Σουηδία: Γιατί τα παιδιά θα ξεκινούν το σχολείο ένα χρόνο νωρίτερα

Διαβάζεται σε 4'
Σουηδία: Γιατί τα παιδιά θα ξεκινούν το σχολείο ένα χρόνο νωρίτερα
ISTOCK

Το υποχρεωτικό προσχολικό έτος στη Σουηδία που βασίζεται στο παιχνίδι για τα παιδιά έξι ετών θα αντικατασταθεί με ένα επιπλέον έτος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση από το 2028

Ένα χρόνο νωρίτερα από ότι συνέβαινε μέχρι σήμερα θα ξεκινούν το σχολείο τα παιδιά στη Σουηδία από το 2028, καθώς η κυβέρνηση αποφάσισε να αναμορφώσει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, ένα σύστημα που μέχρι σήμερα έδινε ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία του παιχνιδιού για τα μικρότερα παιδιά.

Η κυβέρνηση που απολαμβάνει της στήριξης και του ακροδεξιού κόμματος των Δημοκρατών της Σουηδίας (SD), ανακοίνωσε το σχέδιο της να αντικαταστήσει τον υποχρεωτικό χρόνο προσχολικής εκπαίδευσης για τα παιδιά έξι ετών, γνωστό ως förskoleklass, με ένα επιπλέον έτος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (grundskola), όπως αναφέρει ο Guardian.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε το σχέδιο πριν από την παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2025, που θα παρουσιαστεί την Πέμπτη. Το σχέδιο έχει τις ρίζες του στην προηγούμενη κυβέρνηση και υποστηρίζεται επίσης από το Σοσιαλδημοκρατικό κόμμα.

Ο υπουργός Παιδείας, Johan Pehrson, δήλωσε ότι «το σχολείο πρέπει να επιστρέψει στα βασικά» και πρόσθεσε ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη έμφαση στη μάθηση της ανάγνωσης, της γραφής και των μαθηματικών από νωρίς. «Αυτό θα πρέπει να οδηγήσει τους μαθητές σε καλύτερες ευκαιρίες να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες όπως η ανάγνωση, η γραφή και η αριθμητική και να επιτύχουν τους στόχους στο σχολείο», ανέφερε.

Οι επικριτές του σχεδίου υποστηρίζουν ότι αυτό αντιβαίνει στις έρευνες που δείχνουν πως η ανάπτυξη των παιδιών υποστηρίζεται καλύτερα από περιβάλλοντα μάθησης που βασίζονται στο παιχνίδι, τα οποία τα ενθαρρύνουν να εξερευνούν, να δημιουργούν και να αναπτύσσονται μέσω του παιχνιδιού, της περιέργειας και της καθοδηγούμενης εξερεύνησης. Παράλληλα, συνδικάτα εκφράζουν φόβους ότι αυτή η αλλαγή θα μπορούσε να αφήσει πολλούς εξειδικευμένους δασκάλους προσχολικής εκπαίδευσης χωρίς εργασία.

Ο Christian Eidevald, επισκέπτης καθηγητής προσχολικής εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Södertörn, δήλωσε: «Βάζοντας τα παιδιά έξι ετών σε ένα πιο επίσημο σχολικό περιβάλλον, κινδυνεύουμε να χάσουμε τις βασικές μεθόδους που βασίζονται στο παιχνίδι και που έχει αποδειχθεί ότι προάγουν την ανάπτυξη των παιδιών. Αυτό δεν είναι απλώς μια παιδαγωγική προτίμηση: οι μελέτες επιβεβαιώνουν ότι το παιχνίδι είναι θεμελιώδες για τη μάθηση και την ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων όπως η γλώσσα και η επίλυση προβλημάτων».

Ο Eidevald είναι μέλος μιας ομάδας ακαδημαϊκών που μελετούν τα παιδιά και την παιδαγωγική, μαζί με την Ingrid Pramling Samuelsson, ανώτερη καθηγήτρια παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ. Αυτοί οι ακαδημαϊκοί έχουν γράψει ένα άρθρο αμφισβητώντας τη λογική της κυβέρνησης.

«Η ένταξη των παιδιών έξι ετών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές αναπτυξιακές τους ανάγκες και χωρίς να αξιοποιείται η μοναδική ικανότητα των δασκάλων προσχολικής εκπαίδευσης είναι ένα βήμα προς τη λάθος κατεύθυνση και δεν θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη ισότητα», έγραψαν. «Αντί για διαρθρωτικές αλλαγές, θα πρέπει να επενδυθούν πόροι για την αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης με εξειδικευμένους δασκάλους».

Η Åsa Westlund, εκπρόσωπος παιδείας των Σοσιαλδημοκρατών, δήλωσε ότι η υποστήριξη του κόμματός της για το σχέδιο εξαρτάται από τη διατήρηση ενός συνδυασμού μάθησης και παιχνιδιού, κάτι που θα πρέπει να λειτουργήσει ως «γέφυρα μεταξύ προσχολικής και σχολικής εκπαίδευσης».

Από την άλλη, υπέρμαχοι του νομοσχεδίου όπως ο Johannes Westberg, καθηγητής παιδείας στο Πανεπιστήμιο του Groningen στην Ολλανδία, ανέφερε ότι η κίνηση αυτή έχει νόημα και θα εναρμονίσει το σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα με τα υπόλοιπα της Ευρώπης. «Πιθανότατα θα συνεπάγεται μια “σχολειοποίηση” της förskoleklass, δηλαδή πιο παραδοσιακή σχολική παιδαγωγική θα εισαχθεί ήδη για τα παιδιά έξι ετών, αλλά αυτό δεν θα επηρεάσει απαραίτητα το σύνολο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης», δήλωσε.

Άλλα μέτρα στον τομέα της εκπαίδευσης που θα παρουσιαστούν στον προϋπολογισμό περιλαμβάνουν επενδύσεις σε «σχολεία έκτακτης ανάγκης» για την προσωρινή μετεγκατάσταση παιδιών όταν υπάρχουν προβλήματα στα σχολεία, μεγαλύτερη επένδυση σε έντυπα βιβλία για τη στήριξη ενός περιβάλλοντος χωρίς οθόνες, καθώς και χρηματοδότηση για την εκπαίδευση δασκάλων και δασκάλων προσχολικής εκπαίδευσης.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα