“ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΞΕΧΝΑΜΕ ΟΤΙ ΖΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ”
Ο Μάκης Αντύπας μάς ξεναγεί στα νέα γραφεία της Viva Wallet.
“Εδώ που είσαι σήμερα είναι τα κεντρικά της Viva Wallet σε όλη την Ευρώπη. 450 άνθρωποι από τους 1000 της εταιρείας μας βρίσκονται σε αυτό το κτίριο. Μπαίνοντας από αυτή την πόρτα ξεχνάμε το τι ακούσαμε στις ειδήσεις το πρωί, ξεχνάμε το ότι ζούμε σε αυτή την χώρα.”
Το μέρος που “ξεχνάς τη χώρα” βρίσκεται στο Μαρούσι. Ένα σύμπλεγμα δυο γραφειακών εγκαταστάσεων μ’ ένα μεγάλο αίθριο στη μέση όπου εκεί στεγάζονται τα κεντρικά γραφεία της Viva Wallet για όλη την Ευρώπη.
Η Viva Wallet που μας απασχόλησε αρκετά τον Ιανουαρίου του 2022 όταν μαθεύτηκε και το θηριώδες deal εξαγοράς ενός σημαντικού ποσοστού από την JP Morgan. Το πλειοψηφικό πακέτο και το management παρέμεινε όμως σε ελληνικά χέρια και πιο συγκεκριμένα στους Χάρη Καρώνη και Μάκη Αντύπα.
Ο τελευταίος με περίμενε σε ένα αίθριο σαν πλατεία, εκεί που στεγάζεται το εστιατόριο των ανακαινισμένων γραφείων της Viva Wallet. Ένα ολόκληρο κτίριο στην Αμαρουσίου Χαλανδρίου, που αποτελεί και τη χαρακτηριστική επιχειρηματική έδρα των Αθηνών.
Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ FINTECH
Η λέξη “fintech” είναι συντομογραφία των λέξεων “financial technology” (χρηματοοικονομική τεχνολογία). Ο ορισμός της fintech στο διαδίκτυο αναφέρεται στη χρήση τεχνολογίας για τη βελτίωση και την καινοτομία στον τομέα των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τόσο τις νέες εφαρμογές και λύσεις που δημιουργούνται από startups όσο και τις καινοτομίες που εισάγονται από τις παραδοσιακές χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις.
Ενώ, η Viva Wallet αντιμετωπίζεται ως startup, δεν είναι, γιατί είναι μια εταιρεία που κλείνει τα 23 της χρόνια. Θεωρείται start up μάλλον πάνω στη λογική που θεωρούμε έναν ηθοποιό στα 57 του, νέο και ταλαντούχο.
“Είμαστε 23 χρόνια εταιρεία και ακόμα μας καλούν σε συνέδρια για startup. Ξεκινήσαμε “γράφοντας” εφαρμογές για τράπεζες. Εκπαιδευτήκαμε στοπως κάνεις πληρωμές, πως υποστηρίζεις τέτοια συστήματα, πως βρίσκεις λύσεις σε αυτά. Χτίσαμε με λίγα λόγια ένα σχολείο πάνω στις πληρωμές”, θυμάται ο Μάκης Αντύπας.
Το 2008 έρχεται η πτώση της Lehman Brothers, η κρίση μεταφέρεται στην Ευρώπη και όπως γνωρίζουμε όλοι, το ντόμινο αυτής της κατάρρευσης φέρνει και την Ελλάδα σε πολύ δύσκολη θέση. Μέσα στην κρίση, οι τράπεζες ενημερώνουν τους τότε συνεργάτες τους πώς “πολύ ωραία όσα τρέχουμε μαζί αλλά σταματάνε όλα από αύριο”.
Δεν είμαστε σε αγορές όπως το Πάλο Άλτο ή το Λονδίνο. Διαφορετικά θα μας αντιμετώπιζαν αν ήμασταν τρεις Σουηδοί με ακριβώς την ίδια ιδέα και τις ίδιες υποδομές, διαφορετικά βλέπουν τους Έλληνες.- Μάκης Αντύπας
Δεν είχαν καν γραφεία να βάλουν τους ανθρώπους που εργάζονταν στα project. Και κάπου εκεί έπρεπε να πάρουν μια απόφαση: αν θα σταματήσουν ή θα αξιοποιήσουν όλο αυτό το know how που είχαν αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια. Υπήρχε τότε και η ευτυχής συγκυρία να ψηφιστεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση μια οδηγία που πρακτικά έδινε τη δυνατότητα να κάνεις εισπράξεις για λογαριασμό τρίτων χωρίς να είσαι τράπεζα. Τους πήρε δύο χρόνια να λάβουν την άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος, μερικά ακόμα να κόψουν εντελώς τον ομφάλιο λώρο με τ’ άλλα τραπεζικά σχήματα και μετά αντελήφθησαν ότι η Ευρώπη είναι μια τεράστια αγορά για να επεκταθούν, χτίζοντας με την συνδρομή της Microsoft όλη την υποδομή στο cloud.
Υπάρχει σαν στερεότυπο την εποχή των τρελών ποσών που ακούμε για τις τεχνολογίες αιχμής, ότι όποιος έχει σκεφτεί έναν καλό κώδικα, θα γίνει αμέσως και πλούσιος. Ο Μάκης Αντύπας έχει εντελώς αντίθετη γνώμη. “Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσαμε μετά την κρίση ήταν στο κομμάτι της ανάπτυξης μας. Δεν είμαστε σε αγορές όπως το Πάλο Άλτο ή το Λονδίνο. Διαφορετικά θα μας αντιμετώπιζαν αν ήμασταν τρεις Σουηδοί με ακριβώς την ίδια ιδέα και τις ίδιες υποδομές, διαφορετικά βλέπουν τους Έλληνες. Το 2015, με capital controls, βλέπαμε επενδυτές και μας ρώταγαν πώς κάνετε πληρωμές στην Ελλάδα αφού δεν έχετε λεφτά;”
TI EINAI Η VIVA WALLET
O Μάκης Αντύπας εξηγεί με δύο λέξεις τι είναι η Viva Wallet: “Κάνουμε πληρωμές”. Απευθύνονται σε επαγγελματίες, όχι σε καταναλωτές, και “εξάγουν” τα fintech προϊόντα τους σε 24 χώρες της Ευρώπης. “Εμείς κοιτάμε επαγγελματίες και επιχειρήσεις και ο στόχος μας είναι να ενοποιήσουμε όπως είπα, τις πληρωμές. Η Ευρώπη είναι μεν ενιαία αγορά αλλά υπάρχει τέτοιος κατακερματισμός,όπου δεν μπορείς να πεις ότι «εγώ έφτιαξα μια υπηρεσία που παίζει παντού και μπορώ κάνοντας απλώς μάρκετινγκ να βγάλω χρήματα». Πρέπει να προσαρμόσεις το προϊόν με κατάλληλο τρόπο για κάθε τοπική αγορά, ώστε οι πελάτες των χωρών να χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες της Viva Wallet. Αυτό σημαίνει ότι στήνεις και γραφεία σε 24 χώρες και σιγά σιγά προσπαθείς να κερδίσεις μερίδιο από την αγορά από τους τοπικούς ανταγωνιστέςι”
Δεν είναι κάτι εύκολο. Μια Ένωση μεν, η Ευρωπαϊκή αλλά διαφορετικές χώρες, διαφορετικοί νόμοι, διαφορετικοί τρόποι που κινείται το χρήμα. “Εμείς είπαμε ότι θ’ ακολουθήσαμε τον δύσκολο δρόμο. Θα φτιάξουμε γραφεία, θα πάρουμε ανθρώπους από την τοπική αγορά και θα πάμε να διασυνδεθούμε με τα τοπικά σχήματα καρτών, τα τοπικά συστήματα πληρωμών. Δηλαδή, θα πάμε να δώσουμε ένα προϊόν πληρωμών που είναι εφάμιλλο με αυτό που δίνουν οι ανταγωνιστές μας σε τοπικό επίπεδο. Για ν’ αναπτυχθούν όμως χρειάζεται, «επιμονή και υπομονή». Δεν είναι ότι σου στρώνουν και το χαλί στις χώρες για να έρθεις. Έπρεπε καταρχάς να πείσεις ότι είναι περισσότερο ασφαλές να έχουμε ςτην υποδομή μας στο cloud και όχι servers σε κάτι υπόγεια. Για να φτάσουμε εδώ χρειάστηκαν πολλά χρόνια διαδρομής, απλά τα τελευταία ακουγόμαστε περισσότερο.”
ΟΙ ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΟΥΝ ΠΟΤΕ
Εκτός από το cloud όμως είναι δύσκολο και να πείσεις έναν κάτοικο μιας άλλης χώρας να χρησιμοποιήσει ένα τραπεζικό προϊόν που δεν είναι από τον τόπο του. Ρωτάω τον Μάκη Αντύπα γιατί ένας Βέλγος να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή της Viva Wallet αντί μιας τοπικής τράπεζας. “Οι πληρωμές είναι κάτι που πρέπει πάντα να λειτουργούν. Για αυτό όλα τα λειτουργούμε στο διαδικτυακό «σύννεφο». Δεν υπάρχει αυτό που βλέπαμε παλιά, να μπαίνεις στο ebanking και σου λέει ότι είμαστε κάτω για συντήρηση. Σήμερα είναι απαραίτητο να μπορείς να πληρώσεις και να πληρωθείς όλο το εικοσιτετράωρο, κάθε μέρα της εβδομάδας. Ειδικά όταν η υποδομή εξυπηρετεί πελάτες σε τόσες χώρες.
Σήμερα είναι απαραίτητο να μπορείς να πληρώσεις και να πληρωθείς όλο το εικοσιτετράωρο, κάθε μέρα της εβδομάδας.- Μάκης Αντύπας
Πέρα από αυτό μπορούμε τεχνολογικά να του δώσουμε κάτι πολύ καλύτερο. Οι περισσότεροι ανταγωνιστές αυτή τη στιγμή είναι “δεινόσαυροι” και κινούνται με αυτό τον τρόπο. Το δικό μας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι η τεχνολογία. Αυτό είμαστε, μια εταιρεία τεχνολογίας, απλά έχουμε και όλες τις άδειες για να μπορούμε να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Στην ψυχή μας είμαστε μηχανικοί. Είπαμε λοιπόν ότι θα κάτσουμε και θα φτιάξουμε την δική μας πλατφόρμα που θα είναι κώδικας δικός μας από την αρχή ως το τέλος ώστε να μην έχουμε ανάγκη κανέναν. Έχουμε τον απόλυτο έλεγχο, και λόγω της τεχνολογίας, αυτό μας δίνει το πλεονέκτημα ότι μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλουμε, όποια τρελή ιδέα μας έρθει.
Είναι πιο εύκολο στην απόκτηση γιατί γίνεται όλο ψηφιακά. Απλά κατεβάζεις μια εφαρμογή στο κινητό σου και θες ελάχιστα λεπτά για να ξεκινήσεις.. Οπότε μεταμορφώνουμε οποιαοδήποτε έξυπνη συσκευή, σε τερματικό αποδοχής πληρωμών. Από το απλό smartphone ενός ιδιώτη, μέχρι τα μεγάλα ταμειακά συστήματα ενός super market. Η τεχνολογία είναι ίδια.
Και φυσικά δίνουμε τεράστια βαρύτητα στη συμμόρφωση με το εκάστοτε κανονιστικό πλαίσιο. Μην ξεχνάς ότι , έχουμε εικοσιτέσσερις κεντρικές τράπεζες να μας εποπτεύουν. Το ότι είπαμε ότι πάμε με φυσική παρουσία σε κάθε χώρα, σημαίνει ότι ακολουθούμε και το τοπικό κανονιστικό πλαίσιο πέρα από το ευρωπαϊκό.”
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ
Το “γραφείο” που απέκτησε τελείως άλλη έννοια κατά τη διάρκειας της πανδημίας όπου εμφανίστηκε ο όρος “τηλεργασία” και ψάχναμε όλοι να δούμε πώς θα φτιάξουμε πάγκους εργασίας μέσα στα ίδια μας τα σπίτια. Τόνοι μελανιού χύθηκαν για το αν ζούμε ή όχι το τέλος του γραφείου ως φυσικού χώρου, με μεγάλα έντυπα του εξωτερικού όπως το περιοδικό New York να προχωρά σε αφιερώματα-μνημόσυνα για τους χώρους εργασίας στη Νέα Υόρκη.
Αλλά και η πανδημία πέρασε. Ο Μάκης Αντύπας πιστεύει ότι το γραφείο έχει αλλάξει έννοια.
Για να καταλάβουμε τι εννοεί ζητήσαμε από την αρχιτέκτονα Στέλλα Πιερή, που ήταν και η επικεφαλής του σχεδιασμού των Viva HQ να μας περιγράψει το τι ακριβώς συμβαίνει στους χώρους που βρισκόμαστε. “Σε μία συνολική έκταση 7.600 τμ η τεχνολογία αλληλεπιδρά με τη φύση και το φυσικό φως. Ένας εργασιακός χώρος που προάγει τη δημιουργική συνεργασία, την παραγωγή καινοτομίας, “αλλά και την «οικοσυναισθηματική νοημοσύνη» της ομάδας”, συμπληρώνει η Στέλλα Πιερή από το γραφείο Pieri.Architects.
Η φύση πρωταγωνιστεί -αναπάντεχο στοιχείο για μία εταιρεία τεχνολογίας. Καθώς κάποιος περιηγείται στα open space γραφεία που μοιράζονται σε τέσσερα επίπεδα και στο τεράστιο αίθριο -σημείο καθημερινής αλληλεπίδρασης των ομάδων και event space- θα “συναντήσει” 2.200 φυτά και δέντρα από 35 διαφορετικά είδη, συνολικά 600 τ.μ. nature blocks. Ο χώρος έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να συμβάλλει στην ευεξία των εργαζομένων, να προάγει την κοινωνικοποίηση, να δημιουργεί τελικά ένα ήρεμο περιβάλλον παρά τις υψηλές ταχύτητες λειτουργίας και ανάπτυξης που επιτάσσει ένας fintech οργανισμός και δη ένας μονόκερος.
Μία ενδιαφέρουσα αντίθεση που βασίστηκε στο concept “Office Ecology” του γραφείου Pieris.Architects: Μία καινοτόμος διαδικασία σχεδιασμού που ενσωματώνει τη φύση για να παράγει ένα ξεχωριστό οικοσύστημα- χώρους εργασίας διαφορετικών ποιοτήτων, αυξάνοντας, παράλληλα, το συντελεστή αειφορίας του κτιρίου και βελτιώνοντας το μικροκλίμα.
Οι co-working χώροι εργασίας διευκολύνουν την επικοινωνία όλων με όλους. Βασικό ζητούμενο της εταιρείας ως προς το σχεδιασμό ήταν να μην υπάρχουν στεγανά, να υπάρχει διαφάνεια. Η επικοινωνία πρέπει να είναι αβίαστη, γρήγορη, εύκολη, ώστε και οι αποφάσεις να είναι εξίσου γρήγορες, οι νέες ιδέες να κυκλοφορούν, να ακούγονται, να τεστάρονται, να υλοποιούνται.
Από τα “brainstorming caves”, τα fun “unofficial” meeting corners, το auditorium, και τα personal-oasis pocket spaces έως το “Code Bites” εστιατόριο στο υπερ-φωτεινό αίθριο και το νέο roof garden bar με μία μοναδική θέα, και το γυμναστήριο που ολοκληρώνεται σύντομα,, τα Viva HQ ταιριάζουν απόλυτα με το mindset μιας εταιρείας που εστιάζει στους ανθρώπους, στις ιδέες, στο ταλέντο, στην ομαδικότητα. Είναι το Viva Ecosystem.
“Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις ήταν η δημιουργία μιας αρχιτεκτονικής ταυτότητας με διεθνή χαρακτήρα, διακρατική παρουσία και διαχρονικό αποτύπωμα. Στόχος μας ήταν ο νέος σχεδιασμός των Viva HQ να αποπνέει, να ενσωματώνει την κουλτούρα και τις αξίες ενός Οργανισμού που επιδιώκει την καινοτομία σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας, μέσα από τη δημιουργική αλληλεπίδραση,” σημειώνει η Στέλλα Πιερή, αρχιτέκτονας και partner του γραφείου Pieris.Architects
ΚΑΦΕΤΕΡΙΑ ΒΑΛΕΪ
“Καθόμαστε τώρα στο καφέ-εστιατόριο που είναι στο σημείο που συνδέονται τα δύο κτίρια. Πάνω στην ταράτσα ετοιμάζεται ένα μπαρ. Είναι βασικοί χώροι αυτοί για τα γραφεία μας γιατί τα πιο δημιουργικά προϊόντα που βγάλαμε ποτέ δεν γεννήθηκαν σε κάποιο meeting room ή σε ένα γραφείο αλλά στην καφετέριά μας”, λέει ο Μάκης Αντύπας για το χώρο της εστίασης.
“Πιστεύουμε πολύ στην κοινωνική συνεύρεση. Ξεκινάμε να δώσουμε ένα brief, να φάμε όλοι μαζί το μεσημέρι, να πιούμε ένα ποτάκι το απόγευμα, να συζητήσουμε. Για μένα εκεί γεννιούνται οι πιο ωραίες ιδέες και αυτό το πράγμα δεν μπορείς να το κάνεις με κανένα zoom.
Άρα, φτιάχνουμε τα γραφεία, όχι με τη λογική που τα έφτιαχναν τότε, που λες “να βάλω και ένα τραπέζι πινγκ πονγκ απλά για να κάνουμε ωραία ποστ στο ίνσταγκραμ”, αλλά φτιάχνουμε χώρους που τους χρησιμοποιούμε ουσιαστικά, είτε αυτό είναι μια αίθουσα για να κάνουμε γιόγκα για να χαλαρώνουμε, είτε είναι ένα εστιατόριο για να τρώμε.
Δηλαδή ο κόσμος που θα είναι εδώ και θα περνάει τόσες ώρες της ημέρας, θα θέλει να είναι εδώ. Aκόμα και το φαγητό λέμε στον κόσμο ότι είναι καλύτερο ακόμα κι από αυτό που θα έχει στο σπίτι του.”
Όσο να είναι περήφανος για τις μαγειρικές του δυνατότητες, σίγουρα θα ήθελε τον Λεωνίδα Κουτσόπουλο να του μαγειρεύει κάθε μέρα όπως συμβαίνει στη Viva Wallet. Στην επικοινωνία που είχε με το Magazine ο γνωστός σεφ θυμήθηκε πώς η “ αρχή ήταν μία φιλική συζήτηση με τον Μάκη. Μία επιθυμία που μοιράστηκε – να έχουν ένα ωραίο μεσημεριανό, ζεστό φαγητό στο γραφείο. Από αυτή την κουβέντα ξεκινήσαμε μία συζήτηση που κράτησε κάποιους μήνες. Ανταλλάξαμε ιδέες και σκέψεις. Τελικά ανέλαβα την επιμέλεια του εγχειρήματος! Η βασική έννοια ήταν η «φρεσκάδα». Μία φρέσκια εταιρεία, μία φρέσκια ομάδα, ένα φρέσκο κτίριο!
Ένα φρέσκο φαγητό θα συμπλήρωνε την εξίσωση! Αυτός ήταν και ο στόχος της ομάδας Viva. Θεωρώ ότι το φαγητό μέσα σε ένα εργασιακό περιβάλλον ακολουθεί κάπως τη νοοτροπία της ίδιας της εταιρείας και των ανθρώπων της. Αντιλήφθηκα ένα κλίμα δοτικότητας και αυτό που προσφέρει το εστιατόριο στα γραφεία της Viva είναι αυτό που θα βρίσκαμε σε ένα φιλικό τραπέζι.
Θεωρώ ότι το φαγητό μέσα σε ένα εργασιακό περιβάλλον ακολουθεί κάπως τη νοοτροπία της ίδιας της εταιρείας και των ανθρώπων της.- Λεωνίδας Κουτσόπουλος, σεφ
Comfort food. Οικείες γεύσεις, ποιοτικά υλικά, πιάτα που δημιουργούνται στην κουζίνα. Για την εταιρεία, το καλό φαγητό είναι ένα ακόμα στοιχείο που συμπληρώνει την εμπειρία της ομάδας, και χαίρομαι που καταφέραμε να μεταφράσουμε αυτή την επιθυμία σε ένα εστιατόριο που κάπως ανατρέπει την έννοια του κλασικού corporate κυλικείου.”
ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΑΒΑΝΙ;
Ο Μάκης Αντύπας δηλώνει πως όχι. Μια μεγάλη πρόκληση αυτή τη στιγμή όμως είναι να πάρει ένα ποσοστό 5% της αγοράς κάθε μεγάλης χώρας, όπως π,χ. η Γαλλία. Κάνω και την ερώτηση του διαβόλου: “γιατί δεν τα πουλήσατε όλα, να πάρετε τα λεφτά, να πάτε να κάτσετε κάτω από ένα φοίνικα στις Μπαχάμες;”
Η απάντηση είναι απλή: “Ακόμα και εγώ και ο Χάρης νιώθουμε δημιουργικοί και έχουμε τρομερή όρεξη να κάνουμε πράγματα. Και επειδή πάντα εμένα με προκαλούσαν οι νέες τεχνολογίες, βλέπω πράγματα τα οποία έρχονται και με τρελαίνει ακόμα περισσότερο.”