Πούτιν: Τι ζητά για να επανέλθει στη συμφωνία εξαγωγής σιτηρών – Μπαράζ ρωσοτουρκικών επαφών

Πούτιν: Τι ζητά για να επανέλθει στη συμφωνία εξαγωγής σιτηρών – Μπαράζ ρωσοτουρκικών επαφών
AP Photo/Khalil Hamra

Ποιες οι "πραγματικές εγγυήσεις" που ζητά ο Πούτιν προκειμένου η Ρωσία να επανέλθει στην συμφωνία για τα σιτηρά και ο διαμεσολαβητικός ρόλος της Τουρκίας

“Πραγματικές εγγυήσεις” από το Κίεβο ζήτησε ο Ρώσος πρόεδρος, Βλαντιμίρ Πούτιν, όσον αφορά την τήρηση της συμφωνίας για την εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών από τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, κατά τη συνάντησή του με τον Τούρκο ομόλογό του, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Συγκεκριμένα, σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε με τον Ερντογάν, ο Πούτιν είπε ότι είναι «αναγκαίο» να λάβει από το Κίεβο «πραγματικές εγγυήσεις, όσον αφορά τον αυστηρό σεβασμό στις συμφωνίες της Κωνσταντινούπολης και κυρίως ότι ο ανθρωπιστικός διάδρομος δεν θα χρησιμοποιείται για στρατιωτικούς σκοπούς».

Υπενθυμίζεται ότι η Μόσχα έχει αποσυρθεί από τη συμφωνία. Ο Πούτιν σχολίασε σχετικά, ότι η Μόσχα θα εξέταζε το ενδεχόμενο να επιστρέψει στη συμφωνία, μόνο αφού ολοκληρωθεί η έρευνα για τις επιθέσεις των ουκρανικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών και θαλάσσιων σκαφών στον ρωσικό στόλο της στη Σεβαστούπολη.

Νωρίτερα σήμερα Τρίτη (1/11), σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ, ο Ρώσος υπουργός Άμυνας, Σεργκέι Σοϊγκού, συζήτησε τη συμφωνία σε τηλεφωνική επικοινωνία, με τον Τούρκο ομόλογό του, Χουλουσί Ακάρ, ενώ όπως αναφέρει το Anadolu, το ζήτημα της συμφωνίας συζητήθηκε και από τους ΥΠΕΞ Μεβλούτ Τσαβούσογλου και Σεργκέι Λαβρόφ, χωρίς να γίνουν γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες για την τηλεφωνική τους επικοινωνία.

Αναστέλλονται όλες οι κινήσεις φορτηγών πλοίων

Το Κοινό Κέντρο Συντονισμού (JCC) που επιτηρεί τη διεθνή συμφωνία για την εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας ανακοίνωσε σήμερα Τρίτη (1/11), ότι αναστέλλονται όλες οι κινήσεις φορτηγών πλοίων για αύριο, Τετάρτη (2/11).

Σύμφωνα με τη Γραμματεία των Ηνωμένων Εθνών στο JCC, «οι αντιπροσωπείες της Ουκρανίας, της Ρωσίας και της Τουρκίας συμφώνησαν να μην προγραμματίσουν μετακινήσεις φορτηγών πλοίων στις 2 Νοεμβρίου στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας για τα Σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας».

Τρία φορτηγά πλοία που είχαν αποπλεύσει από ουκρανικά λιμάνια μπήκαν το πρωί της 1ης Νοεμβρίου στον «ανθρωπιστικό διάδρομο», παρά την προσωρινή απόσυρση της Ρωσίας από τη συμφωνία.

Οι μετακινήσεις των πλοίων «εγκρίθηκαν από τις αντιπροσωπείες της Ουκρανίας, της Τουρκίας και των Ηνωμένων Εθνών» ανέφερε το JCC, διευκρινίζοντας ότι «η αντιπροσωπεία της Ρωσίας ενημερώθηκε».

Η Γραμματεία ανέφερε επίσης ότι επιθεωρητές της Τουρκίας και των Ηνωμένων Εθνών ολοκλήρωσαν 36 επιθεωρήσεις σε πλοία σήμερα, 1η Νοεμβρίου.

Η Ρωσία προειδοποίησε την Δευτέρα (31/10), ότι είναι «επικίνδυνο» να συνεχιστεί η ναυσιπλοΐα κατά μήκος του διαδρόμου αυτού, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της.

Το Κέντρο Συντονισμού διαβεβαίωσε ότι ο ειδικός απεσταλμένος του ΟΗΕ, Αμίρ Αμπντουλάχ «καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, σε στενή συνεργασία με την Τουρκία» ώστε να επιστρέψουν στη συμφωνία όλες οι πλευρές. Ο Αμπντουλάχ έγραψε την Δευτέρα στο Twitter ότι «κανένα πολιτικό φορτηγό πλοίο» δεν θα πρέπει να αποτελέσει στρατιωτικό στόχο, ούτε να κρατηθεί σε ομηρεία.

Η συμφωνία

Η συμφωνία μεταξύ Ρωσίας-Ουκρανίας που υπεγράφη στις 22 Ιουλίου στην Κωνσταντινούπολη, με στόχο να ξαναρχίσει η εξαγωγή 20 εκατομμυρίων τόνων ουκρανικών σιτηρών, είχε ως βάση τη δέσμευση των δύο εμπλεκόμενων χωρών να μην επιτεθούν στον ασφαλή διάδρομο μεταφοράς.

Ο διάδρομος από την Οδησσό προς τα στενά της Κωνσταντινούπολης είχε μήκος 310 ναυτικά μίλια και πλάτος 3 ναυτικά μίλια.

Ουκρανικά σκάφη καθοδηγούσαν πλοία σιτηρών μέσα και έξω από το λιμάνι, περνώντας από νάρκες που είχαν τοποθετήσει οι ουκρανικές δυνάμεις και η Τουρκία επιθεωρούσε τα πλοία για όπλα, κατόπιν αιτήματος των Ρώσων.

Η συμφωνία επρόκειτο να λήξει μετά από 120 ημέρες, δηλαδή στα μέσα Νοεμβρίου.

Όταν τα λιμάνια της αποκλείστηκαν, η Ουκρανία προσπάθησε να εξάγει όσα περισσότερα μπορούσε μέσω ξηράς, χρησιμοποιώντας φορτηγά και τρένα.

Ταυτόχρονα, η ΕΕ δημιούργησε “διαδρόμους αλληλεγγύης“, έτσι ώστε τα ουκρανικά σιτηρά να μπορούν να αποστέλλονται από λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας, καθώς και από το ρουμανικό λιμάνι της Κωνστάντζας

Ωστόσο, η έλλειψη οδικής και σιδηροδρομικής δυνατότητας σήμαινε ότι η Ουκρανία μπορούσε να εξάγει μόνο το 10% των σιτηρών της μέσω ξηράς.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα