Πέθανε ο άνθρωπος που ανακάλυψε γιατί κανείς δεν ζει για πάντα

Διαβάζεται σε 2'
Πέθανε ο άνθρωπος που ανακάλυψε γιατί κανείς δεν ζει για πάντα
Ο Λέοναρντ Χέιφλικ, στο σπίτι του στην Καλιφόρνια, το Μάιο του 2022. AP Photo Laura Ungar

O Λέοναρντ Χέιφλικ ήταν ο ερευνητής που ανακάλυψε πως τα ανθρώπινα κύτταρα δεν είναι αθάνατα, πέραν των καρκινικών. Πέθανε σε ηλικία 96 ετών από καρκίνο στο πάγκρεας.

O Λέοναρντ Χέιφλικ (Leonard Hayflick) είναι ο ερευνητές που ανακάλυψε το λόγο που οι άνθρωποι δεν ζούμε για πάντα. Στις αρχές του 1960, ως μέλος του Wistar Institute, ερευνητικού οργανισμού του University of Pennsylvania διαπίστωσε ότι τα φυσιολογικά κύτταρα μπορούν να διαιρεθούν συγκεκριμένες φορές πριν γεράσουν.

Γεγονός που εύλογα βάζει ένα όριο στην ανθρώπινη ζωή.

Το έργο του βοήθησε όλη την ιατρική κοινότητα να καταλάβει τι πραγματικά γίνεται με τη γήρανση σε κυτταρικό επίπεδο. Έως τότε η επικρατούσα άποψη ήταν πως τα κύτταρα είναι αθάνατα και πως η γήρανση έρχεται ως συνέπεια εξωτερικών αιτιών και επιλογών τρόπου ζωής (ασθένειες, διατροφή, αλκοόλ, ηλικιακή ακτινοβολία= κ.α.).

O Xέιφλικ οδηγήθηκε σε μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις από τύχη:προσπαθούσε να αναπτύξει υγιείς εμβρυικές κυτταρικές γραμμές, ώστε να μελετήσει εάν οι ιοί μπορούν να προκαλέσουν συγκεκριμένους τύπους καρκίνου.

Σύντομα διαπίστωσε πως τα σωματικά (μη αναπαραγωγικά) κύτταρα διαιρούνται από 40 έως 60 φορές, πριν καταλήξουν σε αυτό που σήμερα ξέρουμε ως γήρανση. Είδε πως όπως τα γηρασμένα κύτταρα αρχίζουν να συσσωρεύονται, το σώμα αρχίζει να γερνάει και να φθείρεται. Εν τω μεταξύ, παρατήρησε και ότι τα μόνα κύτταρα που δεν γερνούν είναι τα καρκινικά.

Άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 96 ετών. Η αιτία θανάτου ήταν καρκίνος στο πάγκρεας.

Ο διακεκριμένος ερευνητής και καθηγητής ανατομίας στο University of California ήταν και αυτός που ενημέρωσε τον πλανήτη πως ό,τι και αν κάνει ο άνθρωπος, δεν θα ξεπεράσει ποτέ τα 125 χρόνια ζωής -ως αποτέλεσμα του κυτταρικού ρολογιού που ανακάλυψε.