SURVIVOR 2024: ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΤΣΙΡΚΟ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ
Το Survivor επέστρεψε και είναι άνοστο, άγευστο και απάλευτο. Γιατί απολαμβάνουμε να παρακολουθούμε ανθρώπους να ταπεινώνονται;
Το Survivor 2024 έκανε πρεμιέρα το βράδυ της Κυριακής (07/01) μέσα από τη συχνότητα του ΣΚΑΪ, με τον Γιώργο Λιανό να υπόσχεται ένα παιχνίδι που φέτος θα παίζεται αλλιώς.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν φάνηκε να συμβαίνει στο πρώτο επεισόδιο.
Οι παίκτες επιβιβάστηκαν σε ελικόπτερα της παραγωγής για ακόμη μια φορά, πέταξαν πάνω από τη θάλασσα, μέχρι που έφτασαν κοντά στο νησί όπου θα κληθούν να επιβιώσουν το επόμενο διάστημα.
Οι παίκτες πήδηξαν μέσα στο νερό και στη συνέχεια κολύμπησαν έως ότου να φτάσουν στη στεριά και έμοιαζαν ήδη κουρασμένοι.
Κατά την άφιξή τους στην παραλία, τους καλωσόρισε ο Γιώργος Λιανός, που ανακοίνωσε τους νέους κανόνες, προτού προχωρήσει στις απαραίτητες συστάσεις των ομάδων.
ΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΠΑΙΚΤΕΣ ΡΙΑΛΙΤΙ
Το Survivor ξεκίνησε με τον παρουσιαστή του ριάλιτι επιβίωσης να υποδέχεται τους 20 παίκτες, Διάσημους και Μαχητές, οι οποίοι συστήθηκαν αρκετά μουδιασμένα στο τηλεοπτικό κοινό. Μεταξύ αυτών, τρεις παίκτες από προηγούμενους κύκλους του Survivor, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν μετατραπεί σε επαγγελματίες παίκτες ριάλιτι.
Ο λόγος για την Κατερίνα Δαλάκα (συμμετέχει για 4η φορά), την Ασημίνα Χατζηανδρεύου (3η φορά) και τον Αλέξη Παππά (2η φορά, ενώ έχει διατελέσει και γαμπρός στο Bachelor 2).
Και οι τρεις αυτοί παίκτες έχουν έρθει στο -πρόσφατο παρελθόν- σε σοβαρή διαμάχη με την παραγωγή του ριάλιτι επιβίωσης, με την Ασημίνα μάλιστα να στρέφεται νομικά κατά του Ατζούν Ιλιτζαλί.
Συγκεκριμένα, μόλις τον Φεβρουάριο του 2023 και λίγο μετά την αποβολή της από το Survivor All Star, η Χατζηανδρέου απέστειλε εξώδικο στην παραγωγή του ΣΚΑΪ, με σειρά σοβαρών καταγγελιών κατά της Acun Medya.
Το εξώδικο εγκαλούσε την παραγωγή για δυσάρεστες εμπειρίες και κακομεταχείρισή της στον Άγιο Δομίνικο.
“Ουδέποτε μέχρι και σήμερα ανέλαβα το πρωτότυπο υπογεγραμμένο σε κάθε σελίδα έγγραφο της μεταξύ μας ισχύουσας συμφωνίας”, ανέφερε το εξώδικο, με την παίκτρια να δηλώνει στις κάμερες ότι κρατήθηκε παρά τη θέλησή της έγκλειστη σε δωμάτιο ξενοδοχείου μαζί με έναν υπάλληλο της εταιρείας παραγωγής για δέκα ημέρες, καταγγέλλοντας ότι της χορηγούνταν καθημερινά τρία ηρεμιστικά χάπια, τα οποία χρειαζόταν για να αντιμετωπίσει τη δύσκολη ψυχική κατάσταση που βρισκόταν.
Η Acun Medya, λίγες ώρες αργότερα, εξέδωσε ανακοίνωσε απορρίπτοντας τους “φαιδρούς” όπως τους χαρακτήρισε ισχυρισμούς από την πλευρά της Ασημίνας και τονίζοντας πως θα δείξει ‘μηδενική ανοχή στις αβάσιμες πράξεις”.
“Οι ισχυρισμοί που δημοσιοποιήθηκαν σήμερα από πρώην διαγωνιζόμενη του SURVIVOR ALL STAR η οποία αποβλήθηκε κατόπιν παραβίασης των κανόνων είναι φαιδροί, αβάσιμοι και δυσφημιστικοί. Η εν λόγω διαγωνιζόμενη ουδέποτε κρατήθηκε στην Δομινικανή Δημοκρατία χωρίς την θέλησή της και η Εταιρεία μας έχει ήδη απαντήσει επί όλων αυτών με εξώδικη επιστολή. Ως ACUN MEDYA, όντας παραγωγός του SURVIVOR επιτυχημένα για παραπάνω από 15 χρόνια σε πολλές χώρες, με το μέγιστο επίπεδο επαγγελματισμού, δεν θα ανεχθούμε ποτέ οποιαδήποτε τέτοια συμπεριφορά που σκοπό έχει να ζημιώσει την σκληρή δουλειά και την φήμη μας. Θα δείξουμε μηδενική ανοχή σε αυτού του είδους τις αβάσιμες πράξεις και σε όσους τις αναπαράγουν και θα προβούμε σε όλες τις άμεσες νομικές ενέργειες.”
Παρόμοια νομικά ζητήματα προέκυψαν και με άλλους παίκτες, ωστόσο τα λεφτά ορισμένες φορές βοηθούν ώστε να ξεχαστούν τα πάντα.
ΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ “ΞΑΝΑΖΕΣΤΑΜΕΝΗ ΣΟΥΠΑ” ΚΑΙ ΓΡΑΦΙΚΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΙΝΤΡΙΓΚΑ
Η πρεμιέρα του Survivor 2024 ήταν -στην καλύτερη των περιπτώσεων- αδιάφορη για τον τηλεθεατή που σπατάλησε τον χρόνο του για να το παρακολουθήσει.
Τα ίδια αγωνίσματα, οι ίδιες πίστες, το ίδιο κουραστικό πλέον σκηνικό, που δεν έχει να δώσει τίποτα σε κανέναν, στην 7η πλέον σεζόν του.
Οι νέοι παίκτες που πέταξαν στην αρένα οι ιθύνοντες, είναι δεδομένο πως επιλέχθηκαν για το πρότζεκτ όχι μόνο για αγωνιστικούς λόγους, αλλά και επειδή θεωρούν πως ο χαρακτήρας τους μπορεί να φέρει νούμερα τηλεθέασης. Κοινώς, νούμερα για τα νούμερα.
Ενδεικτική περίπτωση της γραφικής νοοτροπίας της παραγωγής, η επιλογή του Rob James Seymour από τα Highlands της Σκωτίας, ο οποίος μάλιστα εμφανίστηκε στο εισαγωγικό βίντεο με παραδοσιακό κιλτ. Ενδεχομένως, ένας χαμογελαστός Σκωτσέζος που μιλά “σπαστά” ελληνικά, θα καταφέρει να δώσει κάτι ξεχωριστό στο πρόγραμμα, θα σκέφτηκαν.
Στην πλευρά των Διασήμων, από τη μια θα έχουμε ορισμένους ελάχιστα αναγνωρίσιμους ανθρώπους, ενώ από την άλλη θα έχουμε την ευκαιρία να ξαναδούμε παίκτες που μας χάρισαν πολλές στιγμές τοξικότητας. Γνωστές φιγούρες που επανέρχονται ως “παλιοί”, οι οποίοι όμως δεν θα φέρουν τίποτα ενδιαφέρον, σε ένα ήδη κουρασμένο πρότζεκτ.
Τίποτα πρωτότυπο, τίποτα καινούργιο. Ο μοναδικός στόχος της παραγωγής είναι να φέρει για ακόμη μια χρονιά παίκτες που λογικά θα φέρουν ίντριγκα και τσακωμούς. Η προσπάθεια της παραγωγής είναι να δημιουργήσει αναταραχή και εντάσεις, με στόχο να προσελκύσει το ενδιαφέρον των τηλεθεατών, ανεξάρτητα από την ποιότητα ή την πρωτοτυπία του περιεχομένου.
Σημειωτέον, το Survivor έκανε πρεμιέρα με χλιαρή τηλεθέαση, καθώς στο γενικό σύνολο σημείωσε ποσοστό 27,6% και 24,1% στο δυναμικό κοινό. Αν κρίνουμε από τα νούμερα της πρεμιέρας, φαίνεται πως τα 40άρια για το ριάλιτι επιβίωσης ανήκουν πια στο παρελθόν, με το ενδιαφέρον του κοινού να είναι μάλλον μικρό.
ΓΙΑΤΙ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΡΙΑΛΙΤΙ; ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ ΝΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΝΑ ΤΑΠΕΙΝΩΝΟΝΤΑΙ;
Όλοι μας, σε κάποια φάση της ζωής μας έχουμε παρακολουθήσει ριάλιτι. Κάποιοι ντρέπονται για αυτό και επιλέγουν έως και να το κρύβουν, κάποιοι άλλοι είναι ok με αυτό.
Όταν αυτό το είδος τηλεόρασης έκανε το “μπαμ” στα τέλη της δεκαετίας του 1990 στην Αμερική και στις αρχές της δεκαετίας του 2000 στη χώρα μας, οι οθόνες “πλημμύρισαν” από διαγωνιστικά σόου, παιχνίδια με αγωνίσματα και ριάλιτι εγκλεισμού.
Από τότε, κάθε λογής ιδέα έχει βρει τη θέση του στον -όχι πάντα- μαγικό κόσμο της τηλεόρασης. Γιατί, όμως, μας αρέσει να βλέπουμε ριάλιτι;
Σύμφωνα με το Psychology Today, ο λόγος που παρακολουθούμε ριάλιτι πηγάζει από την επιθυμία μας να φαντασιωνόμαστε την προοπτική της εύκολα αποκτηθείσας φήμης. Κάνουμε αυτή τη σκέψη, επειδή βλέπουμε σχετικά συνηθισμένους ανθρώπους να κάνουν συνηθισμένα πράγματα. Έτσι, τοποθετούμε τον εαυτό μας στη θέση τους.
Μία άλλη οπτική για αυτό το θέμα είναι το γεγονός ότι το να βλέπουμε ριάλιτι μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα για τον εαυτό μας. Σύμφωνα με τη θεωρία της κοινωνικής σύγκρισης, μπορεί να αισθανόμαστε όμορφα βλέποντας ανθρώπους να ταλαιπωρούνται, να κλαίνε, να νιώθουν δυσάρεστα συναισθήματα.
Το να βλέπεις δε αυτό το θέαμα από τον άνετο καναπέ του σπιτιού σου, σίγουρα δεν σου προκαλεί μεγάλη στεναχώρια, λύπη, αλλά αντιθέτως χαρά.
Ο τηλεθεατής, ενδεχομένως, να αισθανθεί καλύτερα, γνωρίζοντας ότι με τους φίλους του δεν τσακώνεται τόσο έντονα και ότι δεν περνά τόσο άσχημα στη ζωή του.
Επίσης, ίσως νιώσει ανακούφιση για το γεγονός ότι μπορεί να μην έχει εκτίθεται, όσο ένας παίκτης ενός τέτοιου προγράμματος.
Ένας άλλος λόγος που βλέπει κανείς αυτές τις εκπομπές είναι για να χαλαρώσει από τις καθημερινές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει. Ακόμη, ίσως θέλει να εξισορροπήσει, με αυτό τον τρόπο, τη μειωμένη κοινωνική δραστηριότητα που μπορεί να έχει. Έτσι, χρησιμοποιεί τα ριάλιτι ως ένα μέσο ψυχαγωγίας και συντροφιάς.
Ορισμένοι, αντιθέτως, πιστεύουν ότι η παρακολούθηση ριάλιτι καθοδηγείται από θετικά συναισθήματα, όπως η ενσυναίσθηση και η συμπόνοια.
Άλλοι ισχυρίζονται ότι οι τηλεθεατές των ριάλιτι οδηγούνται από μία ηδονοβλεπτική επιθυμία να δούνε τους άλλους στις πιο ιδιωτικές και ντροπιαστικές στιγμές τους.
Ο Michal Hershman Shitrit και ο Jonathan Cohen από το Πανεπιστήμιο Χάιφα εξέτασαν αυτές τις αντίθετες προοπτικές σε έρευνα με 183 συμμετέχοντες για 12 διαφορετικές εκπομπές ριάλιτι. Σε αυτές συμπεριλήφθηκαν τοπικές εκδόσεις γνωστών παραγωγών, όπως το MasterChef.
Οι συμμετέχοντες έκαναν διάφορες δηλώσεις, μεταξύ των οποίων πόσο παρακολουθούσαν και απολάμβαναν μία εκπομπή. Δήλωσαν, επίσης, τον βαθμό που θα ήθελαν να συμμετάσχουν, αν τους δίνονταν η ευκαιρία. Ακόμη, ρωτήθηκαν πόσο χαρούμενοι θα ήταν αν κάποιο μέλος της οικογένειάς τους ενδιαφερόταν να συμμετάσχει.
Εν ολίγοις, βρέθηκε ότι όσο περισσότερο οι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι απολάμβαναν τις εκπομπές αυτές, τόσο πιο πιθανό ήταν να πουν ότι θα ήθελαν να συμμετάσχουν οι ίδιοι ή κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο.
Οι Shitrit και Cohen κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το κεντρικό κίνητρο πίσω από την παρακολούθηση των ριάλιτι είναι η ενσυναίσθηση.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΡΙΑΛΙΤΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ “ΕΚΔΙΚΗΣΗΣ”
Το 2004, οι Reiss και Wiltz επιχείρησαν να απαντήσουν γιατί βλέπουμε ριάλιτι, χρησιμοποιώντας τη «Θεωρία Ευαισθησίας» (Sensitivity Theory). Η συγκεκριμένη θεωρία είχε αναπτυχθεί πριν το 2004 και εξηγούσε πώς οι άνθρωποι τείνουν να δίνουν προσοχή σε ερεθίσματα τα οποία είναι σχετικά με τις βασικές τους επιθυμίες και ότι τείνουν να αδιαφορούν για τα ερεθίσματα τα οποία δεν σχετίζονται με αυτά. Για παράδειγμα, ένα άτομο το οποίο έχει έντονη επιθυμία κοινωνικοποίησης, θα έχει την προσοχή του στραμμένη στο να βρίσκει ευκαιρίες που θα του εκπληρώσουν αυτή την επιθυμία.
Προκειμένου η «Θεωρία Ευαισθησίας» να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να απαντήσει στο ερώτημα «Γιατί οι άνθρωποι βλέπουν reality shows;», οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τα αποτελέσματα μιας προηγούμενης έρευνας, η οποία υποδείκνυε ποια είναι τα βασικά κίνητρα των ανθρώπων γενικότερα.
Οι Reiss και Wiltz επικεντρώθηκαν στο να ανακαλύψουν ποιες βασικές επιθυμίες εκπληρώνονται κατά τη διάρκεια παρακολούθησης εκπομπών reality.
Το κεντρικό σημείο ενός reality είναι το ότι απλοί καθημερινοί άνθρωποι γίνονται οι πρωταγωνιστές ενός τηλεοπτικού προγράμματος και οι θεατές έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη δράση τους.
Όπως αναφέρουν οι ερευνητές: «Η μία πιθανότητα είναι οι θεατές να νιώθουν πιο σημαντικοί όταν συγκρίνουν τους εαυτούς τους με τους συμμετέχοντες ενός reality show και η άλλη πιθανότητα είναι να νιώθουν σημαντικοί επειδή ο πρωταγωνιστής αυτού που βλέπουν είναι ένας απλός άνθρωπος όπως και οι ίδιοι. Καθημερινοί άνθρωποι παρακολουθούν αυτές τις εκπομπές και βλέπουν ανθρώπους σαν τους εαυτούς τους. Αυτό τους ωθεί να φαντασιώνονται ότι και οι ίδιοι μπορούν να κερδίσουν το στάτους μιας διασημότητας με το να εμφανιστούν απλώς στην τηλεόραση».
Η επιθυμία για εκδίκηση είναι ένα σημαντικό κίνητρο για την παρακολούθηση ενός reality show, καθώς τα άτομα τα οποία παρακολουθούσαν κατ’ εξακολούθηση τέτοιου είδους εκπομπές είχαν έντονο το χαρακτηριστικό της εκδικητικότητας και του ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με την ανάλυση των ερευνητών, τα άτομα τα οποία παίρνουν ευχαρίστηση μέσω της εκδίκησης έχουν την τάση να εκτιμούν και να χαίρονται με τον ανταγωνισμό. Μάλιστα, όπως αναφέρουν, «οι άνθρωποι οι οποίοι αποφεύγουν τις διαμάχες, τον θυμό και τον ανταγωνισμό είναι πολύ πιθανό να αποφεύγουν τα reality shows, γιατί αυτού του είδους οι εκπομπές παρουσιάζουν συχνά και έντονα τις διαπροσωπικές συγκρούσεις των παικτών».