ΕΜΙΛΙ ΡΑΤΑΚΟΦΣΚΙ: ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΗΣ, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΤΗΣ ΑΝΗΚΕΙ
Με το νέο της βιβλίο, το διάσημο μοντέλο, φωτίζει διάφορες στιγμές που καθόρισαν τη ζωή της.
«Δεν μου είχε περάσει ποτέ από το μυαλό ότι οι γυναίκες που κερδίζουν τη δύναμή τους μέσω της ομορφιάς καταλήγουν να “χρωστούν” στους άνδρες η επιθυμία των οποίων τους έδωσε αυτή τη δύναμη. Αυτοί οι άνδρες είναι εκείνοι που έχουν τον έλεγχο, όχι οι γυναίκες που ο κόσμος κοιτά με θαυμασμό». Η Έμιλι Ρατακόφσκι γαλουχήθηκε πιστεύοντας πως η ομορφιά -της- θα κατακτήσει τον κόσμο. Για τη μητέρα της η ομορφιά της Έμιλι ήταν το κλειδί που θα ξεκλείδωνε όλες τις πόρτες.
«Οι γονείς μου θεωρούσαν πως ανήκω στον κόσμο της ομορφιάς. Ήταν πολύ σημαντικό και για τους δύο, ιδιαίτερα για τη μητέρα μου, το ότι η κόρη τους θεωρούνταν όμορφη. Τη νύχτα προσευχόταν ο θεός να με κάνει πιο όμορφη » θα γράψει η Έμιλι Ρατακόφσκι στο βιβλίο της “My Body”.
Τα παιδικα της χρονια και η εμμονη της μητερας της με την ομορφια
«Η ομορφιά ήταν για ‘μένα ένας τρόπος να νιώθω ξεχωριστή. Όταν ήμουν ξεχωριστή, τότε ένιωθα πως οι γονείς μου με αγαπούσαν περισσότερο».
Σύμφωνα με τη μητέρα της, Κάθι, ο γιατρός που την έφερε στον κόσμο σήκωσε μετά τον τοκετό ψηλά το βρέφος και αναφώνησε: «Κοιτάξτε πόσο ψηλή και όμορφη είναι». Την επόμενη μέρα ο μαιευτήρας έφερε τα δικά του παιδιά στο νοσοκομείο για να θαυμάσουν το νεογέννητο βρέφος.
Η οικογένεια της Έμιλι Ρατακόφσκι όσο τα χρόνια περνούσαν αποκτούσε μία ιδιότυπη εμμονή με την εμφάνισή της. Ένιωθαν περήφανοι για τα μάτια της, τα μαλλιά της, τα χείλη της, τα πόδια της, το στήθος της. Ο πατέρας της έδειχνε φωτογραφίες της κόρης του στο σχολείο που δίδασκε και η μητέρα της κορνίζαρε και τοποθέτησε μία σέξι ασπρόμαυρη φωτογραφία της στον πάγκο της κουζίνας έτσι ώστε όποιος έμπαινε στο σπίτι να συναντούσε πρώτα το χαλάκι της εισόδου κι έπειτα αυτή την εικόνα.
Χρόνια αργότερα η Έμιλι θα παραδεχτεί πως ένιωθε ντροπιασμένη με αυτή την προκλητική φωτογραφία που κοσμούσε για χρόνια τον πάγκο της κουζίνας. «Όποιος έμπαινε στο σπίτι έβλεπε κατευθείαν να τον υποδέχονται τα σουφρωμένα μου χειλη, τα γυμνά μου πόδια και τα φουσκωτά μαλλιά μου» γράφει η Ρατακόφσκι.
«Ήμουν απλώς ένα παιδί αλλά με κάποιο τρόπο είχα γίνει κιόλας ειδικός στο να αντιλαμβάνομαι την ανδρική επιθυμία, ακόμη και αν δεν καταλάβαινα ακριβώς πως να την διαχειριστώ» θα εξομολογηθεί και θα μιλήσει για τη σεξουαλικοποίησή που αντιμετώπισε όσο ήταν έφηβη από άτομα που στενού της περιβάλλοντος. Θα μιλήσει για έναν δάσκαλο γυμνασίου ο οποίος της είχε τραβήξει το πίσω μέρος του σουτιέν, σε μια ιδιαίτερα ανάρμοστη χειρονομία.
Το μόντελινγκ και οι πρώτες γυμνές φωτογραφίσεις
Το μόντελινγκ δεν ήταν το όνειρό της. Η Έμιλι Ρατακόφσκι αγαπούσε το θέατρο, το μπαλέτο, το ποδόσφαιρο. Η μητέρα της, φυσικά, είχε άλλη άποψη για την επαγγελματική αποκατάσταση της κόρης της και δεν θα επέτρεπε να πάει χαμένο τέτοιο θείο δώρο.
Η καριέρα της ως μοντέλο, ξεκινά το 2005 όταν σε ηλικία 14 ετών όταν υπέγραψε συμβόλαιο με τη Ford Models.
Πήγε στην πρώτη της οντισιόν φορώντας ελαστικό τζιν και χοντρές μαύρες μπότες. Η Κάθι, στην αίθουσα αναμονής μαζί της, είπε στη Ρατακόφσκι να γυρίσει τα μαλλιά της όταν ήταν η σειρά της να συναντηθεί με τους διευθυντές του casting.
«Αυτό το αγόρι σε κοίταξε όταν σηκώθηκες και γύρισες τα μαλλιά σου», είπε η μητέρα της, οδηγώντας από την οντισιόν στο Λος Άντζελες πίσω στο Σαν Ντιέγκο. «Σε παρακολουθούσε».
Την ίδια χρονιά, έγινε μοντέλο για τις διαφημίσεις των εταιριών Nordstrom και Kohl’s. Το 2006, σε ηλικία 15 ετών ξεκίνησε οντισιόν για τη συμμετοχή της σε σειρές της Disney, αλλά τελικά εμφανίστηκε ως Tasha, σε δύο επεισόδια της τρίτης σεζόν της σειράς του Nickelodeon, iCarly.
Το 2009 η Έμιλι Ρατακόφσκ φοίτησε μόνο για ένα έτος στο UCLA και στη συνέχεια αποφάσισε να ασχοληθεί επαγγελματικά με το μόντελινγκ. Σε σχέση με τα μοντέλα που έκαναν πασαρέλα η Emily ήταν πιο κοντή και το στήθος αρκετά πιο πλούσιο. Όλα τα παραπάνω την «απέκλειαν» κατά ένα τρόπο από την haute couture μόδα και την άνοιγαν δρόμο για φωτογραφίσεις καταλόγων με μαγιό και εσώρουχα.
Ήταν στην πρώτη τάξη του Λυκείου όταν ένας υπεύθυνος κάστινγκ έδειξε μερικές φωτογραφίες με κοντινά του μισάνοιχτου στόματός της και είπε με θαυμασμό: «Αυτό είναι το look που θέλουμε. Έτσι ξέρουμε ότι αυτό το κορίτσι γ@@@ται». «Ένιωσα το πρόσωπό μου να καίει. Ήταν αυτό κάτι για το οποίο έπρεπε να νιώσω περήφανη;», γράφει στο βιβλίο της η Έμιλι.
Με τις ευλογίες των γονιών της η Έμιλι μπαίνει στα βαθιά του χώρου. Μετά από αρκετές συνεργασίες με τον φωτογράφο, Tony Duran, η Emily πόζαρε για το περιοδικό Erotica Treats, τον Μάρτιο του 2012. Αργότερα, την ίδια χρονιά, συμμετείχε σε διαφημίσεις για τις εταιρίες Nikon, Sara Jean Underwood και Carl Jr. Επίσης, έκανε γυμνή φωτογράφιση για τα καταστήματα γυναικείων εσωρούχων Frederick’s of Hollywood και για τη συλλεκτική έκδοση του περιοδικού Imperial, με φωτογράφο τον Jonathan Leder. Τα Χριστούγεννα του 2012 και την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου το 2011, εμφανίστηκε για την εταιρεία Frederick’s of Hollywood, σε ένα από τα πιο δημοφιλή βίντεο του καναλιού της εταιρείας στο YouTube. Η Έμιλι Ρατακόφσκι, τον Μάρτιο του 2013, με φωτογράφο τον Tony Kelly, φωτογραφήθηκε γυμνή για το εξώφυλλο του ανδρικού περιοδικού GQ της Τουρκίας.
Ένα νέο sex symbol γεννήθηκε, ακόμα κι αν στην αρχή δεν μπορούσα να προφέρουμε το όνομά του. Χρήμα και δόξα. Ήρθαν κι έφεραν μαζί τους μία αδιόρατη θλίψη, ένα αίσθημα κενής παντοδυναμίας.
Η συμμετοχή στο βίντεο κλιπ Blurred Lines και η σεξουαλική παρενόχληση
Το 2013 ήταν χρονιά ορόσημο. Η Ratajkowski έγινε παγκοσμίως γνωστή από τη συμμετοχή της στο βίντεο κλιπ του τραγουδιού Blurred Lines του Robin Thicke.
Στο βιβλίο της η κατηγορεί τον Thicke πως τη θώπευσε χωρίς τη συναίνεσή της κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων το 2013.
Όπως υποστηρίζει , ο Thicke «επέστρεψε στο σετ λίγο πιωμένος, για να κάνει γυρίσματα μόνο με εμένα. Από το πουθενά, ένιωσα τα ψυχρά και ξένα χέρια ενός ξένου να θωπεύουν τα γυμνά μου στήθη από πίσω. Ενστικτωδώς απομακρύνθηκα, κοιτάζοντας προς τα πίσω, στον Robin Thicke. Χαμογέλασε αδέξια και παραπάτησε προς τα πίσω, με τα μάτια του κρυμμένα πίσω από τα γυαλιά ηλίου. Το κεφάλι μου γύρισε προς το σκοτάδι πέρα από το σετ» γράφει σχετικά, υποστηρίζοντας πως ένιωσε «ταπείνωση να συγκλονίζει όλο της το σώμα» και ότι «ένιωσε γυμνή για πρώτη φορά εκείνη την ημέρα», ωστόσο ήθελε απεγνωσμένα να υποβαθμίσει το περιστατικό, οπότε δεν αντέδρασε- «όχι στα αλήθεια, όχι όπως θα ήθελα».
Η σκηνοθέτις του βίντεο, Diane Martel, είπε στους Sunday Times πως θυμόταν το επεισόδιο. «Θυμάμαι τη στιγμή που έπιασε το στήθος της. Στεκόταν από πίσω της, καθώς και οι δύο ήταν προφίλ» προσθέτοντας πως του φώναξε όταν είδε να συμβαίνει αυτό. Όπως είπε, ο τραγουδιστής ζήτησε αργότερα συγγνώμη.
Η Martel είπε πως σκοπός του βίντεο ήταν να αντιστρέψει τη δυναμική ισχύος, με τους άνδρες σε μειονεκτική θέση και τις γυναίκες να τους αγνοούν και να τους περιπαίζουν. Η Ratajkowski ωστόσο υποστήριξε πως «με αυτή τη χειρονομία ο Robin Thicke θύμισε σε όλους στο σετ πως οι γυναίκες δεν είχαμε τον έλεγχο στα αλήθεια. Δεν είχα στα αλήθεια δύναμη, ως το γυμνό κορίτσι που χόρευε στο μουσικό βίντεο. Δεν ήμουν τίποτα παραπάνω από το μανεκέν που προσελήφθη».
Η φρικτή εμπειρία με τον φωτογράφο Jonathan Leder
Στα τέλη του 2020 η Ratajkowski με κείμενό της στο New York Magazine κατηγόρησε για σεξουαλική κακοποίηση τον φωτογράφο Jonathan Leder με τον οποίο είχε συνεργαστεί το 2012.
Η Έμιλι Ρατακόφσκι, όπως ισχυρίστηκε, ήταν αρκετά μεθυσμένη όταν ο Leder της επιτέθηκε. «Τα περισσότερα από αυτά που συνέβησαν είναι θολά εκτός από το συναίσθημα», γράφει.
Αφού φωτογραφήθηκε με τα εσώρουχα, ο Leder φέρεται να της είπε: «Και τώρα ας γδυθούμε». «Αμέσως μόλις έβγαλα τα ρούχα μου, ένα κομμάτι μου αποσυνδέθηκε από όσα συνέβαιναν. Άρχισα να αιωρούμαι έξω από τον εαυτό μου, βλέποντάς με να σκαρφαλώνω στο κρεβάτι. Λύγισα τη μέση μου και σούφρωσα τα χείλη μου, σκεπτόμενη πώς μπορεί να έδειχνα μέσα από τον φακό. Το φλας ήταν τόσο έντονο και είχα πιει τόσο κρασί που μπροστά στα μάτια μου εμφανίζονταν γιγάντιοι μαύροι κύκλοι. Δεν θυμάμαι να φιληθήκαμε, αλλά θυμάμαι τα δάχτυλα του να βρίσκονται ξαφνικά μέσα μου. Με βίαιο τρόπο, να σπρώχνουν, όπως δεν με είχε αγγίξει ποτέ κανείς στο παρελθόν αλλά και κανείς μετέπειτα. Μπορούσα να νιώσω το σχήμα του εαυτού μου και των κορυφογραμμών μου και ήταν πραγματικά επώδυνο».
Εκπρόσωπος της Imperial Publishing διέψευσε κατηγορηματικά τα όσα είχε ισχυριστεί η Ρατακόφσκι «Είμαστε όλοι σοκαρισμένοι από τις τελευταίες ψευδείς δηλώσεις της κυρίας Ratajkowski στο NY Magazine, στο πλαίσιο της αδιάκοπης αναζήτησής της για δημοσιότητα. Φυσικά ο κ. Leder αρνείται τους εξωφρενικούς ισχυρισμούς περί επίθεσης. Είναι θλιβερό και ανατριχιαστικό το γεγονός ότι η εκδικητικότητά της την κάνει να ψεύδεται με τέτοιο τρόπο στον Τύπο». Ο φωτογράφος έκανε λόγο για «παιδιάστικους και φθηνούς ισχυρισμούς» ενώ δεν παρέλειψε να την ψέξει για τις γυμνές φωτογραφίσεις της.
«Ξέρετε για ποια μιλάμε, σωστά; Μιλάμε για την κοπέλα που πόζαρε γυμνή στο περιοδικό Treats και χοροπηδούσε γυμνή στο βίντεο του Robin Thicke την ίδια περίοδο. Στ’ αλήθεια θέλετε να πιστέψει κάποιος ότι ήταν θύμα;»
Το ‘’My Body’’ και η αλλαγή μέσα της
Σε μία αποκαλυπτική της συνέντευξη στις αρχές του 2020 η Έμιλι Ρατακόφσκι θέλησε να ξεκαθαρίσει το πώς νιώθει μέσα σε αυτή τη δουλειά. Η συνέντευξη αυτή ήταν προάγγελος των όσων θα ακολουθούσαν με τη συγγραφή του ”My Body” και την εσωτερική αλλαγή της.
«Για εμένα, ο τρόπος που χρησιμοποιώ την εικόνα μου ως μοντέλο, είναι πουλώντας την. Το κάνω για την επιβίωση κι όχι επειδή είναι κάτι που με αντιπροσωπεύει. Το μόντελινγκ ήταν ένας εξαιρετικός τρόπος να βγάλω λεφτά και να αποκτήσω μια σταθερή ζωή. Με αυτό ήρθε και η φήμη και ήταν πολύ περίεργο. Δεν ήταν κάτι που περίμενα ή επιθυμούσα αν και βαθιά μέσα του πιθανόν κάθε 20χρονο κορίτσι θέλει έστω και λίγη διασημότητα» ανέφερε.
«Ελπίζω η βιομηχανίας της μόδας να σταματήσει κάποια στιγμή να απορρίπτει όσα μας κάνουν μοναδικούς και να αρχίσει να επαινεί τη μοναδικότητα. Όλοι έχουμε ανασφάλειες για τα χαρακτηριστικά που μας διαφοροποιούν από τα τυπικά πρότυπα ομορφιάς. Εγώ, όπως και πολλοί από εμάς, προσπαθώ κάθε μέρα να ξεπεράσω αυτές τις ανασφάλειες».
Σε συνέντευξή της στο περιοδικό People, η 30χρονη σήμερα Έμιλι Ρατακόφσκι δήλωσε ότι μέσα από το βιβλίο της ήθελε να δείξει το πώς άλλαξε η αντίληψή της για τις επιθέσεις μετά από μια δεκαετία στον χώρο αλλά να δείξει και πόσο δυνατή νιώθει, πια.
Στις 8 Μαρτίου 2021, γεννήθηκε ο γιος της, Sylvester Apollo Bear. «Αρχικά, ήθελα κοριτσάκι, όμως όταν έμαθα ότι περιμένω γιο, ανακουφίστηκα. Πιστεύω ότι η γυναίκα σεξουαλικοποιείται από πολύ νωρίς, πριν καν ακόμα μπει στην εφηβεία. Δεν θα ήθελα τα ίδια για την κόρη μου», εξήγησε. «Θυμάμαι ότι πήγαινα στην Α’ δημοτικού και την ώρα που βρισκόμουν στην κουζίνα, έκανα μία σέξι κίνηση μπροστά στους γονείς μου και αμέσως με ρώτησαν που το έμαθα αυτό. Τους απάντησα ότι “απλά το έμαθα, αυτό κάνουν οι γυναίκες”», λέει η Έμιλι Ρατακόφσκι σε συνέντευξη της στο περιοδικό Elle.
Η εμπειρία της μητρότητας ήταν για την Έμιλι καταλυτική. Την περιγράφει ως μία εμπειρία που τη «μεταμόρφωσε». Ο ερχομός του γιου της την έκανε να πάψει να προσπαθεί να έχει συνεχώς τον έλεγχο και να «παραδοθεί» στη μητρότητα. Η ζωή της άλλαξε και το κορίτσι που κάποτε φοβόταν να μιλήσει για να μην χάσει τη δουλειά του έγινε μία γυναίκα που πατά στα πόδια της και διεκδικεί ένα καλύτερο μέλλον για όλους.
«Θέλω να αλλάξει ο τρόπος που σκεφτόμαστε για τους άντρες και τις γυναίκες και να μιλάμε περισσότερο για τις σχέσεις εξουσίας στους χώρους εργασίας. Ελπίζω οι άνθρωποι διαβάζοντας το βιβλίο μου να μπορέσουν να καταλάβουν το τι συμβαίνει σε αυτούς τους χώρους και πόσο περίπλοκες μπορούν να γίνουν μερικές καταστάσεις. Ελπίζω όμως να βοηθήσω να ξεκινήσει πιο ουσιαστικά η συζήτηση για την υπερσεξουαλικοποίηση του γυναικείου σώματος».