Πάνος Γιαννακόπουλος | 24MEDIA

ΜΑΡΙΑ ΜΑΥΡΟΥΔΗ: ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ HORECA ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΧΟΥΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΒΙΩΣΙΜΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ

Μιλήσαμε με τη συνιδρύτρια του Kallichoron Art Boutique Hotel στην Αστυπάλαια, Μαρία Μαυρούδη για τη βιωσιμότητα στον κλάδο του τουρισμού στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα ξενοδοχείο που συμμετέχει ενεργά και μάλιστα έχει βραβευθεί στο πρόγραμμα Zero Waste HoreCa από την Coca-Cola.

Ακούμε διαρκώς από τους πολιτευόμενους ότι ο τουρισμός είναι η ραχοκοκκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Για εμάς είναι οι άνθρωποι. Οι άνθρωποί μας. Εκείνοι που μας φιλοξενούν τιμώντας την λέξη φιλοξενία. Εκείνοι που ανοίγουν την αγκαλιά τους κάθε καλοκαίρι αλλά και την υπόλοιπη χρονιά ώστε εμείς αλλά και όσοι επισκέπτονται τη χώρα μας να έχουν μία αξέχαστη εμπειρία στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα. Κι είναι πολύ όμορφο να συζητάς με αυτούς τους ανθρώπους γιατί οι δικές τους αφηγήσεις, οι δικές τους μνήμες και παραστάσεις από τους παλιούς, είναι που πηγαίνουν τον τουρισμό ένα βήμα παραπέρα.

Η κυρία Μαυρουδή είναι από την Αστυπάλαια. Πριν πατήσουμε το rec στο μαγνητόφωνο μάς μιλούσε για τη γιαγιά της και τη μαμά της. Για το πώς έφευγε από το παιδικό της δωμάτιο όταν έρχονταν επισκέπτες πριν από μερικές δεκαετίες. Για το πώς εξελίχθηκε το νησί. Αλλά και για την ευκαιρία που είδε όταν βρήκε το χώρο που τώρα στεγάζει το δικό της ξενοδοχείο. Της μιλήσαμε για την καθημερινότητά της αλλά ακόμα σημαντικότερα για τα βήματα βιωσιμότητας που έχει κάνει εκείνη με την συνεργάτιδά της ώστε η δική τους επιχείρηση εστίασης να γίνει ολοένα και πιο βιώσιμη.

Ο οδηγός βιωσιμότητας που έχουμε δημιουργήσει στο NEWS24/7 σε συνεργασία με την Coca-Cola είναι ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση. Και μαζί με την κυρία Μαρία Μαυρούδη, ξετυλίγουμε το κουβάρι της βιωσιμότητας.

Πάνος Γιαννακόπουλος | 24MEDIA

Έχετε ζήσει τον ελληνικό τουρισμό από μικρή. Πώς έχει αλλάξει ο τουρισμός σε ένα νησί όπως η Αστυπάλαια μέσα στα χρόνια;

Ο τουρισμός αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους και ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της ελληνικής και της παγκόσμιας οικονομίας, ενώ η Ελλάδα έχει αναδειχτεί σε έναν από τους δημοφιλέστερους προορισμούς παγκοσμίως. Τα νησιά μας, μεταξύ των οποίων και η Αστυπάλαια, γνωρίζουν σημαντική τουριστική άνθηση, ιδίως από το 2010 κι έπειτα.

Η σχέση της οικογένειάς μου με τον τουρισμό ξεκίνησε στα τέλη του 1990. Έχοντας ζήσει στο νησί από μικρή σε μία οικογένεια που ασχολείται ανέκαθεν με την καλλιέργεια της γης, την κτηνοτροφία και την ενοικίαση μικρών, οικογενειακών τουριστικών καταλυμάτων, λάτρεψα τον τόπο μου και βιώνοντας την εξέλιξη του νησιού, αποφάσισα από πολύ νωρίς ότι θέλω να ασχοληθώ με τον τουρισμό, σεβόμενη τον τόπο μου και δίνοντας έμφαση στις βιωματικές και αυθεντικές εμπειρίες.

Κάπως έτσι αποφάσισα να δημιουργήσω μια ξενοδοχειακή μονάδα που προβάλλει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νησιού, με έμφαση στην καλλιέργεια αυθεντικών, βιωματικών εμπειριών στους επισκέπτες. Επιπλέον, οι δραστηριότητες της μονάδας έχουν το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ο τουρισμός στα ελληνικά νησιά έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές τις τελευταίες δεκαετίες, αναδεικνύοντας την προσαρμοστικότητα και την ικανότητα των ελληνικών νησιών να καινοτομούν και να ανταποκρίνονται στις προκλήσεις, διατηρώντας την ελκυστικότητά τους ως κορυφαίοι τουριστικοί προορισμοί.

Προσωπικά, τάσσομαι υπέρ της διατήρησης των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του κάθε τόπου και όλων εκείνων των στοιχείων που συνθέτουν το «ελληνικό καλοκαίρι», δίνοντας έμφαση στην βιωσιμότητα προσαρμοσμένοι στις απαιτήσεις των καιρών. Πάνω απ’ όλα μας διακατέχει η αρχή της βιωσιμότητας στον τουρισμό, καθώς επίσης και στη διαχείριση του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της Χώρας μας, και ειδικά της Αστυπάλαιας.

Σε ένα επάγγελμα που έχει σχετικά μικρή σεζόν στα νησιά, πόση επένδυση χωράει σε θέματα βιωσιμότητας για μια επιχείρηση που έχει φυσικά στόχο το κέρδος;

Η αλήθεια είναι ότι είναι μικρή η σεζόν στα νησιά, κάτι που πρέπει να παλέψουμε να αλλάξει

Βιωσιμότητα σημαίνει σέβομαι τον τόπο μου και τις πρώτες ύλες που μας προσφέρει απλόχερα. Συνεπώς, όσο μεγαλύτερη η επένδυση σε βιώσιμες πρακτικές, τόσο το καλύτερο, αφού μόνο έτσι διασφαλίζεται η μακροπρόθεσμη, συμπεριληπτική και ισορροπημένη ανάπτυξη μέσω της υπεύθυνης διαχείρισης των πόρων και της στρατηγικής ανάπτυξης.

Στο Kallichoron Art Boutique Hotel πιστεύουμε στην πράσινη επιχειρηματικότητα και έχουμε υιοθετήσει πρακτικές για την εξοικονόμηση ενέργειας, νερού και την ορθή διαχείριση των απορριμμάτων σε απόλυτη αρμονία με το φυσικό περιβάλλον. Έτσι οι επισκέπτες μας απολαμβάνουν την αυθεντική ελληνική φιλοξενία και διαχρονικά μοναδικές εμπειρίες διακοπών με επίκεντρο τον άνθρωπο, τη φύση και την καινοτομία με το μικρότερο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Η συνεχής απομείωση του ενεργειακού αποτυπώματος που προκύπτει από τις δραστηριότητες του ξενοδοχείου αποτελεί πρωταρχικό μέλημά μας και αποτυπώνεται στο διεθνές σήμα οικολογικής ποιότητας “Green Key Eco Label” που έχουμε αποκτήσει για την περιβαλλοντική πολιτική που ακολουθούμε. Παράλληλα, δουλεύουμε συστηματικά ώστε να πετύχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα σε όλους τους πυλώνες αειφορίας και τους στόχους ESG των Ηνωμένων Εθνών.

Ήδη από το 2015 εφαρμόζουμε την περιβαλλοντική πολιτική “Kallichoron Goes Green” με στόχο την εξοικονόμηση φυσικών πόρων από τις δραστηριότητες του ξενοδοχείου μέσα από την ενσωμάτωση περιβαλλοντικών κριτηρίων και πράσινων πρακτικών σε απόλυτη αρμονία με το φυσικό περιβάλλον της Αστυπάλαιας.

Μέσα από μία σειρά πρωτοβουλιών, παρεμβάσεων και «έξυπνων» λύσεων, περιορίζεται η κατανάλωση ενέργειας και νερού, προωθείται η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων προσωπικής καθαριότητας και απορρυπαντικών, ενώ παράλληλα το ξενοδοχείο στηρίζει ενεργά τους τοπικούς παραγωγούς, από τους οποίους προμηθεύεται προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας.

Παράλληλα, μέσα από σειρά προγραμμάτων και συλλογικών δράσεων, στοχεύουμε στη συνεχή απομείωση του ενεργειακού αποτυπώματος που προκύπτει από τις δραστηριότητες του ξενοδοχείου, ενώ επενδύουμε στη συνεχή επιμόρφωση του προσωπικού του σε περιβαλλοντικά θέματα.

Με την καινοτόμα υπηρεσία προσωποποιημένου πρωινού “Grandma’s Breakfast” ετοιμάζουμε το πρωινό για κάθε δωμάτιο ξεχωριστά, απορρίπτοντας την λογική του μπουφέ, προωθώντας παράλληλα την τοπική γαστρονομία, τα τοπικά προϊόντα, τα αυγά από τις κότες μας, το αγνό θυμαρίσιο μέλι μας, χωρίς χρονικούς περιορισμούς, σπατάλες και καταναγκαστικό πρωινό ξύπνημα, ενώ ελαχιστοποιούνται τα απορρίμματα; ο ορισμός δηλαδή της παραδοσιακής ελληνικής φιλοξενίας.

Είναι ζωτικής σημασίας η όποια ανάπτυξη και διαχείριση της τουριστικής βιομηχανίας να γίνεται με τρόπο που να είναι φιλικός προς το περιβάλλον, οικονομικά βιώσιμος, κοινωνικά υπεύθυνος και δίκαιος. Συνεπώς, όσο μεγαλύτερη είναι η επένδυση, τόσο μεγαλύτερο είναι το κέρδος για τον επιχειρηματία και τον ίδιο τον τόπο.

Παρατηρούμε πολλά ξενοδοχεία να υιοθετούν και να διαφημίζουν πρακτικές βιωσιμότητας που όμως μένουν στα θέματα της ανακύκλωσης. Ποιες είναι οι βιώσιμες πρακτικές που μπορεί να βάλει στη ζωή της μία επιχείρηση HoReCa;

Θα τολμούσα να πω ότι η διαπίστωση είναι σωστή. Στο Kallichoron εργαζόμαστε συστηματικά, ώστε να βελτιώσουμε την ενεργειακή αποδοτικότητα, την διαχείριση νερού, και την ορθή διαχείριση των αποβλήτων. Παράλληλα υποστηρίζουμε την τοπική κοινότητα, συμβάλλουμε στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, και ενισχύουμε τον αυθεντικό χαρακτήρα της φιλοξενίας συνδυάζοντας την ανεπιτήδευτη πολυτέλεια με την αειφορία.

Οι επιχειρήσεις HoReCa στην Ελλάδα έχουν σημαντικό περιθώριο βελτίωσης σε θέματα βιώσιμων πρακτικών που υπερβαίνουν την απλή ανακύκλωση, όπως η διαχείριση των οργανικών απορριμμάτων, η κατάργηση των πλαστικών και μικροπλαστικών μίας χρήσης, η ενθάρρυνση της χρήσης επαναχρησιμοποιούμενων σκευών, η προτίμηση σε προϊόντων cruelty-free με τρόπο μετρήσιμο και απολύτως διαφανή, κάτι που θα έχει θετικό αντίκτυπο στον κλάδο στο σύνολό του.

Το πρόγραμμα Zero Waste HoreCa από την Coca-Cola είναι μία πλατφόρμα εκπαίδευσης για τις επιχειρήσεις. Πώς ωφελήθηκε η δική σας επιχείρηση από το πρόγραμμα αυτό;

Πρόκειται για μία εξαιρετική πρωτοβουλία, που στοχεύει στη μείωση των αποβλήτων και την προώθηση της ανακύκλωσης και της κυκλικής οικονομίας. Το πρόγραμμα Zero Waste HoreCa από την Coca-Cola είναι μοναδικό στο είδος του πρόγραμμα, αφού πέρα από την ανταλλαγή ιδεών, συνέβαλε στην καλύτερη ενημέρωση και κατανόηση του τι συνιστά «περιβαλλοντική βιωσιμότητα» με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο.

Η πρωτοβουλία αυτή συνέβαλε σημαντικά στην απομείωση του περιβαλλοντικού μας αποτυπώματος, και στην ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας του τόπου μας –τουλάχιστον στο μερίδιο που μας αναλογεί, στο Kallichoron Art Boutique Hotel. Στο πλαίσιο των διαδικτυακών συναντήσεων, πληροφορηθήκαμε τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να περιοριστεί ο συνολικός όγκος των απορριμμάτων της επιχείρησής μας, κι έτσι αντικαταστήσαμε τα πλαστικά και τα χάρτινα αντικείμενα μιας χρήσης με ανακυκλώσιμα και επαναχρησιμοποιούμενα.

Παράλληλα, μέσα από το πρόγραμμα Zero Waste HoreCa αποκτήσαμε βήμα απ’ όπου έχουμε ξεκινήσει να μοιραζόμαστε τη φιλοσοφία της επιχείρησής μας γύρω από την αειφορία με ένα ευρύτερο κοινό. Γεγονός που συντέλεσε και στην αύξηση των κρατήσεων, κι, επομένως, της κερδοφορίας της επιχείρησής μας.

Πάνος Γιαννακόπουλος | 24MEDIA

Τι ρόλο μπορούν να διαδραματίσουν τα brands και οι επιχειρήσεις στην οικοδόμηση ενός πιο βιώσιμου περιβάλλοντος στον τουρισμό;

Οι επιχειρήσεις και τα brands μπορούν να παίξουν κρίσιμο ρόλο στην οικοδόμηση ενός πιο βιώσιμου περιβάλλοντος στον τουρισμό μέσω της υιοθέτησης και προώθησης πρακτικών που ευνοούν την περιβαλλοντική, κοινωνική και οικονομική βιωσιμότητα.

Με την υιοθέτηση πράσινων πρακτικών, όπως η προώθηση της ανακύκλωσης και η συνεχής απομείωση των απορριμμάτων, από κοινωνικές δράσεις που αποσκοπούν στην υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας και της οικονομίας με τη δημιουργία ευκαιριών απασχόλησης, όσο και σε κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο με την υποστήριξη κοινωνικών δράσεων και πρωτοβουλιών τελικά δημιουργείται ένα πλέγμα σχέσεων και δραστηριοτήτων με έντονα τοπικό χαρακτήρα, που αναδεικνύει την ιδιαιτερότητα της Αστυπάλαιας και μια συμβιωτική σχέση ανάμεσα στους επισκέπτες του νησιού και τους κατοίκους, το πρόσημο της οποίας είναι πάντα θετικό.

Στον κλάδο του Τουρισμού, είναι πλέον εμφανής η τάση για επιχειρήσεις που βασίζονται σε ένα υπεύθυνο μοντέλο λειτουργίας με περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθησία. Οι ταξιδιώτες δεν αναζητούν μόνο τη διαμονή τους, αλλά μία συνολική εμπειρία που δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον, θα προσφέρει στην τοπική κοινωνία και θα περιλαμβάνει τη συναναστροφή με τους ντόπιους και την γνωριμία με τον τόπο και τις παραδόσεις του, κάτι που για εμάς αποτελεί στάση ζωής. Η φιλοσοφία μας είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει «επιχειρείν εν κενώ». Για να ανθίσει μια επιχείρηση πρέπει να είναι ουσιαστικά ενσωματωμένη στην τοπική κοινωνία μέσα στην οποία λειτουργεί ώστε να υπηρετεί με την ανάπτυξή της την ανάπτυξη ολόκληρης της κοινωνίας. Με τη συνεισφορά σε τομείς όπως η υιοθέτηση πράσινων πρακτικών, η προώθηση της ανακύκλωσης και της μείωσης των αποβλήτων, η υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας με τη δημιουργία ευκαιριών απασχόλησης, αλλά και την ενίσχυση του τοπικού πολιτισμού, με την δημιουργία μοναδικών αυθεντικών εμπειριών και δραστηριοτήτων με τοπικό χρώμα, με συνεργασία ιδιωτικού και δημοσίου τομέα για τη δημιουργία βιώσιμων τουριστικών εμπειριών

Εφόσον υπάρχει αυτή η δέσμευση, τα brands και οι επιχειρήσεις μπορούν να παίξουν έναν ηγετικό ρόλο στην προώθηση της βιωσιμότητας στον τουρισμό και να επηρεάσουν θετικά τόσο το περιβάλλον όσο και τις τοπικές κοινωνίες.

Πέντε χρόνια μετά την πρώτη υλοποίηση του προγράμματος “Kallichoron Room2Give”, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε στενά με την τοπική κοινωνία και να στεκόμαστε αρωγοί στην προσπάθεια των νέων της Αστυπάλαιας να ανοίξουν τα φτερά τους και να προοδεύσουν, στηρίζοντας μία σειρά δράσεων με έμφαση τα παιδιά και τους νέους της Αστυπάλαιας, όπως πρόγραμμα υποτροφιών για τουριστικές σπουδές, θερινό πρόγραμμα εκπαίδευσης φοιτητών και ενεργή στήριξη της Ναρκισσείου δανειστικής βιβλιοθήκης Αστυπάλαιας.

Από τις υπηρεσίες που προσφέρετε στο Kallichoron στην Αστυπάλαια, αναδεικνύεται η εμπιστοσύνη σας στα τοπικά προϊόντα και τους παραγωγούς; Τι κόστος και τι κέρδος έχει αυτή η κίνηση;

Η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στα τοπικά προϊόντα και τους παραγωγούς δεν είναι μόνο θέμα ποιότητας και διαφάνειας, αλλά και υποστήριξης της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας. Έτσι, προσφέρουμε στους επισκέπτες μας τη δυνατότητα να απολαύσουν τα τοπικά προϊόντα, όπως το αγνό θυμαρίσιο μέλι, τα τοπικά μας τυριά από το οικογενειακό μας τυροκομείο, φρούτα και λαχανικά από το μποστάνι μας, , το αυτοφυές σαφράν γνωστό ως «ζαφορά», τα παξιμάδια μας και γενικά ό,τι πιο αγνό έχει να προσφέρει η αστυπαλίτικη γη.

Χωρίς εμπιστοσύνη στους ανθρώπους, στους παραγωγούς και τα προϊόντα του τόπου, δεν θα υπήρχε το Kallichoron Art Boutique Hotel. Διότι πρωταρχικά βασιζόμαστε στην Αστυπάλαια και τους ανθρώπους της ως αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοξενίας που προσφέρουμε. Δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό από αυτή την αμοιβαιότητα που συνεπάγεται μεγάλη ανάπτυξη και κέρδος, το οποίο δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά κυρίως κοινωνικό. Το οποιοδήποτε κόστος είναι μικρό μπροστά στα πολλαπλά οφέλη που συνεπάγεται η όποια συναλλαγή.

Είστε αισιόδοξη για το νησί της Αστυπάλαιας και όσες κινήσεις γίνονται προς τη βιωσιμότητα;

Η αισιοδοξία είναι το όπλο των νέων ανθρώπων για να πετυχαίνουν τους στόχους τους. Η αισιοδοξία, με την τόλμη και το ρίσκο, είναι αυτά που κρατάνε ζωντανό το μέλλον του νησιού και την επιχειρηματικότητα. Ναι, είμαι αισιόδοξη για τις κινήσεις που γίνονται προς τη βιωσιμότητα, αν και αναγνωρίζω ότι υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις.

Ανάμεσα στις προκλήσεις συγκαταλέγονται η ανάγκη για αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών και η αντίσταση στις αλλαγές από ορισμένα τμήματα της βιομηχανίας. Οι συνεχείς προσπάθειες και η αυξανόμενη συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών δημιουργούν βάσιμους λόγους για αισιοδοξία σχετικά με το μέλλον της βιωσιμότητας.

Εμείς ως επιχείρηση, ευχαριστούμε από καρδιάς την Coca Cola για όλες τις γνώσεις και τις ευκαιρίες που μας έδωσε να συμμετέχουμε. Νιώθουμε μεγάλη τιμή που είμαστε η 1η επιχείρηση που έλαβε τη χρυσή HoreCa βράβευση για τις βιώσιμες πρακτικές που ακολουθούμε και παροτρύνουμε κι άλλες επιχειρήσεις να συμμετάσχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Δείτε πώς μπορείτε και εσείς να γίνετε μέρος της βιώσιμης αλλαγής στον Οδηγός Βιωσιμότητας του NEWS24/7 και της Coca-Cola.

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα