“ΗΤΑΝ PLAYBACK ΚΥΡΙΕ ΚΑΨΗ” – ΔΡΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΚΑΝΔΑΛΑ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΤΕΛΙΚΟΥΣ EUROVISION
Από καταγγελίες για playback και αδιαφανείς διαδικασίες μέχρι αποκλεισμούς και νομικές διαμάχες, ας θυμηθούμε τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές που προκάλεσαν θόρυβο γύρω από τους ελληνικούς τελικούς της Eurovision.
Λίγες ώρες απομένουν μέχρι να μάθουμε ποιο τραγούδι θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον 69ο Διαγωνισμό Τραγουδιού της Eurovision, που θα διεξαχθεί φέτος στη Βασιλεία της Ελβετίας στις 13,15 και 17 Μαΐου.
Απόψε, Πέμπτη (30/01) θα πραγματοποιηθεί ο Εθνικός Τελικός, στον οποίο θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά ζωντανά τα 12 τραγούδια των υποψήφιων καλλιτεχνών, οι οποίοι θα διεκδικήσουν το εισιτήριο για τη Eurovision 2025.
Αναλυτικά, η σειρά εμφάνισης είναι η εξής:
- Rikki
- Θάνος Λάμπρου
- Κώστας Αγέρης
- Andy Nicolas
- Klavdia
- Κων. Χριστοφόρου & Κώστας Καραφώτης
- Kalais & Vlasseros
- BARBZ
- Evangelia
- Dinamiss
- Ναυσικά
- Xannova Xan
Ο νικητής του εθνικού τελικού θα αναδειχθεί μέσα από την ψήφο του τηλεοπτικού κοινού (50%) και την αξιολόγηση δύο επιτροπών – μιας εγχώριας και μιας διεθνούς – που θα καθορίσουν το υπόλοιπο 50%.
Μπορεί φέτος τα πράγματα να κυλούν ήρεμα, χωρίς τσακωμούς και εντάσεις ανάμεσα στους υποψηφίους, ωστόσο τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι. Στο παρελθόν, πολλές φορές τα παρασκήνια κέρδιζαν περισσότερο την προσοχή από τη μουσική. Οι αντιπαραθέσεις και οι φήμες γύρω από τις διαδικασίες επιλογής, οι προσωπικές σχέσεις των καλλιτεχνών και οι εντάσεις ανάμεσά τους συχνά έκλεβαν την παράσταση.
ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΔΡΑΜΑΤΑ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΤΕΛΙΚΟΥΣ ΤΗΣ EUROVISION
Η διαδικασία επιλογής της ελληνικής συμμετοχής στη Eurovision έχει περάσει από πολλές αλλαγές και προσαρμογές μέσα στα χρόνια. Παράλληλα, δεν έλειψαν τα δράματα, οι παρεξηγήσεις και τα σκάνδαλα που συχνά απασχόλησαν τα μέσα ενημέρωσης και το κοινό.
Από καταγγελίες για playback και αδιαφανείς διαδικασίες μέχρι αποκλεισμούς και νομικές διαμάχες, ας θυμηθούμε τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές που προκάλεσαν θόρυβο γύρω από τους ελληνικούς τελικούς.
1974: Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και μια σοβαρή καταγγελία
Το 1974, κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, το συγκρότημα Νοστράδαμος κέρδισε τον πρώτο εθνικό διαγωνισμό που διοργάνωσε η ΕΡΤ για την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Eurovision. Παρόλο που είχαν επιλεγεί για να εκπροσωπήσουν τη χώρα, λίγο πριν από τη διεξαγωγή του διαγωνισμού, η συμμετοχή τους ακυρώθηκε.
Αφορμή αποτέλεσε ένα σοβαρό σκάνδαλο που αφορούσε κατηγορίες για βιασμό από μέλος του συγκροτήματος, γεγονός που οδήγησε τελικά στη διάλυσή του. Στη θέση των Νοστράδαμος, η ΕΡΤ αποφάσισε να στείλει τη Μαρινέλλα, η οποία εκπροσώπησε την Ελλάδα με το τραγούδι “Κρασί, Θάλασσα και το Αγόρι μου”.
1980: Υπάρχει “κώλυμα”, αλλά η Βίσση κάνει “Autostop”
Στις 10 Μαρτίου 1980 πραγματοποιήθηκε ο εθνικός τελικός για την επιλογή της ελληνικής συμμετοχής στη Eurovision, με μια πραγματική “dream team” της τότε ελληνικής δισκογραφίας: Δάκης, Κώστας Τουρνάς, Μπέσσυ Αργυράκη, Τάκης Αντωνιάδης, Γλυκερία και Γιάννης Φλωρινιώτης συμμετείχαν στη βραδιά.
Καθώς ο διαγωνισμός πλησίαζε στο τέλος του, είχαν συσταθεί δύο επιτροπές: μια πρωτοβάθμια που ανέδειξε πρώτο με διαφορά τον Κώστα Τουρνά και μια δευτεροβάθμια, της οποίας τα αποτελέσματα επεξεργάζονταν μέχρι τη στιγμή της ανακοίνωσης του νικητή. Ωστόσο, λίγο πριν το τέλος, ο παρουσιαστής Βασίλης Τσιβιλίκας ενημέρωσε το τηλεοπτικό κοινό ότι υπήρχε κάποιο «κώλυμα». Την επόμενη μέρα, ανακοινώθηκε ως νικητήριο το τραγούδι «Autostop» της Άννας Βίσση.
1989: Η Μαντώ κινείται νομικά κατά της ΕΡΤ
Η ΕΡΤ διοργάνωσε τον εθνικό τελικό στις 31 Μαρτίου 1989, στα τηλεοπτικά της στούντιο στην Αθήνα, με παρουσιάστρια τη Δάφνη Μπόκοτα. Τα τραγούδια παρουσιάστηκαν μέσω βιντεοκλίπ και η επιλογή του νικητήριου τραγουδιού έγινε από μια επιτροπή “ειδικών”.
Αργότερα αποκαλύφθηκε ότι η Μαντώ ήταν η επικρατέστερη για τη νίκη, καθώς κατέλαβε τη δεύτερη θέση μόλις με έναν βαθμό διαφορά από τη Μαριάννα Ευστρατίου. Η Μαντώ προχώρησε σε νομικές ενέργειες κατά της ΕΡΤ, καθώς ένα μέλος της επιτροπής δεν ψήφισε. Αν και κέρδισε την υπόθεση, η διαδικασία είχε καθυστερήσει τόσο που δεν ήταν δυνατό να ανατραπεί η απόφαση, με αποτέλεσμα η Μαριάννα Ευστρατίου να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision.
2002: Το σκάνδαλο playback Ρακιτζή και η Πέγκυ Ζήνα στα “παράθυρα”
Το 2002 αποτέλεσε μια από τις πιο πολυσυζητημένες χρονιές για την ελληνική επιλογή της Eurovision, με μια «μάχη» που έμεινε στην ιστορία. Μεγάλα ονόματα της εγχώριας μουσικής σκηνής συμμετείχαν στον εθνικό τελικό, όπως η Πέγκυ Ζήνα, ο Κώστας Μπίγαλης και ο Μιχάλης Ρακιντζής. Το τραγούδι της Πέγκυς Ζήνα «Love is a Wonderful Thing», σε σύνθεση του Θάνου Καλλίρη, θεωρούταν το απόλυτο φαβορί. Ωστόσο, η έκπληξη της βραδιάς ήρθε όταν νικητήριο αναδείχθηκε το «S.A.G.A.P.O.» του Μιχάλη Ρακιντζή, ένα τραγούδι με ρετρό αισθητική και έντονα ηλεκτρονικά στοιχεία, το οποίο θυμίζει δεκαετία ’80.
Η απόφαση προκάλεσε αντιδράσεις. Πολλοί αμφισβήτησαν τη διαδικασία, καθώς υποστήριξαν ότι ο Ρακιντζής τραγούδησε σε playback, ενώ η παρουσιάστρια Δάφνη Μπόκοτα δεν ανακοίνωσε ποτέ επίσημα το άνοιγμα των γραμμών ψηφοφορίας, αφήνοντας τον κόσμο με την εντύπωση ότι δεν μπορούσε να συμμετάσχει. Το ζήτημα πήρε διαστάσεις, πέρα από τις ψυχαγωγικές εκπομπές, φτάνοντας μέχρι δελτία ειδήσεων και πολιτικά talk shows. Η Πέγκυ Ζήνα, δυσαρεστημένη, έκανε αρκετές δημόσιες δηλώσεις διαμαρτυρόμενη για την αδικία της βραδιάς, λέγοντας μάλιστα πως οι διαγωνιζόμενοι “δεν έπαιξαν με τους ίδιους όρους”.
Παρά την αμφισβητούμενη νίκη, το «S.A.G.A.P.O.» παραμένει ένα καλτ κομμάτι που, αν και αναδείχθηκε 17ο στη Eurovision, εξακολουθεί να έχει φανατικούς θαυμαστές στην Ελλάδα.
2004: Ο νικητής που δεν πήγε ποτέ στη Eurovision
Το 2004, στον εθνικό τελικό Eurostar, ο Απόστολος Ψυχράμης αναδείχθηκε νικητής και ετοιμαζόταν να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision με το τραγούδι «All Right». Ωστόσο, λίγο πριν τον διαγωνισμό στην Κωνσταντινούπολη, η ΕΡΤ αποφάσισε να κάνει απευθείας ανάθεση στον Σάκη Ρουβά, με το τραγούδι «Shake It». Η απόφαση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς πολλοί θεώρησαν ότι η νίκη του Ψυχράμη δεν είχε αξιοποιηθεί δίκαια.
Παρά τις αντιδράσεις, ο Ρουβάς κατέκτησε την τρίτη θέση στον διαγωνισμό της Eurovision, χαρίζοντας στην Ελλάδα μια από τις πιο επιτυχημένες συμμετοχές της εκείνη την περίοδο.
Το παρασκήνιο της αντικατάστασης του Ψυχράμη ήταν έντονο. Παρά τη δύσκολη απόφαση, ο Απόστολος Ψυχράμης δεν αποκλείστηκε τελείως από τη συμμετοχή, καθώς ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη ως μέλος των φωνητικών στην ελληνική συμμετοχή, μαζί με τους άλλους δύο φιναλίστ του Eurostar, τον Αντώνη Δόμινο και τη Γιάννα Φαφαλιού.
2010: Ξαφνικός αποκλεισμός δύο τραγουδιών
Στον εθνικό τελικό του 2010 για την επιλογή της ελληνικής συμμετοχής στη Eurovision, σημειώθηκαν δύο αποκλεισμοί λόγω παραβίασης των κανονισμών περί δημοσιοποίησης των τραγουδιών πριν από την επίσημη παρουσίασή τους. Το τραγούδι της Κατερίνας Αυγουστάκη «Enjoy the Day» είχε διαρρεύσει στο YouTube ήδη από τις 5 Νοεμβρίου 2009, ενώ το τραγούδι της Ελευθερίας Ελευθερίου «Tables Are Turning» εμφανίστηκε στο διαδίκτυο στις 25 Φεβρουαρίου 2010.
Η ΕΡΤ, τηρώντας τους αυστηρούς κανονισμούς της Eurovision, απέκλεισε και τις δύο συμμετοχές. Προκειμένου να αποφευχθούν νέες διαρροές, η ΕΡΤ αποφάσισε να δημοσιεύσει πρόωρα τα υπόλοιπα επτά τραγούδια στις 26 Φεβρουαρίου 2010 μέσω της επίσημης ιστοσελίδας της.
Παρά τις αντιδράσεις, ο τελικός διεξήχθη κανονικά και το εισιτήριο για τη Eurovision πήρε ο Γιώργος Αλκαίος με το τραγούδι «OPA», με το οποίο κατέκτησε την 8η θέση στον διαγωνισμό της Νορβηγίας.
2012: Κόντρα διαγωνιζομένων για ευνοιοκρατία
Στον εθνικό τελικό της Eurovision του 2012, προέκυψε ένα περιστατικό που τροφοδότησε φήμες σχετικά με τις διαδικασίες επιλογής των συμμετοχών. Μία από τις συμμετέχουσες φερόταν να έχει προσωπική σχέση με ένα γνωστό πρόσωπο της σόουμπιζ, γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις για την αξιοκρατία του διαγωνισμού.
Η Ελευθερία Ελευθερίου, η οποία τελικά εκπροσώπησε την Ελλάδα με το τραγούδι «Aphrodisiac», δήλωσε ότι δεν θεωρεί σωστό να προβάλλεται η προσωπική ζωή των καλλιτεχνών για επαγγελματικούς σκοπούς, αφήνοντας αιχμές για την αντίπαλό της. Το περιστατικό αυτό πυροδότησε συζητήσεις και εντάσεις, ενώ οι φήμες γύρω από τις διαδικασίες επιλογής των τραγουδιών έμειναν στην επικαιρότητα για αρκετό καιρό.
2013: Κόντρα Αγγελικής Ηλιάδη και Αγάθωνα Ιακωβίδη
Ο εθνικός τελικός του 2013 είχε δύο φαβορί: την Αγγελική Ηλιάδη με το τραγούδι “Χίλιες και Μία Νύχτες” και την μπάντα Κόζα Μόστρα με τον Αγάθωνα Ιακωβίδη και το τραγούδι “Alcohol Is Free”. Ηλιάδη και Αγάθωνας βρίσκονται στα “μαχαίρια”. Δηλώνουν στις τηλεοπτικές κάμερες ότι δε θα στενοχωριόνταν ιδιαίτερα αν ο άλλος πάθαινε κάποιο ατύχημα πριν τον εθνικό τελικό.
Η ένταση κορυφώθηκε όταν, μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων που ανέδειξαν νικητές τους Κόζα Μόστρα, ο Αγάθωνας εξέφρασε δημόσια το παράπονό του, κατηγορώντας την Ηλιάδη ότι δεν τους συνεχάρη. Το γεγονός αυτό συζητήθηκε έντονα στα μέσα και δημιούργησε έναν άτυπο «πόλεμο» δηλώσεων μεταξύ των δύο πλευρών.
2018: Ξαφνικός αποκλεισμός των συμμετοχών και απευθείας ανάθεση στη Γιάννα Τερζή
Το 2018, η ΕΡΤ προγραμμάτισε εθνικό τελικό για την επιλογή του εκπροσώπου της Ελλάδας στη Eurovision. Δισκογραφικές εταιρείες κλήθηκαν να υποβάλουν προτάσεις, με την Panik Records να προτείνει τη Γιάννα Τερζή με το τραγούδι “Όνειρό Μου”. Ωστόσο, λίγο πριν από τη διεξαγωγή του εθνικού τελικού, ανακοινώθηκε ότι καμία από τις συμμετοχές δεν πληρούσε τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
Ως αποτέλεσμα αυτού, η ΕΡΤ αποφάσισε να επιλέξει εσωτερικά τη Γιάννα Τερζή με το “Όνειρό Μου” για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στη Eurovision 2018. Η απόφαση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις από τις απορριφθείσες συμμετοχές και το κοινό. Στον Α’ Ημιτελικό της Eurovision 2018, η Γιάννα Τερζή εμφανίστηκε 14η και δεν κατάφερε να προκριθεί στον Τελικό.
2023: Αντιδράσεις για τη συμμετοχή του Victor Vernicos
Η επιλογή του Victor Vernicos με το τραγούδι “What They Say” για την εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Eurovision 2023 προκάλεσε αντιδράσεις και αμφισβητήσεις σχετικά με τη διαδικασία επιλογής. Μία από τις απορριφθείσες συμμετοχές προχώρησε σε νομική ενέργεια κατά της ΕΡΤ, ισχυριζόμενη ότι η επιλογή του 16χρονου δεν έγινε με δίκαιο τρόπο.
Παρά τις αντιδράσεις, ο Victor Vernicos εκπροσώπησε την Ελλάδα στον διαγωνισμό, ωστόσο η συμμετοχή του δεν κατάφερε να προκριθεί στον Τελικό, καταλαμβάνοντας την 30η θέση μεταξύ 37 συμμετοχών.