“Βλέπεις το αεροπλάνο;” – Η επικοινωνία πύργου ελέγχου και ελικόπτερου 5” πριν τη σύγκρουση
Διαβάζεται σε 4'Οι ανησυχίες που υπάρχουν δεκαετίες για το αεροδρόμιο «Ρόναλντ Ρίγκαν» της πρωτεύουσας των ΗΠΑ και η επικοινωνία του πύργου ελέγχου με το ελικόπτερο.
- 30 Ιανουαρίου 2025 09:04
Το διεθνές αεροδρόμιο «Ρόναλντ Ρίγκαν» που βρίσκεται στην πρωτεύουσα των ΗΠΑ, είναι μέσα στον αστικό ιστό. Δίπλα από τον ποταμό Πότομακ, όπου κατέπεσε το επιβατικό αεροσκάφος με 64 επιβαίνοντες και το στρατιωτικό ελικόπτερο που συγκρούστηκαν πριν λίγες ώρες.
Στην περιοχή υπάρχουν και δυο αεροπορικές βάσεις.
Η μια είναι η Andrews, από την οποία φεύγουν τα προεδρικά και τα κυβερνητικά αεροπλάνα.
Η άλλη είναι η βάση της εθνοφρουράς. Εξυπηρετεί κυρίως ελικόπτερα και βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο διεθνές αεροδρόμιο.
Ο κύριος αεροδιάδρομος του «Ρόναλντ Ρίγκαν» έχει τον «πιο πολυσύχναστο διάδρομο προσγείωσης στην Αμερική», όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Μetropolitan Washington Airports Authority. Για την ακρίβεια, κάνει περισσότερες από 800 αναχωρήσεις και προσγειώσεις κάθε ημέρα.
Αυτό προκαλούσε διάφορες ανησυχίες, οι οποίες εκφράζονται εδώ και δεκαετίες. Τώρα επανέρχονται στο προσκήνιο.
Τα προβλήματα του συγκεκριμένου αεροδρομίου είναι χρόνια γνωστά
Η Mary Schiavo, πρώην Γενική Επιθεωρήτρια του υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ έδωσε τα «φώτα» της στο CNN και το 9News.
Κατ’ αρχάς τόνισε πως ό,τι πετάει στον ουρανό της περιοχής, ελέγχεται από τον πύργο εναέριας κυκλοφορίας του «Ρόναλντ Ρίγκαν».
«Για να αλλάξει ένα μέσο την πορεία του, πρέπει να έχει την άδεια του πύργου. Υπάρχουν συγκεκριμένες περιοχές -επίπεδα πτήσης- που είναι ‘κρατημένες’ για τα ελικόπτερα, για άλλες επιχειρήσεις. Η τελική ‘ευθεία’ για τους αεροδιάδρομους τελεί υπό πλήρη έλεγχο και αυτό είναι κάτι που ξέρει όποιος επιχειρεί στην πρωτεύουσα.
Κυριολεκτικά προσγειώθηκα στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο δυο ώρες πριν το δυστύχημα. Υπήρχε μεγάλη ‘κίνηση’ και καθυστερήσαμε λίγο να προσγειωθούμε, εξαιτίας αυτής. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει συχνά στον εναέριο χώρο του DC και όλοι το γνωρίζουν.
Υπήρχαν ανησυχίες που είχαν εκφραστεί δεκαετίες νωρίτερα. Βάσει πλάνου, όταν άνοιξε το αεροδρόμιο στο Ντάλας επρόκειτο να κλείσει το διεθνές στην Ουάσινγκτον, κάτι που δεν έγινε και για λόγους γοήτρου και επειδή λατρεύει να το χρησιμοποιεί η κυβέρνηση.
Η εύλογη ερώτηση είναι αν ο εναέριος χώρος της πρωτεύουσας χρησιμοποιείται λογικά και σωστά. Αν ‘βγάζει’ νόημα. Δεν βλέπω ρεαλιστικό το σενάριο να κλείσει. Ωστόσο, μπορεί να αρχίσει η συζήτηση για περιορισμό των πτήσεων, τη μείωση του αριθμού αεροσκαφών που μπορούν να λειτουργούν εκεί.
Υπάρχουν βέβαια, πολλές απορίες.
- Λειτουργούσε όπως έπρεπε το ελικόπτερο;
- Ήταν στη σωστή διαδρομή πτήσης;
- Ήταν η αερογραμμή στη σωστή διαδρομή πτήσης;
Όταν προσγειώθηκα εγώ, είχε ισχυρούς ανέμους, αλλά όχι κάτι που θα προκαλούσε κάποια αλλαγή στην πτήση.
Το συμβάν δεδομένα θα ανανεώσει τη συζήτηση για το αεροδρόμιο «Ρόναλντ Ρίγκαν» και το αν είναι πολύ κοντά στην πόλη, αν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, πολλά αεροπλάνα, πολλές επιχειρήσεις και τελικά, πόσα αεροσκάφη μπορούμε να βάζουμε σε έναν τόσο μικρό εναέριο χώρο».
Η ΒΑΣΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ
Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, εκδότης και αεροναυπηγός έθεσε εαυτόν στη διάθεση του MEGA και του OPEN για να δώσει τη δική του ερμηνεία επί του συμβάντος. Μεταξύ άλλων, είπε πως «δυο εναέρια μέσα βρέθηκαν στο ίδιο σημείο, σε πορεία σύγκρουσης. Από τις εικόνες που υπάρχουν, ο ένας δεν αντιλήφθηκε τον άλλον.
Αν είναι δυνατόν να μην είδε ο ένας τον άλλον; Εκ του αποτελέσματος η απάντηση είναι “ναι”.
Εάν υπήρχε αντίληψη από οποιοδήποτε μέσο, ότι υπάρχει πορεία σύγκρουσης θα υπήρχαν ενέργειες. Πρώτα από όλα ο πύργος ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα είχε ειδοποιήσει, ώστε να παρθούν μέτρα.
Προφανώς το αεροπλάνο θα ματαίωνε την προσγείωση -βρισκόταν στην τελική ευθεία, πάνω από το κατώφλι του αεροδιάδρομου- ή το ελικόπτερο θα έκανε ελιγμό.
Το ερώτημα για εμένα είναι τι έκανε ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας που έχει τη διαχείριση όλων των εναέριων μέσων».
ΤΙ ΕΚΑΝΕ Ο ΠΥΡΓΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΝΑΕΡΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Στο ντοκουμέντο που εξασφάλισε το Dannews.tv ακούγεται ο πύργος ελέγχου του «Ρόναλντ Ρίγκαν» να ρωτάει τον πιλότο του ελικοπτέρου -πέντε δευτερόλεπτα πριν την σύγκρουση- αν βλέπει το εμπορικό αεροσκάφος στον ορίζοντα, με τους χειριστές να απαντούν «θα περάσουμε από πίσω του».
Aκούγεται και η φράση-κλειδί visual separation approved. Εκπαιδευτής ελικοπτέρων και πιλότος CRJ που πετάει στον αέρα της πρωτεύουσας είπε πως αυτό σημαίνει ότι ο πύργος ελέγχου μεταβιβάζει την ευθύνη για την αποφυγή σύγκρουσης στο πλήρωμα του Black Hawk