ΑΝΤΖΕΛΑ ΜΠΡΟΥΣΚΟΥ: “ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΚΑΤΙ, ΟΤΑΝ Η ΜΙΣΗ ΣΧΕΔΟΝ ΧΩΡΑ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑΙΤΗΘΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΗΦΟ ΤΗΣ”
Η Άντζελα Μπρούσκου μιλά στο NEWS 24/7 με αφορμή τις “Ευμενίδες” του Αισχύλου που θα παρουσιαστούν στις 15 & 16 Ιουλίου, στο πλαίσιο της δράσης Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project στο Αμφιθέατρο Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας.
Η Άντζελα Μπρούσκου στήνει στο Αμφιθέατρο Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας ένα ουτοπικό δικαστήριο με αφορμή τις “Ευμενίδες” του Αισχύλου, το έργο που εισήγαγε τον Άρειο Πάγο ως όρο, ως έννοια και ως θεσμό στην ιστορία.
Η παράσταση θα παρουσιαστεί στις 15 & 16 Ιουλίου, στο πλαίσιο της δράσης Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project και πρόκειται για ένα έργο παρακαταθήκης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, που επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στη γενέτειρα του μεγάλου τραγικού ποιητή, ως ένας άτυπος αλλά εκρηκτικός διάλογος στο πάντοτε ζωντανό και κρίσιμο στα σύγχρονα ζητήματα δικαιοσύνης, ουμανισμού και πολιτικής Αισχύλειο Δράμα.
Η δίκη στις αισχύλειες Ευμενίδες είναι η πρώτη νομική δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας. Στην παράσταση, ένα φανταστικό δικαστήριο συνδέει την αρχαιότητα με το σήμερα. Κοινότητες, συλλογικότητες και κάτοικοι της πόλης της Ελευσίνας προσκαλούνται να συμμετάσχουν ενεργά στον κόσμο μιας φανταστικής δίκης, αναλαμβάνοντας τη θέση του αθηναϊκού δικαστηρίου. Οι Ευμενίδες γίνονται ερέθισμα για την ανάπτυξη δημόσιου διαλόγου.
Η πρώτη μεγάλη δίκη της ανθρωπότητας
“Οι Ευμενίδες είναι ένας ύμνος για τον θεσμό της δικαιοσύνης και την απόδοσή της. Είναι σημαντικό για μας να ασχοληθούμε με αυτή την πρώτη μεγάλη δίκη της ανθρωπότητας και την πορεία του ανθρώπου από την αυτοδικία στη θεσμοθετημένη δίκαιη Δίκη. Ο Αισχύλος προβάλλει στην Ορέστεια ένα μεγάλο βήμα της ιστορίας του πολιτισμού” αναφέρει η Άντζελα Μπρούσκου μιλώντας για την επιλογή του έργου αυτού.
Και συνεχίζει μιλώντας για το πώς η “αρχαία” αυτή δίκη απευθύνεται στους πολίτες του σήμερα, αλλά και του μέλλοντος; “Θέματα όπως η ενοχή, το έγκλημα και ο φόνος, η ελευθερία του ανθρώπου, η ανθρώπινη μοίρα και η ελεύθερη βούληση, η προσωπική ευθύνη, η εξουσία, ο πόλεμος και η ειρήνη, δεν έπαψαν ποτέ να απασχολούν την ανθρωπότητα. Το όραμα και οι θεσμοί της Δημοκρατίας είναι συνεχώς σε διαπραγμάτευση μέχρι σήμερα”..
Η συμμετοχή του κοινού
Το κοινό μπορεί να αλληλεπιδρά ενεργώντας ως επιπλέον ερμηνευτής ή ακόμα και ως ένας παράγοντας που συμβάλλει στην εξέλιξη της δράσης. Μέσω του αρχαίου δράματος τίθεται ως ζητούμενο η συνοχή των πολιτών μιας κοινωνίας και η στάση τους απέναντι στα κοινά. Αυτή η ουτοπική συνθήκη συνιστά αντίστοιχα ένα ουτοπικό δικαστήριο, όπου διεξάγεται η δίκη του Ορέστη στις Ευμενίδες του Αισχύλου.
“Το κοινό παίρνει την θέση των ενόρκων του αθηναϊκού δικαστηρίου και θα έχει την ευκαιρία να εμπλακεί με την ψήφο του στην αθώωση ή μη, του μητροκτόνου Ορέστη” διευκρινίζει η Α. Μπρούσκου.
Πόσο σημαντική είναι όμως αυτή η ανάπτυξη του δημόσιου διαλόγου; Θα άλλαζε κάτι στην υπάρχουσα κατάσταση; Η σκηνοθέτιδα απαντά πως “οι Ευμενίδες γίνονται ερέθισμα για την ανάπτυξη ενός δημοσίου διαλόγου. Επαναπροσδιορίζεται η σχέση του έργου με τον πολίτη. Μέσω του αρχαίου δράματος τίθεται ως ζητούμενο η συνοχή των πολιτών μιας κοινωνίας και η στάση τους απέναντι στα κοινά. Αναρωτιέμαι πώς μπορεί να αλλάξει κάτι, όταν σήμερα η μισή σχεδόν χώρα έχει παραιτηθεί από την ψήφο της”.
Ποια είναι ωστόσο η έννοια της δικαιοσύνης σήμερα; Και πόσο οι δικαστές αποδίδουν τελικά δικαιοσύνη; Ακόμα μέχρι σήμερα διαφορετικές και ασύμφωνες αντιλήψεις περί δικαίου συγκρούονται και διχάζουν την κοινωνία με βίαιες αντιδράσεις. Όσο για τους δικαστές θα είναι πάντα στις έδρες τους να αποδίδουν δικαιοσύνη με νόμους άκαμπτους και άμεμπτους. Άρα οι Ερινύες δεν θα ησυχάσουν ποτέ.
Λίγα λόγια για το ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^
Εκτός από τις ΕΥΜΕΝΙΔΕΣ, το Μυστήριο 35 ΑΙΣΧΥΛΟΥ Project ^ περιλαμβάνει τρεις ακόμη εκδηλώσεις: στις 23 Ιουλίου, θα πραγματοποιηθεί η συναυλία Ιάννης Ξενάκης: Ορέστεια, στο Αμφιθέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ), με τη συμμετοχή της Χορωδίας της Ε.Ρ.Τ., της Χορωδίας Δήμου Αθηναίων και της Παιδικής Χορωδίας του Ωδείου Kodály. Την επομένη, στις 24 Ιουλίου, θα υλοποιηθεί στο X-Bowling Art Center η Ημερίδα: Για τον Αισχύλο υπό την επιμέλεια της Δηώς Καγγελάρη, παρουσία διακεκριμένων προσκεκλημένων. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη. Τέλος, στις 29 & 30 Ιουλίου, οι ΠΕΡΣΕΣ. Το ταξίδι στο πεδίο των ψυχών, μια παράσταση με στοιχεία περφόρμανς σε σκηνοθεσία Nikita Milivojević, θα ξεκινήσει από το λιμάνι του Περάματος Μεγαρίδος με τη δύση του ήλιου, θα μας μεταφέρει εν πλω στη Σαλαμίνα και τέλος, όταν πέσει η νύχτα, σε μια έρημη περιοχή του νησιού που βλέπει στον τόπο όπου έλαβε χώρα η αρχαία σύγκρουση.
Η πρώτη έκδοση του ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^, μια από τις δράσεις Παρακαταθήκης της 2023 Ελευσίς, πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι του 2022 στο Αμφιθέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, με στόχο να θεσμοθετήσει έναν σπάνιο διάλογο πάνω στο Αισχύλειο Δράμα. Περιελάμβανε τις παραστάσεις ΚΛΥΤΑΙΜΝΗΣΤΡΑ της σπουδαίας φλαμανδικής ομάδας tg STAN σε σκηνοθεσία Jolente De Keersmaeker, ένα πρωτοποριακό έργο για τις σύγχρονες έμφυλες ταυτότητες και τη φωνή των σιωπηλών, και ΠΕΡΣΕΣ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, μια συμπαραγωγή της 2023 Ελευσίς, του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και της εταιρείας «Το Θέατρο», για την τραγωδία της ανθρωπότητας σε μια συνομιλία για τα πολλαπλά παγκόσμια αδιέξοδα του σήμερα.
Συντελεστες
- Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
- Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου
- Σχεδιασμός φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση
- Σκηνικά: Ελίνα Λούκου
- Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος
- Επιμέλεια κομμώσεων: Κωνσταντίνος Βασιλείου
- Make-up artist: Παναγιώτης Καρακάσης
- Επιμέλεια κίνησης: Βάλια Παπαχρήστου
- Μουσική σύνθεση: Αλέξανδρος Μήτρος
- Φωνητική σύνθεση χορού: Αγγελική Τουμπανάκη
- Ηθοποιοί: Παρθενόπη Μπουζούρη (Προφήτης, Απόλλων), Άντζελα Μπρούσκου (Κλυταιμνήστρα), Διονύσης Πιφέας (Ορέστης), Δήμητρα Χατούπη (Αθηνά)
- Ευμενίδες: Σμαράγδα Κάκκινου, Πάολα Καλλιγά, Δανάη Κατσαμένη, Θεοδώρα Κόρδα, Ανδριανή Κυλάφη, Βάλια Παπαχρήστου, Αγγελική Τουμπανάκη