Χάρτης: Αθήνα, πόλη για να μη ζεις – Πού είναι χαρούμενοι οι πολίτες
Οι 9 στους 10 κατοίκους των ευρωπαϊκών πόλεων είναι ικανοποιημένοι με τη διαβίωση στην πόλη τους, σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής - Σε κάκιστη θέση η Αθήνα.
- 14 Οκτωβρίου 2020 06:16
Κάθε χρόνο ψάχνουμε να βρούμε την καλύτερη ευρωπαϊκή πόλη για να ζεις, και κάθε χρόνο μονολογούμε για το πόσο κακή είναι η ποιότητα ζωής στην υδροκέφαλη αστική διόγκωση της χώρας μας, την Αθήνα, μια πρωτεύουσα που αγαπάς να μισείς, και αντιστρόφως.
Η Αθήνα οικοδομήθηκε άναρχα από το ’60 και μετά, και ακόμη μετράει τα αναπτυξιακά λάθη του παρελθόντος, με έλλειψη πράσινου, με κάκιστη ρυμοτομία, με ασθματική συντήρηση υποδομών, και με πρόχειρες παρεμβάσεις που περισσότερο μοιάζουν με ευκαιριακά “μπαλώματα”. Μέγιστο παράδειγμα, ο πρόσφατος Μεγάλος Περίπατος.
Τώρα λοιπόν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιεύει έκθεση σχετικά με την ποιότητα ζωής στις ευρωπαϊκές πόλεις. Σύμφωνα με 58 100 συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν σε 83 πόλεις, οι 9 στους 10 κατοίκους ήταν ικανοποιημένοι με τη διαβίωση στην πόλη τους το 2019. Μαντέψτε. Στη μειοψηφία, εντάσσονται οι Αθηναίοι.
Σύμφωνα λοιπόν με τους δείκτες ικανοποίησης, στις “πράσινες” θέσεις που απεικονίζουν την καλή ποιότητα ζωής, βρίσκονται οι πόλεις των Σκανδιναβικών κρατών, οι περισσότερες εκ των γερμανικών μεγαλουπόλεων (με το Βερολίνο να βρίσκεται ακριβώς στη μέση των δεικτών), ενώ πάνω από τη μέση βρίσκονται Λονδίνο, Βιέννη, καθώς και κάποιες όχι πυκνοκατοικημένες πόλεις της Γαλλίας και της Ισπανίας.
Αντιθέτως, οι δείκτες ικανοποίησης δεν είναι καθόλου θετικοί για το Παρίσι, τη Μαδρίτη, και τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα για Νάπολη και Ρώμη, καθώς και για Αθήνα και Κωνσταντινούπολη. Γενικά, όσο πιο νότια “κινούμαστε” στην Ευρώπη, τόσο πιο άσχημα είναι τα πράγματα, κάτι που εν πολλοίς οφείλεται στην οικονομική κρίση. Η έρευνα άλλωστε που μελετά τη ζωή σε 83 χώρες της Ευρώπης, “έτρεξε” μέσα στο 2019, με τα μνημόνια να έχουν αφήσει το “στίγμα” τους.
Αξιολογούνται η γενική ικανοποίηση, οι υπηρεσίες που προσφέρει η δημοτική αρχή, η ποιότητα του περιβάλλοντος, οι οικονομικές ευκαιρίες, οι δημόσιες συγκοινωνίες, η συμπεριφορά των τοπικών αρχών έναντι των μεταναστών και των μειονοτήτων, καθώς και η ασφάλεια.
Ο αέρας που αναπνέουμε
Τα αποτελέσματα για την Αθήνα δεν είναι καθόλου κολακευτικά και σε ο,τι αφορά τη μόλυνση της ατμόσφαιρας. Αντιθέτως, στον αντίποδα είναι η Βιέννη και το Δουβλίνο, μεταξύ άλλων. Σημειώνεται πως βάσει της μελέτης του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Αθήνα και το Μιλάνο είναι δύο πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου σχεδόν τα τρία τέταρτα (πάνω από το 70%) των επιβλαβών ρύπων οξειδίου του αζώτου προέρχονται από τα οχήματα και τις μεταφορές. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο από το μέσο όρο (47%) σε 30 μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, ενώ σε κάποιες όπως η Λισαβόνα είναι μόνο 20%.
Το JRC εκτιμά ότι οι συγκεντρώσεις του μονοξειδίου και του διοξειδίου του αζώτου στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης θα μπορούσαν να μειωθούν έως 40% με τα κατάλληλα μέτρα, όσον αφορά τη μετακίνηση των οχημάτων. Περίπου το 15% της μείωσης μπορεί να προέλθει από τους περιορισμούς στα παλαιότερα πετρελαιοκίνητα ΙΧ, το 13% στα πετρελαιοκίνητα φορτηγά και 6% στα βαν με ντίζελ.
Στη χειρότερη θέση σε ο,τι αφορά τη μόλυνση της ατμόσφαιρας έρχονται τα Σκόπια, και πρώτη είναι η Ζυρίχη με τον πιο “καθαρό” αέρα.
Βελτιωμένη είναι η εικόνα για την πρωτεύουσα της χώρας μας, μόνο σε ο,τι αφορά τις δημόσιες συγκοινωνίες.
Αρνητική είναι και η εντύπωση που έχουν οι Αθηναίοι από τις υπηρεσίες που τους προσφέρει το δημόσιο.
Χαρακτηριστικό είναι δε, πως η Αθήνα είναι στη χειρότερη θέση σε ο,τι αφορά τους ελεύθερους και πράσινους χώρους στον αστικό ιστό, με το Ρότερνταμ να έρχεται πρώτο. Σημειώνεται πως σύμφωνα με έρευνα του OECD (ΟΟΣΑ), στην πρωτεύοσα της Ελλάδας αντιστοιχούν μόλις 0,96 m2 πρασίνου ανά κάτοικο (στις πρώτες θέσεις βρίσκονται οι πόλεις Έντμοντον του Καναδά, Ντε Μουάν και Μάντισον στις ΗΠΑ, όπου σε κάθε κάτοικο αντιστοιχούν πάνω από 5.000 m2 πρασίνου).
Αρνητική πρωτιά κατέχει η Αθήνα και σχετικά με την οικονομική κατάσταση των πολιτών της, με τη Ζυρίχη να είναι στο άλλο “άκρο”.
Συνολικά, βάσει των απαντήσεων, καλύτερη πόλη για να ζει κανείς είναι η Ζυρίχη, δεύτερη οι Βρυξέλλες, και τελευταία η Κωνσταντινούπολη που προσμετράται μαζί με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.
Η Επίτροπος Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων κ. Ελίζα Φερέιρα δήλωσε σχετικά:
“Στις πόλεις διαμένει περίπου το 40 % του πληθυσμού της ΕΕ. Οι πόλεις βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των μεγαλύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ευρώπη. Τα κρούσματα κορονοϊού, για παράδειγμα, έφτασαν πρώτα στις μεγαλύτερες και πιο διασυνδεδεμένες πόλεις της Ευρώπης, όπως το Μιλάνο και η Μαδρίτη, προτού εξαπλωθούν σε μικρότερα κέντρα και πιο αγροτικές περιοχές. Συνεπώς είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουμε τις ανάγκες των ανθρώπων που ζουν στις πόλεις και αυτές να μας καθοδηγούν στη χάραξη πολιτικής”.
Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειονότητα των κατοίκων των περισσότερων πόλεων της Ανατολικής Ευρώπης θεωρεί ότι η ποιότητα ζωής τους έχει βελτιωθεί κατά την τελευταία πενταετία. Επιπλέον, οι κάτοικοι των μεγαλύτερων πόλεων τείνουν να χρησιμοποιούν λιγότερο το αυτοκίνητο και περισσότερο τη δημόσια συγκοινωνία. Όσον αφορά την κοινωνική ένταξη, οι πόλεις είναι πιο φιλόξενες από τις χώρες στο σύνολό τους, τόσο για τους μετανάστες όσο και για την κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ.
Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr.