ΠΩΣ ΤΑ ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΑ ΚΑΤΕΚΤΗΣΑΝ ΤΟ ΙΝΤΕΡΝΕΤ;
Η φάρμα των ζώων έχει μετακομίσει πλέον από το βιβλίο του George Orwell στο διαδίκτυο, και ναι, εδώ, έχει κερδίσει τον άνθρωπο.
της Μαργαρίτας Πουρνάρα
Ο Sockington, ένας κεραμιδόγατος, έχει περισσότερους φίλους στο Twitter απ’ ότι ο Πολ Μακάρντνεϊ των Beattles. Και ο πιο χαριτωμένος σκύλος του διαδικτύου, ο Boo, ράτσας Πομεράνιαν, έχει κερδίσει τόσα likes στο Facebook που κανένας αληθινός (δίποδος) σταρ δεν θα τολμούσε να ονειρευτεί.
Ο γάτος Maru που έχει μανία με τα χάρτινα κουτιά, βασιλεύει σε Youtube και Dailymotion. Ο σκύλος του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, ο Beast, είναι εξίσου διάσημος όσο και ο ιδιοκτήτης του. Σε οποια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης και αν ψάξει κανείς, θα δει ότι η πανίδα νικά το ανθρώπινο γένος κατά κράτος. Και μην φανταστεί κανείς ότι η παραδοχή αυτή ισχύει μόνον για τα κατοικίδια που έχουν καταφέρει να δρέψουν τους καρπούς της δημοσιότητας, με εκδόσεις που έχουν φωτογραφίες τους, βίντεο, προϊόντα που φέρουν το ονομά τους. Ακόμα και ένας σκύλος που κυνηγάει ένα κοπάδι από ελάφια έχει πάνω από 9 εκατομμύρια views και ένα fake video όπου ένας αετός πάει να αρπάξει ένα μωρό πάνω από 43 εκατομμύρια. Τα ζώα – και ιδιαιτέρως οι γάτες – αναδεικνύονται στους απόλυτους κυρίαρχους της εικόνας στο internet, σαν παγκοσμίως αναγνωρίσιμες και αγαπητές φιγούρες από ανθρώπους διαφορετικής εθνικότητας, κουλτούρας και θρησκείας.
Η τρέλα με τα κατοικίδια στο διαδίκτυο έχει προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό όπου μια έρευνα της βρετανικής εφημερίδας Telegraph, επιβεβαιώνει πως ένας στους δέκα ανθρώπους που έχουν ζώο συντροφιάς και σύνδεση με το ίντερνετ, του έχει φτιάξει ειδικό προσωπικό λογαριασμό με τα στοιχεία και τις φωτογραφίες του. Επίσης υπάρχουν εταιρείες που πωλούν τα προϊόντα τους on line, όχι σε ανθρώπους αλλά κατευθείαν στα ίδια τα κατοικίδια (αφού άλλωστε έχουν … πρόσωπο στο διαδικτυακό σύμπαν αλλά σίγουρα όχι πιστωτική κάρτα). Η αλλη βρετανική εφημερίδα Guardian καλεί τους αναγνώστες να στείλουν φωτογραφίες και ιστορίες από τα δικά τους κατοικίδια, με τους τελευταίους να ανταποκρίνονται με φρενίτιδα, φέρνοντας τρομερή επισκεψιμότητα στην σελίδα, ίσως μεγαλύτερη και από αυτή που θα προκαλούσε ένα καλό ρεπορτάζ για τις εξελίξεις στην Ουκρανία.
Τι είναι αυτό που κάνει τα ζώα τόσο δημοφιλή στο ίντερνετ;
Κοντολογίς, τι είναι αυτό που παρωθεί τους ανθρώπους να ανταποκρίνονται με τέτοια ζέση στην εικόνα ενός ζώου στην οθόνη. Επιστημονικές έρευνές έχουν αποδείξει ότι ο εγκέφαλος μας εχει την ιδιότητα να αναγνωρίζει ταχύτερα τις εικόνες αυτές σε σχέση με άλλες που έχουν αντικείμενα ή τοποθεσίες. Κοινώς έχουμε γρηγορότερη αντίδραση στην μορφή ενός ρακούν, παρά μιας παραλίας, σε ποσοστό 20%! Μάλιστα, οι επιστήμονες επιμένουν ότι αυτή η ταχεία οπτική ανταπόκριση δεν αφορά μόνο τους χαριτωμένους εκπροσώπους του ζωικού βασιλείου αλλά και τους πλέον τρομακτικούς. Ενδεχομένως η τάση αυτή να είναι ένα πανάρχαιο κατάλοιπο στους ανθρώπους, που συνυπήρξαν με τα ζώα από την αυγή της παρουσίας τους στην γη και έπρεπε με ένα βλέμμα να αποφασίσουν αν αυτό που έχουν απέναντί τους είναι φίλος ή εχρός καθώς ήταν θέμα επιβίωσης, λένε οι ψυχολόγοι.
Οι διαφημιστές και οι επικοινωνιολόγοι πάλι που μετρούν τα πάντα ανάλογα με την οικονομική τους αξία, γνωρίζουν πολύ καλά ότι η εμφάνιση ενός ζώου μπορεί να αυξήσει απίστευτα την δημοφιλία οποιουδήποτε εγχειρήματος, είτε είναι η πώληση ενός προϊόντος είτε είναι μια εκστρατεία για την καταπολέμηση του καρκίνου. Ο λόγος είναι ότι τα ζώα προκαλούν ένα είδος συναισθηματικής ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα όντα. Η τελευταία διαφήμιση της μπύρας Budweiser δείχνει ένα πανέμορφο κουτάβι λαμπραντόρ που αποκτάει φιλίες με ένα άλογο σε μια φάρμα και τα δύο ζώα κάνουν τα πάντα για να μην αποχωριστούν. Τα 50 εκατομμύρια likes έκαναν τους υπεύθυνους πωλήσεων να τρίβουν τα χέρια τους απο ικανοποίηση. Ενας σκύλος και ένα πουλάρι δεν πίνουν μπύρες βέβαια αλλά όλοι όσοι είδαν το σποτ έτρεξαν στο σούπερ μάρκετ και άδειασαν τα ράφια, παρακινούμενοι από το happy end του βίντεο και από την απόλυτη ψευδαίσθηση ότι είναι και αυτοί μέρος της συγκινητικής ιστορίας. Επίσης, οι διαφημιστές ξέρουν ότι σε όποια χώρα και αν δείξουν το σποτ αυτό, η θέρμη της ανταπόκρισης στο προϊόν θα είναι η ίδια καθώς τα ζώα έχουν οικουμενική αποδοχή ως εικόνες.
Σαν τον σκύλο με την γάτα
Το πιο περίεργο βέβαια ερώτημα είναι γιατί οι γάτες φαίνεται να έχουν το πάνω χέρι στο διαδίκτυο σε σχέση με τους σκύλους που είναι οι βασιλιάδες των εντύπων (εκδόσεις, ημερολόγια κλπ). Η Guardian, σε ειδικό της άρθρο βέβαια, το εξηγεί ως εξής: τα σκυλιά ό,τι και να κάνουν, το βαθύτερό τους κίνητρο είναι να ευχαριστήσουν τα αφεντικά τους. Είναι δηλαδή, κατά κάποιο τρόπο προβλέψιμα και σίγουρα χειραγωγήσιμα από τον άνθρωπο. Τα γατιά από την άλλη μεριά, ενδιαφέρονται μονάχα για τον εαυτό τους και καθόλου για τον ιδιοκτήτη τους. Κάθε τους κίνηση κρύβει την επιθυμία να ικανοποιήσουν κάποια δική τους ανάγκη, άρα μας επιφυλάσσουν μεγαλύτερες εκπλήξεις και περισσότερα αστεία περιστατικά από τους σκύλους.