ΟΙ 20 ΝΕΕΣ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΑΣΟΥΜΕ
Δεκάδες είναι οι παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα το πρώτο τετράμηνο του 2023. Εμείς επιλέξαμε 20 από αυτές.
Ο θεατρικός πληθωρισμός συνεχίζεται και το 2023 και δεκάδες είναι οι παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα προσεχώς. Εμείς επιλέξαμε 20 από αυτές και σας τις προτείνουμε, καθώς και τα έργα και οι συντελεστές τους είναι εξαιρετικά αξιόλογοι.
Ink (σκην. Δημήτρης Παπαϊωάννου) στο Μέγαρο Μουσικής
Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το «ΙΝΚ», ένα έργο πλημμυρισμένο νερό, που θέτει σε δοκιμασία σώμα και ψυχή, μια τολμηρή καταβύθιση στην πολυπλοκότητα της ανθρώπινης επιθυμίας που τιμήθηκε στην Ιταλία με το βραβείο Ubu 2020–21 («Καλύτερη ξένη παράσταση που παρουσιάστηκε στην Ιταλία»).
Αυτη τη φορά καλεί και μοιράζεται τον κεντρικό ρόλο με τον ηθοποιό Χάρη Φραγκούλη, ενώ τον δεύτερο ρόλο θα ενσαρκώσουν οι νέοι χορευτές Suka Horn και Antonio Papazis. Τη μουσική του ντουέτου υπογράφει ο Κορνήλιος Σελαμσής, έχοντας την ηχογραφήσει με την ορχήστρα της musicAeterna υπό τη διεύθυνση του Θόδωρου Κουρεντζή. Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί και για τις επιπλέον παραστάσεις που προστέθηκαν.
Ανεμοδαρμένα Ύψη (σκην. Γιάννης Καλαβριανός)- Δημοτικό Θέταρο Πειραιά
Από 25 Ιανουαρίου
Ο Γιάννης Καλαβριανός διασκευάζει και σκηνοθετεί την ιστορία του θυελλώδους, παράφορου και καταδικασμένου έρωτα ανάμεσα στον Χήθκλιφ και την Κάθριν, ενός από τα πιο εμβληματικά και αντιφατικά ζευγάρια του παγκόσμιου ρεπερτορίου. Ο έρωτας τους δεν ξεπεράστηκε ποτέ, οδήγησε σε τρομερές πράξεις εκδίκησης, σημάδεψε δύο οικογένειες για πάντα και εξακολουθεί να συναρπάζει με τη δύναμή του, εκατομμύρια αναγνώστες εδώ και 200 χρόνια.
Ο λόγος για τα «Ανεμοδαρμένα ύψη», το μοναδικό έργο της Έμιλυ Μπροντέ, γράφτηκε όταν ήταν μόλις 29 ετών, έναν μόλις χρόνο πριν πεθάνει και αποτέλεσε σημείο αναφοράς και έμπνευσης για την Τέχνη, και ένα μυθιστόρημα-σταθμό στην αγγλική λογοτεχνία.
Διανομή με αλφαβητική σειρά: Γιώργος Γλάστρας (Χήθκλιφ), Ιωάννα Κολλιοπούλου (Κάθριν), Μαρία Κωνσταντά (Φράνσις), Αγγελική Λεμονή (Νέλυ), Γιώργος Μακρής (Έρτον), Χριστίνα Μαξούρη (Ισαβέλλα), Λυγερή Μητροπούλου (Κάθυ), Γιώργος Μπένος (Λίντον), Γιώργος Μπινιάρης (Ιωσήφ), Άγγελος Μπούρας (Χίντλεϋ), Δημήτρης Πασάς (Έντγκαρ)
Ελευθερία στη Βρέμη (σκην. Νίκος Μαστοράκης)- Θέατρο Τέχνης
Από 25 Ιανουαρίου
Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί την «Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και επιστρέφει με μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών και συντελεστών στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, μετά την εξαιρετική «Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα».
Το έργο -που θα παρουσιαστεί σε νέα μετάφραση Γιώργου Δεπάστα και διασκευή, σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια, μουσική επιμέλεια Νίκου Μαστοράκη- αποτελεί τη χειμερινή παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης για την περίοδο 2022-23. Μάλιστα είναι η πρώτη φορά που το Θέατρο Τέχνης συμπράττει με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης. Η παράσταση αφού έκανε πρεμιέρα με μεγάλη επιτυχία στα Χανιά και περιόδευσε σε πόλεις της Κρήτης, παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης.
Παίζουν (αλφαβητικά): Μαριάννα Δημητρίου, Άγης Εμμανουήλ, Διαμαντής Καραναστάσης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Καίτη Μανωλιδάκη, Γιωργής Τσαμπουράκης, Χάρης Τσιτσάκης
Η άνοδος του Αρτούρο Ούι (σκη. Άρης Μπινιάρης) στο θέατρο ARK
Από 25 Ιανουαρίου
Ο Άρης Μπινιάρης κοιτάζει κατάμα τη μακάβρια φάρσα: «Η άνοδος του Αρτούρο Ούι», όπου ο Μπέρτολτ Μπρεχτ σημαδεύει τους μηχανισμούς που στηρίζουν και εκτρέφουν τον φασισμό.
Το παραβολικό αυτό έργο είναι ένας παραλληλισμός της ιστορίας της ανόδου του ναζισμού στη Γερμανία μέχρι την κατάληψη της εξουσίας από τον Χίτλερ. Ο Μπρεχτ ανασυνθέτει την ιστορία μεταφέροντας τη δράση στο γκανγκστερικό περιβάλλον της Αμερικής του μεσοπολέμου.
Ο χαρακτήρας του αποτρόπαιου Αρτούρο Ούι, που δομήθηκε από τον συγγραφέα πάνω στο πρότυπο του σαιξπηρικού «Ριχάρδου Γ΄», ερμηνεύεται στην παράσταση από τον Γιώργο Χρυσοστόμου.
Μαζί του μια πλειάδα εκλεκτών ηθοποιών: Γιάννης Αναστασάκης, Μιχάλης Βαλάσογλου, Θανάσης Ισιδώρου, Άρης Κασαπίδης, Τάσος Κορκός, Κώστας Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Ερρίκος Μηλιάρης, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβος Συμεωνίδης.
Στρέλλα (σκην. Γιώργος Κουτλής)
Από 28 Ιανουαρίου
Ο πολυσυζητημένος θεατρικός σκηνοθέτης με δεδηλωμένη έφεση στον ποιητικό, παράδοξο ρεαλισμό και το ύφος του γκροτέσκου, Γιώργος Κουτλής, σκηνοθετεί την οπερατική μορφή της “Στρέλλας”, της πολυβραβευμένης ομώνυμης ταινίας του Πάνου Χ. Κούτρα. Ο Μιχάλης Παρασκάκης, συνθέτης στην παράδοση της λεγόμενης «νέας» μουσικής, αναλαμβάνει το στοίχημα να γράψει μια μουσική φρέσκια και αιχμηρή, διατηρώντας τον ρεαλισμό και τη δραματικότητα του κινηματογραφικού έργου, ενώ το λιμπρέτο είναι της Αλεξάνδρας Κ*.
Το Έκτο Πάτωμα (σκην. Γιώργος Βάλαρης) στο Ακροπόλ
Από 2 Φεβρουαρίου
Τριάντα δύο χρόνια μετά την θρυλική πλέον παρουσίασή του στο θέατρο «Περοκέ» (1991-92) ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί και αναβιώνει στο ιστορικό θέατρο Ακροπόλ, τη μουσική παράσταση «Το έκτο πάτωμα» με ένα επιτελείο σπουδαίων καλλιτεχνών. Με άξονα την κωμωδία που χαρακτηρίζει την επιτυχημένη διασκευή της Άννας Παναγιωτοπούλου στο δημοφιλές έργο του Αλφρέντ Ζερί -που έχει μεταφραστεί και παιχτεί με τεράστια επιτυχία σχεδόν σε όλο τον κόσμο από το 1938 ως σήμερα- ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Λίνα Νικολακοπούλου δημιούργησαν ίσως τα πιο γνωστά και αγαπημένα τραγούδια που ακούστηκαν ποτέ τις τελευταίες δεκαετίες σε θεατρική παράσταση, ( «Τι ώρα είναι, τι μέρα είναι και ποιά χρονιά», «Το τραγούδι της κουτσομπόλας», «Το τραγούδι της ζήλειας», «Η κουπαστή» κ α).
Πρωταγωνιστούν Υρώ Μανέ, Κώστας Μακεδόνας, Ελένη Καστάνη, Δανάη Λουκάκη, Μαριαλένα Ροζάκη, Αρμάντ Εδουάρδος Μενετιάν, Βασίλης Αθανασόπουλος, Δημήτρης Φραγκιόγλου και η Ευαγγελία Μουμούρη. Στο ρόλο του Οσπώ ο Δημήτρης Πιατάς. Αφηγήτρια η Μίρκα Παπακωνσταντίνου.
Η παρεξήγηση (σκην. Γιάννης Χουβαρδάς)- Θέατρο Τέχνης
Από 3 Φεβρουαρίου
Ο Γιάννης Χουβαρδάς, μετά τους επιτυχημένους «Παλιούς καιρούς» του Πίντερ (Υπόγειο 2018-19) επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης με ένα έργο-μελέτη πάνω στη σύγκρουση του ανθρώπου με το μοιραίο και τις τραγικές συνέπειες ενός αθώου λάθους στην επικοινωνία: την εμβληματική «Παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμύ, που ελάχιστα έχουμε δει στην ελληνική σκηνή.
Γραμμένο από τον κορυφαίο Γάλλο νομπελίστα συγγραφέα και φιλόσοφο Αλμπέρ Καμύ το 1944 στην διάρκεια της κατοχής της Γαλλίας από τις Γερμανικές δυνάμεις, το έργο είναι δομημένο κατά τους Αριστοτελικούς κανόνες της τραγωδίας και οι ρίζες της πλοκής του μπορούν να βρεθούν τόσο στην κλασική όσο και στην Βιβλική παράδοση.
Παίζουν (αλφαβητικά): Μαριάννα Κάλμπαρη, Φλομαρία Παπαδάκη, Αναστάσης Ροϊλός, Πηνελόπη Τσιλίκα. Και ο Blaine L. Reininger
Η Άκρα Ταπείνωση (σκην. Παντελής Φλατσούσης)- Θέατρο Θησείον
Από 8 Φεβρουαρίου
Στη νέα του παράσταση, ο Παντελής Φλατσούσης, (Βραβείο σε Νέο Καλλιτέχνη του Θεάτρου, από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών, 2022) με μία ξεχωριστή ομάδα ηθοποιών (Δήμητρα Βλαγκοπούλου – βραβείο Μελίνα Μερκούρη 2020, Βαγγέλης Αμπατζής, Λάμπρος Γραμματικός, Μαριάμ Ρουχάτζε), θα επιχειρήσει να δώσει απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα με αφετηρία και όχημα το ομότιτλο μυθιστόρημα της πολυβραβευμένης Ρέας Γαλανάκη Η Άκρα Ταπείνωση (Καστανιώτης, 2015 – Βalkanika Literary Award, 2019).
Η παράσταση, που πρόκειται να κινηθεί στο μεταίχμιο μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας, θα επιχειρήσει να αναψηλαφήσει την μνήμη των πρώτων ετών της περασμένης δεκαετίας, αλλά και συνολικότερα την ελληνική κοινωνία κατά τα μεταπολιτευτικά χρόνια, με αφετηρία το σήμερα και κατεύθυνση προς το παρελθόν, στην προσπάθεια να βρει, μαζί με το κοινό, απαντήσεις για το μέλλον.
Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι (σκην. Τιμοφέι Κουλιάμπιν) στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Από 9 Φεβρουαρίου
Τα βλέμματα όλων συγκεντρώνει η παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη της “Μοναξιάς των κάμπων με το βαμβάκι” που σκηνοθετεί ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν, με τον Αμερικανό διάσημο ηθοποιό John Malkovich να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας σε ένα από τα πιο μυστηριώδη έργα του σύγχρονου ρεπερτορίου. Με τον Τζον Μάλκοβιτς ως πελάτη και την πολυβραβευμένη Λιθουανή ηθοποιό Ingeborga Dapkunaite ως ντίλερ, το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία του Ρώσου σκηνοθέτη που πρωτοήρθε στην Ελλάδα το 2018, παρουσιάζοντας μια παράσταση που άφησε εποχή: τις Τρεις Αδερφές του Τσέχοφ εξολοκλήρου στη νοηματική γλώσσα.
Butterflies in my stomach: GEN-L (σκην.Κωνσταντίνος Ρήγος)- Θέατρο Νέου Κόσμου
Από 10 Φεβρουαρίου
Μουσική, θέατρο και χορός μπλέκονται με μοναδικό τρόπο σε ένα devised pop θέαμα που φέρει τη σφραγίδα του πολυμήχανου καλλιτέχνη και μετρ στο είδος, Κωνσταντίνου Ρήγου. Μία παράσταση πάνω στον έρωτα και τα όνειρα που στοίχειωσαν τις τρεις γενιές που αυτή τη στιγμή κρατούν στα χέρια τους τον πλανήτη: τη Gen X, τους Millenials και τη Gen Z. Έρωτες, αγάπες, διαψεύσεις, απορρίψεις, θλίψη και κατάθλιψη, απώλειες, εθιστικές ουσίες, ψυχεδελικά ταξίδια, και πολλά άλλα παρελαύνουν μπροστά μας μέσα από αποσπάσματα έργων που στιγμάτισαν τις γενιές αυτές, από θεωρητικά κείμενα και επιστημονικά δεδομένα, από τραγούδια και από προσωπικές εξομολογήσεις και αγωνίες των ηθοποιών της παράστασης.
Όχι εγώ (σκην. Σάββας Στρούμπος) στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Από 18 Φεβρουαρίου
Ανάμεσα στους πιο δαιμονιώδεις και απαιτητικούς (από κάθε σκοπιά: σωματική, διανοητική, συναισθηματική…) μονολόγους του παγκοσμίου θεάτρου, το Όχι εγώ του Σάμιουελ Μπέκετ, γραμμένο το 1972 για την ηθοποιό Μπίλι Ουάιτλω, σκηνοθετεί τη χειμαρρώδη λογοδιάρροια ενός αιωρούμενου γυναικείου στόματος (!) στον απόηχο ενός απροσδιόριστου τραυματικού συμβάντος, υπό το βλέμμα της φιγούρας ενός μυστηριώδους ακροατή χωρίς ιδιότητες.
Η νέα προσαρμογή αυτού του εμβληματικού μεταπολεμικού έργου, ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ στον πρωτοποριακό συνθέτη Ζήση Σέγκλια, το έργο του οποίου εστιάζει στη σχέση ανάμεσα στον ήχο και τη σημασιολογία της φωνής και την ενοποίηση της μουσικής γλώσσας και του λόγου, και στον σκηνοθέτη Σάββα Στρούμπο, επίμονο και ασυμβίβαστο εργάτη του ερευνητικού θεάτρου, αναμετράται με τα όρια ενός δυσεπίλυτου αινίγματος, αλλά ταυτόχρονα και με μια πρόκληση διεγερτική.
Ερμηνεύουν: Έλλη Ιγγλίζ, Έβελυν Ασσουάντ, Μπάμπης Αλεφάντης
Μία Νύχτα στην Επίδαυρο (σκην. Νίκος Καραθάνος) – Θέατρο Ρεξ
Από 22 Φεβρουαρίου
Ο Νίκος Καραθάνος μαγνητίζει το ενδιαφέρον μας με τη νέα παράσταση που ετοιμάζει, αυτή τη φορά για λογαριασμό του Εθνικού Θέατρου. Ο σπουδαίος αυτός Έλληνας δημιουργός γράφει -μαζί με τη Λένα Κιτσοπούλου και τον Γιάννη Αστερή– και σκηνοθετεί για “Μία Νύχτα στην Επίδαυρο”, ένα έργο που θα παρουσιαστεί από τις 16 Φεβρουαρίου στη σκηνή Μαρίκα Κοτοπούλη στο Θέατρο Ρεξ.
Εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το πρωταγωνιστικό καστ της παράστασης, στο οποίο βλέπουμε εκτός από τον ίδιο και την Χάρι Αλεξίου, τον Χρήστο Λούλη, αλλά και τη Ζέτα Μακρυπούλια. Επίσης στους πρωταγωνιστές ξεχωρίζουμε τον μοναδικό Θανάση Αλευρά, την Έμιλυ Κολιανδρή που έδωσε ρεσιτάλ ερμηνείας την καλοκαιρινή Ελένη του ΚΘΒΕ, την Έλλη Πασπαλά, αλλά και την αγαπημένη Γαλήνη Χατζηπασχάλη που αποτελεί σταθερή αξία στις παραστάσεις του.
Ο Παγοπώλης έρχεται (σκην. Ακύλλα Καραζήση)- Θέατρο Προσκήνιο
Από 22 Φεβρουαρίου
Ο Ακύλλας Καραζήσης σκηνοθετεί το σπάνιο έργο του Ευγένιου Ο Νηλ “Ο Παγοπώλης έρχεται” που γράφτηκε λίγους μήνες πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Το έργο γράφτηκε στα 1939 – μιαν εποχή πικρότατη για τον Ο’ Νηλ. Η πολεμική θύελλα που πρόβαινε στον ορίζοντα, τον είχε ταράξει βαθύτατα. Αργότερα, σε μια δημόσια εξομολόγηση (1956), είπε: “Ο πόλεμος μ’ έκανε να καταλάβω πως στήριζα, την πίστη μου στις παλιές αξίες – κι αυτές είχαν χαθεί… Είναι πολύ θλιβερό, αλλά σήμερα δεν υπάρχουν πια αξίες για να στηρίξουν τη ζωή…”.
ΠΑΙΖΟΥΝ: Έλενα Τοπαλίδου, Ακύλλας Καραζησης, Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Ελίνα Ρίζου, Γιώργος Κατσής κ.α.
Θάνατος στη Βενετία (σκην. Γιώργος Παπαγεωργίου)- θέατρο Πόρεία
Από 28 Φεβρουαρίου
Η αριστουργηματική νουβέλα του Τόμας Μαν έρχεται στο θέατρο Πορεία σε διασκευή του ποιητή Στρατή Πασχάλη και με την υπογραφή του Γιώργου Παπαγεωργίου, ενός σκηνοθέτη που έχει ξεχωρίσει για την ενασχόλησή του με τη δραματοποίηση σημαντικών πεζογραφημάτων, τη χειροποίητη σκηνική δραματουργία και τη χρήση της ζωντανής μουσικής και δραματουργίας. Εξελίσσοντας αυτή τη φόρμα, θα επιχειρήσει να δημιουργήσει ένα αισθαντικό ηχητικό περιβάλλον επί σκηνής, το οποίο θα μυήσει τον θεατή στο μυσταγωγικό ταξίδι του Άσενμπαχ και θα τον καταβυθίσει στα μύχια πάθη του.
Στον ρόλο του Άσενμπαχ θα δούμε τον Νίκο Χατζόπουλο, στο ρόλο του αγοριού τον Ορέστη Χαλκιά. Τη μουσική γράφει ο Άγγελος Τριανταφύλλου.
Ένα σπίτι φωτεινό σαν μέρα (σκην. Γιάννης Μόσχος)- Εθνικό Θέατρο
Από 1η Μαρτίου
Ο Γιάννης Μόσχος στην πρώτη του σκηνοθεσία ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου επιλέγει το, άπαιχτο στην Ελλάδα, έργο του πολυβραβευμένου (και στο Χόλυγουντ) Τόνι Κούσνερ.Το έργο, μέσα από 25 σκηνές, παρακολουθεί την άνοδο και εγκαθίδρυση του ναζισμού από την Πρωτοχρονιά του 1932 έως τον Ιούλιο του 1933. Στο Βερολίνο μια παρέα αριστερών καλλιτεχνών συνευρίσκεται στο σπίτι της ηθοποιού Άγκνες και προσπαθεί να αντισταθεί στον επερχόμενο σκοταδισμό. Ο Κούσνερ ανιχνεύει πώς τα πολιτικά γεγονότα των 18 αυτών κρίσιμων μηνών επηρεάζουν τις ζωές τους και πώς διαχειρίζεται ο καθένας τους τις καταιγιστικές εξελίξεις. Όσο τα σύννεφα του ναζισμού κατακλύζουν τη Γερμανία, τόσο μεγαλώνουν τα διλήμματα των προσώπων και καλούνται να πάρουν ολοένα και πιο δύσκολες αποφάσεις. Ένα πανόραμα προσώπων και στάσεων ζωής σε μια εποχή φόβου.
Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Ανατολή Αθανασιάδου, Αγορίτσα Οικονόμου, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Θέμης Πάνου, Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Θανάσης Ραφτόπουλος, Σοφία Σεϊρλή, Υψιπύλη Σοφιά, Μαρία Τσιμά
Ρωμαίος και Ιουλιέτα (σκην. Δημήτρης Καραντζάς) στο Εθνικό Θέατρο
Aπό 4 Μαρτίου
Δεν χρειάζονται συστάσεις για το ζευγάρι που γεννήθηκε από τη σαιξπηρική πένα στην εκπνοή του 16ου αιώνα και μέχρι σήμερα δεν έχει πάψει να ταυτίζεται με τον απόλυτο έρωτα.
Ο Δημήτρης Καραντζάς αναμετριέται με το εμβληματικό έργο του Σαίξπηρ “Ρωμαίος και Ιουλιέτα” και βλέπει τον Ρωμαίο ως έναν μικρότερο αδερφό του Άμλετ, που πρέπει να αναμετρηθεί με έναν κόσμο, τον οποίο θέλει επιτακτικά να αλλάξει –έστω και διά του θανάτου του…
Παίζουν οι: Ρένη Πιττακή, Γιάννης Νταλιάνης, Άννα Καλαϊτζίδου, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ηρώ Μπέζου, Άρης Μπαλής, Γιάννης Κλίνης, Έκτορας Λιάτσος, Χάρης Χαραλάμπους – Καζέπης, Μάνος Πετράκης
Έγκλημα και Τιμωρία (σκην. Βασίλης Μπιμπίκης) στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Από 18 Μαρτίου
Μετά τις παραστάσεις «Άνθρωποι και Ποντίκια» και «Κόκκινα Φανάρια», ο Βασίλης Μπισμπίκης, για πρώτη φορά στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, κάνει μια ελεύθερη μεταγραφή του εμβληματικού μυθιστορήματος του Ρώσου συγγραφέα, μεταφέροντάς το στην Αθήνα του 2023.
Τι σημαίνει άραγε, εν έτει 2023, η αυτοδικία που διαπράττει ο νεαρός φοιτητής της Νομικής Ροντιόν Ρομάνοβιτς Ρασκόλνικοβ, όταν παίρνει τον νόμο στα χέρια του και δολοφονεί την Αλιόνα Ιβάνοβνα, μια γριά τοκογλύφο; Πόσο επίκαιρο παραμένει στις μέρες μας το αριστούργημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι; Και ποιες αναγωγές μπορούν να γίνουν στο σήμερα;
Μια «νέα» ιστορία, ενός «νέου» Ρασκόλνικοβ, ερμηνευμένου από τον Θοδωρή Σκυφτούλη, έρχεται να παρασταθεί με τρόπο ακραία ρεαλιστικό υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βασίλη Μπισμπίκη, με τον ίδιο στον ρόλο του ανακριτή Πορφύρη και τον γνωστό Λιθουανό σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις στον ρόλο του αλκοολικού Μαρμελάντοφ, την Έρρικα Μπίγιου ως Σόνια, τον Κώστα Φαλελάκη ως αδίστακτο μεγαλοεπιχειρηματία, την Άννα Μάσχα ως μητέρα και την Μπέττυ Βακαλίδου ως τοκογλύφο.
Ο Μισάνθρωπος (σκην. Πέτερ Στάιν) στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Από 19 Απριλίου
Ο σπουδαίος Πέτερ Στάιν, ένας από τους σημαντικότερους ευρωπαίους σκηνοθέτες, σκηνοθετεί τον εμβληματικό “Μισάνθρωπο” του Μολιέρου με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο. Μετά από 460 χρόνια, το έργο του Μολιέρου παραμένει επίκαιρο. Ακόμη και σήμερα, ο μισάνθρωπος Αλσέστ –απόλυτα δικαιολογημένα– θα επέκρινε ανελέητα την ανειλικρίνεια, την υποκρισία και την εξαπάτηση του ίδιου μας του εαυτού ή των άλλων.
Παίζουν: Παρασκευή Δουρουκλάκη, Νάνσυ Μπούκλη, Δημήτρης Ντάσκας, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, κ.α.
Και στη Θεσσαλονίκη
Εξαιρετικά ενεργό είναι το ΚΘΒΕ στη Θεσσαλονίκη, καθώς στις 27 Ιανουαρίου κάνει πρεμιέρα η νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ «Ερωτόκριτος», μια σύγχρονη ανάγνωση του γνωστού έργου, με την Αργυρώ Χιώτη να υπογράφει τη σύλληψη- σκηνοθεσία της παράστασης και τον Ευθύμη Θέου την δραματουργική επεξεργασία -διασκευή, ενώ μία μέρα (28/1) μετά κάνει πρεμιέρα «Η Τριλογία του Παραθερισμού» του Κάρλο Γκολντόνι σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα και σκηνοθεσία Γιάννη Σκουρλέτη.
Εχθροί, μια ερωτική ιστορία (σκην. Στάθης Λιβαθινός) στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Από τις 10 Μαρτίου 2023
Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί το έργο του νομπελίστα συγγραφέα, Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ «Εχθροί, μια ερωτική ιστορία» (σε μετάφραση Λεωνίδα Καρατζά). Ένας άντρας προσπαθεί να ξεπεράσει τον εφιάλτη, το αξεπέραστο τραύμα του ολοκαυτώματος και βρίσκεται αντιμέτωπος με τις τρεις σημαντικότερες γυναίκες της ζωής του, ψάχνοντας για έρωτα, αγάπη και σωτηρία.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Μελίνα Αποστολίδου, Παναγιώτης Καμμένος, Γιάννης Καραμφίλης, Ορέστης Παλιαδέλης, Θοδωρής Πολυζώνης, Σπύρος Σιδέρης, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Φωτεινή Τιμοθέου, Μάρα Τσικάρα, Δημήτρης Τσιλινίκος, Νίκος Τσολερίδης, Θάνος Φερετζέλης
Ο κατά φαντασίαν ασθενής (σκην. Θοδωρής Αμπαζής) στο Μονή Λαζαριστών (Σκηνή Σωκράτης Καραντινός)
«Ο Κατά φαντασίαν ασθενής», ένα από τα πιο γνωστά έργα του Μολιέρου, που θα παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο στη Μονή Λαζαριστών (Σκηνή Σωκράτης Καραντινός), ξεκίνησε πρόβες. Ο σκηνοθέτης και συνθέτης Θοδωρής Αμπαζής συνεργάζεται με τον συνθέτη Νίκο Κυπουργό παρουσιάζοντας μια μουσική ανάγνωση της αγαπημένης κωμωδίας του Μολιέρου “Ο Κατά φαντασίαν ασθενής”, βασισμένη στην αριστοτεχνική μετάφραση του Ιωάννη Πολέμη.
Στον πρωταγωνιστικό ρόλο o Kαλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Αστέριος Πελτέκης