H&M: ΟΙ ΣΟΥΗΔΟΙ ΠΟΥ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΝ ΠΛΑΝΗΤΗ

Ανοίγοντας πάνω από ένα κατάστημα την ημέρα η οικογένεια που δημιούργησε και ελέγχει τα H&M διατηρεί σε υψηλό επίπεδο τον ανταγωνισμό με την Zara

Η οικογένεια Persson έχει διαψεύσει δύο επιχειρηματικούς μύθους: O πρώτος υποστηρίζει πως οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι κατά βάση μικρομεσαίες και ο δεύτερος ότι οι κατοπινές γενιές καταστρέφουν ότι έχτισε ο ιδρυτής της επιχείρησης.

Οι εν λόγω διαψεύσεις είναι μόνο ένα μικρό μέρος της επιτυχίας των Perssons, οι οποίοι είναι οι ιδιοκτήτες αλλά και επικεφαλής της σουηδικής πολυεθνικής αλυσίδας ένδυσης H&M του σημερινού «αντίπαλου δέους» του Mr Zara. Με έδρα τη Στοκχόλμη-μια μάλλον απομακρυσμένη από το χώρο της μόδας πρωτεύουσα- έχτισαν μια αυτοκρατορία στο χώρο της παγκόσμιας ένδυσης με περισσότερα από 3.600 καταστήματα σε 58 χώρες του κόσμου. Αποτελούν μέρος της σουηδικής επιχειρηματικής παράδοσης, που ανέδειξε τοπικές εταιρίες σε παγκόσμιους παίκτες όπως η SAAB, η ΙΚΕΑ και η SCA. Και ανάμεσα σε όλα αυτά κατέστησαν εαυτούς δισεκατομμυριούχους.

Ο ιδρυτής της εταιρίας ήταν ο Erling Persson, ένας δαιμόνιος νεαρός έμπορος που διατηρούσε τις «κεραίες» του ανοιχτές. Λίγο μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κάνει ένα ταξίδι στις ΗΠΑ, όπου διαπιστώνει ότι υπάρχουν καταστήματα ρούχων με προσιτές τιμές, υψηλούς τζίρους και μεγάλο περιθώριο κέρδους. Το 1947 επιστρέφει στη Σουηδία και ανοίγει ένα μικρό μαγαζάκι στην άσημη πόλη Βαστέρας με την επωνυμία Hennes, που στα σουηδικά σημαίνει «αυτή», με ρούχα αποκλειστικά για γυναίκες. Τη δεκαετία του ’50 και του ’60, η Hennes εξαπλώθηκε σημαντικά, ενώ το 1968 ο Persson εξαγόρασε ένα κατάστημα με κυνηγητικά είδη, το Mauritz Wirdforss
, οπότε η επιχείρηση άλλαξε όνομα αλλά επεκτάθηκε και στα ανδρικά είδη ένδυσης.

Το 1982, ο γιος του Erling, Stefan Persson αναλαμβάνει τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου και τη θέση του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρίας, την οποία οδηγεί σε άλλο επίπεδο. Την οργανώνει ως μια σύγχρονη επιχείρηση, την εισάγει στο σουηδικό χρηματιστήριο, απ’όπου αντλεί φθηνό χρήμα και την διεθνοποιεί ξεκινώντας κατ’αρχάς από τη γειτονική Νορβηγία. Μόλις το μοντέλο επέκτασης δοκιμάζεται στο εξωτερικό, τίποτα δεν σταματά την H&M, η οποία εισέρχεται σταδιακά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η φιλοσοφία της εταιρίας συνοψίζεται στην προσφορά φθηνών ρούχων για ολόκληρη την οικογένεια. Η ομάδα design της εταιρείας, στην Σουηδία, ελέγχει τα στάδια της παραγωγής. Από το σχεδιασμό εμπορευμάτων, την καθιέρωση προδιαγραφών, μέχρι και την παραγωγή η οποία μεταφέρεται σε περίπου 800 εργοστάσια στην Ευρώπη και την Ασία.

Της λείπει ωστόσο το «λούστρο» της μόδας, που έχει φροντίσει να διαθέτει το αντίπαλο ισπανικό γκρούπ της Inditex. ΄Ετσι, η H&M, προκειμένου να παίξει ρόλο στην παγκόσμια αγορά επενδύει σ’αυτόν ακριβώς τον τομέα. Ακολουθώντας αντίστροφή στρατηγική διαφημίζεται έντονα, χρησιμοποιώντας πρόσωπα διεθνούς λάμψης-από τον Ντέιβιντ Μπέκαμ έως το σούπερ μόντελ Ζιζέλ, προσθέτοντας ωστόσο δίπλα στις καμπάνιες της τις φθηνές τιμές της. Ετσι, σε μια φωτογράφιση που μοιάζει με editorial της Vogue, κάπου ευδιάκριτα τοποθετείται το δελεαστικό 19,90 ευρώ της τιμής του προϊόντος.

Η εταιρία προχωρά ένα βήμα παρακάτω και συνάπτει συνεργασίες με κορυφαία ονόματα της υψηλής ραπτικής και παρουσιάζει μίνι περιορισμένες συλλογές που φέρουν την υπογραφή μεγάλων οίκων και σχεδιαστών αλλά εξόχως φθηνές τιμές. Έτσι δίνει στον «λαό», ολίγον από Lanvin, Sonia Rykiel, Marni, Alexander Wang και το επόμενο φθινόπωρο Balmain, δημιουργώντας ουρές αναμονής έξω από τα καταστήματα της. Τις τελευταίες σεζόν μάλιστα τόλμησε να παρουσιάσει στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι το δικό της ντεφιλέ, με δημιουργίες από το σχεδιαστικό της γκρουπ.

Η αλυσίδα H&M παραμένει η κορωνίδα του γκρουπ, ωστόσο πλάι της αναπτύχθηκαν παράλληλα concept με διακριτή αισθητική, άλλο επίπεδο τιμών και προσέγγιση. Έτσι, ο όμιλος πια H&M, ελέγχει τις αλυσίδες Monki, Weekday και Cheap Monday (με ρούχα για πολύ νεανικό κοινό), την αλυσίδα COS που προσφέρει συλλογές ρούχων για πιο business dressing αλλά και την πιο πρόσφατη &OtherStories, που αποτελεί την πιο trendy αλυσίδα του ομίλου.

Ο Stefan Persson έχει παραχωρήσει πλέον τα ηνία της διοίκησης της H&M στο μεγαλύτερο γιό του Karl-Johan Erling Göran Persson. Συνεχίζει να ζει με τη σύζυγο του στη Στοκχόλμη –μια πρωτεύουσα που συγκεντρώνει κάτι λιγότερο από 1 εκατομμύριο κατοίκους- αλλά και να επενδύει τα δισεκατομμύρια του. Κατέχει σημαντικό μερίδιο στη σουηδική εταιρεία τεχνολογίας Hexagon AB και επίσης κατέχει μέσω ιδιωτικής εταιρεία real estate (Ramsbury Invest), ένα μεγάλο αριθμό ακινήτων στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Στοκχόλμη. Το 2014, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires Index, ο Stefan Persson, διέθετε περιουσία 32 δις.δολαρίων, που τον κατέταξαν στην 17η θέση των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο.

Ο νεότερος επικεφαλής Karl-Johan Erling Göran Persson, γιός του Stefan, πριν αναλάβει τα ηνία, είχε στήσει το 2001 μια εταιρία διαχείρισης δημόσιων εκδηλώσεων, η οποία έγινε η σημαντικότερη της Σκανδιναβίας και μάλιστα εξαγοράστηκε από τον όμιλο MCI. Στη συνέχεια προσχώρησε στην H&M αναλαμβάνοντας διάφορα καθήκοντα με σημαντικότερο τη θέση του διευθυντή διεθνούς επέκτασης και ανάπτυξης, βάζοντας τον όμιλο το 2007 στην αγορά της Κίνας (παρεπιπτόντως τότε έγινε το ταυτόχρονο launching της αλυσίδας και στην Αθήνα). Το 2009 ανέλαβε πλέον επισήμως τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου και του μεγαλύτερου μετόχου, καθώς ο μπαμπάς του μεταβίβασε το μερίδιο του. Η αδελφή του Charlotte συμμετέχει επίσης μετοχικά αλλά όχι διοικητικά στην εταιρία και είναι κι εκείνη δισεκατομμυριούχος. Ο τρίτος αδελφός, ο Tom, αν και εξασφαλισμένος με περιουσία που αγγίζει τα 3 δις.δολάρια δεν ασχολείται με την επιχείρηση αλλά με τη σκηνοθεσία. Ζει στη Στοκχόλμη, είναι περιζήτητος εργένης και μόλις 30 ετών.

Σε ότι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου, το 2014, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 14% ενώ τα καθαρά κέρδη κατά 17%. Για το σύνολο του έτους, ο σουηδικός όμιλος άνοιξε 379 νέα καταστήματα, ενώ οι χώρες στις οποίες σημειώθηκε η μεγαλύτερη εξάπλωση ήταν η Κίνα, οι ΗΠΑ, η Πολωνία και η Γερμανία. Για το τρέχον έτος, η H&M σχεδιάζει το άνοιγμα 400 νέων καταστημάτων, ενώ έχει προγραμματιστεί είσοδος σε νέες αγορές, όπως η Ταϊβάν, το Περού, το Μακάο, η Νότια Αφρική και η Ινδία. Παράλληλα, αναμένει αυξημένες πωλήσεις κατά 14% για το πρώτο τρίμηνο του 2015.

© H&M

 

Ακολουθήστε το News24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα