Η Κίνα “χτυπάει” το γαλλικό μπράντι και το χοιρινό που δεν τρώνε οι Ευρωπαίοι
Διαβάζεται σε 5'Η Κίνα απάντησε με δασμούς στο μπράντι, έναντι των δασμών της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα, με τη Γαλλία να αντιδρά έντονα.
- 08 Οκτωβρίου 2024 15:26
Οι νέοι κινεζικοί δασμοί στις εισαγωγές ευρωπαϊκού μπράντι θα έχουν “καταστροφικές” συνέπειες για έναν από τους κορυφαίους εξαγωγικούς τομείς της Γαλλίας, ανέφερε την Τρίτη η ένωση παραγωγών κονιάκ της χώρας. “Μπροστά σε αυτήν την εξέλιξη, οι γαλλικές αρχές δεν μπορούν να μας εγκαταλείψουν και να μας αφήσουν μόνους, αντιμετωπίζοντας τα κινεζικά αντίποινα που δεν έχουν καμία σχέση με εμάς”, ανέφερε η ένωση σύμφωνα με το Reuters, προσθέτοντας: “Αυτοί οι φόροι πρέπει να ανασταλούν πριν να είναι πολύ αργά”.
Η Κίνα επέβαλε την Τρίτη προσωρινά μέτρα αντιντάμπινγκ στις εισαγωγές μπράντι από την Ευρωπαϊκή Ένωση, “χτυπώντας” μάρκες από τη Hennessy έως τη Remy Martin, αφού το μπλοκ των 27 κρατών ψήφισε για δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Πρακτικά, στόχευσε τη γαλλική οικονομία, δημιουργώντας “τριγμούς” εντός ΕΕ.
Η εξέλιξη αυτή προκαλεί έναν έξτρα “πονοκέφαλο” στη γαλλική κυβέρνηση που τώρα καλείται να βρει λύση σε θεσμικό επίπεδο της ΕΕ. Οι προσωρινοί δασμοί στα ευρωπαϊκά μπράντι φτάνουν στο 30,6% έως 39%.
Σημειώνεται πως το γαλλικό κονιάκ αντιπροσωπεύει το 95% των ευρωπαϊκών μπράντι. Ακόμη, οι αποστολές γαλλικού μπράντι προς το Πεκίνο, αγγίζουν τα 1,7 δισ. δολάρια το 2023. Συνολικά, το 99% των εισαγωγών μπράντι της Κίνας, προέρχεται από τη Γαλλία.
Η Γαλλία δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Ένωση για να αναλάβει δράση για να διαμαρτυρηθεί για την απόφαση της Κίνας να επιβάλει νέους δασμούς στις εισαγωγές ευρωπαϊκού μπράντι, δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Εμπορίου στο Reuters την Τρίτη. Τον Μάιο, κατά την επίσημη επίσκεψη στην Κίνα, ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είχε ευχαριστήσει τον κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ για το ότι δεν επιβλήθηκαν “προσωρινοί” δασμοί στο γαλλικό κονιάκ. Του είχε προσφέρει τότε και μερικά μπουκάλια εκλεκτού γαλλικού κονιάκ.
Τώρα, το υπουργείο Εμπορίου της Γαλλίας δήλωσε ότι τα προσωρινά κινεζικά μέτρα είναι “ακατανόητα” και παραβιάζουν το ελεύθερο εμπόριο και ότι θα συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να προσφύγει στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Μέτρα και για το χοιρινό κρέας και γαλακτοκομικά
Σε ένδειξη των αυξανόμενων εμπορικών εντάσεων, το κινεζικό υπουργείο πρόσθεσε πως εξετάζει μέτρα αντιντάμπινγκ και για προϊόντα χοιρινού κρέατος της ΕΕ, καθώς και γαλακτοκομικών. Η ΕΕ είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή γαλακτοκομικών εισαγωγών της Κίνας (σε επίπεδο 36%), πίσω από τη Νέα Ζηλανδία. Η ΕΕ εξήγαγε περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ γαλακτοκομικών προϊόντων στην Κίνα το 2023, από 2 δισεκατομμύρια το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Ισπανία είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής χοιρινού κρέατος της ΕΕ στην Κίνα, ακολουθούμενη από την Ολλανδία, τη Δανία και τη Γαλλία.
Τα μέτρα θα μπορούσαν να επηρεάσουν άσχημα την Ευρώπη επειδή ένα μεγάλο μέρος των αποστολών χοιρινού κρέατος του μπλοκ στην Κίνα είναι αυτιά, μύτες, πόδια και παραπροϊόντα χοίρου, που σπάνια καταναλώνονται από τους Ευρωπαίους.
Οι προμηθευτές χοιρινού κρέατος από τη Νότια Αμερική, τις ΗΠΑ και τη Ρωσία θα μπορούσαν να είναι μεταξύ εκείνων που θα κερδίσουν μερίδιο αγοράς εάν το Πεκίνο, που είναι ο μεγαλύτερος “παραγωγός χοιρινού” στον πλανήτη, περιορίσει τις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να επιβάλει τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα, παρόλο που δεν κατάφερε να εξασφαλίσει την απόλυτη πλειοψηφία μεταξύ των κρατών μελών, με πολλά να απέχουν από την ψηφοφορία και τη Γερμανία να αντιτίθενται στην κίνηση. Η Επιτροπή επέμεινε ότι τα μέτρα της ήταν σύμφωνα με τις υποχρεώσεις της στον ΠΟΕ.
Συγκεκριμένα, οι δασμοί, που θα επιβάλλει η ΕΕ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα θα φτάσουν έως το 45%, για μια περίοδο έως και πέντε χρόνια. Δέκα κράτη – μέλη ψήφισαν υπέρ, η Γερμανία και άλλες τέσσερις χώρες ψήφισαν κατά και 12 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας, απείχαν.
Η Κίνα από την πλευρά της κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση να καθυστερήσει την εφαρμογή των δασμών στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα και να αποφύγει την κλιμάκωση των εμπορικών τριβών. Η Επιτροπή υποστηρίζει πως η κινεζική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων επωφελήθηκε από εκτεταμένες επιδοτήσεις. Τέλος, η Κίνα είχε αφήσει να εννοηθεί ότι τα εισαγόμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, θα μπορούσαν να είναι ακόμα ένας στόχος για αντίποινα.