Κίνα: Αρχέγονη προνύμφη αφήνει άφωνους τους επιστήμονες

Διαβάζεται σε 2'
Κίνα: Αρχέγονη προνύμφη αφήνει άφωνους τους επιστήμονες
Σκαναρισμένη μικρογραφία της δεξιάς πλευράς του Youti yuanshi Yang Jie / Zhang Xiguang/ Πανεπιστήμιο Durham

Μια προνύμφη, η οποία ζούσε μισό εκατομμύριο χρόνια πριν, ανακαλύφθηκε και δίνει απαντήσεις σε πολλά μυστήρια της εξέλιξης.

Ένα σπάνιο απολίθωμα 520 εκατομμυρίων ετών βρέθηκε στην Κίνα σχεδόν άψογα διατηρημένο αφήνoντας τους επιστήμονες άφωνους.

Πρόκειται για προνύμφη που ονομάζεται Youti yuanshi, υπολογίζεται στο μέγεθος ενός παπαρουνόσπορου και φαίνεται να έζησε σε μια εποχή, στην οποία πολλές ομάδες ζώων που συναντάμε μέχρι και σήμερα, άρχισαν να εμφανίζονται. Τα εσωτερικά όργανα του μισκροσκοπικού πλάσματος βρέθηκαν ασχεδόν άθικτα, παρέχοντας έτσι στους επιστήμονες βασικές πληροφορίες για την εξέλιξη των σύγχρονων αρθρόποδων.

Σύμφωνα με τον Δρ. Μάρτιν Σμιθ, από το Πανεπιστήμιο του Durham , το εύρημα της προνύμφης θεωρείται σπάνιο και ιδιαίτερο, καθώς η εύρεση τόσο εύθραυστων και μικροσκοπικών πλασμάτων είναι σχεδόν αδύνατη. Παρά το υπερβολικά μικρό μέγεθος του απολιθώματος, η επιστημονική ομάδα του Durham κατάφερε να δημιουργήσει τρισδιάστατες εικόνες χρησιμοποιώντας προηγμένες τεχνικές σάρωσης στις εγκαταστάσεις του Diamond Light Source στο Harwell του Oxfordshire.

Οι σαρώσεις αποκάλυψαν πολλά εσωτερικά όργανα της προνύμφης, μεταξύ των οποίων μέρη του εγκεφάλου, πεπτικούς αδένες, ένα πρωτόγονο κυκλοφορικό σύστημα και ίχνη νεύρων στα πόδια και τα μάτια της. Κατά την ανάλυση του εγκεφάλου οι ερευνητές συνάντησαν μια πρωτόγονη δομή, γνωστή ως πρωτοεγκέφαλο, του οποίου η εξέλιξη αποτελεί τον εγκέφαλο των σημερινών αρθρόποδων. Η πολύπλοκη ανατομία αυτών των αρχαίων πλασμάτων απέδειξε στους επιστήμονες, οτι αυτοί οι πρόγονοι των σημερινών αρθρόποδων ήταν πολύ πιο προχωρημένοι απ’ οτι πίστευαν.

Η Dr Katherine Dobson, από το Πανεπιστήμιο του Strathclyde, είπε: «Είναι πάντα ενδιαφέρον να βλέπουμε τι υπάρχει μέσα σε ένα δείγμα χρησιμοποιώντας τρισδιάστατη απεικόνιση, αλλά σε αυτήν την απίστευτη μικροσκοπική προνύμφη, η φυσική απολίθωση έχει επιτύχει σχεδόν τέλεια διατήρηση».

Η έρευνα δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature.