνει μια διάκριση ανάμεσα στους βάρβαρους Παλαιστίνιους και τους πολιτισμένους Ευρωπαίους, Ισραηλινούς. Kαι η ιδέα να μετατραπεί η Γάζα σε κάτι που μοιάζει με πολυτελές θέρετρο πέντε αστέρων είναι πολύ δυσοίωνη προσθέτει.

“Θέλουν [σ.σ. οι Ισραηλινοί] αυτή η εικόνα να φτάσει στο σπίτι του μέσου Αμερικάνου, του μέσου Βρετανού, του μέσου Ευρωπαίου, για να μπορέσουν να τους έχουν στο πλευρό τους στις επιχειρήσεις τους στη Γάζα”, καταλήγει.

Γάζα
Γάζα AP

“Αυτή η διαφήμιση δείχνει πως οι ραγδαίες εξελίξεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία προπαγάνδας. Ακόμα και αν οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι κάτι δεν είναι πραγματικό, το περιεχόμενο μπορεί να τους επηρεάσει” επισημαίνει το σχετικό άρθρο του Wired.

Το Hulu αρνήθηκε να σχολιάσει τις αντιδράσεις που προκάλεσε η εν λόγω διαφήμιση. Σύμφωνα, όμως, με τις διαφημιστικές οδηγίες της εταιρείας, οι πολιτικές διαφημίσεις μπορούν να απορριφθούν εάν “κριθούν προσβλητικές” για εθνικούς, θρησκευτικούς ή φυλετικούς λόγους ή εάν προσβάλλουν τις ευαισθησίες της Hulu. Κάτι που στην προκειμένη περίπτωση δεν έγινε.

Η διαφήμιση αναφέρει ότι προέρχεται από το κράτος του Ισραήλ, αν και η ισραηλινή κυβέρνηση δεν φαίνεται να είναι στους επίσημους παραγωγούς της διαφήμισης. Το γραφείο εξωτερικού Τύπου του Ισραήλ δεν απάντησε στα emails του WIRED που ζητούσαν σχολιασμό της διαφήμισης, ενώ δεν έχει καταστεί σαφές αν το Ισραήλ είχε πληρώσει για την παραγωγή της.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας της Γάζας, από την έναρξη του πολέμου, την 7η Οκτωβρίου, περισσότεροι από 25.000 άνθρωποι σκοτώθηκαν στη Γάζα ενώ ο ΟΗΕ εκτιμά ότι 1,9 εκατ. άνθρωποι, περίπου το 85% του πληθυσμού, δηλαδή, έχει εκτοπιστεί.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα