Stylianos Papardelas

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΗΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Οι εντυπώσεις μας από τις Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας αποδείχθηκαν ο ιδανικός τρόπος για να αποχαιρετήσει κάποιος το καλοκαίρι.

 

Ένα μουσικό τριήμερο στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε στο πλαίσιο των Διεθνών Μουσικών Ημερών Καλαμάτας αποδείχθηκε ο ιδανικός τρόπος για να αποχαιρετήσει κάποιος το καλοκαίρι.

Οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας, ο μουσικός θεσμός κλασικής και τζαζ μουσικής ξεκίνησε το ταξίδι του πριν από οκτώ χρόνια στην πόλη της Καλαμάτας, και συγκέντρωσε για ακόμη μία χρονιά, καταξιωμένους καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, ενώ παρουσίασε masterclasses & συναυλίες υψηλών προδιαγραφών στους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης από τις 26 Αυγούστου έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2024.

Χτίζοντας πάνω στην ιδέα που παρουσίασαν για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2016, οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του Φεστιβάλ, ο Στάθης Γυφτάκης, ο Δημήτρης Λάμπος και η Indira Rahmatulla δημιούργησαν με ξεχωριστή ζέση και μεράκι και φέτος ένα περιβάλλον που συνδυάζει masterclasses, σεμινάρια, αλλά συναυλίες με σημαντικούς καλλιτέχνες διεθνούς κύρους.
Στόχος τους; Η συνεισφορά στη μουσική εκπαίδευση και διδασκαλία μέσω διεθνών masterclasses, σεμιναρίων και workshops, καθώς και η δημιουργία ευκαιριών διεθνούς καλλιτεχνικής ανταλλαγής.

Εμείς είχαμε την τύχη μέσα σε τρεις ημέρες να δούμε εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις.

Χιονάτες στην Αρχαία Μεσσήνη

Το βράδυ της Παρασκευής 31 Αυγούστου τα σύννεφα πύκνωναν απειλητικά πάνω από τα κεφάλια μας και ο ουρανός στον ορίζοντά μας φωτιζόταν ανά τακτά χρονικά διαστήματα από αστραπές. Τι θα μπορούσε να αποτελέσει πιο ιδανικό σκηνικό στο πανέμορφο θέατρο της Αρχαίας Μεσσήνης για τις ¨Χιονάτες”, μία μυθική αφήγηση μιας προαιώνιας σύγκρουσης σε πρωτότυπη μουσική του Στάθη Γυφτάκη και σύλληψη, αφήγηση & δραματουργίας της Χριστίνας Δίμιζα και Λίλλυς Τριαντάρη- για δύο αφηγήτριες και τετραμελές μουσικό σύνολο.

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
Οι Χιονάτες Stylianos Papardelas

Στον μυσταγωγικό αυτό αρχαιολογικό χώρο, τρεις Χιονάτες “συναντήθηκαν” και “συνομίλησαν” για την οδύνη να μεγαλώνεις, το κόστος να ενηλικιώνεσαι, τα δώρα του δάσους. Με όχημα το πιο εύθραυστο από όλα τα μουσικά όργανα, την ανθρώπινη φωνή, διαπέρασαν τον χρόνο και τους τόπους, και μας χάρισαν υπέροχες εκδοχές τους σε Βαλκάνια, Ευρώπη, Αφρική.

Μία πολύ όμορφη μουσικοθεατρική εμπειρία που απολαύσαμε στο πλαίσιο του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”.

Μasterclasses βιολιού και πιάνου και Λευκές καλαματιανές Νύχτες

Το Σάββατο (31.08) στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας (studio) παρακολουθήσαμε συναυλία σπουδαστών masterclasses βιολιού και πιάνου. Εξόχως συγκινητικές οι εκτελέσεις των κομματιών – από ανθρώπους όλων των ηλικιών- που επαιξαν από Μπαχ μέχρι Ραχμάνινοφ είτε κατά μόνας είτε μαζί με τους καθηγητές τους, την Αλεξία Μουζά στο πιάνο και τον Felix Froschhammer στο βιολί.

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
Stylianos Papardelas

Αξίζει εδώ να πούμε πως οι συμμετέχοντες των masterclasses δεν είναι μόνο από την Καλαμάτα, αλλά από όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη. Δε θα ξεχάσω έναν 12χρονο πιτσιρικά από την Κρήτη, τον Κωνσταντίνο Δεμέτζο, την άνεση που έπαιξε το Πρελούδιο XV σε Σολ Μείζονα του Μπαχ και τη σονάτα για πιάνο Νο. 5 του Μπετόβεν και το άγχος στα μάτια του στην υπόκλιση. Πραγματικά εκπληκτικός. Αλλά και τον 22χρονο Τρικαλινό Νικόλα Παππά που μας χάρισε μία δεξιοτεχνική εκτέλεση στη σονάτα για πιάνο Νο.2 του Ραχμάνινοφ.

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
O 12χρονος Κωνσταντίνος Δεμέτζος Stylianos Papardelas

Η μουσική βραδιά δεν τελειωσε με τα masterclasses ωστόσο. Βγαίνοντας από το Μέγαρο Χορού το βράδυ, μουσικές είχαν κατακλύσει το μεγαλύτερο μέρος της Καλαμάτας. Η Λευκή Νύχτα ήταν γεγονός. Όλα τα εμπορικά μαγαζιά της πόλης ήταν ανοιχτά μέχρι τις 2.00 το βράδυ και σε κάθε γωνιά της πόλης είχε στηθεί μία μικρή συναυλία. Οι Καλαματιανοί είχαν κατακλύσει τους δρόμους και τα στενά και δε δίσταζαν να στήσουν οπουδήποτε χορό. Αποκορύφωμα της βραδιάς αυτής ήταν ένα καραόκε σε ένα μικρό παραδοσιακό καφενείο. Άνθρωποι όλων των ηλικιών, από 20 έως 80 ετών έδιναν παραγγελιές και τραγουδούσαν από Στέλιο Καζαντζίδη και Γιώργο Νταλάρα μέχρι Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Πραγματικά δε θα μπορούσε αυτή η μουσική βραδιά να έχει καλύτερο επίλογο.

Κάνοντας ανατομία στο βιολοντσέλο

Η πρόγνωση του καιρού που έδινε βροχή το απόγευμα της Κυριακής 1ης Σεπτεμβρίου ανέτρεψε λίγο το πρόγραμμα και το ρεσιτάλ σόλο βιολοντσέλου του διεθνούς φήμη τσελίστα Jean-Guihen Queyras στο Εκκλησιαστήριο της Αρχαίας Μεσσήνης έλαβε τελικά χώρα στο Μέγαρο Χορού της πόλης.

Περιέργεια, ποικιλομορφία και σταθερή αφοσίωση στην ίδια τη μουσική χαρακτηρίζουν το καλλιτεχνικό έργο του Jean-Guihen Queyras. Βλέποντας και ακούγοντάς τον βιώνει κανείς έναν καλλιτέχνη αφοσιωμένο πλήρως στη μουσική του. Οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις του εντυπωσιάζουν καθώς κάνει πραγματική “ανατομία” στο βιολοντσέλο με την ερμηνεία του και αναδεικνύει όλες τις δυνατότητες του μουσικού αυτού οργάνου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που αυτή η ευελιξία της μουσικής του δημιουργίας έχει οδηγήσει πολλές αίθουσες συναυλιών, φεστιβάλ και ορχήστρες να τον προσκαλέσουν ως Artist in Residence.

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
Ο Jean-Guihen Queyras Stylianos Papardelas

Ο Jean-Guihen Queyras υπήρξε ιδρυτικό μέλος του κουαρτέτου Arcanto και είναι μέλος ενός περίφημου τρίο με την Isabelle Faust και τον Alexander Melnikov. Εμφανίζεται συχνά με διάσημες ορχήστρες και μαέστρους και η δισκογραφία του είναι εντυπωσιακή. Είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Μουσικής του Φράιμπουργκ και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του φεστιβάλ Rencontres Musicales de Haute-Provence στο Forcalquier της Γαλλίας.

Μυσταγωγική ήταν η στιγμή που ο Queyras έπαιξε τη σονάτα για δύο βιολοντσέλα του Jean-Baptiste Barrière μαζί με την επίσης εκπληκτική Indira Rahmatulla, που μοιράζεται την καλλιτεχνική διεύθυνση του φεστιβάλ.

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
Ο Jean-Guihen Queyras και η Indira Rahmatulla Stylianos Papardelas

Και η ενδιαφέρουσα συνέχεια στις Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας

Η δική μας εμπειρία στις Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας μπορεί να τελείωσε, όμως αυτές είχαν συνέχεια.Το Spiral Trio (2.09.2024, 20:00, Μέγαρο Χορού Καλαμάτας), ένα από τα καλύτερα ελληνικά σχήματα modern jazz παρουσίασε νέες συνθέσεις που θα αποτελέσουν και το υλικό του επερχόμενου τρίτου άλμπουμ τους.

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
Caerus Chamber Ensemble Stylianos Papardelas

Το διεθνές Caerus Chamber Ensemble, αποτελούμενο από τους Ιόνιαν Ηλία Καντέσα, Pablo Hernán Benedí, Lily Francis, Vashti Hunter και Noam Greenberg, σε τρεις συναυλίες, μοιράστηκε τη σκηνή με τους Καλαματιανούς παραδοσιακούς μουσικούς Νικόλα Παλαιολόγο, Διοτίμα Σπαντιδέα (Τρίτη 03.09.2024, 20:00, Μέγαρο Χορού Καλαμάτας) και το γυναικείο φωνητικό σύνολο “Μελίφωνο” (Παρασκευή 06.09.2024, 20:00, Μέγαρο Χορού Καλαμάτας) σε μία σπάνια σύζευξη μουσικών αντιθέσεων.

Την Τετάρτη 04.09.2024 (20:30), η Moving Band του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας έδεσε τα άλογά της στην άμαξά της, σκαρφάλωσε πάνω της μαζί με δεκάδες κρουστά, φλογέρες, καραμούζες, σφυρίχτρες, ένα δεμάτι ξύλα και μια παλιά πιανόλα και λόγω καιρού μεταφέρθηκε από το Πάρκο του ΟΣΕ στο Studio του Μεγάρου χορού, όπου παρουσίασε τρεις ταινίες του Buster Keaton με συνοδεία ζωντανής μουσικής!

Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας
Η προβολή των ταινιών του Buster Keaton Stylianos Papardelas

Και μία έκπληξη στις Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας

Στο πρόγραμμα των Διεθνών Μουσικών Ημερών υπάρχει και μία συναυλία-έκπληξη για το “κλείσιμο”: Πρόκειται για την πρώτη εμφάνιση στο ελληνικό κοινό της Lau Noah, η οποία ενσαρκώνει την τελευταία λέξη της ανεξάρτητης σύγχρονης τραγουδοποιίας, σε μια σόλο συναυλία στις 10 Σεπτεμβρίου, στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας.

Οι εκδηλώσεις τελούν υπό τη χορηγία και αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

 

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα