Τιτανικός: Η πρώτη εμπορική αποστολή μετά την τραγωδία με το “Titan”

Διαβάζεται σε 6'
Ο καθηγητής ωκεανογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Ρόουντ Άιλαντ, Ρόμπερτ Μπάλαρντ δείχνει πλάνα από το ναυάγιο του Τιτανικού που αποτελούν μέρος της έκθεσης στο κτίριο του Μπέλφαστ
Ο καθηγητής ωκεανογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Ρόουντ Άιλαντ, Ρόμπερτ Μπάλαρντ δείχνει πλάνα από το ναυάγιο του Τιτανικού που αποτελούν μέρος της έκθεσης στο κτίριο του Μπέλφαστ Peter Morrison/AP Photo

Έναν χρόνο σχεδόν μετά την τραγωδία με το υποβρύχιο “Titan” της OceanGate, ομάδα επιστημόνων επιχειρεί να κατέβει ξανά στον βυθό του Βόρειου Ατλαντικού για τον Τιτανικό. Τι ελπίζουν να βρουν.

Λίγοι είναι μάλλον εκείνοι που δεν γνωρίζουν την ιστορία του “αβύθιστου” Τιτανικού και του ναυαγίου του. Αν και η περιοχή του ναυαγίου έχει αποτελέσει στόχο επανειλημμένων μελετών από την ανακάλυψή του το 1985, δεν υπάρχει αυτό που θα μπορούσε να περιγραφεί ως οριστικός χάρτης.

Αυτό θα επιχειρήσει να καταγράψει ομάδα ειδικών σε θέματα απεικόνισης, επιστημόνων και ιστορικών οι οποίοι χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας θα επιχειρήσουν να σαρώσουν κάθε γωνιά του διάσημου ναυαγίου για να αποκτήσουν νέες πληροφορίες, στην πιο λεπτομερή φωτογραφική καταγραφή που έχει γίνει ποτέ για το ναυάγιο.

Πρόκειται για την πρώτη εμπορική αποστολή στον Τιτανικό μετά την τραγωδία με το υποβρύχιο “Titan” της OceanGate, όπου πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην προσπάθειά τους να φτάσουν στο ναυάγιο του Τιτανικού.

Η νέα αποστολή, η οποία είναι καθαρά αναγνωριστική, οργανώνεται από την αμερικανική εταιρεία RMS Titanic Inc, που έχει τα αποκλειστικά δικαιώματα διάσωσης και η οποία μέχρι σήμερα έχει ανασύρει περίπου 5.500 αντικείμενα από το ναυάγιο.

“Θέλουμε να δούμε το ναυάγιο με μια σαφήνεια και ακρίβεια που δεν έχει επιτευχθεί ποτέ πριν”, εξήγησε ο επικεφαλής της αποστολής David Gallo.

Το πλοίο εφοδιασμού Dino Chouest θα είναι η βάση για τις επιχειρήσεις στον Βόρειο Ατλαντικό και εάν το επιτρέψουν οι καιρικές συνθήκες, θα περάσει 20 ημέρες πάνω από το ναυάγιο, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 3.800 μέτρων.

Θα είναι μερικές οδυνηρές εβδομάδες για όλους τους εμπλεκόμενους, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το BBC.

Ένας από τους πέντε που έχασαν τη ζωή τους στο υποβρύχιο OceanGate ήταν ο Γάλλος Paul-Henri (“PH”) Nargeolet. Ήταν ο διευθυντής έρευνας της RMS Titanic Inc. και επρόκειτο να ηγηθεί αυτής της αποστολής.

Προς τιμήν του μάλιστα σχεδιάζεται να τοποθετηθεί τιμητική πλάκα στο βυθό της θάλασσας.

“Είναι δύσκολο, αλλά το θέμα με την εξερεύνηση είναι ότι υπάρχει μια παρόρμηση και μια τάση να συνεχίσεις. Και το κάνουμε αυτό εξαιτίας αυτού του πάθους που είχε ο PH για συνεχή εξερεύνηση”, εξήγησε ο φίλος και ιστορικός Rory Golden, ο οποίος θα είναι ο “υπεύθυνος ηθικού” στο Dino Chouest.

Πώς θα γίνει η κατάδυση

Δύο τηλεχειριζόμενα οχήματα (ROV) βάρους έξι τόνων θα καταδυθούν στον πυθμένα του ωκεανού για να τραβήξουν εκατομμύρια φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης και να δημιουργήσουν ένα τρισδιάστατο μοντέλο όλων των συντριμμιών.

Το ένα θα είναι εξοπλισμένο με μια σειρά οπτικών καμερών υπερ-υψηλής ευκρίνειας και ένα ειδικό σύστημα φωτισμού, και το άλλο θα φέρει ένα πακέτο αισθητήρων που θα περιλαμβάνει έναν σαρωτή lidar (λέιζερ).

Μαζί, θα παρακολουθούν μπρος-πίσω ένα τμήμα του βυθού 1,3 x 0,97 χιλιομέτρων.

Ο Evan Kovacs, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το πρόγραμμα απεικόνισης, λέει ότι τα συστήματα των καμερών του θα πρέπει να παράγουν ανάλυση χιλιοστού.

“Αν όλοι οι θεοί του καιρού, οι θεοί των υπολογιστών, οι θεοί του ROV, οι θεοί της φωτογραφικής μηχανής – αν όλοι αυτοί οι θεοί ευθυγραμμιστούν, θα μπορέσουμε να αποτυπώσουμε τον Τιτανικό και το σημείο του ναυαγίου σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ψηφιακή τελειότητα. Θα μπορείτε κυριολεκτικά να μετράτε κόκκους άμμου“, δήλωσε στο BBC News.

Σύμφωνα με τον βρετανικό δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό φορέα, υπάρχει τεράστια προσμονή για το τι θα μπορούσε να παράγει το μαγνητόμετρο στο ROV του αισθητήρα. Το όργανο θα ανιχνεύσει όλα τα μέταλλα στην περιοχή του ναυαγίου, ακόμη και υλικά που είναι θαμμένα εκτός οπτικού πεδίου στο ίζημα.

“Θα ήταν ένα όνειρο να προσδιορίσουμε τι συνέβη με την πλώρη του Τιτανικού κάτω από τον πυθμένα”, εξήγησε η μηχανικός γεωφυσικής Alison Proctor και πρόσθεσε: “Ας ελπίσουμε ότι θα μπορέσουμε να συμπεράνουμε αν η πλώρη συνθλίφθηκε ή όχι όταν χτύπησε στον πυθμένα, ή αν μπορεί πράγματι να επεκτείνεται άθικτη καλά μέσα στο ίζημα”.

Οι επιστήμονες θέλουν να επανεξετάσουν την κατάσταση ορισμένων γνωστών αντικειμένων στο πεδίο του ναυαγίου, όπως για παράδειγμα ο μεγάλος λέβητας που ξεχύθηκε όταν ο Τιτανικός έσπασε στη μέση πριν βυθιστεί. Στόχος επίσης είναι να εντοπιστούν αντικείμενα που πιστεύεται ότι έχουν εντοπιστεί και σε προηγούμενες επισκέψεις, μεταξύ αυτών ένα ηλεκτρικό καντήλι, αλλά και ένα δεύτερο πιάνο Steinway. Το ξύλινο περίβλημα του μουσικού οργάνου θα έχει προ πολλού αποσυντεθεί, αλλά η χυτοσίδηρη πλάκα ή το πλαίσιο που συγκρατούσε τις χορδές θα πρέπει να υπάρχει ακόμη, ίσως ακόμη και μερικά από τα πλήκτρα.

Ο Τιτανικός
AP

“Για μένα, τα αντικείμενα των επιβατών, ιδίως οι τσάντες τους, έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον”, δήλωσε η Tomasina Ray, η οποία επιμελείται τη συλλογή αντικειμένων του Τιτανικού που διαθέτει η εταιρεία.

“Είναι τα υπάρχοντά τους -αν μπορέσουμε να ανακτήσουμε περισσότερα στο μέλλον- που βοηθούν να δώσουν σάρκα και οστά στις ιστορίες τους. Για τόσους πολλούς επιβάτες, είναι απλώς ονόματα σε μια λίστα, και είναι ένας τρόπος να τους δώσουμε νόημα”.

Αυτή θα είναι η ένατη επίσκεψη της RMS Titanic Inc στον τόπο του ναυαγίου. Η εταιρεία έχει προσελκύσει αντιδράσεις τα τελευταία χρόνια με την επιθυμία της να προσπαθήσει να ανασύρει μέρος του ραδιοεξοπλισμού Marconi που μετέδιδε τα σήματα κινδύνου τη νύχτα του ναυαγίου, όμως ξεκαθαρίζει πως δεν θα συμβεί σε αυτή την αποστολή.

Για πολλούς, ο Τιτανικός είναι ο τάφος των 1.500 ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους τη νύχτα της 15ης Απριλίου του 1912 και δεν πρέπει να τον αγγίξει κανείς, ειδικά το εσωτερικό του. “Το καταλαβαίνουμε αυτό και το κατανοούμε”, δήλωσε ο ερευνητής της εταιρείας James Penca.

“Καταδυόμαστε στον Τιτανικό για να μάθουμε όσα περισσότερα μπορούμε από αυτόν- και όπως πρέπει να κάνουμε με κάθε αρχαιολογικό χώρο, το κάνουμε με απόλυτο σεβασμό. Αλλά το να τον αφήσουμε μόνο του, να αφήσουμε τους επιβάτες και το πλήρωμά του να χαθούν στην ιστορία – αυτό θα ήταν η μεγαλύτερη τραγωδία από όλες”.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα