ΟΣΚΑΡ 2023: ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΦΕΤΙΝΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΕΣ ΓΙΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
Μια εβδομάδα πριν την απονομή των φετινών Όσκαρ, κοιτάζουμε αναλυτικά τις ταινίες της μεγάλης δεκάδας. Ποιες είναι, γιατί είναι εκεί, τι διεκδικούν.
Η οσκαρική κούρσα έχει μπει στην τελική της ευθεία. Η τελική ψηφοφορία πραγματοποιείται αυτές τις μέρες, με deadline την 7η Μαρτίου. Μετά από τότε, κανένα λάθος δεν αναγνωρίζεται.
Ώσπου να λήξει η ψηφοφορία δε μπορούμε λοιπόν να μιλήσουμε για τελικές προβλέψεις, αν και η αλήθεια είναι πως μια ισχυρή εικόνα την έχουμε. Όμως προς το παρόν, αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να συγκεντρώσουμε εδώ τις 10 ταινίες που απαρτίζουν την φετινή μεγάλη κατηγορία. Την κατηγορία-βιτρίνα των Όσκαρ, δηλαδή της Καλύτερης Ταινίας.
Είναι η κατηγορία που η κινηματογραφική βιομηχανία θέλει κάθε χρόνο να κοιτάζει και να θεωρεί πως αντιπροσωπεύεται από ό,τι βρίσκεται σε αυτή τη λίστα. Οπότε έχει μεγάλο ενδιαφέρον να κοιτάξουμε αυτές τις ταινίες, ανεξάρτητα από ό,τι άλλο συμβαίνει στα φετινά Όσκαρ.
Ποιες ταινίες έχουν βρεθεί εκεί; Τι άλλο διεκδικούν; Τι έχουν ελπίδα να κερδίσουν; Πόσο καλές είναι; Πού μπορούμε να τις δούμε; Και τι μας λέει η διάκρισή τους; Από τα μικρά indies μέχρι τα μεγάλα μπλοκμπάστερ, τις κοιτάζουμε όλες:
Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο (All Quiet on the Western Front)
Τι είναι: Αντιπολεμικό δράμα για τις φρικιαστικές εμπειρίες ενός νεαρού γερμανού στρατιώτη στο μέτωπο, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Είναι η τρίτη μεταφορά του ομώνυμου γερμανικού βιβλίου στο σινεμά, αλλά η πρώτη που γίνεται από γερμανική παραγωγή.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Είναι τεχνικά εντυπωσιακό, βασίζεται σε βιβλίο που προηγουμένως έχει διασκευαστεί σε άλλη βραβευμένη ταινία, γεφυρώνει απρόσμενα καλά την απόσταση ανάμεσα στο μη αγγλόφωνο σινεμά (που τα τελευταία χρόνια πάντα εκπροσωπείται στα Όσκαρ) και στο τεχνική αρτιότητα και το μέγεθος των μπλοκμπάστερ (που φέτος έχουν πανίσχυρη παρουσία), δίχως να ανήκει ακριβώς σε καμία από αυτές τις πλευρές. Είναι το νηφάλιο, «σοβαρό» σινεμά στο οποίο ενδεχομένως στρέφονται αρκετοί ψηφοφόροι για τους οποίους κάτι σαν το Τα Πάντα Όλα μοιάζει σαχλό ή ακόμα και ακατανόητο.
Τέλος, είναι το τελευταίο χαρτί του Netflix, που έχοντας φτάσει στην πηγή δίχως να πιει νερό για χρόνια, και βλέποντας όλα του τα μεγάλα φεστιβαλικά στοιχήματα να καταποντίζονται φέτος, βρέθηκε από το πουθενά με τον δυνατότερο οσκαρικό του παίχτη ever, μια ταινία που κανείς (ούτε το ίδιο το Netflix) δεν είχε δει να έρχεται τον Σεπτέμβριο. Αλλά που τώρα προφανώς όλη η δύναμη της νετφλιξικής μηχανής βρίσκεται πίσω της. Ίσως να είναι αργά για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας (μάλλον!), αλλά η ταινία μπορεί κάλλιστα να έχει σημαντική συγκομιδή σε τεχνικά βραβεία.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 9. Φωτογραφίας, Διεθνές Φιλμ, Μακιγιάζ και Κομμώσεις, Μουσική, Ταινία, Καλλιτεχνική Διεύθυνση, Ήχος, Οπτικά Εφέ, Διασκευασμένο Σενάριο
Και πόσα θα κερδίσει: Το Διεθνές Φιλμ είναι κάπως σίγουρο, η πολύ αδύναμη κατηγορία του Διασκευασμένου Σεναρίου είναι εντελώς διεκδικήσιμη, κι από τα υπόλοιπα 6 τεχνικά χωρίς να είναι ακριβώς φαβορί για κανένα από αυτά, είναι μέσα για τα 5 από τα 6 (τα Εφέ, λογικά πάνε Avatar). Άρα μπορεί να κερδίσει οτιδήποτε από 1-2 μέχρι και 7(!). Βέβαια, αν κερδίσει 7 τότε δε θα είναι και έκπληξη αν πάρει και 8ο (το Καλύτερης Ταινίας).
Τι γράψαμε: «Με το ένα πόδι φλερτάρει με την τεχνική αρτιότητα και τον εντυπωσιασμό, με το άλλο όμως κοιτάζει προς το διαχρονικά κορυφαίο φιλμ του είδους, το Έλα Να Δεις του Έλεμ Κλίμοφ». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: Netflix
Avatar: The Way of Water
Τι είναι: Σίκουελ της εμπορικότερης ταινίας όλων των εποχών, για μια οικογένεια στον πλανήτη της Πανδώρας που αναγκάζεται να ξεριζωθεί από τη φυλή της και να αναζητήσει καταφύγιο αλλού, όταν ξεχύνονται στο κυνήγι τους μια ομάδα γήινων πεζοναυτών– με τη μορφή Νά’βι.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Γιατί τεχνικά και εικαστικά δεν υπάρχει όμοιό του στο σύγχρονο τοπίο του αμερικάνικου μπλοκμπάστερ, γιατί το πρώτο φιλμ προτάθηκε για 9 Όσκαρ κερδίζοντας 3, κι επειδή ο Τζέιμς Κάμερον συνεχίζει να διατηρεί τον αμέριστο θαυμασμό της βιομηχνίας για τον τρόπο με τον οποίο ξανά και ξανά βλέπει τα παράτολμα κινηματογραφικά του οράματα να αποδίδουν καρπούς, καλλιτεχνικούς και εμπορικούς.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 4, ομολογουμένως λιγότερα από όσα θα ήθελε στα αλήθεια. Ταινία, Καλλιτεχνική Διεύθυνση, Ήχος, Οπτικά Εφέ.
Και πόσα θα κερδίσει: Το οπτικών εφέ, απολύτως φυσιολογικά, δεν το χάνει.
Τι γράψαμε: «Είναι περίπου σαν το National Geographic ντοκιμαντέρ ενός κατασκευασμένου κόσμου που φαντάστηκε ένας άνθρωπος που έχει ταξιδέψει σε κάθε γωνιά του αληθινού». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: Στις αίθουσες
ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Αποκλειστική, μεγάλη συνέντευξη του Τζέιμς Κάμερον στο News24/7.
Τα Πνεύματα του Ινισέριν (The Banshees of Inisherin)
Τι είναι: Ιρλανδία, αρχές του περασμένου αιώνα. Δύο φίλοι ξυπνάνε μια μέρα και ξαφνικά δεν είναι πια φίλοι. Γιατί; Ε, επειδή. Γιατί συμβαίνει το οτιδήποτε; Επειδή το τέλος έρχεται και κάποια στιγμή το συνειδητοποιούμε.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Είναι η νέα ταινία του Μάρτιν ΜακΝτόνα, ο οποίος είχε λατρευτεί από την Ακαδημία για τις Τρεις Πινακίδες Έξω Από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι. Εδώ μεταφέρει τις τεχνικές και τις εμμονές του σε ένα πιο παραδοσιακά ιρλανδικό σκηνικό, κάτι που βοηθά να καμφθούν αρκετές ενστάσεις που υπήρξαν απέναντί του όταν αποφάσισε να ασχοληθεί με τις διαφυλετικές εντάσεις στις ΗΠΑ (ένα θέμα το οποίο επισκέφθηκε ως παρατηρητής). Ολιγομελές καστ, ανεξαιρέτως σπουδαίο, καυστική γραφή, χιούμορ, τραγωδία, όλα σε ένα. Τα βραβεία στη Βενετία το βοήθησαν να πάρει φόρα, που δεν την έχασε έκτοτε.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 9. Α’ Ανδρικός (Κόλιν Φάρελ), Β’ Ανδρικός (Μπρένταν Γκλίσον, Μπάρι Κίγκαν), Β’ Γυναικείος (Κέρι Κόντον), Σκηνοθεσία, Μοντάζ, Μουσική, Ταινία, Πρωτότυπο Σενάριο
Και πόσα θα κερδίσει: Πριν ένα μήνα μπορεί να ήταν μέσα σε όλα, ακόμα και στην Ταινία. Σήμερα μοιάζει καθόλου απίθανο να πάει για 0/9. Το πιθανότερο πάντως είναι να κερδίσει κάπου, καθώς διεκδικεί ορισμένες κατηγορίες: Πιο κοντά στη νίκη είναι στο Σενάριο, όπου ωστόσο αναμετράται με το Τα Πάντα Όλα που είναι γεμάτο ιδέες. Ο Α’ Ανδρικός κι ο Β’ Γυναικείος είναι επίσης πολύ ανοιχτές κατηγορίες αλλά και στις δύο οι Φάρελ και Κόντον είναι 2η ή 3η πιο πιθανή επιλογή.
Τι γράψαμε: «Εν τέλει πιο κοντά στην μίξη υπαρξιακού στοχασμού με μαύρο χιούμορ και ψυχωμένου δράματος που θυμόμαστε από την αξεπέραστη ακόμα Αποστολή στη Μπριζ (την πρώτη συνεργασία του ΜανΝτόνα με τον Φάρελ), τα Πνεύματα είναι πνευματώδης αλλά και τραχιά τραγικωμωδία, γεμάτη πίκρα, χιούμορ και καρδιά». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: Στις αίθουσες
Έλβις (Elvis)
Τι είναι: Η άνοδος αλλά και η πτώση του Έλβις Πρίσλεϊ, σε ένα βιογραφικό δράμα μετά μουσικής γυρισμένο με τον χορταστικά μανιακό τρόπο του Μπαζ Λούρμαν, που επιστρέφει δυναμικά.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Γιατί αν μπορεί το Bohemian Rhapsody να φτάσει στα (και να κερδίσει!) Όσκαρ, τότε κάτι που είναι και σινεμά κιόλας είναι εμφανές γιατί μπορεί να τα πάει εξίσου καλά. Ταινία που βρήκε ανταπόκριση τόσο στη φράξια των ψηφοφόρων που διψά για τραγικές αληθινές ιστορίες, όσο και σε κόσμο που αναζητά το ξεχωριστό άγγιγμα ενός auteur, το Έλβις βοηθήθηκε επιπλέον τόσο από την εμπορική του επιτυχία όσο κι από την κριτική του αποδοχή. Βασικά ό,τι ταινία φέτος είχε εμπορική επιτυχία και αναγνωρίστηκε ως καλό σινεμά από την κριτική, βρίσκεται σε αυτή την δεκάδα.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 8. A’ Ανδρικού (Όστιν Μπάτλερ), Φωτογραφία, Κουστούμια, Μοντάζ, Μακιγιάζ και Κομμώσεις, Ταινία, Καλλιτεχνική Διεύθυνση, Ήχος.
Και πόσα θα κερδίσει: Είναι μέσα στα περισσότερα. Ανάμεσα στα Κουστούμια, το Μοντάζ, το Μακιγιάζ και την Καλλιτεχνική Διεύθυνση, 1-2 θα τα πάρει λογικά, ενώ ο Όστιν Μπάτλερ φαίνεται να είναι το μεγάλο φαβορί της (ανοιχτής πάντως) κατηγορίας του Α’ Ανδρικού αυτή τη στιγμή.
Τι γράψαμε: «Κάπου ανάμεσα στο συντονισμό αληθινού Έλβις περφόρμερ και ερμηνευμένου Έλβις, και στην απόπειρα του Λούρμαν να σκηνοθετήσει με τρόπο ανάγλυφο την γνώριμη άνοδο και την πτώση ενός pop culture ήρωα, η ταινία έρχεται στη ζωή. Ακριβώς επειδή ο Λούρμαν ξέρει πως η έκσταση και η αλήθεια, μπορούν να βρεθούν μέσα και στο χιλιοστό επαναλαμβανόμενο περφόρμανς». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: Vodafone TV
Τα Πάντα Όλα (Everything Everywhere All at Once)
Τι είναι: Χειροποίητης κατασκευής multiverse ιστορία. Μια γυναίκα αντιμετωπίζει την πίεση κάθε πιθανού πράγματος που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας άνθρωπος στην καθημερινότητά του, μέχρι που ο εαυτός του συζύγου της από ένα παράλληλο σύμπαν έρχεται για να ζητήσει τη βοήθειά της. Από ό,τι φαίνεται, αυτή η γυναίκα που νιώθει πως δεν έχει πετύχει σε τίποτα, είναι ο άνθρωπος που μπορεί να σώσει τον κόσμο.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Ε, τι γιατί. Κλασική οσκαρική ταινία: Παράλληλα σύμπαντα, κουνγκ φου, σύμπαν με δάχτυλα-λουκάνικα, κολεγιακό χιούμορ. Όχι, μισό, τι; Ναι, λοιπόν, ακριβώς επειδή είναι κάπως μοναδική η περίπτωση αυτού του φιλμ, τα έχουμε εξηγήσει πολύ αναλυτικά σε ξεχωριστό κείμενο.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 11. Β’ Ανδρικός Ρόλος (Κι Χουάι Κουάν), Α’ Γυναικείος Ρόλος (Μισέλ Γέο), Β’ Γυναικείος Ρόλος (Τζέιμι Λι Κέρτις, Στέφανι Σου), Κουστούμια, Σκηνοθεσία, Μοντάζ, Μουσική, Τραγούδι, Ταινία, Πρωτότυπο Σενάριο.
Και πόσα θα κερδίσει: Δε θα βοηθήσουμε πολύ, αλλά το τοποθετούμε κάπου ανάμεσα στα 3 και στα 7. Ο Β’ Ανδρικός είναι σίγουρος, Ταινία να την χάσει ενώ έχει κερδίσει σωματεία Παραγωγών, Σκηνοθετών και Ηθοποιών είναι απίθανο, ενώ κι η Σκηνοθεσία προς εκεί πάει. Το θέμα είναι αν θα πάνε υπέρ της ταινίας και κάποιες ανοιχτές κούρσες όπως ο Α’ και Β’ Γυναικείος, το Σενάριο ή το Μοντάζ.
Τι γράψαμε: «Η ταινία έχει για οδηγό την Γιέο σε μια εκπληκτική ερμηνεία κατά την οποία την παρατηρείς όχι μόνο να έρχεται σταδιακά σε συναίσθηση του εαυτού και του κόσμου της, αλλά να δανείζει το σώμα της, το βλέμμα και τη φωνή της σε μυριάδες παραλλαγές του είναι της. Μέσα από αυτή την αφηγηματική κι αισθητική οχλαγωγία καλείται να υπηρετήσει μια συναισθηματική συνέπεια, ένα δραματουργικό κρεσέντο που αποτυπώνεται με έναν διόλου συμβατικό τρόπο». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: COSMOTE TV
The Fabelmans
Τι είναι: Η αυτοβιογραφική ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ, για έναν πιτσιρικά που αποφασίζει πως θέλει να γίνει σκηνοθέτης και μέσα από το σινεμά καταγράφει (αλλά και διαχειρίζεται) τη διάλυση του γάμου των γονιών του, αλλά και το κάθε του στάδιο συναισθηματικής ωρίμανσης.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Γιατί είναι η αυτοβιογραφική ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Επίσης επειδή είναι μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 7. Β΄Ανδρικός Ρόλος (Τζαντ Χερς), Α’ Γυναικείος Ρόλος (Μισέλ Γουίλιαμς), Σκηνοθεσία, Μουσική, Ταινία, Καλλιτεχνική Διεύθυνση, Πρωτότυπο Σενάριο
Και πόσα θα κερδίσει: Κανένα, αλλά θα το αγαπάμε για πάντα. Αν πρέπει πάντως να δώσουμε κάτι ως πιθανό, θα λέγαμε πως στη Μουσική ο Τζον Γουίλιαμς δεν είναι ποτέ εκτός προβλέψεων και πως στη Σκηνοθεσία αν χάσουν οι Ντάνιελς θα είναι από τον Σπίλμπεργκ.
Τι γράψαμε: «Πολύ περισσότερο από μια αυτοβιογραφική ιστορία, από μια ταινία για τις ταινίες, από μια νοσταλγική διαδρομή στο χρόνο, το “Fabelmans” είναι και μια ειλικρινής, διεισδυτική ματιά στην ψυχολογία του παιδικού τραύματος που κουβαλάμε πάντα μαζί μας, αλλά και στο πώς οι ιστορίες που λέμε σχηματίζουν την αλήθεια που (θέλουμε να) επικοινωνούμε». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: COSMOTE TV
Tar
Τι είναι: Είναι… πολλά πράγματα. Είναι η ιστορία της πτώσης μιας σπουδαίας διευθύντριας ορχήστρας που αρχίζει να αμφισβητείται και να καταρρέει υπό το βάρος υποψιών και κατηγοριών που αποκαλύπτονται εις βάρος της. Αλλά βασικά είναι «πολλά πράγματα».
Γιατί βρίσκεται εδώ: Όσο πιο κοντά σε εστέτ επιλογή υπάρχει φέτος στα Όσκαρ, ειδικά από τη στιγμή που το μη αγγλόφωνο της κατηγορίας δεν έχει καν ιδιαίτερη στήριξη από τον βαριά σινεφιλικό τομέα. (Και από τη στιγμή που ο Χρυσός Φοίνικας των Καννών, που επίσης είναι εδώ, έχει μια μεσαία πράξη βγαλμένη από το Jackass.) Κέιτ Μπλάνσετ σε Σπουδαίο Ρόλο, ιστορία με φόντο τον κόσμο της κλασικής μουσικής, και μια ταινία που αντιστέκεται σε απλουστευτικές αναγνώσεις που θα την έκαναν εύκολο παιχνίδι σε ιδεολογικό πόλεμο.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 6. Α’ Γυναικείος Ρόλος (Κέιτ Μπλάνσετ), Φωτογραφία, Σκηνοθεσία, Μοντάζ, Ταινία, Πρωτότυπο Σενάριο.
Και πόσα θα κερδίσει: Αυτό που λέγαμε για το ότι αντιστέκεται σε απλουστευτικές αναγνώσεις; Ναι, αυτό καμιά φορά δε βοηθάει όταν θες όντως να κερδίσεις ένα Όσκαρ. Αν πάρει κάτι θα είναι το Όσκαρ για την Μπλάνσετ, αλλά από την άλλη τη φόρα αυτή την στιγμή την έχει η Γέο.
Τι γράψαμε: «Αυτή η ταινία δεν αποτελεί μια αλληγορική παραβολή, παρά είναι το πιο εξεζητημένο κινηματογραφικό rorschach test. Μια ταινία φτιαγμένη για να σε κάνει να αντιδράσεις με έναν τρόπο μοναδικό από τον ένα θεατή στον άλλο. Η αντίδραση δε θα μας πει ποια είναι η ταινία· θα μας πει ποιοι είμαστε εμείς». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: Στις αίθουσες, και τους επόμενους μήνες στο Novacinema.
Top Gun: Maverick
Τι είναι: Η ταινία που έσωσε το σινεμά!
Γιατί βρίσκεται εδώ: Γιατί έσωσε το σινεμά!
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 6. Μοντάζ, Μουσική, Ταινία, Ήχος, Οπτικά Εφέ, Διασκευασμένο Σενάριο.
Και πόσα θα κερδίσει: Με έναν ακατανόητο τρόπο δεν βρίσκεται καν υποψήφιο στην κατηγορία που επρόκειτο ξεκάθαρα να κερδίσει, δηλαδή της Φωτογραφίας (όπου συναντάμε ένα ανεκδιήγητο line-up). Είναι πολύ πιθανό από αυτά τα 6 να μην κερδίσει τίποτα, αλλά τον Ήχο έχει πολλές πιθανότητες να τον πάρει, παρά το γεγονός πως έχει απέναντί του το Ουδέν Νεώτερον.
Τι γράψαμε: «Σε αυτή του την εικονογραφικά αφηρημένη προσέγγιση, το Top Gun: Maverick αποτυπώνει πλήρως την συμβολική ιδέα των ηρώων που έχουν για αντίπαλο τίποτα άλλο παρά τον εαυτό τους. Κι ο Μάβερικ, ο Ίθαν Χαντ, ο Τομ Κρουζ, αυτό κάνει. Επανεφευρίσκει τον εαυτό του και το σώμα του ως ήρωας μιας σύγχρονης κινηματογραφικής περιπέτειας που θα μπορούσε να είναι βωβή, ενός υπερθεάματος που μοιάζει απτό, ενός φαντάσματος από το παρελθόν που πεισματικά κρατά ακόμα τη σωματική του μορφή». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: COSMOTE TV
Το Τρίγωνο της Θλίψης (Triangle of Sadness)
Τι είναι: Σάτιρα του πλουτισμού, την οικονομίας της εικόνας, της επιφανειακότητας των σχέσεων, της υποκρισίας, της δυναμικής ανάμεσα στις διαφορετικές κοινωνικές τάξεις. Γενικώς… *κάνει κίνηση ανακατέματος με τα χέρια* μια σάτιρα.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Γιατί σατιρίζει με έναν τρόπο που μαεστρικά καταφέρνει να είναι αιχμηρός αλλά και αδρανής. Φτιαγμένο κατά δήλωση και του ίδιου του σκηνοθέτη ώστε να το δουν οι κουστουμαρισμένοι επίσημοι στις Κάννες και να γελάσουν –και– με τους εαυτούς τους, το φιλμ προφανώς πέτυχε διάνα. Κέρδισε δεύτερο Χρυσό Φοίνικα για τον Έστλουντ, και τώρα πέτυχε τη διόλου ευκαταφρόνητη τριπλέτα υποψηφιοτήτων για Ταινία, Σκηνοθεσία και Σενάριο.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 3 αλλά να καίνε. Ταινία, Σκηνοθεσία, Πρωτότυπο Σενάριο.
Και πόσα θα κερδίσει: Κανένα θα πούμε, αλλά από την άλλη έχουμε μάθει φέτος ότι δεν τα βάζεις με αυτή την ταινία.
Τι γράψαμε: «Είναι μια ταινία δίχως την παραμικρή λεπτότητα, που όμως χρησιμοποιεί τις αναμφίβολες παρατηρητικές ικανότητες και το στεγνό κωμικό timing του σκηνοθέτη, σαν όπλο διασκέδασης. Υπάρχει στην καρδιά του φιλμ μια κεντρική αναζήτηση, πάνω στο τι είναι τελικά αυτό που καθορίζει την κοινωνική μας ισχύ και το αν χωράνε αισθήματα στην ταξικότητα». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: COSMOTE TV
ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Συνέντευξη με τον σκηνοθέτη Ρούμπεν Έστλουντ | Συνέντευξη με τον έλληνα συμπαραγωγό Γιώργο Καρναβά
Γυναικείες Κουβέντες (Women Talking)
Τι είναι: 8 γυναίκες μια απομονωμένης κοινότητας Μενονιτών σε έναν αχυρώνα, καλούνται να λάβουν μια σκληρή απόφαση για λογαριασμό ολόκληρης της κοινότητας, έχοντας μόλις μάθει μια σοκαριστική αλήθεια: Πως επί σειρά ετών, οι άντρες τις νάρκωναν και τις βίαζαν. Τώρα, στον αχυρώνα, το ντιμπέιτ επικεντρώνεται γύρω από μία βασική ηθική σύγκρουση, το αν οι γυναίκες θα μείνουν στον τόπο τους για να πολεμήσουν για τα δικαιώματά τους, ή για το θα φύγουν όλες μαζί, αφήνοντας τους άντρες πίσω.
Γιατί βρίσκεται εδώ: Από την προβολή στο φεστιβάλ του Τορόντο στον Σεπτέμβρη εθεωρείτο κάτι σαν κλειδωμένο για τις μεγάλες κατηγορίες των Όσκαρ, όμως σταδιακά η δυναμική του άρχισε να εξαφανίζεται. Στο τέλος το ότι βρέθηκε εδώ θεωρείται έκπληξη κιόλας– και αποτέλεσμα μάλλον παθιασμένης υποστήριξης ενός μέρους του σώματος των ψηφοφόρων.
Πόσα Όσκαρ διεκδικεί: 2 μόλις. Ταινία, Διασκευασμένο Σενάριο.
Και πόσα θα κερδίσει: Το Διασκευασμένο Σενάριο είναι πολύ αδύναμη κατηγορία που μάλλον θα παιχτεί ανάμεσα στις Γυναικείες Κουβέντες και το Ουδέν Νεώτερον. Το δεύτερο φιλμ έχει όλη τη φόρα με το μέρος του, καθώς και ένα τσουβάλι υποψηφιότητες, αλλά ίσως η διασκευή της Σάρα Πόλεϊ τιμηθεί εδώ.
Τι γράψαμε: «Δεν είναι η κορυφαία στιγμή της Πόλεϊ, αλλά διαθέτει κάτι το συναρπαστικό στον επίμονο τρόπο με τον οποίο κοιτάζει κατάματα την αθλιότητα και επιχειρεί να βάλει σε σειρά σκέψεις, συναισθήματα, αγωνία και οργή– για να αναρωτηθεί, τελικά, ποιο είναι (πάντα) το “μετά”». (Αναλυτική κριτική.)
Πού το βλέπεις: Στις αίθουσες, και τους επόμενους μήνες στο Novacinema.