Βαρκελώνη: Πρόστιμο έως 500 ευρώ στα ηλεκτρικά πατίνια που ανεβαίνουν στο πεζοδρόμιο
Διαβάζεται σε 3'Ο δήμος της Βαρκελώνης εισάγει νέα μέτρα για να οριοθετήσει τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών που κατακλύζουν την πόλη. Ποιες παραβάσεις θα τιμωρούνται.
- 03 Ιανουαρίου 2025 22:38
Όποιος οδηγεί ηλεκτρικό πατίνι στο πεζοδρόμιο ή χωρίς κράνος στη Βαρκελώνη κινδυνεύει με πρόστιμο έως 500 ευρώ από την 1η Φεβρουαρίου, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας περιορισμού της αντικοινωνικής συμπεριφοράς που συνδέεται με τη ραγδαία αύξηση της χρήσης πατινιών στην ισπανική πόλη.
Σε ένα αστικό περιβάλλον που είναι κυρίως επίπεδο, με πάνω από 250 χλμ. ποδηλατοδρόμων, 2.500 ώρες ηλιοφάνειας και μόλις 55 βροχερές ημέρες τον χρόνο, τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν δημοφιλή επιλογή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του δημοτικού συμβουλίου, ο αριθμός των ανθρώπων που χρησιμοποιούν ηλεκτρικά πατίνια από την πανδημία έχει αυξηθεί τέσσερις φορές περισσότερο σε σύγκριση με εκείνους που επιλέγουν το ποδήλατο.
Εκτιμάται πλέον ότι τα ηλεκτρικά πατίνια αντιπροσωπεύουν περίπου 44.000 διαδρομές την ημέρα, όπως αναφέρει ο Guardian, μια τεράστια αύξηση σε σχέση με σχεδόν μηδενική χρήση πριν από πέντε χρόνια. Οι γυναίκες αποτελούν το 31% των χρηστών πατινιών, σε σύγκριση με το 19% των ποδηλατών.
Ωστόσο, μαζί με τη δημοφιλία τους έρχονται και πολλά προβλήματα. Με μέγιστη ταχύτητα περίπου 40 χλμ/ώρα, τα πατίνια είναι πολύ πιο γρήγορα και πιο επικίνδυνα από τα ποδήλατα, για να προκαλέσουν ατυχήματα. Μια ακόμη διάσταση που έχει παρατηρηθεί είναι και το ότι έχουν γίνει το αγαπημένο μέσο διαφυγής για τους πολυάριθμους κλέφτες τσαντών και κινητών τηλεφώνων στη Βαρκελώνη.
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, η ταχύτητα των ηλεκτρικών πατινιών περιορίζεται επίσης στα 25 χλμ/ώρα. Ο Αντριά Γκομίλα, υπεύθυνος για την κίνηση στους δρόμους στη Βαρκελώνη, δηλώνει ότι αν η ταχύτητα ενός πατινιού υπερβαίνει τα 25 χλμ/ώρα, θα πρέπει να ταξινομείται ως μοτοσικλέτα και να απαιτείται άδεια οδήγησης.
«Αυτά τα μέτρα έχουν σχεδιαστεί για να επιφέρουν αλλαγή στη συμπεριφορά ορισμένων χρηστών, να βελτιώσουν την ασφάλεια και να ωφελήσουν το σύνολο της κοινωνίας», δήλωσε.
Παρόλο που το πρόγραμμα ενοικίασης ποδηλάτων της Βαρκελώνης έχει σημειώσει τεράστια επιτυχία, η πόλη απαγόρευσε τα ενοικιαζόμενα πατίνια το 2023, την ίδια χρονιά που επιβλήθηκε απαγόρευση και στο Παρίσι. Στο αποκορύφωμά τους, στο Παρίσι υπήρχαν 15.000 ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια.
Τα ηλεκτρικά πατίνια έχουν επίσης απαγορευτεί στα μέσα μαζικής μεταφοράς από το 2023, μετά από περιστατικό πυρκαγιάς που εκδηλώθηκε σε τρένο. Οι τελευταίοι περιορισμοί έρχονται να προστεθούν σε προηγούμενες προσπάθειες περιορισμού των περιηγήσεων με Segway και των rickshaws, ύστερα από παράπονα κατοίκων.
Η Βαρκελώνη έχει επίσης περισσότερες μοτοσικλέτες ανά κάτοικο – 270.000 – από οποιαδήποτε άλλη ευρωπαϊκή πόλη και επί δεκαετίες δεν έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της στάθμευσης των μοτοσικλετών στα πεζοδρόμια. Ο νέος κανονισμός αποφεύγει να αντιμετωπίσει το ζήτημα άμεσα, δηλώνοντας ότι η στάθμευση στα πεζοδρόμια είναι προτιμότερη από τη στάθμευση στον δρόμο.