To Ηλεκτρονικό Εμπόριο στην ΕΕ, η προστασία του καταναλωτή και ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Διαβάζεται σε 7'Πόσοι και πώς ψωνίζουμε μέσω διαδικτύου; Πώς προστατευόμαστε και ποιος ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου; Δείτε Infographic του NEWS 24/7.
- 16 Οκτωβρίου 2024 19:35
Το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της σύγχρονης οικονομίας. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει γνωρίσει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.
Από τη δυνατότητα των καταναλωτών να αγοράζουν προϊόντα και υπηρεσίες με ένα κλικ, μέχρι την εύκολη πρόσβαση σε αγορές άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε., έχει αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουμε και επιχειρούμε.
Αλλά τι ακριβώς είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο, πώς λειτουργεί και τι έχει κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για να το ενισχύσει και να προστατεύσει τους καταναλωτές της;
Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η διαδικασία αγοραπωλησίας προϊόντων ή υπηρεσιών μέσω διαδικτύου. Με άλλα λόγια, επιτρέπει στις επιχειρήσεις να προσφέρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους μέσω ψηφιακών πλατφορμών, και στους καταναλωτές να κάνουν αγορές από την άνεση του σπιτιού τους, χωρίς φυσική παρουσία. Οι πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου κυμαίνονται από τις ανεξάρτητες ιστοσελίδες μικρών επιχειρήσεων, μέχρι μεγάλες αγορές όπως το Amazon ή το eBay, και επιτρέπουν στους καταναλωτές να επιλέξουν από μια ποικιλία επιλογών και τιμών.
Οι καταναλωτές επισκέπτονται μια ιστοσελίδα ή μια εφαρμογή ηλεκτρονικού καταστήματος, περιηγούνται στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες, και επιλέγουν αυτά που τους ενδιαφέρουν. Η παραγγελία γίνεται διαδικτυακά, με πληρωμή που μπορεί να γίνει μέσω διαφόρων μεθόδων, όπως πιστωτικές κάρτες, τραπεζικές μεταφορές, PayPal, ή και πιο σύγχρονες λύσεις όπως τα ψηφιακά πορτοφόλια. Μόλις ολοκληρωθεί η συναλλαγή, τα προϊόντα παραδίδονται είτε φυσικά μέσω ταχυμεταφορών είτε ψηφιακά, στην περίπτωση των υπηρεσιών ή προϊόντων που διατίθενται μέσω λήψης αρχείων (downloads).
Δείτε το Infographgic του NEWS 24/7:
Η συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ενιαία ψηφιακή αγορά και η προστασία του καταναλωτή
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσα από την υλοποίηση της ενιαίας ψηφιακής αγοράς (Digital Single Market). Η ενιαία αγορά της Ε.Ε. έχει ως στόχο την άρση των φραγμών μεταξύ των κρατών-μελών, επιτρέποντας στους καταναλωτές και στις επιχειρήσεις να πραγματοποιούν συναλλαγές ελεύθερα μεταξύ των χωρών. Ένας από τους βασικούς πυλώνες αυτής της στρατηγικής είναι η ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου, μειώνοντας τη γραφειοκρατία και τους περιορισμούς για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται διαδικτυακά.
Χάρη στην ψηφιακή ενιαία αγορά, οι καταναλωτές έχουν πλέον πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες από όλη την Ευρώπη, με ίσους όρους και τιμές. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κατάργηση του γεωγραφικού αποκλεισμού (geo-blocking), που εμπόδιζε τους πολίτες να αγοράσουν προϊόντα ή υπηρεσίες από άλλες χώρες. Πλέον, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση σε online καταστήματα από διαφορετικά κράτη-μέλη, και μπορούν να συγκρίνουν τιμές και προσφορές σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Παράλληλα, στον πυρήνα της ευρωπαϊκής πολιτικής για το ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται η προστασία του καταναλωτή. Για να εξασφαλίσει ότι οι Ευρωπαίοι καταναλωτές απολαμβάνουν ασφαλείς και δίκαιες αγορές, η Ε.Ε. έχει θεσπίσει μια σειρά από νομοθετικές πρωτοβουλίες και κανονισμούς που καλύπτουν τα δικαιώματα των καταναλωτών, την ασφάλεια των πληρωμών και τη διαφάνεια των πληροφοριών.
Μερικά από τα πιο σημαντικά μέτρα περιλαμβάνουν:
- Οδηγία για τα δικαιώματα των καταναλωτών: Διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές έχουν σαφείς πληροφορίες για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που αγοράζουν, καθώς και δικαίωμα επιστροφής εντός 14 ημερών για τις περισσότερες αγορές.
- Κανονισμός για την προστασία δεδομένων (GDPR): Προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, διασφαλίζοντας ότι οι πληροφορίες τους δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
- Κανονισμοί για τις online πλατφόρμες: Επιβάλλουν αυστηρούς κανόνες διαφάνειας για τις διαδικτυακές αγορές, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν με ποιον συναλλάσσονται και ποιες είναι οι πραγματικές τιμές και οι όροι.
Η Ε.Ε. προωθεί, επίσης, πολιτικές που ενθαρρύνουν τον δίκαιο ανταγωνισμό και καταπολεμούν τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις που λειτουργούν ηλεκτρονικά εντός της Ένωσης πρέπει να ακολουθούν αυστηρούς κανόνες για να εξασφαλίσουν ότι οι καταναλωτές έχουν τις ίδιες ευκαιρίες και προστασίες, ανεξάρτητα από τη χώρα στην οποία βρίσκεται η έδρα της εταιρείας.