5 ΜΑΓΑΖΙΑ ΠΟΥ ΣΚΙΖΟΥΝ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΤΙΓΜΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

#GirlBosses: Τα concept stores που ανθίζουν στην πρωτεύουσα με γυναίκες αφεντικά

Κάπου ανάμεσα στα φιλόδοξα σχέδια των κατασκευαστικών εταιρειών και την αλλοτρίωση της κάθε γειτονιάς του κέντρου της Αθήνας, ανοίγουν μικρές επιχειρήσεις από νέους ανθρώπους με όραμα. Τα τελευταία χρόνια, βιώνουμε την αναγέννηση των concept stores σε συνδυασμό με την ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας. Μαγαζιά με ιδιαίτερο χαρακτήρα, που αντανακλούν την προσωπικότητα και τη φιλοσοφία των δημιουργών τους, δείχνουν τον δρόμο προς ένα εξωστρεφές κέντρο που αντιστέκεται στη μαζική εμπορικότητα.

Τα concept stores στο κέντρο της Αθήνας, καβουρδίζουν specialty coffees, φέρνουν κοντά indie brands Ελλήνων και ξένων σχεδιαστών, πρεσβεύουν την ηθική στο εμπόριο, συγκεντρώνουν ό,τι πιο νόστιμο για το πρωινό σου και σε κάνουν να αισθάνεσαι ότι η ανταλλαγή ιδεών δεν έχει σύνορα. Πέντε γυναίκες που έκαναν το όνειρό τους πραγματικότητα, μιλούν για το επιχειρείν στο κέντρο της πόλης και για αυτά τα στοιχεία που κάνουν το μαγαζί τους να ξεχωρίζει.

Η διαδραστική εμπειρία του shopping στο Anamesa Concept Store

Όταν η Αννούσα Μελά, άνοιξε το Anamesa Concept Store στον τότε ήρεμο δρόμο της οδού Νίκης (24), στο Σύνταγμα, το ημερολόγιο έγραφε 21 Δεκεμβρίου 2014.

Σήμερα, το concept store έχει αναδειχθεί σε ένα προσφιλές περιβάλλον για όλους όλους – kids/pet friendly χώρος, για να φτάσει κανείς με τα πόδια, το skate ή/και το ποδήλατό του. Hand picked looks, ολόφρεσκα brands, coffee shop με wellness bar φρέσκων χυμών, vegan snacks και καφέ ολοκληρώνουν το Anamesa.

Αννούσα Μελά

Για την Αννούσα, αυτό που ξεχωρίζει το μαγαζί της είναι η ανεπεξέργαστη αλήθεια του. “Όταν κατεβαίνεις τα 11 σκαλιά για την είσοδο- αυτό είναι και το main social media hashtag μας-μπαίνεις σε έναν κόσμο fashion, beauty και design ζωής. Αυτή η τελευταία λέξη προσδιορίζει την εμπειρία. Shopping με συναισθηματική νοημοσύνη και κοινωνικό αποτύπωμα. Ένας χώρος σύνδεσης με γνώση και έμπνευση εντός και εκτός συνόρων”. Όποιος γνωρίζει τη δημιουργό του Anamesa, μπορεί να πιστέψει ότι νιώθει ευτυχία με τη δουλειά της και είναι διατεθειμένη να υπερπηδήσει κάθε εμπόδιο – ειδικά όσα προκύπτουν εξαιτίας του φύλου της. “Υπάρχει μια δυσκολία στο να σπάσεις το στερεότυπο. Να ηγηθείς των επιθυμιών και των στόχων σου και να εστιάσεις ώστε να πετύχεις αυτό που οραματίζεσαι και για το οποίο καρδιοχτυπάς. Η μητρότητα δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση. Ο χρόνος συγκεκριμένος, πολύτιμος και πολύ απαιτητικός και το “beauty and brains” μοτίβο ελαφρώς δύσπεπτο για υπηρεσίες και οργανισμούς”.

Spreads ξηρών καρπών, μαρμελάδες και raw snacks στο Wild Souls

Η Αρετή Κυριώτου άνοιξε το Wild Souls στην οδό Βουλής (36), στα τέλη του 2019. Η αγάπη για την άγρια φύση και τροφή και την απλότητα αποτελούν τη φιλοσοφία αυτού του μαγαζιού, που υπηρετεί τη vegan διατροφή αλλά και έναν πιο ηθικό τρόπο ζωής. Spreads από 100% ξηρούς καρπούς, μαρμελάδες χωρίς κανένα πρόσθετο, υγιεινοί χαλβάδες και άλλα raw snacks, φτιάχονται με έμφαση στη λεπτομέρεια και στολίζουν τα ράφια και τις βιτρίνες αυτού του new age παντοπωλείου.

Η Αρετή Κυριώτου.


“Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην πρώτη μας ύλη, δηλαδή στην ουσία. Κάνουμε την ιδανική διαλογή, το ιδανικό καβούρδισμα και την ιδανική άλεση, έτσι αυτό που τρως να είναι όσο πιο κοντά στην αρχική, άγρια μορφή του, χωρίς «στολίδια». Θυσιάζουμε μέρος της εικόνας μας για να μένουμε πιστοί στην wild φιλοσοφία μας και ό,τι κάνουμε το κάνουμε με οδηγό μας το low waste και την προστασία του περιβάλλοντος. Άλλωστε τα προϊόντα αυτά φτιάχτηκαν από εμένα για εμένα, όπως δηλαδή θα τα επέλεγα για τον εαυτό μου και όπως θα τα έδινα στο παιδί που τότε δεν είχα, αλλά σήμερα έχω. Είμαι πολύ περήφανη για την τροφή που φτιάχνω και που μπορώ να του δώσω, καθώς επίσης και για την φιλοσοφία που κρύβεται πίσω από αυτή”.


Παρά τις αμέτρητες δυσκολίες που συνάντησε η Αρετή στο επιχειρείν, το γεγονός ότι είναι γυναίκα δεν αποτέλεσε ποτέ εμπόδιο. “Μέσα από τη δουλειά μου, αλλά κυρίως από τον τρόπο που επιλέγουμε να δουλεύουμε η ομάδα μου κ εγώ, έχω κερδίσει μια ευτυχισμένη καθημερινότητα. Γεμίζω χαρά και περηφάνια, γιατί ό,τι κάνουμε το κάνουμε με την ψυχή μας και γιατί βάζουμε το λιθαράκι μας για έναν καλύτερο κόσμο. Επέλεξα το κέντρο της Αθήνας, γιατί όταν έκλεινα τα μάτια μου και σκεφτόμουν τη ζωή των ονείρων μου, με σκεφτόμουν κάθε μέρα να ξυπνάω για να πάω στην δουλειά μου και να περπατάω στη μαγική ενέργεια του κέντρου”.

Specialty coffee και design στο Third Place

Στην «κάτω γειτονιά» του κέντρου, στην οδό Απόλλωνος, το Third Place ξεχωρίζει για τη σκανδιναβική αισθητική του και την ενέργεια που διαχέεται στον χώρο. Η Κατερίνα Παπαποστόλου άνοιξε το Third Place στις 31 Ιουλίου του 2018 – “ως μια ανάγκη ένωσης”, όπως λέει, της δικής της επαγγελματικής πορείας και του συζύγου της Μιχάλη, “δηλαδή της μόδας και του design με το marketing της εστίασης, μέσα από έναν «οικουμενικό» χώρο”.

Η Κατερίνα Παπαποστόλου.

“Ονειρευόμασταν ένα δεύτερο σπίτι, έναν ήρεμο και αισθητικά μινιμαλιστικό χώρο που να δέχεται τους πάντες με σκοπό την απόλαυση ενός specialty καφέ, ιδιαίτερων ροφημάτων, την ανάπτυξη ιδεών και τη δημιουργική εργασία. Όσοι μας γνώρισαν από την αρχή, θα θυμούνται πως το Third Place είχε πάντα μια retail γωνιά, η οποία απλώς επεκτάθηκε πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι περιμέναμε. Το objecting, προσωπικά, το θεωρώ τέχνη. Μεταμορφώνει έναν χώρο, κουβαλά συναισθήματα, είναι μια σύγχρονη και προσβάσιμη γλυπτική. Θα γινόταν ούτως η άλλως η ανάπτυξή του μέσα στο μαγαζί, απλά η πανδημία το επίσπευσε. Με κλειστές τις πόρτες μας για το κοινό υπήρξε ο χρόνος να έρθω σε επαφή με brands που θαύμαζα και είχα στο ίδιο μου το σπίτι. Το μόνο που ήθελα ήταν να καταφέρω να εισάγω κάποιες εταιρείες που δεν είχα βρει αλλού στην Αθήνα και προς μεγάλη μου έκπληξη και χαρά iconic σκανδιναβικά brands που πωλούνται από το MoMA μέχρι τα πιο εξειδικευμένα eshops του κόσμου στο κομμάτι του design, θέλησαν αμέσως να βρεθούν στην Αθήνα μέσα από το Third Place. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία και η εξειδίκευση σε ό,τι μπορεί να αφορά την έννοια του tabletop θέλω να έχει μεγάλη συνέχεια”.

Η εμπειρία στη διαχείριση του άγχους είναι ίσως ό,τι πιο σημαντικό έχει κερδίσει η Κατερίνα μέσα από τη δουλειά της. “Γνωριμία με τη ρευστότητα και αποδοχή αυτής -αυτό μου πήρε πολύ καιρό και άρχισα να καταλαβαίνω πως πραγματικά τίποτα δεν είναι δεδομένο την επόμενη ημέρα με το ξέσπασμα του κορονοϊού και το πολύμηνο κλείδωμα του μαγαζιού- και φυσικά πολλούς μα πολλούς φίλους. Το πιο ανεκτίμητο πράγμα που μου χαρίζει το Third Place μου είναι η συναναστροφή με ξεχωριστούς ανθρώπους”.

“Προσωπικά, δεν έχω αντιμετωπίσει κάποιο πρόβλημα λόγω φύλου. Θεωρώ, όμως, πως είναι και θέμα attitude, το πόσο δυναμικά και με αυτοπεποίθηση κινείσαι στον χώρο σαν γυναίκα αλλά και σίγουρα θέμα κοινού. Έχουμε τη μεγάλη χαρά το κοινό μας να είναι άνθρωποι εκλεπτυσμένοι, με ανοιχτούς ορίζοντες και αποδοχή. Εξάλλου, αυτή είναι η στάση μας από την πρώτη στιγμή και δηλώνεται με κάθε τρόπο ακόμα και στην έννοια του third place κοινωνιολογικά. Έχουμε καταστήσει σαφές πως δεν χωρούν διακρίσεις σε τίποτα στον χώρο μας και πίστεψέ με αυτό δεν χρειάστηκε να το εξηγήσουμε. Είναι κατανοητό πλήρως από το vibe και χαίρομαι διπλά που gay ζευγάρια ή εκκεντρικοί στιλιστικά άνθρωποι συνυπάρχουν με επιχειρηματίες και καλλιτέχνες την ώρα που πραγματοποιούν τα meetings τους εκεί με τον πιο αρμονικό τρόπο”.

Ελληνικά και διεθνή brands στο A Future Perfect + Friends

Η Κατερίνα Γρηγοροπούλου άνοιξε το κατάστημά της στην οδό Πραξιτέλους (23) τον Νοέμβριο του 2018 παρουσιάζοντας ολόκληρη τη γκάμα προϊόντων του ομώνυμου brand της, A Future Perfect, μαζί με πλήθος ελληνικά και διεθνή brands και designers (friends). Εδώ, ανακαλύπτεις μια προσεκτικά επιλεγμένη συλλογή από είδη σπιτιού και διακόσμησης, ρούχα, αξεσουάρ και κοσμήματα.

“Μέσα από την αλληλεπίδραση και τα σχόλια των πελατών μας νιώθω ότι το A Future Perfect + Friends αποτελεί ένα μικρό, πολύχρωμο στέκι για τους λάτρεις του design, με ενδιαφέροντα και «ψαγμένα» είδη για όλους, για κάθε περίσταση και budget, με πολλές vegan και eco-friendly επιλογές, ένα μέρος από όπου δύσκολα θα φύγει κάποιος χωρίς να βρει αυτό που ψάχνει…κι ακόμα παραπάνω” λέει η Κατερίνα, η οποία απολαμβάνει την επαφή με το κοινό.

“Γνωρίζω καθημερινά νέους ανθρώπους από την Ελλάδα και το εξωτερικό και με πολλούς λέμε πολλά περισσότερα από τα τυπικά. Χαίρομαι να βρίσκουν στο κατάστημα όμορφα και ιδιαίτερα πράγματα. Ταυτόχρονα κέρδισα την ουσιαστικότερη σχέση με το σύγχρονο design και τη μόδα. Είναι μεγάλη ευχαρίστηση να ψάχνω και να ανακαλύπτω νέους σχεδιαστές, ιδιαίτερα αντικείμενα, καινούργια υλικά, κάποιες φορές είδη που έρχονται πρώτη φορά στην ελληνική αγορά.

Το design, η μόδα, η τέχνη είναι χώροι με τους οποίους σχετίζεται άμεσα το κατάστημα. Σε αυτούς τους χώρους, λοιπόν, οι γυναίκες κατέχουν αρκετά ισχυρή θέση και οι άνδρες έχουν την κουλτούρα και την ευαισθησία που απαιτείται για να αναγνωρίζουν τη θέση αυτή” καταλήγει.

Το Fig Shop είναι αφιερωμένο στο πρωινό γεύμα

“Το πρωί φάε σαν βασιλιάς”, λέει η λαϊκή ρήση και η Έλλη Ξεμαντήλωτου την ακολουθεί κατά γράμμα. Το Fig Shop άνοιξε τις πόρτες του στον πρώτο όροφο μιας πολυκατοικίας στην Πραξιτέλους (33) στις 11 Μαΐου του 2020 – “την πρώτη ημέρα ελευθερίας του πρώτου lockdown”, τονίζει η Έλλη, εξηγώντας πώς η φιλοσοφία του είναι να μετατρέψεις το πρωινό γεύμα σε μια μικρή πολυτέλεια. “Με τα νέα δεδομένα, περνάμε όλο και περισσότερο χρόνο στο σπίτι κι έτσι θεωρώ πως είναι σημαντικό να απολαμβάνουμε γεύσεις και σερβίτσια στην καθημερινότητα μας”.

Η Έλλη Ξεμαντήλωτου.

“Το σημαντικότερο για μένα είναι η επαφή με τον κόσμο που μου αρέσει τόσο πολύ και το ότι μπορώ να επικοινωνήσω τη φιλοσοφία μου γύρω από το πρωινό σε ένα ευρύτερο κοινό πέρα από την οικογένεια και τους φίλους μου.

Μέχρι στιγμής δεν μπορώ να πω πως το φύλο μου με έχει δυσκολέψει ή διευκολύνει σε κάτι. Θα έλεγα, πώς η αντιμετώπιση σε περιστατικά και καταστάσεις είναι πάντα ουδέτερη.

Θεωρώ πως αυτό που κάνει το Fig Shop τόσο ξεχωριστό είναι αρχικά το γεγονός πως δεν έχει βιτρίνα! Είναι αρκετά μικρό σε τετραγωνικά και βρίσκεται κρυμμένο στον πρώτο όροφο μια πολυκατοικίας. Αυτά τα στοιχεία το κάνουν να ξεχωρίζει έτσι κι αλλιώς” λέει γελώντας.


Το κέντρο της Αθήνας μέσα από τα μάτια των Girl Bosses

Για την Αρετή από το Wild Souls, το κέντρο της Αθήνας είναι “το πιο ερωτεύσιμο μέρος του κόσμου”. Η ίδια το απέδειξα μάλιστα ανοίγοντας εδώ την επιχείρηση της και όχι στην Θεσσαλονίκη που ήταν και εξακολουθεί να είναι το σπίτι της αλλά και η παραγωγή της. “Έχει τόνους μαγείας και αυτό δεν μπορεί να το νιώθω μόνο εγώ. Λόγω του ότι άνοιξα λίγους μήνες πριν την πρώτη μας καραντίνα δεν έχω προλάβει να ζήσω ως επιχειρηματίας καλές στιγμές του κέντρου, αλλά το πιστεύω όσο τίποτα”.

“Είναι ένα λουλούδι που ανθίζει ασταμάτητα” λέει η Αννούσα Μελά, η οποία κοιτάζει πάντα μπροστά. “Μέσα στις δονήσεις και τις προκλήσεις που προκύπτουν λόγω τοποθεσίας- όλα πάντα συμβαίνουν εδώ – το κέντρο της πόλης έχει ρυθμό και φωνή και εξωστρέφεια, καθώς γίνεται λατρεμένος προορισμός σε όλο τον κόσμο”.

Από τη γειτονιά της Πραξιτέλους, η Κατερίνα Γρηγοροπούλου βλέπει το κέντρο να αναπτύσσεται με “πολύ γοργούς ρυθμούς”. “Τα τελευταία χρόνια ξεπηδούν συνεχώς νέοι χώροι με ιδιαίτερη αισθητική, καφέ, εστιατόρια, καταστήματα και φυσικά χώροι φιλοξενίας. Συνήθως βλέπουμε από πίσω, νέους ανθρώπους με φρέσκια, σύγχρονη προσέγγιση και αγάπη για τη δουλειά τους – βασικό συστατικό για την ομαλή πορεία και επιτυχία. Δεν θα ήθελα να χαθεί ο χαρακτήρας που προσδίδουν στο κέντρο διάφορα παλιά μαγαζάκια και χρήσεις, αν και αυτή είναι μια αναπόφευκτη και φυσική συνέχεια”.

Με την πανδημία, το κέντρο της Αθήνας δοκιμάζεται πραγματικά και μόνο κάποιος εκ των έσω, μπορεί να έχει μια πραγματική εικόνα του τι συμβαίνει. Για το Third Place, που βρίσκεται σε έναν δρόμο ο οποίος δεν είναι πέρασμα και σε μια περιοχή που δεν μπορεί να θεωρηθεί οικιστική ζώνη, η Κατερίνα περιγράφει την κατάσταση ως “απογοητευτική”, με το μαγαζί να είναι κλειστό επτά μήνες.

“Ωστόσο, έχω την πεποίθηση πώς στο κέντρο θα συμβαίνουν πάντα τα πιο ιδιαίτερα πράγματα και θα ανθίζουν concepts που μόνο εκεί έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν. Οι γειτονιές επωφελήθηκαν εξαιρετικά πολύ τον τελευταίο καιρό -είναι γρήγορο να προσεγγίσεις ένα μαγαζί στη γειτονιά σου, δεν χρειάζεται να πάρεις τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς – το κέντρο κάθε πρωτεύουσας είναι το πιο νευραλγικό σημείο. Κατά τη γνώμη μου, τα πιο εμπνευσμένα μαγαζιά είναι όντως στο κέντρο της Αθήνας αυτή τη στιγμή, από την εστίαση μέχρι τα καταστήματα λιανικής πώλησης. Είναι το πρώτο μέρος που θέλει να εξερευνήσει ένας επισκέπτης. Θεωρώ πως η ανάπτυξη του κέντρου είναι μονόδρομος καθώς η πόλη μετατρέπεται πράγματι σε τουριστικό προορισμό και όχι σε ενδιάμεσο σταθμό. Φαινόταν ξεκάθαρα πριν ξεσπάσει ο covid-19. Το κέντρο αυτής της πόλης το αγαπώ και ειλικρινά δεν μπορώ να φανταστώ το Third Place αλλού. Με τα προβλήματά του ναι, αλλά με μια ενέργεια αναντικατάστατη”.

Γέννημα θρέμμα του κέντρου, η Έλλη Ξεμαντήλωτου ξέρει πώς ό,τι κι αν συμβεί, το κέντρο της Αθήνας θα είναι πάντα εκεί που χτυπάει η καρδιά της. “Μέσα στα χρόνια, το έχει δει να αλλάζει τόσες φορές μορφή. Αλλάζει, εξελίσσεται, κάνει μία κοιλιά και πάλι ο κύκλος του αρχίζει από την αρχή. Μετά τα lockdowns νομίζω πώς διανύει πάλι την αρχή του κύκλου του, αφού βλέπουμε να ανοίγουν συνεχώς νέα, υπέροχα μαγαζιά και αρκετό κόσμο στους δρόμους του να απολαμβάνει την ομορφιά του”.

Οι φωτογραφίες είναι ευγενική παραχώρηση από τα καταστήματα.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα