ΡΙΦΙΦΙ: “ΤΡΥΠΩΣΑΜΕ” ΣΤΟ ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΤΩΝ ΛΗΣΤΩΝ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΕΙΡΑΣ ΤΟΥ ΤΣΑΦΟΥΛΙΑ
Βρεθήκαμε στα γυρίσματα της νέας σειράς της COSMOTE TV με τίτλο “Ριφιφί”, σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια. Όσα είδαμε και μάθαμε.
Μεσημέρι καθημερινής, με ηλιόλουστο καιρό για την εποχή, περπατάω στην Καλλιθέα. Από τη Δαβάκη, στρίβω στη Δημοσθένους και φτάνω έξω από ένα μεγάλο, επιβλητικό κτίριο, που φαίνεται πως μετράει χρόνια. Είναι ο ΟΤΕ Καλλιθέας, που ένα μέρος του στεγάζει το κατάστημα της COSMOTE και κάποια γραφεία της εταιρείας. Μπαίνω από την πλαϊνή είσοδο, προχωράω και βρίσκω μια μικρή πόρτα που οδηγεί προς ένα υπόγειο. Κατηφορίζω…
Όλα είναι πιο σκοτεινά, πιο παγωμένα, πιο μυστικά. Καμία σχέση με τον «έξω κόσμο». Μιλάμε σιγά, ο χώρος μοιάζει με κρυφό πάρκινγκ ή με παλιό συνεργείο αυτοκινήτων, ή και με τα δύο μαζί. Σκόρπια αντικείμενα, καλώδια, props που μοιάζουν να ήταν εκεί από πάντα. Αν ήθελε να συνωμοτήσει κανείς ή να σκαρφιστεί και να στήσει κάποιο παράνομο σχέδιο, αυτός θα ήταν ο κατάλληλος χώρος για να το πράξει!
Στα δεξιά, υπάρχει στημένη μια οθόνη. Μια παρέα αγκαλιάζεται ενθουσιασμένη, διακρίνω τις φιγούρες τους, χαμόγελα, φωνές. Προχωρώντας «προς τα μέσα», τους βλέπω live να κάθονται σε κύκλο και να μιλάνε. Άλλοτε σοβαρά, άλλοτε με γέλια. Μπαίνουν στον ρόλο τους σε δευτερόλεπτα, προβάρουν τα λόγια τους, αλληλεπιδρούν με τη χημεία τους να είναι έκδηλη, σταματούν, «βγαίνουν» από τον ήρωά τους, παίρνουν μια ανάσα, λένε αστεία και συνεχίζουν.
Είναι οι ληστές του περίφημου «ριφιφί του αιώνα»! Οι δράστες της μεγαλύτερης διάρρηξης που έχει γίνει στην Ελλάδα. Σε έναν μεγάλο πάγκο απλώνονται τα πολύτιμα λάφυρά τους. Μαύροι σάκοι γεμάτοι «ζεστό» χρήμα, χιλιάδες δραχμές χωρισμένες σε δέσμες, κοσμήματα και ράβδοι χρυσού. Παραδίπλα πέτρες και σπασμένα κομμάτια από τσιμέντο, πιο πέρα ένα βανάκι. Και η ιστορία ξεκινά…
Εμπνευσμένη από το “ριφιφί” του 1992
Όλο το σκηνικό που αντικρίσαμε και οι ηθοποιοί που είδαμε αποτελούν την “μαγιά” της νέας σειράς μυθοπλασίας της COSMOTE TV με τίτλο “Ριφιφί” σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια. Μετά από την επιτυχία των “17 Κλωστών” που συγκλόνισαν το κοινό, ο αγαπημένος σκηνοθέτης καταπιάνεται με μια ακόμα αληθινή ιστορία, που “σημάδεψε” την Ελλάδα τη δεκαετία του ’90: τη μεγαλύτερη ληστεία που έγινε ποτέ στην Ελλάδα και που μέχρι σήμερα παραμένει ανεξιχνίαστη.
Η νέα παραγωγή συνδυάζει την υπόθεση αυτή με μια αληθινή ιστορία ανθρώπινης τραγωδίας (την οποία οι συντελεστές δεν μας αποκαλύπτουν, κρατώντας ένα δυνατό spoiler για την θέαση!). Το σενάριο της σειράς των 6 επεισοδίων υπογράφουν οι Βασίλης Ρίσβας και Δήμητρα Σακαλή και την εκτέλεση παραγωγής έχει αναλάβει η Tanweer Productions. Τα γυρίσματα αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη Μαρτίου, με την πρεμιέρα να προγραμματίζεται για την επόμενη τηλεοπτική σεζόν αποκλειστικά στην COSMOTE TV.
Η ιστορία του “Ριφιφί” ακολουθεί τα γεγονότα γύρω από την περιβόητη ληστεία σε τράπεζα της Αθήνας το 1992, όπως παρουσιάστηκαν μέσα από ρεπορτάζ και ειδήσεις της εποχής, κι έρχεται να καλύψει μυθοπλαστικά τα δυο μεγάλα ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα. Ποιοι το έκαναν και γιατί; Οι Αρχές μίλησαν για οργανωμένο έγκλημα, τρομοκρατικές οργανώσεις και ιδιαίτερα μορφωμένους και αδίστακτους δράστες. Ήταν, όμως, πράγματι έτσι;
Αρκετά από τα γυρίσματα του “Ριφιφί” πραγματοποιούνται στο υπόγειο του ΟΤΕ Καλλιθέας, ενώ όπως μάς αποκαλύπτει ο Σωτήρης Τσαφούλιας, αυτή την περίοδο στήνεται, κυριολεκτικά, μια ολόκληρη περιοχή στη Νίκαια, η οποία θα αναβιώνει την Καλλιρόης της δεκαετίας του ’90. Εκεί, θα “υψωθεί” η Τράπεζα – αντικείμενο της μεγάλης ληστείας – αλλά και ένα ζαχαροπλαστείο-καφενείο απέναντί της, μέρος το οποίο θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην υπόθεση της σειράς.
«Εάν είχα φανταστεί στο παραμικρό τη δυσκολία της σειράς αυτής, δεν θα την έκανα. Είναι πολύ πιο εύκολο να κάνεις Ελλάδα του 1800 ή του 1900 από ό,τι να κάνεις Αθήνα το 1992. Έχεις φανάρια, αλλά ήταν αλλιώς. Έχεις φανάρια, αλλά ήταν αλλιώς. Έχεις λεωφορεία, αλλά ήταν αλλιώς. Πήγαμε σε έναν πολύ ωραίο χώρο στη Νίκαια, όπου εδώ και δύο μήνες κατασκευάζεται η Καλλιρόης με τα δύο ρεύματα, η Τράπεζα και οι πολυκατοικίες, όπως και το ζαχαροπλαστείο απέναντι το οποίο αποτελεί το βασικό μας set. Το μόνο που κάπως με έχει στεναχωρήσει, είναι ότι την ΕΥΔΑΠ την λέμε ΕΤΥΔΑΠ, γιατί δεν μας δώσανε άδεια να χρησιμοποιήσουμε το όνομά της» μας λέει ο Σωτήρης Τσαφούλιας, αναφερόμενος στη σειρά και το πώς πρόκειται να αναβιώσει την περίοδο εκείνη.
Μια ανθρωποκεντρική, συγκινητική σειρά
Η σειρά “Ριφιφί” δεν είναι μια προσπάθεια πραγματικής απεικόνισης της μεγάλης ληστείας του 1992. Εμπνέεται μεν από το γεγονός εκείνο, αλλά οι σεναριογράφοι και ο Σωτήρης Τσαφούλιας δημιουργούν μια ανθρωποκεντρική σειρά, γεμάτη συγκίνηση και έντονα στοιχεία χιούμορ. Μεγάλο ερώτημα και σημαντικό στοιχείο της ιστορίας μας, αποτελεί το κίνητρο των ηρώων που την απαρτίζουν. Τι ώθησε, όμως, τον γνωστό σκηνοθέτη να πάρει την απόφαση να ζωντανέψει την συγκεκριμένη υπόθεση;
«Μου αρέσει να καταπιάνομαι με projects που μπορεί να με καταστρέψουν. Μου αρέσει να βγαίνω από το comfort – safety zone μου. Όπου υπάρχει μεγάλο ρίσκο, με ιντριγκάρει. Αυτή η ιστορία μου άρεσε, γιατί, πρώτον, είναι πραγματική και δεύτερον, με τη σύνδεση των δύο πραγματικών ιστοριών, δίνουμε ένα άλλο κίνητρο σε όλη αυτή τη φάση. Ό,τι είχα διαβάσει και ό,τι είχα μελετήσει είχε να κάνει με το ότι είχε να κάνει με τρομοκρατική οργάνωση, μετά με μαφιόζικη οργάνωση και αναφέρονταν σε ανθρώπους με τρομερή τεχνογνωσία και φοβερή εμπειρία, με ιντριγκάρισε πολύ το να βάλω τους επτά απόλυτους losers να κάνουν τη μεγαλύτερη ληστεία που έχει γίνει ποτέ» λέει ο ίδιος και εξηγεί:
«Είναι επτά αντιήρωες και δεν ήθελα κανενός το κίνητρο να είναι τα λεφτά. Όλοι έχουν υποστεί μια απώλεια, με διαφορετικούς τρόπους ο καθένας. Η ηθικός αυτουργός που είναι η Ευαγγελία Μουμούρη έχει υποστεί τη μεγαλύτερη και παρακολουθώντας τις ζωές αυτών των ανθρώπων, τους μαζεύει για να κάνουν μια προσπάθεια να χτυπήσουν μια ιδέα, ένα σύστημα. Δεν είναι τόσο τα λεφτά το κίνητρό τους. Και είμαστε ένας λαός που, καλώς ή κακώς, στεκόμαστε πολύ στο κίνητρο, δηλαδή είμαστε πάντα με την Αντιγόνη και ποτέ με τον Κρέοντα. Δεν είναι μια σειρά αμιγώς αστυνομικής ληστείας, αλλιώς θα έκανα ένα ντοκιμαντέρ για να διηγηθώ την ιστορία. Είναι μια ανθρωποκεντρική σειρά. Δεν έρχεται το ελληνικό La Casa De Papel».
Όπως περιγράφει ο Σωτήρης Τσαφούλιας, δίνοντας το στίγμα της σειράς: «Δεν μένουμε στο πόσο άνοιξε μια τρύπα. Μπήκε, έκλεψε, τελειώσαμε. Οι επιμέρους ιστορίες που διανθίζουν και τους ήρωες και τα προσωπικά τους διλήμματα, παίζουν ένα σημαντικό ρόλο. Τις ιστορίες που μοιράζομαι με τον κόσμο, τις φαντάζομαι σαν πισίνες που έχουν διαφορετικά βάθη. Όποιος θέλει να μείνει στα ρηχά, μένει. Όποιος θέλει να μπει πιο βαθιά, να έχει τη δυνατότητα να το κάνει. Οι ιστορίες είναι πιο πολύ ανθρωποκεντρικές. Διαβάζει κανείς το καστ και λέει “θα γελάσουμε”. Έχει κωμικά στοιχεία η σειρά, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Είναι μια βαθιά ανθρωποκεντρική και ανθρώπινη σειρά, που μέσα από την πράξη των ηρώων απέναντι σε μία Τράπεζα, ο καθένας μπορεί να δει πού στέκεται εκείνος, ποιο είναι το δικό του τέρας, η δική του τράπεζα και ο δικός του εφιάλτης. Ήθελα να πω αυτή την ιστορία από μια άλλη οπτική γωνιά».
Πάντως, το all-star cast του “Ριφιφί” είναι πράγματι εντυπωσιακό, με τον Σωτήρη Τσαφούλια να αναφέρει για τη συνεργασία του μαζί τους: «Όταν ένας αριθμός ταλαντούχων ανθρώπων βρεθεί σε ένα χώρο μαζί, δεν κάνουν ομάδα. Κάνουν ένα γκρουπάκι ταλαντούχων ανθρώπων. Έχω την τύχη και την ευλογία να απαρτίζομαι από αστέρια που έχουν καταφέρει να κουρδισθούν μεταξύ τους. Τα καλά αποτελέσματα έρχονται από μια ομάδα που έχει δουλέψει καλά. Μπορούμε και δουλεύουμε ως μια καλοκουρδισμένη μηχανή, που στα δύσκολα μπορεί και αντεπεξέρχεται». Όπως λέει, τα 6 επεισόδια της σειράς αντιστοιχούν σε 49 μέρες γυρισμάτων, ενώ σημειώνει πως «το ότι έχω λίγα χρήματα και λίγο χρόνο, δεν είναι άλλοθι για να είμαι πρόχειρος».
Οι επτά αντιήρωες του “Ριφιφί”
Η σειρά πλαισιώνεται από ένα μεγάλο και καταξιωμένο καστ Ελλήνων ηθοποιών, εκ των οποίων ορισμένους έχουμε να τους δούμε πολύ καιρό στην τηλεόραση. Το δυναμικό τους come-back, όπως μας λένε, έχει να κάνει τόσο με την επιθυμία τους να συνεργαστούν με τον Σωτήρη Τσαφούλια όσο και με το πόσο τους “κέρδισε” το σενάριο. Όλοι, πάντως, συμφωνούν σε ένα πράγμα: ότι το ανθρώπινο στοιχείο είναι έντονο και διάχυτο στη σειρά.
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης, που υποδύεται τον Αντώνη, αναφέρει για τον ρόλο του και τη σειρά: «Εγώ έχω ένα γραφείο κηδειών. Συνεργάτης μου είναι ο Δήμος Γιγαντάκης. Στην αρχή είμαι αρνητικός, αλλά βάσει αυτών που ακούω, των προσωπικών ιστοριών των υπολοίπων, με πείθει. Το σενάριο έχει γραφτεί αριστοτεχνικά και έχει πολλή ανθρωπιά μέσα. Υπερισχύει η ανθρώπινη ιστορία, παρά το ότι εμείς θα κάνουμε μια ληστεία. Δεν είναι ένα action movie. Είναι το γιατί γίνεται ό,τι γίνεται. Αυτοί οι άνθρωποι έχουν υποστεί – οι περισσότεροι – κάτι από την Τράπεζα. Άρα, όπως λέει μέσα το σενάριο, δεν μας ενδιαφέρει το πόσα θα πάρουμε, αλλά το να πλήξουμε το κύρος της. Οι περισσότεροι είναι λαϊκοί άνθρωποι, που δεν έχουν πράξει κάτι κακό».
Ο Δήμος Γιγαντάκης, που “κρατάει” τον ρόλο του Αργύρη, ζει μόνιμα πια στις ΗΠΑ, αλλά είπε το “ναι” για τη σειρά, αφού τον έπεισε ο Τσαφούλιας. «Πώς με έπεισε ο Σωτήρης! Μόνο που βρέθηκα μαζί του, “κλακ”, έγινε. Είμαστε κολλητοί με τον Αντώνη από μικρά παιδιά, αλλά έμπλεξα και πήρα τον κακό δρόμο. Ο Μιχάλης (Προμηθέας Αλειφερόπουλος) με πείθει για τη ληστεία και εγώ με την σειρά μου “ψήνω” και τον ψηλό και κάνουμε ό,τι κάνουμε. Έχει χιούμορ, αλλά έχει και πραγματικές ιστορίες».
Ο Πάνος Βλάχος, που είχε πρωταγωνιστήσει στις “17 Κλωστές”, εδώ παίζει τον Βάκη, έναν τεμπέλη από άποψη, που δεν τα πολυκαταφέρνει σε κάτι, αλλά δεν θέλει και να συμβιβαστεί. «Είναι ένας άνθρωπος λαϊκής καταβολής, ο οποίος βρίσκεται την ευκαιρία να συμμετέχει σε κάτι που τον ξεπερνά. Παρά το ότι εκτυλίσσεται στο 1992, ο ρόλος κουβαλάει τη ματαιότητα μιας γενιάς που βλέπουμε και σήμερα, από τα 15 έως τα 25, οι οποίοι δεν πράττουν όχι επειδή δεν τους δίνεται η ευκαιρία, αλλά επειδή η ματαιότητα της ύπαρξής τους και η έλλειψη του νοήματος της ζωής, τους έχει κατασπαράξει. Η έλλειψη νοήματος καθιστά τον Βάκη ανάπηρο να ζήσει και αυτό με συγκινεί πάρα πολύ. Η ανάγκη να υπάρξει και να έχει ονοματεπώνυμο τον κάνει να μπει στη ληστεία».
Ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, που υποδύεται τον Μιχάλη, αναφέρει για τον ρόλο του: «Όπως όλα τα μέλη της ομάδας μας, κι ο Μιχάλης δεν είναι κανένας εγκληματίας. Ενώ είναι ένας πολύ ήσυχος άνθρωπος, του γύρισε ο διακόπτης και έκανε μια πράξη απόγνωσης – η οποία δεν θεωρείται νόμιμη, δυστυχώς! – και βρέθηκε στη φυλακή. Από ‘κει τον εντοπίζει η Όλγα, που είναι ο εγκέφαλος της ομάδας. Η γυναίκα του τον έχει αφήσει και έχει πάρει τα παιδιά για την Πάτρα και βρίσκεται σε μια έξτρα απόγνωση. Προσπαθεί μέσα από αυτό να πάρει την εκδίκησή του από το σύστημα, αλλά και να τα φέρει βόλτα για να πάρει πίσω την οικογένειά του».
Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ενσαρκώνει τον Νίκο, κάνοντας δυναμική επιστροφή στην τηλεόραση. Όπως λέει: «Επέλεξα τώρα να γυρίσω στην τηλεόραση, γιατί ήθελα να συνεργαστώ με τον Σωτήρη και τον θαυμάζω, ενώ η παραγωγή ήταν βέβαιο ότι θα φέρει ένα ποιοτικό αποτέλεσμα».
Με τη σειρά του, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, που έχει τον ρόλο του Μανώλη, αναφέρει: «Ο Σωτήρης Τσαφούλιας εργάζεται πάνω σε ένα μαγικό σενάριο, το οποίο το καθοδηγεί μαεστρικά, με τιμιότητα και ανθρωπιά. Όταν το σενάριο ενθουσιάστηκα, είπα ότι θέλω να συμμετέχω. Είχα, όμως, ένα μεγάλο πρόβλημα, που άρχισε να μου γίνεται ψιλοεφιάλτης. Έχω κλειστοφοβία και όλες αυτές οι σκηνές με τα λαγούμια και τις σήραγγες με προβλημάτιζαν, όμως βρήκαμε λύσεις».
Η “εγκέφαλος” της μεγάλης ληστείας, η ηθική αυτουργός, είναι η Όλγα, την οποία υποδύεται η Ευαγγελία Μουμούρη. Ιδιαίτερα συγκινημένη για τον ρόλο της, αναφέρει: «Εγώ τους μαζεύω, τους ψάχνω και τους οργανώνω. Η ιστορία της Όλγας είναι μια συγκλονιστική ιστορία, μια πραγματική ιστορία μιας γυναίκας που έχει χάσει την οικογένειά της και θέλει να καταστρέψει τη συγκεκριμένη τράπεζα. Δεν θέλει, όμως, να κλέψει κάποια χρήματα, αλλά να διαλύσει το κύρος της τράπεζας και για αυτό θέλει να χτυπήσει τις θυρίδες. Και έτσι ξεκινά την αναζήτηση βοηθών».
Τέλος, γνωρίζουμε τον Αχιλλέα Ζέρβα, ο οποίος παίζει τον Θέμη, υπάλληλο του ζαχαροπλαστείου που βρίσκεται απέναντι από την Τράπεζα. Για την περίπτωσή του και το πώς επιλέχθηκε για τη σειρά, είχε μιλήσει προηγουμένως ο Σωτήρης Τσαφούλιας, λέγοντας πως τον συναντούσε συχνά ως θαυμαστή του, μετά από πρεμιέρες. Ο Αχιλλέας πάσχει από διαταραχή ομιλίας (τραύλισμα). Κάποια στιγμή, ο νεαρός ηθοποιός γράφτηκε σε ένα masterclass του σκηνοθέτη και μετά από έναν συγκλονιστικό μονόλογο – τον οποίον είπε χωρίς να τραυλίζει – ο Σωτήρης Τσαφούλιας τον ενέταξε στο καστ.
«Προσπαθούσα πολλά χρόνια να ασχοληθώ με την ηθοποιία. Λόγω του τραυλισμού μου θεωρούσα πως δεν είχα καμία ελπίδα. Ήρθε αυτή η ευκαιρία κι άλλαξαν όλα. Θυμάμαι ότι πήγαινα στα μαθήματα και έλεγα στον εαυτό μου “μάθε ότι μπορείς”. Τώρα είμαι εδώ, δίπλα σε τόσο σπουδαίους ηθοποιούς. Ελπίζω να τα πάω καλά και να αρέσει ο ρόλος μου στον κόσμο» λέει ο ίδιος για τη συμμετοχή του στο “Ριφιφί”.