Ο Μασκ μετατρέπεται σε υπουργό μερικής απασχόλησης
Διαβάζεται σε 4'
Ο Ίλον Μασκ δηλώνει πως θα ασχολείται πολύ λιγότερο με την κυβέρνηση των ΗΠΑ και την επιτροπή για την «κυβερνητική αποτελεσματικότητα» από τον Μάιο.
- 23 Απριλίου 2025 07:36
Ο Ίλον Μασκ, ο επικεφαλής της Tesla και στενός σύμβουλος του Ντόναλντ Τραμπ, δήλωσε χθες Τρίτη ότι θα αφιερώνει από τον Μάιο πολύ λιγότερο χρόνο στο να πιλοτάρει την επιτροπή για την «κυβερνητική αποτελεσματικότητα» (DOGE) που δημιουργήθηκε από τον πρόεδρο των ΗΠΑ για να μειώσει δραστικά τις δαπάνες του ομοσπονδιακού κράτους.
«Πιθανόν από τον επόμενο μήνα, από τον Μάιο, ο χρόνος που θα κατανέμω στη DOGE θα μειωθεί πολύ», είπε ο κ. Μασκ κατά τη διάρκεια συνδιάλεξης αφιερωμένης στα αποτελέσματα χρήσης πρώτου τριμήνου της κατασκευάστριας ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Από τον επόμενο μήνα, θα αφοσιώνω πολύ περισσότερο από τον χρόνο μου στην Tesla», συνέχισε, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, διαβεβαιώνοντας η «κρίσιμη δουλειά» της επιτροπής έχει ήδη «επιτευχθεί κατά μεγάλο μέρος».
Η αυτοκινητοβιομηχανία του ανακοίνωσε χθες αποτελέσματα χρήσης πρώτου τριμήνου πολύ κατώτερα των προσδοκιών: οι πωλήσεις της συρρικνώθηκαν, εν μέρει λόγω της στενής συνεργασίας του κ. Μασκ με την κυβέρνηση Τραμπ. Συγκεκριμένα, η Tesla ανακοίνωσε μείωση 20% στα έσοδα από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας για το πρώτο τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ τα κέρδη της υποχώρησαν πάνω από 70%, επισημαίνει το BBC.
Βανδαλισμοί, προτροπές για μποϊκοτάζ, διαδηλώσεις: η Tesla έγινε στόχος, στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες. Οι παγκόσμιες πωλήσεις της μειώθηκαν πιο απότομα από ό,τι αναμενόταν το πρώτο τρίμηνο, με μόλις 336.681 οχήματα να παραδίδονται σε αγοραστές (–13% σε ετήσια βάση), κατά τους αριθμούς που παρουσίασε στις αρχές Απριλίου.
Οι δασμοί “χτύπησαν” την πόρτα της Τesla
Οι δασμοί του Τραμπ στην Κίνα επηρέασαν επίσης αρνητικά την Tesla, σύμφωνα με την εταιρεία. Αν και τα αυτοκίνητα που πουλάει στις ΗΠΑ συναρμολογούνται στη χώρα, πολλά εξαρτήματα κατασκευάζονται στην Κίνα. Η εταιρεία προειδοποίησε ότι η “ταχέως μεταβαλλόμενη εμπορική πολιτική” θα μπορούσε να επηρεάσει την εφοδιαστική της αλυσίδα και να αυξήσει το κόστος.
«Αυτή η δυναμική, μαζί με την αλλαγή στο πολιτικό κλίμα, θα μπορούσε να επηρεάσει ουσιαστικά τη ζήτηση για τα προϊόντα μας βραχυπρόθεσμα», ανέφερε η τριμηνιαία ανακοίνωση της Tesla.
Την Τρίτη, ο Μασκ δήλωσε ότι πιστεύει πως η Tesla είναι η εταιρεία αυτοκινήτων που πλήττεται λιγότερο από τους δασμούς χάρη στις τοπικές εφοδιαστικές αλυσίδες στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Κίνα, αλλά πρόσθεσε πως οι δασμοί “είναι δύσκολοι για μια εταιρεία με χαμηλά περιθώρια κέρδους”. “Θα συνεχίσω να υποστηρίζω χαμηλότερους δασμούς και όχι υψηλότερους, αλλά αυτό είναι το μόνο που μπορώ να κάνω”, σημείωσε ο ίδιος.
«Όπως γνωρίζουμε, υπήρξαν επιπτώσεις λόγω του χρόνου που πέρασα στην κυβέρνηση (…) Νομίζω πως η δουλειά που καταφέραμε είναι πολύ σημαντική (…) για τον έλεγχο του παράλογου ελλείμματος που οδηγούσε τη χώρα μας, τις ΗΠΑ, στην καταστροφή», είπε ο κ. Μασκ.
«Η ομάδα της DOGE έκανε πολλή πρόοδο για την εξάλειψη της σπατάλης και της απάτης», συνέχισε, κατηγορώντας αυτούς που εισέπρατταν τα χρήματα που «κατασπαταλώνταν» ότι βρίσκονται πίσω από τις «επιθέσεις» εναντίον της Tesla και εναντίον όσων «έχουν σχέση μαζί μου».
Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της εταιρείας Βάιμπαβ Τανέτζα, «ο αρνητικός αντίκτυπος των βανδαλισμών και της αδικαιολόγητης εχθρότητας έναντι της εταιρείας μας και των υπαλλήλων μας είχαν αντίκτυπο σε κάποιες αγορές».
«Παρ’ όλ’ αυτά, μπορέσαμε να πουλήσουμε το σύνολο του στοκ των παλιών μοντέλων στις ΗΠΑ, στην Κίνα και σε κάποιες άλλες αγορές του κόσμου», πρόσθεσε.
Η Tesla προχώρησε το πρώτο τρίμηνο σε προσαρμογή των αλυσίδων παραγωγής της στην πιο πρόσφατη εκδοχή του Model Y, εμπορικά επιτυχημένου SUV της που άρχισε να διαθέτει στην αγορά το 2020.
Οι μετοχές της εταιρείας είχαν χάσει περίπου 37% της αξίας τους φέτος έως το κλείσιμο της Τρίτης, αλλά αυξήθηκαν πάνω από 5% στις μετασυνεδριακές συναλλαγές μετά τα αποτελέσματα.