Η ΜΟΔΑ (ΞΑΝΑ) ΠΕΤΑΕΙ ΤΑ ΣΟΥΤΙΕΝ
Πώς τα αυτοκόλλητα καλύμματα θηλών έγιναν το απόλυτο αξεσουάρ και γιατί ολοένα και περισσότερες γυναίκες κυκλοφορούν χωρίς σουτιέν.
Η μόδα βρίσκει πάντα τρόπους να επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της και το έχει αποδείξει ανά τις δεκαετίες, είτε “ανακυκλώνοντας” τάσεις από το παρελθόν, είτε εφευρίσκοντας νέα trends, είτε απλώς αλλάζοντας τον τρόπο που φοράμε ή χρησιμοποιούμε κάποια ρούχα και αξεσουάρ. Μάλιστα, κάποιες φορές όλα αυτά μοιάζουν ακραία. Το σίγουρο είναι πως όσο περίεργες κι αν φαντάζουν οι “νέες ιδέες” της μόδας, πολύ γρήγορα τις συνηθίζουμε και τελικά τις “υιοθετούμε”, πόσω μάλλον όταν αρχίζουν να εξαπλώνονται στον χώρο των επωνύμων και των προσωπικοτήτων που θαυμάζουμε.
Η τελευταία τάση αφορά την εξωτερίκευση του γυναικείου στήθους και την μετατροπή των αυτοκόλλητων καλυμμάτων των θηλών σε ένα λαμπερό, πανάκριβο και χλιδάτο αξεσουάρ! Τα διακριτικά επιθέματα που “κρύβονταν” μέσα από τα ρούχα, φοριούνται πλέον περήφανα έξω από αυτά, στρέφοντας όλα τα βλέμματα πάνω τους.
Τα καλύμματα αυτά, μέχρι τώρα, δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένα καθαρά χρηστικό αξεσουάρ, που σκοπό είχε να καλύψει τις θηλές, αντικαθιστώντας τα σουτιέν στις περιπτώσεις που το ρούχο που θέλαμε να φορέσουμε δεν μπορούσε να συνοδευτεί από αυτό (όπως φορέματα / μπλούζες με ανοιχτή πλάτη ή με βαθύ ντεκολτέ). Τα υφασμάτινα επιθέματα θηλής και εκείνα από σιλικόνη, ήταν τα πιο συνηθισμένα που μπορούσες να βρεις στην αγορά. Παράλληλα, όσο πιο “αόρατα” ήταν τα αυτοκόλλητα, τόσο πιο ιδανικά γίνονταν για την περίσταση, ενώ το nude χρώμα (χρώμα του δέρματος) ήταν το ζητούμενο, ούτως ώστε να μην ξεχωρίζουν καθόλου.
Στο μεγαλύτερο event μόδας της χρονιάς, το Met Gala 2022, το super model και ηθοποιός Cara Delevingne περπάτησε στο Κόκκινο Χαλί φορώντας ένα ζευγάρι ολόχρυσα επιθέματα θηλής και αφήνοντας εντελώς ακάλυπτο ολόκληρο το πάνω μέρος του σώματός της. Αντί για ρούχο, χρησιμοποίησε μόνο τα καλύμματα στήθους, συνδυάζοντάς τα με ένα κόκκινο παντελόνι, κοσμήματα και χρυσή σκόνη σε όλο της το κορμί. Την ίδια περίοδο, η pop star Doja Cat εμφανίστηκε στην τελετή των βραβείων Billboard Music φορώντας ένα μαύρο φόρεμα με τεράστιο ντεκολτέ και μέσα από αυτό προεξείχαν δύο μυτερά αυτοκόλλητα θηλών σε, επίσης, χρυσό χρώμα.
Η Sarah Thornton, συγγραφέας του βιβλίου “Uplifting Sagas: The Top Half of Women’s Liberation”, εξηγεί πως η μόδα των αυτοκόλλητων καλυμμάτων θηλών δεν είναι εντελώς πρωτοφανής, καθώς προέκυψαν μέσα από το burlesque (μπουρλέσκ) – ένα είδος ψυχαγωγίας ενηλίκων που περιλαμβάνει γυμνό, στριπτίζ, κωμικά στοιχεία, φανταχτερά κοστούμια και έντονο μακιγιάζ. “Το κλισέ του burlesque είναι ότι πρόκειται για “κοσμήματα στήθους”. Τραβούν την προσοχή στις θηλές, αλλά παράλληλα τις καλύπτουν. Όταν σκέφτομαι την ιστορία των καλυμμάτων αυτών, σκέφτομαι κόκκινο σατέν, πούλιες, στρας, διαμάντια και μεταξωτές φούντες”, τονίζει η ίδια,
Στη συνέχεια, η χρήση τους έγινε ευρεία, καθώς η διαθεσιμότητα εύκολων, φτηνών, απαλών αυτοκόλλητων καλυμμάτων έγινε με τα χρόνια απαραίτητη. Αν αναλογιστούμε, όμως, το πώς προέκυψαν, τότε ο τρόπους που φοριούνται σήμερα από τις celebrities είναι περισσότερο ταιριαστός με το burlesque παρασκήνιο, παρά με το να κρύψουν τις θηλές. Την ίδια στιγμή, η ψυχολόγος μόδας Carolyn Mair πιστεύει ότι η Cara Delevingne και η Doja Cat “επέλεξαν να φορέσουν αυτά τα αξεσουάρ για να τραβήξουν την προσοχή και να γοητεύσουν τα βλέμματα”, καθώς η μορφή των καλυμμάτων που επέλεξαν μόνο διακριτική δεν ήταν.
Free the nipple
Πάντως, τα τελευταία χρόνια φαίνεται να υπάρχει μία γενικότερη εξωτερίκευση του γυναικείου στήθους. Ένα από τα πιο πρόσφατα trends που δεν έχει “περάσει” ακόμα, είναι η χρήση των εσωρούχων ως ρούχων. Τα lingerie και τα bralettes έχουν εδώ και καιρό γίνει μέρος του outfit μας, και φοριούνται είτε στις βραδινές εξόδους μας είτε στην καθημερινότητά μας μέσα από μπλούζες και πουκάμισα. Δεν “κρύβονται” πλέον μέσα από τα ρούχα, αλλά αντιθέτως έχουν μια περίοπτη θέση στο σύνολο που θα επιλέξουμε. Ακόμη και οι κορσέδες έχουν την τιμητική τους – ειδικά φέτος.
Παράλληλα, η αισθητική των 90’s που έχει επιστρέψει δυναμικά, έχει φέρει μαζί της και το “no bra” trend, το οποίο ακολουθούσαν πολλές επώνυμες γυναίκες εκείνη την εποχή: από τα super models όπως η Kate Moss και διάσημες περσόνες όπως η Madonna, μέχρι την Jennifer Aniston που εμφανιζόταν ως Rachel στην τηλεοπτική σειρά “Τα Φιλαράκια” χωρίς σουτιέν. Ακόμη και στην ελληνική τηλεόραση, όλοι μπορούμε να θυμηθούμε την Εβελίνα Παπούλια ως Μαρίνα Κουντουράτου στη σειρά “Δυο Ξένοι” να μην φοράει σουτιέν σε αρκετά από τα outfits της.
Κάπως έτσι, λοιπόν, η μόδα (ξανά) πετάει τα σουτιέν και η κίνηση αυτή – πέρα από ενδυματολογική επιλογή – μπορεί να χαρακτηριστεί ως μία πράξη απελευθέρωσης, μέσα στο γενικότερο κλίμα της γυναικείας χειραφέτησης και του αγώνα για ισότητα. Μία εμφάνιση χωρίς σουτιέν μπορεί να είναι σέξι ή και όχι, αλλά σίγουρα δεν είναι χυδαία. Το γυναικείο στήθος απενεχοποιείται, δεν αποτελεί πια ταμπού και οι γυναίκες το έχουν καταλάβει αυτό, παρόλο που το Instagram “λογοκρίνει” τις θηλές τους, έστω κι αν εμφανίζονται σε καλλιτεχνικές φωτογραφίες, και παρόλο που όσες θηλάζουν δημόσια δέχονται ακόμα στραβά και οργισμένα βλέμματα.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως έπειτα από 2 χρόνια πανδημίας, κατά τη διάρκεια των οποίων οι πυτζάμες και οι φόρμες είχαν γίνει το δεύτερο “πετσί” μας, παρατηρείται πως πολλοί άνθρωποι είναι έτοιμοι για πιο τολμηρές εμφανίσεις – και πιο σέξι – εμφανίσεις.