Το Lifebuoy έδειξε τον δρόμο της πρόληψης σε καιρούς πανδημίας
Πώς η εταιρική κοινωνική ευθύνη έμεινε πιστή στην αποστολή της, σε μία περίοδο υγειονομικής κρίσης και σύγχυσης πληροφοριών;
- 29 Δεκεμβρίου 2020 10:42
Το εκπαιδευτικό υπόβαθρο ενός προϊόντος, που καταφτάνει και στη χώρα μας
Με το φως του τούνελ να είναι πλέον ορατό, η περίοδος της παγκόσμιας πανδημικής κρίσης -φαίνεται να- πλησιάζει στο τέλος μίας διαδρομής με διάρκεια, αισίως, ενός έτους. Ένας χρόνος στον οποίο, εκτός από την ανθρωπότητα, δοκιμάστηκε και ο κόσμος των πληροφοριών, των media και της επιχειρηματικότητας.
Η ορθή, επαρκής και τεκμηριωμένη ενημέρωση αποδείχτηκε η μεγαλύτερη πρόκληση στη μάχη με την πανδημία. Το ίδιο συνέβαινε και σε κάθε επιδημική περίοδο της παγκόσμιας ιστορίας, πολλώ δε, σε αυτές που έπληξαν την ανθρωπότητα μετά τον 18ο αιώνα. Η ενημέρωση, άλλωστε, αποτελεί διαχρονικά βασικό εχέγγυο αντιμετώπισης κάθε τέτοιας κρίσης, αλλά και εξέλιξης της επιστήμης. Όσο, όμως, κι αν το “εύρωστο” τοπίο επικοινωνίας, έμοιαζε τεχνολογικά πρόσφορο για την επικοινωνιακή διαχείριση της πανδημίας, εν τέλει αποδείχτηκε “θολό” και επικίνδυνο. Ο κίνδυνος της παραπληροφόρησης και των fake news ήταν ενεργός, δημιουργώντας σύγχυση στη λήψη και αξιολόγηση πληροφοριών. Εδώ εμπίπτει ο ρόλος των θεσμών, των αρχών αλλά και σχετικών φορέων, που βρέθηκαν ενώπιον μίας ακόμη αποστολής: Με καμπάνιες, εκστρατείες και ενημερωτικά προγράμματα να εξασφαλίσουν τη σωστή ενημέρωση και να αποτρέψουν τον αποπροσανατολισμό και τη σύγχυση. Εντός ενός χαοτικού πλαισίου διάσπαρτων και αντικρουόμενων πληροφοριών, να ευαισθητοποιήσουν, να κατευθύνουν προς τη σωστή πλευρά της ενημέρωσης και να διασφαλίσουν την αξιοπιστία της στον επιμορφωτικό ρόλο της πρόληψης.
Η ενημέρωση, “σωσίβιο” σωτηρίας και πεδίο δράσης
Παράλληλα με τις ενέργειες των δημόσιων οργανισμών, κινητοποιήθηκαν και ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Ο παγκόσμιος συναγερμός σηματοδότησε την ενεργοποίηση και του επιχειρηματικού κόσμου, εν προκειμένω των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα υγιεινής. Σε αυτή την κατεύθυνση επικεντρώθηκαν και σχεδιάστηκαν αρκετές εκστρατείες τους, υπογραμμίζοντας τη σημασία της πρόληψης και της τήρησης των μέτρων υγιεινής.
Το Lifebuoy της Unilever έχει σημειολογικό ρόλο, όχι μόνο στην επικοινωνιακή, αλλά και στην ουσιαστική αντιμετώπιση της πανδημίας, με σημαντική και στοχευμένη δράση σε όλη τη διάρκειά της. Για την ακρίβεια, πριν φτάσει στα μηνύματα και τα επικοινωνιακά εργαλεία της αντιμετώπισης, φρόντιζε, επί το έργον, να τονίσει τη σημασία της πρόληψης. Η εκπαίδευση στην καθαριότητα και στην υγιεινή, άλλωστε, βρίσκεται διαχρονικά στο επίκεντρο της δράσης του.
Για το Lifebuoy, το πλύσιμο των χεριών δεν είναι μία συνήθεια που επιτάσσεται μόνο σε εποχές πανδημίας για την αντιμετώπισή της. Είναι ένας κώδικας συμπεριφοράς που καλλιεργείται βιωματικά. Αναπτύχθηκε σταδιακά και μεθοδικά από τη Unilever, επιδεικνύοντας υψηλό αίσθημα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Αυτό ήταν και είναι το μότο της εταιρείας, που εμφανίστηκε οχυρωμένη απέναντι στη νέα επιδημική κρίση του κορονοϊού, εμπνευσμένη από την μακροχρόνια αποστολή της. Έτσι, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ανέλαβε δράση για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με την ανάγκη συστηματικού πλυσίματος των χεριών. Αυτό, εξάλλου, ταυτόχρονα με τις μάσκες και τη διατήρηση αποστάσεων, σταχυολογήθηκαν ως το τρίπτυχο της πρόληψης και της ασφάλειας. Το Lifebuoy, το πασίγνωστό αντιβακτηριδιακό σαπούνι με έναν και πλέον αιώνα δράσης, υπηρέτησε τον ρόλο του, ανταποκρινόμενο και στις επιταγές της εποχής και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
Ένα σαπούνι με αποστολή
Η μάχη με την πανδημία βρήκε την Unilever σε ετοιμότητα. Η έναρξη ενός μαραθωνίου ενημέρωσης συνέπεσε με τη λήξη ενός μακρόπνοου προγράμματος που είχε οριοθετήσει, σε βάθος δεκαετίας, την υλοποίηση ενός πλάνου ζωτικής σημασίας.
Το 2010, στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Σχεδίου Αειφορίας της Unilever, το Lifebuoy, με το θρυλικό αντιβακτηριδιακό σαπούνι και άλλα προϊόντα της σειράς, που έρχονται πλέον και στη χώρα μας έθεσε έναν στόχο: Να προσεγγίσει, μέχρι το 2020, ένα δισεκατομμύριο ανθρώπους, από αναπτυσσόμενες κυρίως χώρες, και να τους εκπαιδεύσει στο πλύσιμο των χεριών. Σε αυτήν την απλή, καθημερινή διαδικασία που προστατεύει από τη διάδοση ασθενειών. Η εκστρατεία αυτή, που συνέβαλε στην αλλαγή συμπεριφοράς μικρών και μεγάλων μέσα από ειδικά προγράμματα σε πάνω από 30 χώρες, είναι η μεγαλύτερη στο είδος της που έγινε ποτέ.
Το κοινωνικό έργο στο DNA του
Στα πρότυπα αυτής της εκστρατείας εκπονήθηκε και ένας ακόμη σχεδιασμός με κοινωνικές προεκτάσεις. Με το πρόγραμμα “Help a Child Reach 5”, το Lifebuoy έμεινε πιστό στο έργο του, προωθώντας και επικοινωνώντας σημαντικά μηνύματα, βασισμένα σε μία συγκλονιστική διαπίστωση. Κάθε χρόνο, πάνω από 1,5 εκατομμύρια παιδιά χάνουν τη ζωή τους, πριν συμπληρώσουν τα 5 τους χρόνια, εξαιτίας ασθενειών όπως η διάρροια και η πνευμονία. Το εύλογο ερώτημα για τον αριθμό των θανάτων που θα μπορούσαν να αποφευχθούν αν το τακτικό πλύσιμο των χεριών με αντιβακτηριδιακό σαπούνι ήταν τρόπος ζωής, απαντάται στην αποστολή της εταιρείας και μάλιστα από καταβολής της.
Το 1894, όταν ακόμη οι έννοιες της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και της κοινωνικής αποστολής των εμπορικών σημάτων ήταν άγνωστες, ο Βρετανός εφευρέτης και ανθρωπιστής Ουίλιαμ Χέσκεθ Λέβερ, δημιούργησε ένα “σαπούνι με αποστολή”. Το ονόμασε μάλιστα Lifebuoy (σωσίβιο), έχοντας την ελπίδα ότι με αυτό θα συνέβαλε στη σωτηρία ανθρώπινων ζωών από τις μολυσματικές ασθένειες που έπλητταν τη Βικτωριανή Αγγλία, με τη χολέρα να αποτελεί τη νούμερο ένα αιτία θανάτου.
Στη δεκαετία μεταξύ 1910 και 1920, το Lifebuoy εντάχθηκε στην κατηγορία των σαπουνιών υγείας και διεύρυνε την αποστολή του, να εκπαιδεύει μικρά παιδιά και ενήλικες σχετικά με το τι είναι τα μικρόβια και πόσο σημαντική είναι η υγιεινή των χεριών για την καταπολέμησή τους και την αποφυγή διάδοσης μεταδοτικών ασθενειών. Την ίδια εκείνη περίοδο ξεκίνησε και ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία.
Όταν εμφανίστηκε η πανδημία της Ισπανικής γρίπης, , το 1918, το Lifebuoy ήταν ήδη εκεί, έχοντας εκπαιδεύσει στο μεταξύ εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους στη σημασία της ατομικής υγιεινής. Το ίδιο έπραξε και στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με κινητές μονάδες ζεστών λουτρών, στηρίζοντας τους πολύπαθους κατοίκους του βομβαρδισμένου Λονδίνου, που είχαν χάσει τα σπίτια και τις ανέσεις τους.
Η εκπαιδευτική δράση σε κάθε γωνιά της γης
Το Lifebuoy έχει καταφέρει όλα αυτά τα χρόνια να επεκτείνει το εμπορικό του status σε τροχιά παγκόσμιας εμβέλειας, αποτελώντας ένα προσιτό και ευρέως διαδεδομένο προϊόν. Παράλληλα, όμως, με την επιχειρηματική εξάπλωση, διέδωσε και το κοινωνικό του αφήγημα. Το εκπαιδευτικό του έργο παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της αποστολή του, έχοντας εξαπλωθεί σε διαφορετικές χώρες και ηπείρους. Από το Ηνωμένο Βασίλειο, μέχρι τη Βραζιλία, το Βιετνάμ, την Ινδονησία και το Μπαγκλαντές. Συνεργάστηκε με κυβερνητικές και μη οργανώσεις στη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων, πολλά εκ των οποίων εντάχθηκαν και στη σχολική διδασκαλία, με στόχο τη διαπαιδαγώγηση και την ενθάρρυνση του -ανήλικου και ενήλικου- κοινού για την προστασία της ατομικής υγιεινής. Το πλύσιμο των χεριών είναι ο κοινός παρονομαστής. Αυτός που, ως μέσο πρόληψης και αντιμετώπισης, πρωτοστατεί και στη διάρκεια της νέας πανδημίας.