ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΕΜΑΘΑΝ ΤΟΥΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΥΣ ΝΑ ΨΩΝΙΖΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΧΡΗΜΑΤΑ

Το συναρπαστικό ταξίδι του swapdom από την Καλαμαριά στις ΗΠΑ. Πώς δύο Έλληνες δίδαξαν τους Αμερικανούς την ανταλλακτική οικονομία. Τι δήλωσαν στο NEWS 247 για την εταιρία - πρότυπο (Pics+Vid)

Ας υποθέσουμε ότι στην ντουλάπα σου έχεις δύο μπλουζάκια και ένα παντελόνι που δεν χρειάζεσαι πια. Πριν τα ξεφορτωθείς, σκέφτεσαι: Θα τα δώσω σε ένα Ίδρυμα και σε παιδιά που τα έχουν ανάγκη. Σεβαστό. Πώς θα σου φαινόταν όμως, αν το παλιό σου τζιν – που τω καιρώ εκείνο σε κολάκευε – μπορούσες να το ανταλλάξεις με κάτι άλλο που πραγματικά χρειάζεσαι και μάλιστα από τον καναπέ του σπιτιού σου;

Βασιζόμενοι στο μοντέλο της ανταλλακτικής οικονομίας, ο  Πέτρος και Γιώργος Γεωργόπουλος πέτυχαν το ακατόρθωτο. Σχεδίασαν την εφαρμογή swapdom.com και από τον Οκτώβριο του 2013 έπεισαν χιλιάδες Αμερικανούς να ψωνίζουν χωρίς…. χρήματα, παζάρια και διαπραγματεύσεις, από την οθόνη του υπολογιστή τους.

Το αποτέλεσμα δεν άργησε να ξεπεράσει τις προσδοκίες τους. Το swapdom μετρά ήδη πάνω από 11.000εγγεγραμμένους χρήστες, ενώ οι παραγγελίες διένυσαν συνολικά 5 φορές τον κύκλο της Γης (πάνω από 140.000μίλια). Όλοι συμμετέχουν σε ένα διαδικτυακό κύκλο ανταλλαγής προϊόντων και ψωνίζουν τα απαραίτητα, με μοναδική προϋπόθεση να προσφέρουν.

Μέχρι στιγμής, η υπηρεσία λειτουργεί ως ιστοσελίδα, απευθύνεται αποκλειστικά σε κατοίκους των ΗΠΑ και λειτουργεί στο πρότυπο του Business-to-Consumer, ενώ πολύ σύντομα θα κυκλοφορήσει και σαν εφαρμογή σε κινητά τηλέφωνα.

Το NEWS 247 επικοινώνησε με τον Πέτρο και τον Γιώργο Γεωργόπουλο, προκειμένου να κατανοήσουμε καλύτερα πώς λειτουργεί το swapdom, πώς μετατράπηκε από συνήθεια σε μανία και τελικά πόσο εύκολο ήταν να πείσουν την Αμερική να ανταλλάσσει… αντί να αγοράζει προϊόντα;

 

(Ο Γιώργος και ο Πέτρος Γεωργόπουλος χαμογελούν στο φακό και στην… επιτυχία)

* Σε ποια ανάγκη βασίστηκε η σύλληψη της ιδέας του swapdom;

Κολλήσαμε το μικρόβιο στις αρχές της κρίσης στις ΗΠΑ, το 2008. Μετείχαμε τυχαία σε μια κουβέντα για ανταλλαγές χωρίς χρήματα, που κατέληξε στο ότι αν ποτέ γίνουν αποδοτικές, θα σώσουν τον κόσμο. Αρχίσαμε να ψάχνουμε τους λόγους που η ανταλλακτική οικονομία δεν λειτουργεί επαρκώς. Καταλάβαμε ότι η αποδοτικότητα των ανταλλαγών είναι χαμηλή, όταν απευθύνεται μόνο σε δύο άτομα. Όσοι περισσότεροι άνθρωποι ανταλλάσσουν προϊόντα, τόσο πιθανότερο είναι να βρουν αυτό που ψάχνουν. Αρκεί ό, τι προσφέρεις, να μπορέσεις να πάρεις κάτι ίσης αξίας.

* Πότε ξεκίνησε τη λειτουργία του το Swapdom; Γιατί Αμερική και όχι Ευρώπη;

Η εμπορική λειτουργία ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2013, σχεδόν πέντε χρόνια από την αρχική σύλληψη της ιδέας. Η αρχική μας προσπάθεια ήταν να ξεκινήσουμε από την Ευρώπη. Ο κύριοι λόγοι που τελικά επελέγησαν οι ΗΠΑ είναι τα φτηνότερα μεταφορικά και ότι απαρτίζουν μία ενιαία αγορά με κοινή γλώσσα και σχετικά ομοιογενή κουλτούρα.

* Πώς λειτουργεί η εφαρμογή;

– Ο χρήστης αναζητά αντικείμενα που θα ήθελε να αποκτήσει ανάμεσα σε αυτά που έχουν ανεβάσει οι άλλοι χρήστες. Όταν βρει κάποια που τον ενδιαφέρουν, αποφασίζει ποια από τα δικά του ρούχα θα έδινε για να τα αποκτήσει. Κατόπιν υποβάλει στο Swapdom την απόφασή του αυτή.  Είναι σαν να λέει: “Άκουσε Swapdom, θα ήθελα το καπέλο που προσφέρει η Μαίρη και ευχαρίστως θα έδινα αυτό το ζευγάρι παπούτσια, ή αυτό το παντελόνι σε όποιον το θέλει για να αποκτήσω το καπέλο της Μαίρης”.

– To Swapdom “ακούει” όλες αυτές τις επιθυμίες και αναζητεί συνεχώς να εντοπίσει ομάδες χρηστών, όπου αν ο ένας δώσει στον επόμενο αυτό που ζήτησε, σχηματίζουν έναν κύκλο.

– Όλα αυτά γίνονται με το κόστος της μεταφοράς, την οποία συντονίζει το Swapdom σε συνεργασία με μεταφορική εταιρία, ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπιστία της συναλλαγής και να έχει ο χρήστης την δυνατότητα να παρακολουθήσει την πορεία της αποστολής.

* Σε ποιον αλγόριθμο βασίζεται η εφαρμογή;

Ο αλγόριθμος του Swapdom βασικά “ακούει” τι ζητείται και τι προσφέρεται και εντοπίζει ομάδες ατόμων που μπορούν να μετέχουν σε μια κυκλική ανταλλαγή. Αν η ανταλλαγή δεν περιορίζεται σε δύο άτομα, αλλά μπορεί να γίνει σε κύκλους των τριών τεσσάρων, δέκα, είκοσι ατόμων, όπου ο καθένας δίνει στον επόμενο το αντικείμενο που ζήτησε, οι πιθανότητες να γίνουν ανταλλαγές αυξάνονται εκθετικά.

* Πώς εκτιμάται η αξία των προϊόντων;

Ο κάθε χρήστης κάνει μόνος του την εσωτερική του αποτίμηση. Αν δώσεις κάτι καινούργιο, πρέπει να είσαι σίγουρος ότι δεν σε νοιάζει το σενάριο να σου επιστραφεί κάτι μεταχειρισμένο ή φορεμένο 10 φορές. Σε αυτό υπεύθυνος είναι ο κάθε χρήστης ξεχωριστά και η κάθε ανταλλαγή βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στο γούστο του. Άλλωστε, όταν εισάγεις ένα προϊόν στο swapdom προς ανταλλαγή, το σύστημα δεν σου ζητά τίποτε άλλο από το είδος του προϊόντος, αλλά και το μέγεθος (σε περίπτωση ρούχου ή παπουτσιού), μία γενική περιγραφή ή τίτλο και τη φωτογραφία του.

* Από πού προκύπτει το κέρδος;

Δεν υπάρχει συνδρομή. Τα έσοδα προκύπτουν από το ποσοστό επί των μεταφορικών. Το κέρδος αυτό “κρύβεται” στη βέλτιστη τιμή που έχουμε επιτύχει με τις μεταφορικές εταιρίες. Στην πραγματικότητα, πληρώνει λιγότερο από όσο θα πλήρωνε αν έστελνε το πακέτο μόνος του.

* Υπάρχει πρόβλεψη στο μέλλον να γίνεται swap και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων;

Προς το παρόν, το Swapdom εστιάζει στις ανταλλαγές στο χώρο της μόδας. Εντός του 2014, ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση σε άλλους χώρους, όπως είναι οι διαφημίσεις, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και οι δωροεπιταγές.

* Ποιο το πιο περίεργο προϊόν που έχουν ανταλλάξει ποτέ χρήστες της εφαρμογής;

Εδώ ισχύει το περί ορέξεως, κολοκυθόπιτα! Από παπούτσια και ρούχα μέχρι και… νυφικά!

* Η πιο συγκινητική στιγμή και αντίστοιχα, η πιο άβολη στιγμή του Swapdom;

Θυμάμαι το συναίσθημα όταν βγήκε η πρώτη μας ανταλλαγή μεταξύ 10 ατόμων ή όταν ένα αντικείμενο κατάφερε να ανταλλαχτεί μέσα στα πρώτα πέντε λεπτά από τη στιγμή που ανέβηκε!

Στις δυσάρεστες στιγμές, θα τοποθετούσαμε μια δήλωση χρήστη πως το κόστος των μεταφορικών είναι τσουχτερό. Σήμερα όμως προσπαθούμε να μειώσουμε δραστικά το κόστος μεταφοράς μέσα από νέες συνεργασίες με μεταφορικές.

(Αδέρφια ενωμένα ποτέ νικημένα. Ούτε από την… κρίση)

* Συλλέγεται κάπου ο όγκος προϊόντων ή το courier αναλαμβάνει να πάρει από την πόρτα ενός πελάτη κάτι και να του παραδώσει κάτι άλλο επί τόπου;

Στο Swapdom δεν υπάρχει κεντρικός έλεγχος. Η όλη λογική είναι η εμπιστοσύνη ανάμεσα στους ανθρώπους και η peer-to-peer συνεργασία. Έτσι, δεν υπάρχει και κεντρική αποθήκη συλλογής αντικειμένων. Ο κάθε χρήστης τυπώνει την προπληρωμένη ετικέτα της μεταφορικής που του παρέχει το Swapdom στο τέλος της συναλλαγής του και παραδίδει το αντικείμενό του στη μεταφορική που τα παραδίδει στην πόρτα του παραλήπτη.  Οι μεταφορές στις ΗΠΑ είναι αρκετά καλά οργανωμένες και τα όποια προβλήματα (κυρίως λόγω ατελών διευθύνσεων) κατέληξαν απλά σε μια μικρή καθυστέρηση στην παράδοση. To Swapdom προσφέρει ηλεκτρονική παρακολούθηση της προόδου της κάθε μεταφοράς, ενισχύοντας τη διαφάνεια της διαδικασίας.

* Απογοητευτήκατε στην πορεία να γίνει το Swapdom δημοφιλές;

Απογοητεύσεις; Δεν θα το ‘λεγα… Αναποδιές; Δύσκολες επιλογές; Αναπάντεχες καταστάσεις; Φυσικά! Το γεγονός ότι από την αρχική σύλληψη μέχρι την ίδρυση της εταιρίας πέρασαν πέντε χρόνια, δίνει το στίγμα ότι μια προσπάθεια να λανσαριστεί ένα πραγματικά καινοτόμο προϊόν θέλει υπομονή και επιμονή. Δεν νοείται μια τέτοια διαδικασία χωρίς δύσκολες στιγμές. Όμως, αν αγαπάς και πιστεύεις σ’ αυτό που κάνεις τότε το ταξίδι με όλα τα σκαμπανεβάσματα είναι συναρπαστικό!

* Ποιο το προφίλ του συναλλασσόμενου;

Ο παθιασμένος με τη μόδα, αυτός που νιώθει ενοχές που έχει μια γεμάτη ντουλάπα και δεν έχει κάτι καλό να φορέσει, αυτός που προσπαθεί να μειώσει την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί αγοράζοντας συνέχεια καινούργια ρούχα κλπ. Φέρνει κοντά άτομα που σε συνθήκες ανταλλαγών ένας προς έναν, δεν θα είχαν ποτέ συναντηθεί!

* Startup που σας εντυπωσιάζει;

Όντας αλγοριθμικά μυαλά μάς είχε εντυπωσιάσει το blindtype με τη λύση που έδωσε στο τυφλό σύστημα πληκτρολόγησης. Η στιγμή του “Εύρηκα” στην περίπτωσή τους πρέπει να ήταν συναρπαστική.

* Η Ελλάδα αποτελεί καλή επιλογή για το ξεκίνημα startup;

Πρέπει να λάβει κανείς υπόψη αν, για το δικό του εγχείρημα, η κουλτούρα της Ελλάδας είναι κατάλληλη και τα μεγέθη ικανά να στηρίξουν την πρωτοβουλία. Η Ελλάδα προσφέρει ένα πεδίο δοκιμής μιας νέας διαδικτυακής υπηρεσίας που λόγω γλώσσας έχει το αβαντάζ ότι μπορεί να μείνει απαρατήρητη από τους ξένους.

* Ποια τα επόμενα επιχειρηματικά σας σχέδια;

Μέχρι στιγμής, είναι διαθέσιμη μια μόνο εκδοχή του Swapdom. Το Swapdom είναι μια τεχνολογία, μια υποδομή αν θέλετε, η οποία θα αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ανταλλαγή, ως μέσο απόκτησης αγαθών και υπηρεσιών. Οι ανταλλαγές είναι σήμερα εντελώς περιθωριοποιημένες. Στόχος μας είναι να  φέρουμε την ανταλλαγή στο προσκήνιο, ως μια άκρως αποδοτική πρακτική.

Η επιτυχία του swapdom σε αριθμούς:

* 140.000 μίλια συμπληρώθηκαν για όλα τα swaps, δηλαδή 5,6 φορές ο κύκλος της Γης!

* Πάνω από 3.988 φωτογραφίες από προϊόντα διατίθενται στο σύστημα από τον Οκτώβριο του 2013

* 33 λεπτά ήταν ο χρόνος ρεκόρ για την ολοκλήρωση μιας ανταλλαγής. Σήμερα μόλις 5 λεπτά

* 27 αιτήματα για ένα προϊόν

* 10χρήστες συμμετείχαν στον μεγαλύτερο κύκλο ανταλλαγής και τα προϊόντα ταξίδεψαν πάνω από15.892 χλμ για να φτάσουν στην πόρτα τους

* Η Καλιφόρνια είναι η πολιτεία με τα συχνότερα swaps

* Vintage, φούστες, τακούνια, αξεσουάρ και casual μπλουζάκια στα προϊόντα συχνότερων ανταλλαγών

Βουτιά στο παρελθόν

Γεννημένοι στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, αφού τελείωσαν το Λύκειο, στρίμωξαν τα όνειρά τους σε μία βαλίτσα και ταξίδεψαν ο μεν Πέτρος μέχρι τη Σκωτία για σπουδές στη Ναυπηγική, ενώ ο Γιώργος κάθισε στα φοιτητικά έδρανα του Χάρβαρντ και σπούδασε μηχανικός συστημάτων.

Οι καριέρες τους ξαναέσμιξαν, όταν μετά τις σπουδές ίδρυσαν από κοινού εταιρίες λογισμικού. Ο Παύλος δεν είδε ξανά καράβια, ούτε σχεδίασε ποτέ τάνκερ ή φορτηγά. Μπήκε στον κόσμο της πληροφορικής και εδώ και 27 χρόνια διαπρέπει με τον αδερφό του σε τεχνολογικές καινοτομίες που αφουγκράζονται τις ανάγκες των συνανθρώπων τους.

Όταν τους ρωτάς ποιο γνώρισμα της προσωπικότητά τους, τους ενώνει… απαντούν “η διαφορετικότητα”. Ο ένας σκέφτεται, ο άλλος υλοποιεί. Ο ένας παίρνει την πρωτοβουλία και ο άλλος δίνει κουράγιο.

(O Γιώργος και ο Πέτρος πολλά χρόνια πριν το swapdom.com)

 

(Πώς λειτουργεί το swapdom.com σε ένα γράφημα)

 

(Όλος ο κόσμος κάνει swaps. Εσύ τι περιμένεις;)

(Το swapdom έκανε τον κύκλο της Γης 5,6 φορές)

 

Δείτε την εφαρμογή και διαβάστε πληροφορίες για το swapdom.com

Ακολουθήστε το News24/7 στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Ροή Ειδήσεων

Περισσότερα