Θρίλερ με τα κομμένα καλώδια της Βαλτικής – Στο στόχαστρο κινεζικό πλοίο
Διαβάζεται σε 5'“Ρωσικός δάκτυλος” πίσω από τη ρήξη υποθαλάσσιων καλωδίων στη Βαλτική; Πώς εμπλέκεται κινεζικό εμπορικό πλοίο.
- 28 Νοεμβρίου 2024 08:53
Την ώρα που σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τις δολιοφθορές καλωδίων οπτικών ινών στη Βαλτική -το ένα μεταξύ Λιθουανίας και Σουηδίας και το άλλο μεταξύ Φινλανδίας και Γερμανίας- ένα νέο στοιχείο έρχεται να συμπληρώσει το παζλ δίνοντας νέα διάσταση στη σχέση Πεκίνου κα Ευρώπης.
Η Γερμανία είναι η πρώτη πλευρά που έκανε ξεκάθαρα λόγο για σαμποτάζ, ενώ στέλεχος της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για το καλώδιο είχε δηλώσει μετά το περιστατικό πως “τέτοιου είδους ρήξεις δεν γίνονται στα νερά αυτά χωρίς εξωτερική επέμβαση“. Και όπως αποδεικνύεται είχε δίκιο.
Ένα κινεζικό εμπορικό πλοίο βρίσκεται περικυκλωμένο από ευρωπαϊκά πολεμικά πλοία σε διεθνή ύδατα για περισσότερο από μια εβδομάδα και με τους ερευνητές να υποψιάζονται πως το μήκους 225 μέτρων, πλάτους 32 μέτρων και φορτωμένο με ρωσικό λίπασμα Yi Peng 3, έκοψε σκόπιμα δύο κρίσιμα καλώδια δεδομένων την περασμένη εβδομάδα, καθώς η άγκυρά του σύρθηκε κατά μήκος του βυθού της Βαλτικής για πάνω από 100 μίλια.
Τι δείχνει η έρευνα
Η έρευνά τους επικεντρώνεται τώρα στο κατά πόσον ο καπετάνιος του κινεζικής ιδιοκτησίας πλοίου, το οποίο αναχώρησε από το ρωσικό λιμάνι της Βαλτικής Ust-Luga στις 15 Νοεμβρίου, παρακινήθηκε από τις ρωσικές μυστικές υπηρεσίες να πραγματοποιήσει το σαμποτάζ.
Αν αυτό επιβεβαιωνόταν, θα ήταν η πιο πρόσφατη από μια σειρά επιθέσεων σε κρίσιμες υποδομές της Ευρώπης, οι οποίες, σύμφωνα με αξιωματούχους των υπηρεσιών επιβολής του νόμου και των μυστικών υπηρεσιών, έχουν ενορχηστρωθεί από τη Ρωσία.
“Είναι εξαιρετικά απίθανο ο καπετάνιος να μην είχε παρατηρήσει ότι το πλοίο του σέρνει την άγκυρά του, χάνοντας ταχύτητα για ώρες και κόβοντας καλώδια στην πορεία”, δήλωσε ανώτερος Ευρωπαίος ερευνητής που ασχολείται με την υπόθεση.
Η κινεζική εταιρεία ιδιοκτησίας του πλοίου, Ningbo Yipeng Shipping, συνεργάζεται με την έρευνα και έχει επιτρέψει τη στάθμευση του πλοίου σε διεθνή ύδατα, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν την υπόθεση.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το πλοίο έριξε άγκυρα αλλά παρέμεινε εν πλω στα σουηδικά ύδατα στις 17 Νοεμβρίου γύρω στις 9 μ.μ. τοπική ώρα. Η άγκυρα που έσερνε έκοψε το πρώτο καλώδιο μεταξύ Σουηδίας και Λιθουανίας λίγο αργότερα, σύμφωνα με δύο άτομα που γνωρίζουν την έρευνα.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο αναμεταδότης του πλοίου, ο οποίος καταγράφει τις κινήσεις του στο λεγόμενο Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης, έκλεισε σε αυτό που είναι γνωστό ως “σκοτεινό περιστατικό” στην ορολογία της ναυτιλιακής κυκλοφορίας. Το πλοίο τότε συνέχισε να πλέει, ακόμη και όταν η άγκυρα που έσερνε μείωσε σημαντικά την ταχύτητά του, σύμφωνα με δορυφορικά και άλλα δεδομένα που εξέτασαν οι ερευνητές.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, γύρω στις 3 π.μ. της επόμενης ημέρας, έχοντας διανύσει περίπου 111 μίλια, το Yi Peng 3 έκοψε το δεύτερο καλώδιο μεταξύ Γερμανίας και Φινλανδίας. Λίγο αργότερα, το πλοίο άρχισε να κάνει ζιγκ ζαγκ, σήκωσε άγκυρα και συνέχισε. Στη συνέχεια, πλοία του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας κατάφεραν να αναχαιτίσουν το κινεζικό πλοίο, αναγκάζοντάς το τελικά να αγκυροβολήσει στο στενό Kattegat, το οποίο συνδέει τη Βαλτική με τη Βόρεια Θάλασσα.
Η εξέταση της άγκυρας και του κύτους του πλοίου έδειξε ζημιές που συνάδουν με την έλξη της άγκυρας και την αποκοπή των καλωδίων, δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν την έρευνα.
Η Wall Street Journal φέρνει επίσης στο φως στοιχεία της ανάλυσης που πραγματοποίησε η εταιρεία Kpler, σύμφωνα με τα οποία –δεδομένων των ήπιων καιρικών συνθηκών και του διαχειρίσιμου ύψους των κυμάτων- η πιθανότητα τυχαίας σύρσης της άγκυρας φαίνεται ελάχιστη.
Το πλήρωμα του Yi Peng 3, το οποίο έχει κυβερνήτη έναν Κινέζο υπήκοο και περιλαμβάνει έναν Ρώσο ναύτη, δεν έχει ανακριθεί μέχρι στιγμής, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν την έρευνα, αν και ένα μέλος του ναυτικού πληρώματος ενός δανικού ρυμουλκού πλοίου επιβιβάστηκε στο πλοίο για λίγο πριν αυτό αγκυροβολήσει στη Στενωπό Kattegat.
Οι αντιδράσεις Ρωσίας και Κίνας
Αρκετοί δυτικοί αξιωματούχοι των υπηρεσιών επιβολής του νόμου και των μυστικών υπηρεσιών δήλωσαν ότι δεν πιστεύουν ότι η κινεζική κυβέρνηση εμπλέκεται στο περιστατικό, αλλά ότι υποψιάζονται ότι πίσω από το σαμποτάζ βρίσκονται ρωσικές μυστικές υπηρεσίες.
“Πρόκειται για παράλογες, ανυπόστατες κατηγορίες”, δήλωσε το γραφείο Τύπου του Κρεμλίνου στην εφημερίδα. Οι ίδιοι δυτικοί αξιωματούχοι που δείχνουν με το δάχτυλο τη Ρωσία σιώπησαν όταν η Ουκρανία ανατίναξε τους αγωγούς φυσικού αερίου Nord Stream, δήλωσε το γραφείο Τύπου αναφερόμενο στο σαμποτάζ του 2022 στον αγωγό μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.
“Θα ήθελα να επαναλάβω την συνεχιζόμενη υποστήριξη της Κίνας για συνεργασία με όλες τις χώρες ώστε να διασφαλιστεί η ασφάλεια των διεθνών υποθαλάσσιων καλωδίων και άλλων υποδομών, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο”, δήλωσε η εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας, Μαο Νίνγκ, στους δημοσιογράφους την Τετάρτη.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με το διεθνές ναυτικό δίκαιο, τα πλοία του ΝΑΤΟ δεν μπορούν να αναγκάσουν το Yi Peng 3 να πλεύσει σε κάποιο από τα λιμάνια τους. Οι σουηδικές και οι γερμανικές αρχές διαπραγματεύονται με τον ιδιοκτήτη του πλοίου για να αποκτήσουν πρόσβαση στο πλοίο και να ανακρίνουν το πλήρωμά του.