Κατάληψη τάνκερ: Το λαθρεμπόριο πετρελαίου και το πρόστιμο των 2,5 εκατ. δολαρίων
Διαβάζεται σε 4'Ένοχη για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου κρίθηκε πριν μερικούς μήνες η ελληνικών συμφερόντων εταιρεία “Empire Navigation”, σε πλοίο της οποίας σημειώθηκε περιστατικό πειρατείας στον Κόλπο του Ομάν. Οι “μάχες” των ΗΠΑ για κατασχέσεις και τα αντίποινα του Ιράν.
- 11 Ιανουαρίου 2024 17:51
Το περιστατικό πειρατείας στον Κόλπο του Ομάν από ομάδα ενόπλων που φέρεται να είναι μέλη των Φρουρών της Επανάστασης, έφερε στο προσκήνιο άγνωστες πτυχές της ελληνικών συμφερόντων εταιρείας στην οποία ανήκει το πλοίο.
Το ελληνόκτητο τάνκερ, ονόματι St Nikolas, ανήκει στην ελληνικών συμφερόντων εταιρεία με έδρα την Αθήνα και όνομα “Empire Navigation”. Η ονομασία του ωστόσο, άλλαξε πριν μερικούς μήνες και συγκεκριμένα, τον περασμένο Σεπτέμβριο όπου, μέχρι τότε, ονομαζόταν Suez Rajan.
Το πλοίο βρέθηκε στο στόχαστρο του ομίλου United Against Nuclear Iran τον Φεβρουάριο του 2022, όταν δηλώθηκε ότι υποπτευόταν πως το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν.
Για μήνες, το πλοίο βρισκόταν αγκυροβολημένο ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση. Το τάνκερ φέρεται να εκφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο, το οποίο απελευθέρωσε το πετρέλαιο του στο Χιούστον ως μέρος μιας εντολής του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Διεθνή Μέσα Ενημέρωσης αναφέρουν ότι το πλοίο βρέθηκε στο επίκεντρο διαμάχης που τελικά οδήγησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να κατασχέσει 1 εκατ. βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο.
Η ενοχή της εταιρείας και το πρόστιμο
Η εταιρεία, σύμφωνα με πληροφορίες του Associated Press, ομολόγησε την ενοχή της για λαθρεμπόριο ξκαι συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο ύψους 2,4 εκατ. δολαρίων, όπως προκύπτει από δικαστικά έγγραφα.
Η εν λόγω υπόθεση εναντίον της Empire Navigation, η οποία αντιμετωπίζει τρία χρόνια αναστολής, σηματοδοτεί την πρώτη δημόσια αναγνώριση από τους αμερικανούς εισαγγελείς ότι οι ΗΠΑ κατάσχεσαν περίπου 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο.
Ο δικηγόρος της Empire Navigation, Απόστολος Τουρκαντώνης, δήλωσε ένοχος τον Απρίλιο σε μία μόνο κατηγορία για παραβίαση των κυρώσεων κατά του Ιράν. Η εταιρεία ωστόσο, δεν έχει κάνει κάποιο σχόλιο για την εν λόγω υπόθεση.
Την ενοχή της εταιρείας φαίνεται πως επιβεβαίωναν και δορυφορικές εικόνες που είχε στη διάθεσή του αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης, σύμφωνα με τις οποίες το Suez Rajan προσπάθησε να αποκρύψει τη φόρτωση του πετρελαίου, προσπαθώντας αντ’ αυτού να ισχυριστεί ότι το πετρέλαιο προερχόταν από ένα άλλο.
Οι “μάχες” κατάσχεσης από τις ΗΠΑ
Από το 2019, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους κατάσχουν φορτία ιρανικού πετρελαίου. Αυτό έχει οδηγήσει σε μια σειρά επιθέσεων στη Μέση Ανατολή που αποδίδονται στη λεγόμενη από τους ίδιους “Ισλαμική Δημοκρατία”, καθώς και σε κατασχέσεις πλοίων από ιρανικές στρατιωτικές και παραστρατιωτικές δυνάμεις που απειλούν την παγκόσμια ναυσιπλοΐα μέσω του Στενού του Ορμούζ, του στενού στομίου του Περσικού Κόλπου από το οποίο διέρχεται το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου.
Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών έχει δηλώσει ότι τα έσοδα του Ιράν από το λαθρεμπόριο πετρελαίου στηρίζουν τη Δύναμη Quds, την εκστρατευτική μονάδα των Φρουρών της Επανάστασης που δραστηριοποιείται σε όλη τη Μέση Ανατολή. Τα δικαστικά έγγραφα συνδέουν τους Φρουρούς με το εμπόριο, στο οποίο εμπλέκονται εκατοντάδες πλοία που προσπαθούν να συγκαλύψουν τις κινήσεις τους και μπορούν να καλύψουν την ιδιοκτησία τους μέσω ξένων εταιρειών.
Αλλά η υπόθεση του Suez Rajan ήταν η μοναδική τη στιγμή της μεταφοράς, επειδή ανήκε στην εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Oaktree Capital Management με έδρα το Λος Άντζελες. Αυτό πιθανότατα έδωσε στους Αμερικανούς εισαγγελείς ένα πλεονέκτημα για τη διερεύνηση της υπόθεσης. Η Oaktree, η οποία έχει επανειλημμένα αρνηθεί να συζητήσει την υπόθεση, πούλησε το πλοίο στην Empire στα τέλη Μαΐου.
Ο Mark Wallace, πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στα Ηνωμένα Έθνη υπό την προεδρία του George W. Bush και επικεφαλής της οργάνωσης United Against Nuclear Iran, επαίνεσε την Empire Navigation για τη συγκατάθεσή της στην ομολογία. Περιέγραψε το λαθρεμπόριο πετρελαίου του Ιράν ως “μαφιόζικη” επιχείρηση και προέτρεψε όσους εμπλέκονται να εγκαταλείψουν το εμπόριο.
“Αντιμετώπισαν τις απειλές δολοφονίας των Ιρανών στην Ελλάδα”, δήλωσε ο Γουάλας στο AP. “Πήραν το δρόμο της εξόδου για να εγκαταλείψουν τη μαφία”.