Το Χίθροου επαναλειτουργεί μετά το ταξιδιωτικό χάος – Ο αντίκτυπος και τα ερωτήματα
Διαβάζεται σε 9'
Σε τροχιά επαναλειτουργίας το αεροδρόμιο Χίθροου μετά το κλείσιμό του. Για καθυστερήσεις προειδοποιούν οι εταιρείες.
- 22 Μαρτίου 2025 08:43
Το αεροδρόμιο του Χίθροου, το οποίο έκλεισε χθες για σχεδόν μία ολόκληρη ημέρα, αναμένεται να επανέλθει σε πλήρη λειτουργία σήμερα, Σάββατο (22/03). Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες προειδοποιούν για «τεράστιο αντίκτυπο» τις επόμενες ημέρες
Η Ντάουνινγκ Στριτ δήλωσε ότι υπάρχουν «ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν» μετά τη φωτιά σε υποσταθμό ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία οδήγησε στο κλείσιμο του αεροδρομίου Χίθροου στο Λονδίνο, σταματώντας περισσότερες από 1.350 πτήσεις και προκαλώντας προβλήματα σε εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες.
Η αντιτρομοκρατική αστυνομία ηγείται της έρευνας για το «άνευ προηγουμένου» περιστατικό, που άφησε το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Βρετανίας εκτός λειτουργίας, ενώ οι μηχανικοί προσπαθούσαν να αποκαταστήσουν την ηλεκτροδότηση. Ωστόσο, οι αρχές ανέφεραν ότι «δεν υπάρχουν ενδείξεις εγκληματικής ενέργειας».
Δύο άτομα με γνώση της έρευνας δήλωσαν ότι οι αρχές δεν θεωρούν πως η φωτιά οφείλεται σε εγκληματική ενέργεια ή σε επίθεση από εχθρικό κράτος, αλλά είναι πιθανότερο να προκλήθηκε από ατύχημα. Η αστυνομία επιβεβαίωσε το βράδυ της Παρασκευής ότι η φωτιά δεν θεωρείται ύποπτη.
Το Χίθροου επαναλειτούργησε μερικώς το βράδυ της Παρασκευής (21/03) και αναμένεται να επανέλθει σε πλήρη λειτουργία το Σάββατο, όμως οι αεροπορικές εταιρείες προειδοποίησαν ότι το κλείσιμο θα συνεχίσει να έχει «τεράστιο αντίκτυπο» στους επιβάτες τις επόμενες ημέρες.
Το αεροδρόμιο συνέστησε στους επιβάτες να μεταβούν κανονικά στο Χίθροου το Σάββατο (22/03).
Οι αρμόδιοι υπουργοί αναγνώρισαν την «τεράστια ταλαιπωρία και αναστάτωση» που υπέστησαν οι επιβάτες, διαβεβαιώνοντας ότι «θα αντλήσουμε τα απαραίτητα διδάγματα» από το περιστατικό.
Όταν ρωτήθηκαν για ενδεχόμενη έρευνα και αν η National Grid φέρει ευθύνη, ο επίσημος εκπρόσωπος του πρωθυπουργού δήλωσε: «Υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με το πώς συνέβη αυτό και τι μπορεί να γίνει για να αποφευχθεί μια διακοπή τέτοιας κλίμακας στο μέλλον, αφού η κατάσταση τεθεί υπό έλεγχο».
Πότε ξέσπασε η φωτιά
Οι επιβάτες είχαν προειδοποιηθεί να μην μεταβούν στο Χίθροου όλη την Παρασκευή, καθώς η Πυροσβεστική Υπηρεσία του Λονδίνου (LFB) προσπαθούσε να θέσει υπό έλεγχο τη φωτιά που ξέσπασε λίγο μετά τις 11 το βράδυ της Πέμπτης (20/03) σε υποσταθμό στο Χέις, στα βόρεια του αεροδρομίου.
Περισσότεροι από 70 πυροσβέστες εργάστηκαν σε «δύσκολες και επικίνδυνες» συνθήκες για την κατάσβεση της φωτιάς, η οποία συνέχιζε να καίει έως τις 8 το πρωί της Παρασκευής, καθώς είχαν αναφλεγεί 25.000 λίτρα πετρελαίου στον υποσταθμό. Οι αρχές διαβεβαίωσαν ότι, παρά τη δυσάρεστη οσμή, δεν υπήρχε κίνδυνος για την ποιότητα του αέρα.
Η διακοπή ρεύματος επηρέασε 67.000 σπίτια για αρκετές ώρες, ενώ πάνω από 100 άτομα χρειάστηκε να απομακρυνθούν από την περιοχή. Η ηλεκτροδότηση έχει πλέον αποκατασταθεί για όλους τους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένου του Χίθροου, επιτρέποντας στο αεροδρόμιο να επαναλειτουργήσει.
Περισσότερες από 1.350 πτήσεις, μεταφέροντας τουλάχιστον 200.000 επιβάτες, ήταν προγραμματισμένες να φτάσουν ή να αναχωρήσουν από το Χίθροου την Παρασκευή (21/03), συνδέοντας το αεροδρόμιο με περίπου 230 προορισμούς, μεταξύ των οποίων αρκετοί στις ΗΠΑ, όπου το Χίθροου λειτουργεί ως η κύρια πύλη από την Ευρώπη.
Περίπου 120 υπερατλαντικές πτήσεις προς το Χίθροου βρίσκονταν στον αέρα όταν ανακοινώθηκε το κλείσιμο, με τις αφίξεις να εκτρέπονται σε άλλα αεροδρόμια της Βρετανίας και της Ευρώπης.
Ο αντίκτυπος και τα ερωτήματα
Οι κάτοικοι του Λονδίνου θα βιώσουν αυξημένη ηχορύπανση από αεροσκάφη τις επόμενες ημέρες, καθώς το Υπουργείο Μεταφορών ήρε τους περιορισμούς στις νυχτερινές πτήσεις για να μειώσει το συσσωρευμένο φορτίο.
Το Χίθροου έχει υποστεί σοβαρές διαταραχές από εξωτερικά γεγονότα στο παρελθόν, όπως η βλάβη στο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας τον Αύγουστο του 2023 και οι μαζικές ακυρώσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid. Ωστόσο, η τελευταία φορά που το αεροδρόμιο έκλεισε πλήρως για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν τον Δεκέμβριο του 2010, λόγω έντονης χιονόπτωσης και παγετού, όταν ακυρώθηκαν 4.000 πτήσεις.
Ανώτερα στελέχη στον τομέα της ασφάλειας και της αεροπλοΐας εξέφρασαν την έκπληξή τους για το γεγονός ότι το πιο διασυνδεδεμένο αεροδρόμιο στον κόσμο μπορούσε να κλείσει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα λόγω διακοπής ρεύματος.
Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) κατηγόρησε το Χίθροου για «ακόμη μια αποτυχία εις βάρος των επιβατών και των αεροπορικών εταιρειών». Ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουόλς, δήλωσε: «Πώς είναι δυνατόν μια τόσο κρίσιμη υποδομή να εξαρτάται αποκλειστικά από μία μόνο πηγή ενέργειας, χωρίς εναλλακτική; Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε πρόκειται για ξεκάθαρη αποτυχία στον σχεδιασμό του αεροδρομίου».
Ο πρώην επικεφαλής του GCHQ, Ντέιβιντ Ομάντ, δήλωσε στο BBC ότι ήταν «εθνική ντροπή» το γεγονός ότι το Χίθροου έκλεισε για μία ολόκληρη ημέρα λόγω διακοπής ρεύματος.
«Θα μπορούσε να δικαιολογηθεί μια προσωρινή διαταραχή κατά τη μετάβαση σε εναλλακτικά συστήματα, αλλά μια τόσο πλήρης αποτυχία για τόσες ώρες – και με άγνωστο το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί για να αποκατασταθεί πλήρως η κατάσταση – είναι ανεπίτρεπτη», είπε.
Ωστόσο, η υπουργός Μεταφορών, Χάιντι Αλεξάντερ, υπερασπίστηκε το Χίθροου, υποστηρίζοντας ότι η «άνευ προηγουμένου κατάσταση» ήταν «πέρα από τον έλεγχο του αεροδρομίου».
«Εφάρμοσαν άμεσα το σχέδιο ανθεκτικότητάς τους και συνεργάστηκαν στενά με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης και τις αεροπορικές εταιρείες», δήλωσε. «Διαθέτουν εφεδρικά ενεργειακά συστήματα, όπως γεννήτριες ντίζελ, και κανένα από αυτά δεν απέτυχε. Ωστόσο, αυτά τα συστήματα είναι σχεδιασμένα να διατηρούν κρίσιμες λειτουργίες και όχι να ηλεκτροδοτούν ολόκληρο το αεροδρόμιο».
«Συνιστώ σε όσους έχουν πτήση αύριο (Σάββατο) να επικοινωνήσουν με την αεροπορική τους εταιρεία πριν μεταβούν στο αεροδρόμιο».
Ξεκίνησαν οι πρώτες πτήσεις
Μετά από ώρες καθυστερήσεων, αρκετές πτήσεις απογειώθηκαν από το αεροδρόμιο το βράδυ της Παρασκευής (21/03), συμπεριλαμβανομένων πτήσεων της British Airways προς το Κέιπ Τάουν και το Ριάντ, σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης πτήσεων FlightRadar24. Παράλληλα, πτήσεις από έξι ηπείρους κατευθύνονταν προς το Χίθροου τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββάτου.
Οι πρώτες πτήσεις αναχώρησης από το Χίθροου το Σάββατο ήταν προγραμματισμένες να ξεκινήσουν στις 6 π.μ. τοπική ώρα (2 π.μ. ET), σύμφωνα με την ιστοσελίδα του αεροδρομίου, με σχεδόν όλες να εμφανίζονται ως προγραμματισμένες στην ώρα τους.
Η British Airways ανέφερε ότι έλαβε έγκριση από το αεροδρόμιο για την αναχώρηση οκτώ υπερατλαντικών πτήσεων το πρωί.
Η συγγνώμη του Χίθροου και η έρευνα για τη φωτιά
Ο διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου Χίθροου του Λονδίνου δήλωσε χθες ότι αναμένει ότι θα λειτουργεί κανονικά σήμερα. «Αναμένουμε να επανέλθουμε σε πλήρη λειτουργία, δηλαδή σε 100% λειτουργικότητα, όπως σε μια κανονική ημέρα», είπε ο Τόμας Βόλντμπι.
Ο Βόλντμπι χαρακτήρισε το κλείσιμο του αεροδρομίου «ένα περιστατικό μεγάλης σοβαρότητας», ενώ ζήτησε συγγνώμη από τους επιβάτες για την ταλαιπωρία.
Η Μητροπολιτική Αστυνομία δήλωσε ότι συνεργάζεται με την Πυροσβεστική Υπηρεσία του Λονδίνου (LFB) για να εξακριβώσει τα αίτια της φωτιάς, η οποία παραμένει υπό έρευνα. Εκπρόσωπος ανέφερε: «Αν και προς το παρόν δεν υπάρχουν ενδείξεις δόλιας ενέργειας, διατηρούμε ανοιχτό μυαλό».
Οι ντετέκτιβ προετοιμάζονταν να απομακρύνουν τμήματα του υποσταθμού και τον εξοπλισμό του για εξέταση τυχόν παρεμβάσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχικοί έλεγχοι του κλειστού κυκλώματος ασφαλείας (CCTV) που καλύπτει την περίμετρο του υποσταθμού δεν έδειξαν κάτι ύποπτο.
Οι ντετέκτιβ της αντιτρομοκρατικής αναμενόταν να παραμείνουν στην υπόθεση έως ότου προκύψει μια εναλλακτική εξήγηση για τη φωτιά.
Η Άλις Ντελαχάντι, πρόεδρος του τμήματος μεταφοράς ενέργειας της National Grid, χαρακτήρισε το συμβάν «ιδιαιτέρως σοβαρό και σπάνιο στο δίκτυό μας», προσθέτοντας ότι δεν ήταν δυνατόν να επιβεβαιωθούν «φήμες και εικασίες» σχετικά με τα αίτια της φωτιάς.
«Δεν είμαστε σε θέση να αποκλείσουμε ή να επιβεβαιώσουμε τίποτα προς το παρόν. Η προτεραιότητά μας ήταν να αποκαταστήσουμε με ασφάλεια την ηλεκτροδότηση σε σπίτια και επιχειρήσεις. Θα έρθει η ώρα για μια πλήρη και ενδελεχή έρευνα, αλλά προς το παρόν η προτεραιότητα ήταν η αποκατάσταση του ρεύματος», δήλωσε.
Εκπρόσωπος του Χίθροου ανέφερε ότι το αεροδρόμιο θα συνεργαστεί αρχικά με τις αεροπορικές εταιρείες για τον επαναπατρισμό των επιβατών που εκτράπηκαν σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
«Η ασφάλεια των επιβατών μας και των εργαζομένων στο αεροδρόμιο παραμένει η ύψιστη προτεραιότητά μας. Ως το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, το Χίθροου καταναλώνει τόση ενέργεια όσο μια μικρή πόλη, επομένως η πλήρης και ασφαλής αποκατάσταση της λειτουργίας απαιτεί χρόνο. Ζητούμε συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκάλεσε αυτό το περιστατικό».
Η British Airways, η οποία εκτελεί περίπου τις μισές πτήσεις από το Χίθροου, επανέφερε τις υπερατλαντικές πτήσεις της το βράδυ της Παρασκευής, μετά την αποκατάσταση της ηλεκτροδότησης, ενώ παράλληλα ξεκίνησαν και οι αφίξεις πτήσεων στο αεροδρόμιο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της British Airways, Σον Ντόιλ, δήλωσε ότι η εταιρεία «αναγκάστηκε ουσιαστικά να καθηλώσει το πτητικό της πρόγραμμα», ακυρώνοντας όλες τις πτήσεις μικρών αποστάσεων και την πλειονότητα των προγραμματισμένων υπερατλαντικών πτήσεων της Παρασκευής. «Δυστυχώς, αυτό θα έχει τεράστιο αντίκτυπο σε όλους τους πελάτες μας που ταξιδεύουν μαζί μας τις επόμενες ημέρες», ανέφερε.
Περισσότεροι από 290.000 αεροπορικοί επιβάτες ενδέχεται να επηρεαστούν από το κλείσιμο, το οποίο, όπως προειδοποίησαν οι αρμόδιες αρχές, μπορεί να οδηγήσει σε «σημαντικές καθυστερήσεις» τις επόμενες ημέρες, καθώς αποκαθίσταται η κανονική ροή των πτήσεων.