Μια ιστορική ακρόαση: Οι εξηγήσεις από Google, Amazon, Apple,Facebook και τα “καρφιά” του Ζούκερμπεργκ

Μια ιστορική ακρόαση: Οι εξηγήσεις από Google, Amazon, Apple,Facebook και τα “καρφιά” του Ζούκερμπεργκ
Ο επικεφαλής του Facebook Mark Zuckerberg καταθέτει μέσω τηλεδιάσκεψης στο Κογκρέσο των ΗΠΑ AP

Η δικαστική επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων στοχεύει να διαπιστώσει έαν οι ανταγωνιστικές πρακτικές των τεσσάρων τεχνολογικών κολοσσών πλήττει τους μικρότερους ανταγωνιστές τους.

Ενώπιον του Κογκρέσου των ΗΠΑ “βρέθηκαν” το απόγευμα της Τετάρτης 29/7 οι επικεφαλής των τεσσάρων κολοσσών του διαδικτύου: Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, επικεφαλής του Facebook, ο Τζεφ Μπέζος της Amazon, ο Τιμ Κουκ της Apple και ο Σουντάρ Πιτσάι της Google κλήθηκαν σε ακρόαση (μέσω τηλεδιάσκεψης) άπό τη δικαστική επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων, ώστε να εξεταστεί η κυρίαρχη θέση που κατέχουν στην αγορά.

Η πανδημία του κορονοϊού έχει φέρει στο προσκήνιο της μεγάλες εταιρείες του διαδικτύου, καθώς όλες μαζί έχουν πλέον αξία 5 τρισ. δολαρίων, την ώρα που άλλες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να επιβιώσουν. Η επιτροπή στοχεύει να διαπιστώσει έαν οι ανταγωνιστικές επιχειρηματικές πρακτικές των εταιρειών αυτών και η συγκέντρωση στοιχείων των χρηστών τους πλήττει τους μικρότερους ανταγωνιστές τους.

Η ακρόαση αυτή -η οποία μεταδόθηκε live μέσω του διαδικτύου – αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός καθώς στοχεύει στο να αποκαλύψει αν οι μεγαλύτερες εταιρίες τεχνολογίας στον κόσμο συμμορφώνονται με τους κανονισμούς. Το Κογκρέσο δεν έχει συχνά την ευκαιρία να εξετάσει πραγματικά αυτούς τους ισχυρούς άνδρες και τα στοιχεία που καταθέτουν (ειδικά αν κάνουν κάποιο λάθος) ενδέχεται να διαμορφώσουν τη μελλοντική τους σχέση με την αμερικανική κυβέρνηση και τους πελάτες τους.

Μεταξύ των θεμάτων που απασχόλησαν τους νομοθέτες ήταν η κλοπή περιεχομένου από την Google, η μεταχείριση των πωλητών της Amazon στον ιστότοπό της, η απόκτηση ανταγωνιστών από το Facebook και το κατάστημα εφαρμογών της Apple. Οι τέσσερις επικεφαλής υπερασπίστηκαν τις εταιρείες τους, λέγοντας ότι τα προϊόντα τους βοήθησαν τις μικρότερες επιχειρήσεις και παρέμειναν ευάλωτα στον ανταγωνισμό από τους νεοεισερχόμενους.

Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα η ομάδα διασφάλισης του ανταγωνισμού της δικαστικής επιτροπής της Γερουσίας ανακοίνωσε ότι τον Σεπτέμβριο θα εξετάσει την κυριαρχία της Google στη διαδικτυακή διαφήμιση.

Η επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων εξετάζει πώς οι επιχειρηματικές πρακτικές των εταιρειών αυτών και η συγκέντρωση στοιχείων των χρηστών τους πλήττει τους μικρότερους ανταγωνιστές τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ακρόαση αυτή δεν θα επιφέρει απαραίτητα αλλαγή σε νομοθεσίες ή ρυθμιστικούς κανόνες. Σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν η επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων προχώρησε σε ακροάσεις προκειμένου να τοποθετηθούν δημόσια και με διαφάνεια κυβερνητικοί αξιωματούχοι και πρωταγωνιστές εξελίξεων.

Αν διαπιστωθούν ανάρμοστες πρακτικές, αυτές θα εξεταστούν σε συνεδριάσεις κεκλεισμένων των θυρών μεταξύ ρυθμιστικών αρχών και ομάδων συμφερόντων των εν λόγω εταιριών.

Ο “αμερικανικός τρόπος” του Ζούκερμπεργκ

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ εξετάστηκε από την επιτροπή για την απόκτηση νέων εφαρμογών κοινωνικών μέσων δικτύωσης όπως το WhatsApp, το Instagram και το Giphy. Ο ίδιος στην κατάθεσή του ισχυρίστηκε ότι το Facebook πέτυχε με “τον αμερικανικό τρόπο”, προσφέροντας προϊόντα τα οποία οι πολίτες βρήκαν αξιόλογα, αφού η εταιρεία ξεκίνησε από το τίποτα.

“Ανταγωνιζόμαστε εταιρείες που εμφανίζονται σε αυτή την ακροαματική διαδικασία, όπως και πολλές άλλες που πωλούν διαφημίσεις και συνδέουν τους ανθρώπους. Επίσης ανταγωνιζόμαστε και σε παγκόσμιο επίπεδο, και εναντίον εταιρειών που έχουν πρόσβαση σε αγορές στις οποίες εμείς δεν έχουμε” συνέχισε, αναφερόμενος στις επιτυχίες ανταγωνιστών του: “Η πιο δημοφιλής υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων στις ΗΠΑ είναι το iMessage” της Apple, τόνισε ο Ζούκερμπεργκ ενώ έβαλε στο στόχαστρό του και τους άλλους κολοσσούς: “Η ταχύτερα αναπτυσσόμενη εφαρμογή είναι το TikTok. Η πιο δημοφιλής εφαρμογή για βίντεο είναι το YouTube. Η ταχύτερα αναπτυσσόμενη πλατφόρμα διαφημίσεων είναι η Amazon. Η μεγαλύτερη πλατφόρμα διαφημίσεων είναι η Google. Για κάθε δολάριο που δαπανάται για διαφήμιση στις ΗΠΑ, λιγότερο από 10 σεντς δαπανώνται στο Facebook.”

Υπενθύμισε επίσης στους βουλευτές τον ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας στην Κίνα, εξηγώντας ότι η χώρα αυτή της Ασίας δημιουργεί “τη δική της εκδοχή του διαδικτύου βασιζόμενη σε πολύ διαφορετικές ιδέες και εξάγει το όραμά της σε άλλες χώρες”.

Παράλληλα ο Ζούκερμπεργκ επανέλαβε την έκκλησή του για την ύπαρξη ρυθμιστικού πλαισίου για τις τεχνολογικές εταιρείες.

“Η εμμονή των καταναλωτών”

Από την πλευρά του ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου, ο Τζεφ Μπέζος δήλωσε ότι η Amazon κατέχει μικρό κομμάτι της συνολικής αγοράς λιανικών πωλήσεων και είναι αναγκασμένη να ανταγωνίζεται εταιρείες όπως η Walmart.

Πρόσθεσε ότι η πανδημία του κορονοϊού ενίσχυσε το διαδικτυακό εμπόριο και όχι μόνο αυτό μέσω της εταιρείας του.

“Η εμμονή των καταναλωτών μας έκαναν αυτό που είμαστε και μας επέτρεψε να κάνουμε ακόμη σημαντικότερα πράγματα”, θα τονίσει ο Μπέζος, σύμφωνα με το απόσπασμα της κατάθεσής του στο Κογκρέσο, το οποίο αναρτήθηκε στο διαδίκτυο.

“Πιστεύω ότι η Amazon θα πρέπει να ελέγχεται προσεκτικά. Πιστεύω ότι θα πρέπει να ελέγχουμε προσεκτικά όλους τους μεγάλους θεσμούς, είτε είναι εταιρείες, κυβερνητικές υπηρεσίες ή μη κυβερνητικές οργανώσεις. Ευθύνη μας είναι να περνάμε αυτό τον έλεγχο με επιτυχία” πρόσθεσε.

“Η Apple δεν έχει κυρίαρχο μερίδιο σε καμία αγορά”

Στην κατάθεσή του, ο Τιμ Κουκ ισχυρίστηκε πως η Apple δεν κυριαρχεί σε κάποια αγορά καθώς άλλες εταιρείες όπως η Google και η Samsung έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια σε αυτές: “Γνωρίζουμε ότι οι πελάτες έχουν πολλές επιλογές και ότι τα προϊόντα μας αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό. Εταιρείες όπως η Samsung, η LG, η Huawei και η Google έχουν δημιουργήσει επιτυχημένες επιχειρήσεις με διαφορετικές προσεγγίσεις. Είμαστε εντάξει με αυτό. Ο στόχος μας είναι να είμαστε οι καλύτεροι, όχι οι μεγαλύτεροι. Στην πραγματικότητα, δεν έχουμε κυρίαρχο μερίδιο σε καμία αγορά ή κατηγορία προϊόντων όπου δραστηριοποιούμαστε” είπε.

“Υπενθυμίζουμε στους χρήστες να κάνουν έλεγχο απορρήτου”

Ένα από τα θέματα που απασχόλησαν τους νομοθέτες ήταν η κλοπή περιεχομένου από την Google και το πώς διαχειρίζεται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών της, δύο θέματα για τα οποία ο διευθύνων σύμβουλος, Σουντάρ Πιτσάι, σχολίασε ότι η εταιρία διατηρεί το “υψηλότερο επίπεδο” ασφάλειας και προστασίας των χρηστών.

Ο Πιτσάι δέχτηκε τα πυρά των βουλευτών για τη συχγώνευση των δεδομένων περιήγησης χρηστών της πλατφόρμας Doubleclick (η οποία αγοράστηκε από την Google το 2007) με αυτών της Google, παρότι ο τεχνολογικός κολοσσός είχε δηλώσει αρχικά ότι δεν σκόπευε να τα χρησιμοποιήσει συνδυαστικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγχώνευση των προσωπικών δεδομένω επέτρεψε στην Google να ταυτοποιήσει πιο εύκολα τους χρήστες, τα προσωπικά δεδομένα τους, το ιστορικό αναζητήσεών τους στο διαδίκτυο, την τοποθεσία τους κ.ά. Ως αποτέλεσμα μπόρεσε να διαρθρώσει και να παρουσιάσει πολύ πιο στοχευμένα τις διαφημιστικές καμπάνιες της ανάλογα με τη διαδικτυακή συμπεριφορά των χρηστών.

Ο Πιτσάι ζήτησε την ευκαιρία να “εξηγήσει” και παρουσίασε μια σειρά εργαλείων και ελέγχων που προσφέρει πλέον η Google στους χρήστες, προκειμένου “να περιορίσουν” τη συλλογή στοιχείων και δεδομένων τους καθώς και να ελέγξουν πώς χρησιμοποιούνται αυτά από την εταιρία.

“Σήμερα είναι πολύ εύκολο για τους χρήστες να ελέγχουν τα δεδομένα τους. Έχουμε απλοποιήσει τις ρυθμίσεις τους, μπορούν να ενεργοποιήσουν ή να απενεργοποιήσουν την εξατομίκευση διαφημίσεων – έχουμε συνδυάσει τις περισσότερες ρυθμίσεις δραστηριότητας σε τρεις ομάδες. Υπενθυμίζουμε στους χρήστες να κάνουν έλεγχο απορρήτου. Ένα δισεκατομμύριο χρήστες το έχουν κάνει” είπε ο Πιτσάι.

Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί όλη την ακροαματική διαδικασία των επικεφαλής των τεσσάρων κολοσσών του διαδικτύου:

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα