Τιτανικός: “Δεν υπάρχει ελπίδα” – Αδειάζει η “κλεψύδρα” για τους 5 επιβάτες του υποβρυχίου Titan
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού με το οξυγόνο να εκτιμάται ότι θα τελειώσει σε λιγότερο από τρεις ώρες. Απαισιόδοξοι οι ειδικοί για την έκβαση της επιχείρησης.
- 22 Ιουνίου 2023 12:06
Για πέμπτη ημέρα συνεχίζονται οι έρευνες της πολυεθνικής ομάδας έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό του υποβρυχίου κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού, σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων, ανατολικά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης των ΗΠΑ στον Ατλαντικό Ωκεανό, τα ίχνη του οποίου χάθηκαν την Κυριακή (18/6).
Στο βαθυσκάφος “Titan” επιβαίνουν πέντε άνθρωποι: ο 58χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο πακιστανικής καταγωγής 48χρονος επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ με τον 19χρονο γιο του, ο 77χρονος Γάλλος ωκεανογράφος και ειδικός σε θέματα Τιτανικού Πολ- Ενρί Ναρζολέ και ο Στόκτον Ρας, ιδρυτής και επικεφαλής της OceanGate.
Υπενθυμίζεται ότι το “Titan”, μήκους 6,7 μέτρων, που ανήκει στην εταιρεία OceanGate Expeditions με έδρα τις ΗΠΑ, ξεκίνησε την κάθοδό του προς το ναυάγιο του Τιτανικού στις 08:00 το πρωί της Κυριακής (τοπική ώρα, 15:00 ώρα Ελλάδας). Μετά από περίπου 1 ώρα και 45 λεπτά έχασε επαφή με το πλοίο υποστήριξης.
Ο Σον Λιτ, επικεφαλής της εταιρείας στην οποία ανήκει από κοινού το πλοίο υποστήριξης, Polar Prince, από το οποίο αποκολλήθηκε το υποβρύχιο, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι “ακολουθήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα”, αλλά αρνήθηκε να δώσει διευκρινίσεις για το πώς διακόπηκε η επικοινωνία με το υποβρύχιο.
Μοιάζει αδύνατη η ανάσυρση του υποβρυχίου
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, ακόμη και αν το “Titan” εντοπιστεί, η ανάσυρσή του στην επιφάνεια θα είναι ένα δύσκολο έργο, λόγω της μεγάλης πίεσης και του πλήρους σκότους που επικρατεί σε τόσα χιλιόμετρα βάθος.
Αν έχει ήδη καταφέρει να επιστρέψει στην επιφάνεια, ο εντοπισμός του στην απέραντη θάλασσα θα είναι επίσης δύσκολος, ενώ το γεγονός ότι είναι κλειδωμένο από έξω, σημαίνει πως οι επιβαίνοντες δεν μπορούν να απεγκλωβιστούν χωρίς εξωτερική βοήθεια.
Αντίστροφη μέτρηση για το οξυγόνο
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και η διαθεσιμότητα οξυγόνου εντός του υποβρυχίου, καθώς οι εκτιμήσεις δίνουν κάτι λιγότερο από τρεις ώρες μέχρι να τελειώσει. Σύμφωνα με την Daily Mail, το οξυγόνο μέσα στο υποβρύχιο θα τελειώσει σήμερα, Πέμπτη (22/6) το μεσημέρι στις 14:08 (ώρα Ελλάδος), όπως σημείωσε η αμερικανική ακτοφυλακή.
Σύμφωνα με την εταιρεία, αν δεν εντοπιστούν μέχρι και εκείνη την ώρα, θα θεωρούνται και επίσημα νεκροί.
Όπως έγινε γνωστό, όταν ξεκίνησε το “Titan” διέθετε οξυγόνο για 96 ώρες. Ωστόσο, το πόσο θα διαρκέσει στην πραγματικότητα το οξυγόνο εξαρτάται, σύμφωνα με τους ειδικούς, από πολλούς παράγοντες, όπως αν το βαθυσκάφος έχει ακόμη ηλεκτρικό ρεύμα και από το αν οι επιβάτες διατηρούν την ψυχραιμία τους.
“Οι επιβαίνοντες μάλλον έχουν πεθάνει”
Ο Δημήτρης Παληάτσος, αντιναύαρχος εν αποστρατεία και αξιωματικός υποβρυχίων μίλησε στο Open και την εκπομπή “Ανοιχτή Επικοινωνία” για το είδος του σκάφους αυτού, ενώ εμφανίζεται απαισιόδοξος για την επιχείρηση διάσωσης, θεωρώντας πως οι επιβαίνοντες έχουν πεθάνει.
“Και να το εντοπίσουν το υποβρύχιο, οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες. Ακόμα και να υπήρχαν τα μέσα στην περιοχή, όταν θα τους ανασύρανε δεν θα υπήρχε αέρας. Εγώ δεν είμαι σίγουρος ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή οξυγόνο και ζωντανοί. Η εταιρεία είναι αναξιόπιστη, το όχημά της είναι πρόχειρο“, δήλωσε.
Για τον ήχο που ακούστηκε να εκπέμπεται πιθανώς από το υποβρύχιο ο κ. Παληάτσος είπε πως,
“από τη στιγμή που ακουγόντουσαν οι ήχοι, είναι δείγμα ζωής. Ένας άνθρωπος δημιουργούσε αυτούς τους θορύβους γιατί ήταν περιοδικοί, ανά μισάωρο, τους άκουσε ένα αξιόπιστο αεροσκάφος. Τώρα δεν υπάρχουν ήχοι, μέχρι προχτές που ακούστηκαν υπήρχε ζωή. Εάν συνέχιζε και υπήρχε οξυγόνο θα υπήρχε και μετά αυτός ο ήχος, δηλαδή άνθρωπος που θα έδινε σημείο ζωής. Νομίζω πως οι επιβάτες είναι σε κατάσταση που δεν μπορούν να δώσουν σημεία ζωής”.
Τα τελευταία βίντεο πριν την μοιραία κατάδυση
Τον γύρο του διαδικτύου κάνει βίντεο που δείχνει τη στιγμή που το υποβρύχιο OceanGate Expeditions ξεκίνησε το ταξίδι του προς το ναυάγιο του Τιτανικού. Τα πλάνα δημοσιεύθηκαν στο TikTok από μια 22χρονη βιντεογράφο που εργάζεται στο μητρικό πλοίο Polar Prince.
Η Abbi Jackson μοιράστηκε το σύντομο βίντεο πριν εξαφανιστεί το σκάφος και χωρίς να φαντάζεται τι θα επακολουθήσει.
Η ανάρτηση έχει λεζάντα “βλέποντας ένα υποβρύχιο να κατεβαίνει στον Τιτανικό”. Η 22χρονη απομακρύνεται από το κατάστρωμα του πλοίου για να δείξει τον Τιτάνα στην επιφάνεια του Ατλαντικού Ωκεανού, λίγο πριν ξεκινήσει την κάθοδό του. Το βίντεο έχει ήδη πάνω από 20 εκατομμύρια views.
“Είναι θρύλος” γράφει η 22χρονη, ενώ στα πλάνα σε άλλο βίντεο φαίνεται ο Paul Henri Nargeolet, ο οποίος έχει ονομαστεί «Mr Titanic» επειδή επισκέφτηκε τα συντρίμμια 37 φορές. Ο 77χρονος φαίνεται να κάθεται στο πλάι μιας φουσκωτής βάρκας πριν κουνήσει το χέρι και χαμογελάσει στην κάμερα.
Η Τζάκσον μοιράστηκε από τότε τις σκέψεις της για το χαμένο υποβρύχιο στο Instagram, όπου ζήτησε να προσευχηθούν για τα πέντε άτομα που εξακολουθούν να αγνοούνται στον Ατλαντικό.
Αυτοί είναι οι πέντε επιβάτες του “Titan”
Στο υποβρύχιο “Titan” βάρους 10.432 κιλών και μέγεθος φορτηγού έχει χωρητικότητα πέντε ατόμων, επιβαίνουν:
- ο 59χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και εξερευνητής, Χάμις Χάρντινγκ,
- ο 48χρονος Πακιστανός μεγιστάνας Σαχζάντα Νταούντ (Shahzada Dawood) και
- ο 19χρονος γιος του Σουλεμάν (Suleman)
- ο Στόκτον Ρας (Stockton Rush), ο Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής της OceanGate Expeditions, της εταιρείας που οργάνωσε την αποστολή στο ναυάγιο του Τιτανικού και
- ο 77χρονος Γάλλος ωκεανογράφος και ειδικός σε θέματα Τιτανικού Πολ- Ενρί Ναρζολέ
Ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος
Ο Βρετανός Χάμις Χάρντινγκ, 59χρονος δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και εξερευνητής, είναι σύμφωνα με πληροφορίες του BBC ένας εκ των επιβαινόντων στο υποβρύχιο.
Είχε σπουδάσει Φυσικές Επιστήμες και Χημική Μηχανική στο Κέμπριτζ και είχε άδεια πιλότου. Πέρυσι, ήταν ένας από τους τουρίστες του διαστήματος που συμμετείχαν στην 5η εμπορική πτήση της Blue Origin του Τζεφ Μπέζος.
Ο Χάρντινγκ είναι κάτοχος ρεκόρ Γκίνες για το ταξίδι του γύρω από τη Γη δια μέσω των Βόρειου και Νότιου Πόλου.
Είναι, επίσης, πρόεδρος της Action Aviation, μίας διεθνούς εταιρείας που δραστηριοποιείται στη διαχείριση εμπορικών πτήσεων και έχει την έδρα της στο Ντουμπάι. Όπως αναφέρει το βρετανικό δίκτυο, είχε ανακοινώσει ότι θα συμμετέχει στην ομάδα για την εξερεύνηση του ναυαγίου του Τιτανικού πέρυσι τον Ιούνιο.
Ο Πακιστανός μεγιστάνας
Ο Νταούντ είναι διαχειριστής του Ινστιτούτου SETI, μιας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με έδρα την Καλιφόρνια, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του οργανισμού, ενώ είναι και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της φιλανθρωπικής οργάνωσης Prince’s Trust με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Είναι ο Αντιπρόεδρος της Engro Corporation, η οποία παράγει λιπάσματα, τρόφιμα και ενέργεια, καθώς και της Dawood Hercules Corporation, η οποία παράγει χημικά. Γεννήθηκε στο Πακιστάν, αλλά μετακόμισε στο Ηνωμένο Βασίλειο όπου σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο του Μπάκιγχαμ.
Η οικογένεια Νταούντ είναι από τις πλουσιότερες στο Πακιστάν και έχει ισχυρούς δεσμούς με το Ηνωμένο Βασίλειο και ο Σαχζάντα ζει σε έπαυλη στο Surrey με τη σύζυγό του Christine, η οποία εργάζεται ως life coach, τον γιο τους Sulaiman και την κόρη τους Alina.
Στην αναζήτηση και σκάφος με σύστημα ανίχνευσης αντικειμένων στον πυθμένα
Στο μεταξύ, τρία πλοία έφτασαν το πρωί της Τετάρτης (21/06) για να συμμετάσχουν στην προσπάθεια αναζήτησης του εξαφανισμένου υποβρυχίου σύμφωνα με tweet από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ.
Ένα από τα σκάφη – το John Cabot – έχει «ικανότητες σόναρ πλευρικής σάρωσης» και συνοδεύει το Skandi Vinland και το Atlantic Merlin κατά την έρευνα, δήλωσε η USCG.
Το σόναρ πλευρικής σάρωσης είναι ένα σύστημα που χρησιμοποιείται για «ανίχνευση και απεικόνιση αντικειμένων στον πυθμένα της θάλασσας», σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας (NOAA).
«Οι πολλαπλοί φυσικοί αισθητήρες του σόναρ – που ονομάζονται συστοιχία μετατροπέων – στέλνουν και λαμβάνουν ακουστικούς παλμούς που βοηθούν στη χαρτογράφηση του πυθμένα της θάλασσας ή στην ανίχνευση άλλων αντικειμένων», δήλωσε η NOAA. «Καθώς το πλοίο κινείται, η διάταξη μετατροπέων στέλνει σήματα και στις δύο πλευρές του, σαρώνοντας τον πυθμένα της θάλασσας σαν τη δέσμη σε σχήμα ανεμιστήρα ενός φακού. Οι πλευρικές σαρώσεις αναζητούν με σταθερές ταχύτητες και σε ευθείες γραμμές, επιτρέποντας στο πλοίο να χαρτογραφήσει τον πυθμένα του ωκεανού καθώς ταξιδεύει».
Ωστόσο, το σόναρ πλευρικής σάρωσης δεν μπορεί να μετρήσει το βάθος, επομένως χρησιμοποιείται συχνά σε συντονισμό με άλλα εργαλεία για τη δημιουργία μιας πιο εκτεταμένης έρευνας στον πυθμένα του ωκεανού, δήλωσε η NOAA.
Ακολουθήστε το News 24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις